Gå til innhold

Forumet bør deles i flere kategorier?  

104 stemmer

1. 1. Forumet bør deles i flere kategorier?

• Nei
      51
    • Ja, som alternativ 1
      30
    • Ja, som alternativ 2
      15
    • Ja, men ikke slik som nevnte alternativ
      10

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er til dels enig i å lage et eget off-topic forum. Det er gjerne i off-topic snakk en danner seg et bilde på forskjellige folk, og dette skaper også et mer sammensveiset miljø. TROR JEG.

Det er heller ikke positivt at "Annet bil- & motorprat" blir nedlesset i off topic tråder. Nå skal jeg ikke si det skjer i dag, men jo flere brukere, jo mer er det å moderere i dette forumet, samt at det ikke er noe sted å legge tråder, som forsåvidt kan være interessante, selv om de ikke passer i nevnte kategori.

Derfor kan modereringen virke litt lite gjennomført til tider. Noe får stå, mens annet blir slettet.

Ettersom jeg regner med en del leser denne tråden, vil jeg også her nevne:

-Vær så snill å ikke legg ut tråder med hetsing av biler som ligger til salgs på f.eks. finn.

-Hold dere for gode til å hetse skrivefeil i annonser/innlegg, da det faktisk er en del som sliter med dysleksi, og sikkert ikke synes det er noe særlig. Dette gjelder også annonser fra våre nye landsmenn. Det er ikke lett å lære seg perfekt norsk rettskrivning på kort tid. Det blir spesielt komisk når folk som selv sliter med f.eks. orddeling kommer med slike kommentarer.

-Søkefunksjonen fungerer med AND og OR mellom søkeordene, men takler ikke søk på 2 bokstaver. Så f.eks. z4, m5 osv går ikke å søke etter. Dette er standard oppsett i denne forumtypen, og en rebuild av index vil ta laaaaaang tid, så slik er det nå desverre. Googlesøket nevnt over var et bra tips.

• Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har også enda til gode å se en med mange innlegg her komme med forslag om endringer..

Nå vet jeg ikke hva du legger i "mange" :) Men jeg kunne gjerne lufta endringer igjen som jeg gjorde etter 300 innlegg. Men det som er casen er at de med mange innlegg er såpass aktive og vet at det ikke kommer til å skje med det første.

Jeg er også enig med [space]. Men kanskje ikke en direkte off-topic kategori som Diskusjon og andre forum har. Men noe midt i mellom.

Her er for eksempel tema/tråder jeg vil/ville lage... Men vil per i dag bli stengt.

- Arrangere AC/DC tur til Tyskland hvor vi også får peisa på nedover Autobahn (ble stengt da den ikke var nok bilrelatert... Hadde jeg derimot nevnt ordet "bilmuseum for de som ønsker dette", så hadde den blit åpen...geez).

- Pizzakveld på Dollies i kr.sand (denne hadda _kanskje_ blitt åpen under tvil)

- Arrangere en liten fest hjemme i utestua når sommeren nærmer seg

Når jeg tenker over dette nå så er kanskje treff/happenings/offtopic mer en kategori som mangler...

Skrevet

Hehe, det har litt med at vi med mange innlegg går oss blind i egne ganger, som er ment som ett spark til oss.. Også har det med at vi er tilfreds og ønsker å beholde det slik vi har det, som er ett spark til nye..

Syns hvertfall ikke treff og off topic skal blandes.. :D

Ellers er jeg veldig med bølgelengde med [space].. Det handler om å bli kjent på flere områder enn bare Bmw/bil relatert.. I de fleste tilfeller vil dette føre til flere venner, og også fiender, og det hjelper til med hvilke folk du egentlig ønsker å omgås med på treff..

På bimmers treff i Drammen sto flere grupperinger i hver sin ring og sparket i asfalten.. Prøvde å ta initiativ, men ble ikke kjent med så mange flere..Kanskje det hadde vært lettere for folk å bli kjent om man kan treffes over nett på ett litt utenom-bilrelatert forum?

Det er som mange sier, at det ikke er folka på diskusjon.no eller vgd.no vi ønsker å snakke off topic med.. Det er dere som allerede er HER..

Og da er det enklere å ha en off-topic del, og at dere som ikke ønsker snakke med oss andre å bli bedre kjent, bare ikke frekventerer der... :roll:

Skrevet

+1 kunne nok ikke sagt det bedre selv :)

Og ang den evt rydding/flyttinga så ville jeg ikke tenkt alt formye på det og heller tatt det mer fortløpende.

Skrevet

Er enig i at det kunne vært bra med en treff kategori :) men noe mer off-topic enn det er per i dag trenger det ikke å være for min del :)

Skrevet

Jeg savner faktisk et eget OT-forum her inne... utfordringen er å finne en eller flere som vil moderere forumet (og da mener jeg mer eller mindre 24 timer i døgnet).

