Gå til innhold

Hjelp! Vibrasjoner i bilen etter trimming/tuning. 320D E92.


COYS
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har søkt litt på nett, og det er visst en vanlig bieffekt at en får vibrasjoner etter chip tuning. Fant dette ang en audi: (akkurat sånn jeg har det også)

Jeg var på Flissundet og fikk chiptunet min Audi A4 1.8t Q 2002 modell. Etter tuningen har jeg opplevd vibrasjoner i bilen (det virker som om bilen ikke helt vil åpne seg opp og holder litt igjen) når jeg gir god gass på lave turtall (2.000-3.200) i fjerde og femte gir. Flissundet sier dette er normalt og vil ikke slite på bilen. Jeg må bare sørge for at jeg ikke gir for mye gass før turtallet er høyt nok. Men det er jo litt kjipt da, når man har fått høre overalt at akkurat denne bilen skal tåle chippingen godt. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Hei

Jeg har samme problemet med min bil 330d manuell 2000mod.

Sendte en forespørsel til England og fikk dette svaret:

The only thing that should be affected at the back of the car by the tuning is the fuel pump. They are seated at the back of the car near to the fuel tank. One of the things that will have increased with the tuning is the amount of air going into the engine therefore more fuel must go in to keep the ratios the same. You can tell instantly if this is the problem by putting the car on a dyno and measuring the Air Fuel Ratio (AFR). If there is a problem with the fuel pump you should see the car running a lean mixture ie not enough fuel. You can also see if the tuners can get a reading for the fuel pressure.

You will have noticed the problem more in 3rd gear onwards because the car stays in the gear longer there and so gets chance to run at full boost and therefore requires more fuel. In 1st and 2nd the car is through the gear a lot quicker and so never actually hits full boost and therefore never needs the fuel pump to run at full pressure.

The problem is easily rectified by fitting an up rated fuel pump, Walbro are a good brand and make fuel pumps for stuff like tuned Subarus.

Er det noen sopm har hørt om noe lignende. eller prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2003 mod 320d som ikke er chipet, og jeg har samme symtomene. Jeg har byttet converter uten at det hjalp, har bytta automatkassa uten at det hjalp. Jeg har skifta motorfestene uten at det hjalp.

Bagynner å lure på om det kan være traversen og foringene der som er defekte eller noe. Har også lest at den elektriske dieselpumpen kan lage disse problemene ved ca 1500-2000 rpm. det skylles dårlig foring også tar pumpa borti karoseriet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

har en 06 320d med manuell... har samme symtoman som mange her beskriv-... komm på min etter chipp å... probleme e nok svinghjule... d som lage vibrasjonan på grunn av den økte krafta... men d forklare jo ikke vibrasjona på bil me automat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2003 E46 318d Touring med manuelt gear som har det samme problemet med svake virbrasjoner/during ved moderat belastning av motoren (oppleves nogenlunde som beskrevet i tråden). Motoren i min bil er en tidlig utgave av M47D20 motoren. Min bil er helt original og ikke chippet. Vi har hatt bilen siden den var mer eller mindre ny.

Jeg har hatt bilen på tre forskjellige BMW verksteder og to uavhengige verksteder med BMW kompetanse. Dette har resultert i at følgende er skiftet: motorfestene, EGR-ventilen, samtlige aktuelle filtre (motorfilter/dieselfilter/veivhusventilasjon), hardykobling, svinghjul og clutchen. Samtlige drivledd og universalkoblinger i drivlinjen er kontrollert og sjekket. Eksosanlegget er frikjent, turboen er frikjent, katalysatoren er frikjent, hjullagrene er frikjent, samtlige foringer i understelet/styringen er sjekket, delvis skiftet og frikjent. Allikevel er det vibrasjoner i bilen som beskrevet og jeg er så langt ca. 25000 kroner fattigere.

Problemet begynte ved ca. 200000 Km da svinghjulet sa takk for seg og ble skiftet (inkl. clutchen). Jeg var sikker på at problemet med vibrasjonene skulle bli værre med tiden slik at problemet lett kunne lokaliseres, men nei.... nå har bilen kjørt 250000 Km og problemet med vibrasjonene/duringen er identisk (kanskje til og med marginalt mindre). Motoren går ellers som den skal og bilen går både økonomisk og bra nok for oss... hadde det bare ikke vært for vibrasjonene/duringen.

Jeg vurderer en tur til Tyskland og et fornuftig verksted, men en slik tur koster både tid og penger. What to do?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har hatt samme problem som dere med min 330d touring manuell.

