Gå til innhold

Interessante miljøbiler (en samletråd)


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er ikke noe som er mer latterlig enn miljøhysteriet som bedrives i disse dager, myndighetene tjener stort på dette, er kun derfor det plutselig blir så mye oppstyr.

Jeg ler selvsagt + at jeg forurenser så mye jeg kan for å få palmer i hagen i steden for 1.5m snø! :?

Helt til isen i nord smelter å det blir drit kaldt..

Men det er en ting som skjer uansett.. Er ikke mye innvirkning vi har på dette.. Har vært istid før.. Å da var det veldig lite biler etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=551314

1236510095863_70.jpg

Det forundrer meg stadig at så mange fortsatt tror avgiftene på biler er for å få et bedre miljø.

Statens førsteprioritet er å få inn penger, og det er bare et tidsspørsmål før elbiler får en eller annen ny avgift. Det er også bare et tidsspørsmål før elbileiere kan se langt etter gratis parkering, kollektivfeltkjøring og gratis bomringer. Det er kun en gode nå som det er ytters få slike biler på veien.

Den dagen hybrider og elbiler kommer for fullt har de nok en ny avgiftspolitikk de kan legge frem slik at inntektene til staten ikke minsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":1l0rdehl]http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=551314

Det forundrer meg stadig at så mange fortsatt tror avgiftene på biler er for å få et bedre miljø.

Statens førsteprioritet er å få inn penger, og det er bare et tidsspørsmål før elbiler får en eller annen ny avgift. Det er også bare et tidsspørsmål før elbileiere kan se langt etter gratis parkering, kollektivfeltkjøring og gratis bomringer. Det er kun en gode nå som det er ytters få slike biler på veien.

Den dagen hybrider og elbiler kommer for fullt har de nok en ny avgiftspolitikk de kan legge frem slik at inntektene til staten ikke minsker.

Dette har du dessverre rett i! Har hørt fra temmelig sikkert hold at planene alt er klare for økt beskatning og reduksjon i fordeler ved å ha elektrisk bil. Dette vil bli inført så snart dagens avgifter og fokus har fått flere til å kjøpe slike biler.

Hadde den norske stat brydd seg noe som helst om miljøet hadde de stoppet oljeutvinningen i Nordsjøen, men det vet vi jo at er utenkelig så lenge den er lønnsom. Alt mas om forurensing fra bilparken og engasjement i konflikter og miljøsituasjoner osv., osv. fremstår for meg mest som avlat, fokusforflytning og pengepuging med et tynt alibi.

Som jeg har skrevet en del ganger før synes jeg klimadiskusjonen er viktig, men den er for ensidig og CO2 har fått altfor stort fokus i forhold til faktisk giftige utslipp.

Top Gear sin test av Prius vs. M3 var nok mest for å illustrere hvor mye kjørestil har å si for forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke noe som er mer latterlig enn miljøhysteriet som bedrives i disse dager, myndighetene tjener stort på dette, er kun derfor det plutselig blir så mye oppstyr.

Jeg ler selvsagt + at jeg forurenser så mye jeg kan for å få palmer i hagen i steden for 1.5m snø! :?

Problemet er vel at vi i Norge tjener ikkje så mykje på at det blir mildere i verden. Øker smeltinga av polene vil det føre til at Gulfstrømmen blir "utvanna" og endrer kurs/blir svakere,og Norge får et kaldere klima om sommeren bl.a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":cda9al50]

Det forundrer meg stadig at så mange fortsatt tror avgiftene på biler er for å få et bedre miljø.

Statens førsteprioritet er å få inn penger, og det er bare et tidsspørsmål før elbiler får en eller annen ny avgift. Det er også bare et tidsspørsmål før elbileiere kan se langt etter gratis parkering, kollektivfeltkjøring og gratis bomringer. Det er kun en gode nå som det er ytters få slike biler på veien.

Den dagen hybrider og elbiler kommer for fullt har de nok en ny avgiftspolitikk de kan legge frem slik at inntektene til staten ikke minsker.

Dette tror jeg du har helt rett i, men dessverre så er det ikke kun staten som ønsker å tjene penger når et marked når over en kritisk grense. Da jeg kjøpte min første dieselbil (en Peugeot 406 2,1 TD) i 1997 kostet den 30-40000 mindre enn en tilsvarende bensinmodell og pumpeprisen pr. liter diesel var 2-3 kroner lavere enn for bensin. I 1997 sto diselbilene for under 10% av markedet for personbiler.

Da jeg kjøpte vår nåværende 2003 E46 318d Touring i begynnelsen av 2004 kostet den like mye som en tilsvarende E46 318i Touring og pumpeprisen pr. liter diesel var generelt litt over en krone lavere enn for bensin. Det store poenget med dieselbiler på denne tiden var ant. kjørte kilometer pr. liter diesel... ofte 18-20 Km mot 10-12 Km for en bensinbil. I 2004 sto dieselbilene for ca. 25% av markedet for personbiler.