Jeg har skrevet i BMWCCN´s forum siden 2001 og der hadde de tidligere en relativt stor takhøyde for hva slags emner man kunne diskutere... og utrolig nok var det ikke så alt for mange innlegg som måtte slettes. Min erfaring er at BMW eiere har vesentlig mer til felles enn interessen for bilene og det gjør at OT-diskusjonene ofte er de mest interessante. Mange viser også nye... og ofte bedre sider ved seg selv når de får lov til å slå seg litt løs med noe de er interessert i. Det å være interessert i BMW kan ofte være ganske konformt og ensporet... de fleste liker det samme, kan mer eller mindre det samme om de forskjellige modellene og mener det samme om modellene. Noe helt annet kan det være hvis man kan diskutere data, foto, arkitektur, militærhistorie... you name it... i relasjon/sammenheng med BMW.

Mitt ønske pr. idag vedr. bimmers er altså et eget OT-forum og bort med telleren for ant. innlegg og de tilhørende gradene. Tulletråden kan gjerne arkiveres for godt for min del. I tillegg bør salgsfora´ene låses for andre enn trådeierne... har man noe på hjertet kan man sende en PM til selgerne.

Skrevet

Synes det fungerer meget godt som det gjør, og måtte dra litt på smilebåndet da en med hele 1 døgn fartstid kommer med forslaget "På tide å dele opp forumet"... Fikk litt Deja-Vu-Flash-Back-feeling fra forrige nykommer her...

Hva om trådstarter kunne prøvd dagens løsning litt lenger? Hvis Hr. RamstadTech ikke har funnet det han leter etter vil jeg anbefale ham å lete litt til istedet for å omstrukturere forumet.

En annen sak er at hvis forumet er så håpløst å finne frem i og å søke i som det fremstilles her ville vel tvilsomt bimmers blitt så stort som det er blitt, eller hva?

Skrevet

Det er lett å bli "husblind".

Selvom han er ny så trenger han ikke være ny til forum. Han kan være programmerer eller forumsjef et annet sted for alt vi vet. Det er bra med konstruktive forslag.

Skrevet
Synes det fungerer meget godt som det gjør, og måtte dra litt på smilebåndet da en med hele 1 døgn fartstid kommer med forslaget "På tide å dele opp forumet"... Fikk litt Deja-Vu-Flash-Back-feeling fra forrige nykommer her...

Hva om trådstarter kunne prøvd dagens løsning litt lenger? Hvis Hr. RamstadTech ikke har funnet det han leter etter vil jeg anbefale ham å lete litt til istedet for å omstrukturere forumet.

En annen sak er at hvis forumet er så håpløst å finne frem i og å søke i som det fremstilles her ville vel tvilsomt bimmers blitt så stort som det er blitt, eller hva?

Nå var det (som jeg allerede har førsøkt å forklare) ikke meningen å krenke langvarige medlemmer med dette forslaget. Tvert motsatt, når jeg ble kjent forumet det ble jeg positivt overasket over aktiviteten. Med så mye informasjon å søke blant vil mye irellevante tråder dukke opp ved et søk. Jeg ble derfor i tvil om strukturen av kategorier tjener formålet på best mulig måte.

Jeg håper at forumreglene ikke sier noe om medlemskapsvarighet før man har rettigheter til å foreslå forumendringer, i så fall har jeg brutt regelverket og moderator får påpeke dette til meg.

Det jeg kan beklage er at jeg ikke brukte søkefunksjonen og blåste nytt liv i en gammel tråd med forslag om strukturendring. Det hadde vert riktig fremgangsmåte. Jeg kan forstå at langvarige brukere kan bli frustrert over at samme tema blir fordelt over flere tråder.

Angående multiposting av samme problemstilling så er det kjærnen i forslaget. Som ny bruker vet jeg ikke om det er tilfelle her på forumet at dette forekommer. Men dersom det forekommer, er det noe jeg håper kan begrenses ved flere (men gode) kategorier.

Når jeg skriver på et forum er det av to grunner, jeg trenger hjelp, og jeg ønsker å hjelpe. Jeg synes det er dumt dersom en skribent bruker mye tid på å utforske en problemstilling og poster et godt forslag til løsning, om den tråden forsvinner i et hav av tråder.

Om en endring skulle gjøres, så mener jeg at alt 1 er et dårlig forslag, mens alt2 er et meget godt forslag. Hva er poenget med at diskusjon om understell skal ligge i samme kategori som hvordan man overhaler en vindusheismotor, f.eks.

Uansett om jeg starter en tråd om strukturendring, så betyr ikke det at jeg har noe imot innlegg med motargument. Men jeg håper at lav ferdstiden hos et medlem ikke i seg selv er et argument mot medlemmets forslag.

Skrevet

Det handler ikke om at du blir nedstemt fordi du ikke har "nok" innlegg..

Det handler om at det ALLTID.. er nye som legger inn forslag om forumendring..

Det er så vidt jeg vet uten unntak..

Når akkurat DET er ett faktum, er det veldig lett å konkludere med at den lave ferdstiden din, og andre nye's ferdstid, er med på å påvirke synspunktet deres om forumet..

