Gå til innhold

høyt girt 318is


andy_P
 Share

Anbefalte innlegg

hei bare lurte på om det er vanlig at 318is er veldig høyt gir, når jeg ligger i 100 kmt så ligger jeg på 3000 rpm det blir fort dyrt og kjøre lange turer

Din bil er vel lavt giret mener du, altså det er ofret toppfart for bedre akselerasjon :)

Hvis du bytter diff kan du jo få giret den opp litt, men den vill da bli litt dauere i aksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei bare lurte på om det er vanlig at 318is er veldig høyt gir, når jeg ligger i 100 kmt så ligger jeg på 3000 rpm det blir fort dyrt og kjøre lange turer

Din bil er vel lavt giret mener du, altså det er ofret toppfart for bedre akselerasjon :)

Hvis du bytter diff kan du jo få giret den opp litt, men den vill da bli litt dauere i aksen.

Det er vel heller ofret bensinforbruk til fordel for akselerasjon og høy toppfart.

Om han hadde hatt 1 gir til på sin 318is hadde ikke toppfarten hvert høyere.

5te giret er nok giret for å gi høyest mulig toppfart. Dvs at du ganske sikkert ligger ganske så nærme maks turtall når toppfart nåes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør vel kansje ikke gire en 318is slik at den blir tregere, er ikke akkurat noen rakett fra før av.

Har 325 utveksling på min 328 og da ligger jeg på 2700-2800rpm ved aktuell 100km/t (ikke speedometer hastighet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller ofret bensinforbruk til fordel for akselerasjon og høy toppfart.

Om han hadde hatt 1 gir til på sin 318is hadde ikke toppfarten hvert høyere.

5te giret er nok giret for å gi høyest mulig toppfart. Dvs at du ganske sikkert ligger ganske så nærme maks turtall når toppfart nåes.

Er ikke helt enig med deg der.

Men tilbake til topic; ville beholdt bilen som den er.

Selv om du har høyt turtall (3000rpm) så drar jo motorn forholdsvis lett slik at den ikke bruker så mye bensin i motsetning til om bilen hadde hatt 2500rpm men hadde gått tungt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste biler med 5 gir har ca 3000rpm i 100.

Skjønner at de begynte med 6 gir...

Ellers er jo akselerasjon mye gøyere enn fart :wink:

Ikke alle biler med 5 trins ligger på 3000 i 5.

Is en ligger på 3000rpm pga det er en litt sportslig utgave å den skal vere litt kvikk. Høyere utv en 318 osv.

En med 6`er i noe helt annet å ofte tungt giret.

Om den har 5 trins eller 6 trins gearkasse spiller ingen rolle. 5 gearet er som regel overdrive og det er 6 gearet også om den er 6 trinns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60 520 når toppfart i 5te gir og ikke i 6te.

Ellers finnes det også flere eldre biler med 5 gir som når toppfart i 4de gir.

Teoretisk sett får man høyest toppfart på en bil om man girer den slik at man ligger på toppeffekten eller litt over når man når toppfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

318 is er temmelig lavt giret. går vel bare så vidt 80 på 2 før turtallsperra.. men 318 is virker veldig kvikk, ble litt skuffet da jeg prøvde 535 første gangen, men da jeg så på speedometeret gikk det ganske fort likevel. 535 går vel på 2000 rpm i 100 km/t. går også 100 km/t på 2 gir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60 520 når toppfart i 5te gir og ikke i 6te.

Ellers finnes det også flere eldre biler med 5 gir som når toppfart i 4de gir.

Godt mulig, men dette gjelder jo ikke 318is.

Nå har ikke jeg kjørt 318is, men ta f.eks. 520'n min.

Den har ca 160-170 ved turtallsperra i 4de gir og den har toppfart rundt 205km/t når den når turtallsperra i 5te gir, men syns egentlig ikke den er noe videre treig opp dit, så 205km/t er nok ikke den maksimale toppfarten en 520 (m50) kunne ha klart om den hadde fått høyere utveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...