Duringen under pådrag viste seg og være en kombinasjon mellom en defekt injektor, ledningen til denne og regulatoren til railen (den som styrer trykket). Ingen vektsed i Norge klarte å fikse dette, skyldte på tuning og sa alt alt var som det skulle være:(. Problemet ble løst da bilen ble satt inn på verksted i Flensburg (Albert Bauer). Jeg ga de beskjed om å fikse alt som var gale med bilen. De ringte dagen etterpå og informerte om feilen på motoren samt en del andre ting (som verkstedene i Norge heller ikke hadde klart å finne). Ble enig med dem at de tok alt de fant, og etter to dager (måtte vente på deler) ble bilen hentet. Den går nå som en drøm uten rykk og napp eller noen som helst form for during. De spurte og når jeg leverte den inn om den var tunet opp. Da svaret mitt var ja, ville han vite hvor mye den var tatt opp. Fyren hadde lik bil selv som var tunet:):). De sjekket til og med programmet som lå på hjernen! Konklusjonen deres var at den var strøkent tunet for lang levetid på motor/injektorer. Problemer kom gjerne når railtrykket ble tatt for høyt på høye turtall.

Bilen min var og begynt å gå grovt og hakkete på tomgang siste tiden. Så til alle som byttet alt mulig av deler på gjetting av verkstedene: Ta bilen til tyskland, der vet de hva de holder på med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har hatt samme problem som dere med min 330d touring manuell.

Duringen under pådrag viste seg og være en kombinasjon mellom en defekt injektor, ledningen til denne og regulatoren til railen (den som styrer trykket). Ingen vektsed i Norge klarte å fikse dette, skyldte på tuning og sa alt alt var som det skulle være:(. Problemet ble løst da bilen ble satt inn på verksted i Flensburg (Albert Bauer). Jeg ga de beskjed om å fikse alt som var gale med bilen. De ringte dagen etterpå og informerte om feilen på motoren samt en del andre ting (som verkstedene i Norge heller ikke hadde klart å finne). Ble enig med dem at de tok alt de fant, og etter to dager (måtte vente på deler) ble bilen hentet. Den går nå som en drøm uten rykk og napp eller noen som helst form for during. De spurte og når jeg leverte den inn om den var tunet opp. Da svaret mitt var ja, ville han vite hvor mye den var tatt opp. Fyren hadde lik bil selv som var tunet:):). De sjekket til og med programmet som lå på hjernen! Konklusjonen deres var at den var strøkent tunet for lang levetid på motor/injektorer. Problemer kom gjerne når railtrykket ble tatt for høyt på høye turtall.

Bilen min var og begynt å gå grovt og hakkete på tomgang siste tiden. Så til alle som byttet alt mulig av deler på gjetting av verkstedene: Ta bilen til tyskland, der vet de hva de holder på med:)

Takk for tipset og jeg har også hørt at Autohaus Bauer i Flensburg skal være bra. Mitt problem er nok et annet iom. at min M47 motor ikke har noe så fint som common-rail. De snakker forøvrig dansk hos Bauer i Flensburg. Det finnes nok billigere verksteder i Tyskland pga. nærheten til Danmark, men på den annen side er Flensburg en hyggelig by å slå ihjel ventetiden i.

http://www.bauergruppe.de/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Hei

Jeg har tunet bilen med BSR.

Fikk vibrasjon/ulyd bak fra et sted etter tuning. Vibrasjonen kommer dersom jeg ligger på lavt turtall i 3 gir, og akselererer. Vibrasjonenen kommer da ett sted mellom 1750-2300 rpm.

Har lagt over orginalt software nå, og null vibrasjoner. Jeg klarer ikke en gang å frem provosere disse.

En kompis har samme motor som meg i en 09 E90 325dA. Jeg har en 08 E61 525dA. Han får akkurat samme vibrasjoner som jeg får når hans er tunet med BSR.

Merkelige greier dette her. Jeg tørr ikke kjøre med tunet bil lengre. I allefall ikke med BSR sin før jeg vet hva dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg hadde en Volvo V70 manuell gear, med 4x4, bytta motor etter havari, og satte inn en T5 motor, fikk chippa ECU hos TM racing i sverge, større turbo og dyser.

Etter at alt var satt sammen (med racing clutch fra TM, og letta svinghjul, av massive typen) hadde jeg fått samme type vibrasjoner som dere beskriver, var en veldig HARD vibrasjon, akkurat som eksosanlegget slo borti rundt gearkassa.. Denne kom ikke i 1. gear, men i 2. gear rundt 1500 rpm selv på flat vei, bare motoren fikk LITT belastning.. Dette gjaldt alle gear untatt 1., så lenge motor fikk litt belastning på rundt 1500 rpm. Fant aldri ut noe av det, sjekket hele eksosanlegget og det var ok. Var så høy lyd at folk jeg kjørte forbi hørte det.. Da gikk effekten fra 193 hk til (usikkre) 280-290..

Utrolig kipt!

Nå ble jeg nesten usikker på om jeg noen gang skal tør og chippe min 530d :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen mekaniker, men det må jo ha noe med den store økningen i dreiemoment man får? Disse bilene har jo vanligvis bra med stag og stivning i motorrommet, men kan det være at det ret og slett ikke holder når man øker effekten slik da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...