Og det er da vi med flere innlegg sier at det ikke er fordi forumet er dårlig du klager, det er fordi du ikke har vært her lenge nok. Og ihvertfall ikke lenge nok til å bli tatt seriøst, i og med at du bare er en i rekken av nye medlemmer som har foreslått enn total omstrukturering av forumet. I de tidligere trådene om dette blir det nevnt at man normalt sett trår varsomt i gangene til man er husvarm, og det er vel kanskje det som også er med på å piske opp stemningen litt, at folk som regel foreslår en endring i forumstrukturen, lenge før de er ett kjent "nick" inne her, og er blitt husvarme sammen med oss andre..

Problemer med understell SKAL ligge i samme kategori som problem med en vindusheis motor fordi:

*Ett teknisk forum som alle frekventerer i gjør alle oppmerksom på problemet. Da blir det enklere å få svar siden sjansen er større for at en som har hatt problemet er innom.. Det kan være at en person har problem med en vindusvisker, og ønsker å seg svar på dette. I mellomtiden kan han da, siden han tilfeldigvis ser din post om vindusheismotor svare på dette, siden han er en av de personene som har hatt det problemet.. Sjansen er mindre for at han hadde svart på problemet ditt, om det er slik at han må i en kategori av forumet som han egentlig ikke hadde tenkt seg innom..

* Det er lettere å få riktig svar, og ikke minst bredere svar, når flere er innom forumet og tilfeldigvis kommer over problemet ditt. Ett problem kan ha flere løsninger, og noenganger kan du til og med få feil løsning på feks vindusheis motoren din. Da er det greit om en annen en kan komme innom og avkrefte og gi riktig informasjon slik at du slipper ekstraarbeid og eventuell vranglære spres.. Dersom denne personen som har det riktig svaret, derimot ikke så ditt spørsmål fordi det ligger i en underkategori han ikke er interessert i, vil du kanskje aldri få det riktig svaret.. VELDIG mange ganger får du riktig svar her inne, av tilfeldige forummedlemmer som bare egentlig var innom teknisk tråden for å svare på ett annet spørsmål.

* Jeg frekventerer tekniske underforumet slik det er i dag, fordi jeg lett kan klikke meg inn på tråder og kikke på løsninger på problemer jeg KAN komme til å få senere.. Dersom jeg skal klikke meg inn på 3,4 eller 5 underforaer så er sjansen heller større for at jeg klikker meg inn på det første, inn på det andre, og heisann, der har jeg fått svar i tråden jeg egentlig er aktiv i på annet bil og motorprat og da hopper jeg plutselig over underfora nummer 3,4 og 5.. Litt dumt, om jeg faktisk er den eneste personen akkurat da som kan svare på problemet i underkategori 5, men pga dårlig forumstruktur frekventerer jeg sjelden der..

Med bakgrunn i ovenstående argumenter kommer jeg med en påstand om at det er vanskeligere å holde seg oppdatert på ALT, om det hele tiden skal være flere underforaer du må innom..

Edit: Jeg er kjent for lange innlegg, og jeg tror det her er rekord..

Skrevet

Jeg mener ikke at jeg blir motargumentert fordi jeg er ny på forumet. I de avsnittende de ble nemnt, var det kun ment som et svar rettet mot de to innleggene som gikk på min ferdstid. De andre innleggene som er kommet i denne tråden anser jeg på som konstruktive argument.

Skrevet

Men igjen breibaut... Poster du et problem på teknisk så tar det ikke lang tid før den ligger 3 sider bakover, og dette pga trykke er så ufattelig høyt der.

Så man er litt avhengig av at de "rette" personene er inne i kategorien og kan svare på den før det blir for sent...

Skrevet

eneste eg ber om er at dere ikkje oppgraderer til phpbb3 eller ka det nå heter. Da kommer eg til å delta mindre på forumet her, for eg liker og forstår veldig lite av den utgaven...

Skrevet

Det skal sies at jeg også kom med et slikt forslag når jeg var fersk her, OG SE HVOR JEG ER NÅ! Moahahahaa! ;)

Da hadde jeg hengt en del på bmwpower.se (Nå autopower.se, og der tar de jo helt av med underforum, så var nok bare en liten overgangsperiode der jeg syntes det var litt få kategorier her.

Skrevet

Du har helt rett Wabby.. Det er tungvint, og se hvor lite du trykker deg inn på side 2 eller 3? Hva tilsier at det skal bli noe enklere å klikke seg inn på flere underforum?

Løsningen på det?

"BUMP" :lol:

Forøvrig er det bare positivt om man er aktiv i sin egen tråd og bumper den litt.. Det viser at man ønsker svar og at man gjerne vil ha kontakt.. Det er jo alt i alt veldig få tråder her inne med 0 svar ;) Som regel treffer du på folk som kan svaret, og det er ene og alene kun fordi det er så mange folk som frekventerer hele tiden.. ;) Og hvorfor det? Fordi forumet er bra :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...