Nå skriver vi 2009 og en E91 320d koster ca. 25000 mer enn en tilsvarende E91 320i... og det tiltross for avgiftsreduksjoner fra staten (dog ikke medregnet evt. utstyrsforskjeller). Pumpeprisen pr. liter diesel er stort sett den samme som for bensin eller opp mot en krone høyere. Idag står dieselbilene for ca. 70% av markedet for personbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMWs mest miljøvennlige

mqf2807o544dapnjx4fs.jpg

Apropos 116d så har motoren i denne modellen praktisk talt en identisk effekt i forhold til min 2003 E46 318d Touring. Motoren i 116d yter 115 HK ved 4000 rpm og 260 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. Motoren i min bil yter 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. Den store forskjellen er CO2 utslippet... 118 g/km mot 156 g/km er en ganske signifikant forbedring. Er det noen som vet om denne motoren finner veien til f.eks E90/91 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Mer info om Tesla Model S:

http://www.dinside.no/871539/tesla-mode ... sjon-alpha

Den er søren i meg lekker! Og om den får den prisen som nevnes (310.000 for billigste og 420.000 for dyreste) snakker vi faktisk noe jeg definitivt kan vurdere når den tid kommer.

may2011_2.jpg

may2011_3.jpg

Tesla_Model_S_2009_785.jpg

Gi meg den med en liten bensingenerator så er jeg en happy camper!

Kjipt å ikke kunne komme seg til Liseberg eller hyttetur i danmark uten en 5 timer ladepause...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser kjempefin ut. Men jeg er fortsatt skeptisk til rekkevidden, og lading "i farta". Hva om jeg skal på roadtrip til Ålesund, og kun kan kjøre 40 mil om gangen, avbrutt av 45 minutters pauser, OM en da finner hurtigladingsstasjoner. Om ikke er det jo da 5 timer pase for hver 40. mil. Håpløst.

Hva så om alle bensinstasjoner har like mange hurtigladingsstasjoner som de har bensinpumper, og antallet elbiler blir likt med antallet bensinbiler. Hvor lenge må en da stå i kø på en bensinstasjon før en får ladet?

Det blir i det minste god tid til pølse og kaffe!

Og hva med gateparkering i Oslo f.eks. I dag er det 2, TO, ladestasjoner i gata jeg bor. Hva når kanskje 50 personer i gata har kjøpt seg elbil? Blir LITT pågang på de ladestasjonene på natta....

Men til de vanlige turene jeg kjører 95% av året hadde den vært helt knall.

Hansen: Hva skal en med 116d når en nå får den nye 116i? Den har jo fantastiske ytelser. Det er den nye drømmebilen til Fredrik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":kfr0creh]Den ser kjempefin ut. Men jeg er fortsatt skeptisk til rekkevidden, og lading "i farta". Hva om jeg skal på roadtrip til Ålesund, og kun kan kjøre 40 mil om gangen, avbrutt av 45 minutters pauser, OM en da finner hurtigladingsstasjoner. Om ikke er det jo da 5 timer pase for hver 40. mil. Håpløst.

Hva så om alle bensinstasjoner har like mange hurtigladingsstasjoner som de har bensinpumper, og antallet elbiler blir likt med antallet bensinbiler. Hvor lenge må en da stå i kø på en bensinstasjon før en får ladet?

Det blir i det minste god tid til pølse og kaffe!

Og hva med gateparkering i Oslo f.eks. I dag er det 2, TO, ladestasjoner i gata jeg bor. Hva når kanskje 50 personer i gata har kjøpt seg elbil? Blir LITT pågang på de ladestasjonene på natta....

Men til de vanlige turene jeg kjører 95% av året hadde den vært helt knall.

Hansen: Hva skal en med 116d når en nå får den nye 116i? Den har jo fantastiske ytelser. Det er den nye drømmebilen til Fredrik :)

Enkelt!

Skjøteledning!

Det jeg lurer på er hvor man finner 480V ladestasjon. Tviler sterkt på at noen kommer til å investere i en dyr trafo fordi du skal lade Teslaen din på 45min :P

316i ja. Hørt at den er en slags prelaunch for F30 M3. Rimelig vasse ytelser i den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

316i ja. Hørt at den er en slags prelaunch for F30 M3. Rimelig vasse ytelser i den

Hehehe... la meg si det slik at du ikke akkurat drar skinnet av pølsen med din bil (i original tilstand) i forhold til den kommende F20 116i. Din bil er hurtigere, men ikke imponerende mye hurtigere og heller ikke imponerende mye mer økonomisk. Slik går utviklingen fremover... litt surt, men sant.

Den nye F20 118i har forøvrig en motor som yter 170 HK ved 4800 rpm og 250 Nm mellom 1500 og 4500 rpm. Dette er nok til at den klarer 0-100 Km/t på 7,4 sekunder og en topphastighet på 225 Km/t. Det er bare såvidt man klarer tilsvarende med en original 2007 E90 325d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...