S.Arnesen Skrevet Mai 27, 2009 Share Skrevet Mai 27, 2009 En e46ci skal veie 1440kg i basis version ifølge vognkortet, men i realiteten så veier de over 1500. Som [space] også erfarte med sin e46 sedan, så stemmer ikke vekten i vognkortet med realiteten. Jeg veide min ci uten meg i på bt her i sarp, da fikk ikke vekta bestemt seg helt. Flikket mellom 1530 og 1535kg. Faktisk 80kg mer enn hva det står i vognkortet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrElg Skrevet Mai 27, 2009 Share Skrevet Mai 27, 2009 Min e46 320iA (4d ja) -99 veier ifølge vognkortet 1475kg. ink. fører. Kjekt å vite Det er ikke lenge siden denne fabrikken stod beinhardt på at turboer ikke hadde noenting i en bensinmotor å gjøre. Så mye hold var det i det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Farrukh M Skrevet Mai 28, 2009 Share Skrevet Mai 28, 2009 Når den første z4 kom så var den skam for Bmw(synes jeg da),så ut som frosk med motor ..likte ingen ting av den.... men den nye er noe helt annet,prøve kjørte den igår og glemmer ikke turen så lett. Du få følser av stor bil pga vekt, men den virker heller ikke tung før du leser tall på vognkort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Mai 28, 2009 Share Skrevet Mai 28, 2009 Er det tørrvekt som står i vognkortet, eller med alt som må være der, samt en viss mengde bensin? (tom-halvfull-full tank??) Synes ikke Z3 er fantastisk pen, men første Z4 synes jeg er meget pen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Mai 28, 2009 Share Skrevet Mai 28, 2009 Vekten i vognkortet er i hvert fall med sjafør. Om det er iberegnet en bensintank og litt bagasje skal jeg ikke si, men det høres ikke utenkelig ut ettersom vognkortvekten er betydelig tyngre enn den faktisk vekten på bilen min (ifølge Bmw selv). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Magnus Skrevet Mai 28, 2009 Share Skrevet Mai 28, 2009 Jeg prøvde denne bilen, faktisk akkurat denne, forrige uke. Min mening er at denne motoren kombinert med dobblclutch-kassen, er helt fantastisk. Jeg kjører til daglig rundt i en M3, men syntes absolutt ikke Z4en falt igjennom, verken hva respons eller lyd anngår. Klart, motoren har en helt annen karakteristikk enn en M-sugemotor, og effektkurven krever litt tilvenning for å vite hvor du har bilen til enhver tid. Den er ikke så forutsigbar, men dette lærer man nok å kjenne relativt kjapt. Hva vekten anngår, er jo ikke dette et reelt problem ved mer eller mindre normal landeveiskjøring, mulig det kommer bedre, eller for godt, til syne ved rundepressing på bane. Men det er vel strengt tatt heller ikke hva denne bilen er ment for. Den føltes veldig solid og gjennomført synes jeg. Jeg prøvde også en sDrive23i, og den hadde jo selvfølgelig mange av de samme kvalitetene, men for min del har jeg vel kommet til at den ikke er verdt de minst 650k en må ut med om man skal ha en greit utstyrt utgave. For sDrive35i må man jo ut med over millionen, det er mye penger... Dessuten er det utrolig mye annet interessant når man kommer opp i de prisklassene. Jeg ser nok mer verdi i en nyere bruktbil, hvor noen andre har tatt seg av det største verditapet, enn å inngå et motorvalgskompromiss en egentlig føler er feil, for å kunne kjøpe nybil. Enten jeg vil det eller ei, er jeg nok for preget av å ha hatt en relativt potent M-bil i over to år, til å kunne inngå for mye kompromiss ang motor... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Mai 28, 2009 Share Skrevet Mai 28, 2009 Jepp, f.eks er det jo en annen tysk produsent som lager mye fint, og der er fortsatt egenvekten på et fornuftig nivå på den kanskje mest interessante modellen (cayman). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Mai 28, 2009 Share Skrevet Mai 28, 2009 Vekten i vognkortet er i hvert fall med sjafør. Om det er iberegnet en bensintank og litt bagasje skal jeg ikke si, men det høres ikke utenkelig ut ettersom vognkortvekten er betydelig tyngre enn den faktisk vekten på bilen min (ifølge Bmw selv). Jada, er med det som skal være en gjennomsnittlig sjåfør (75 kg), men 70 liter bensin gjør jo litt utslag det og.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Super7 Skrevet Mai 28, 2009 Share Skrevet Mai 28, 2009 De tidlige Z4'ene veier rundt 1250 kg. Sjekk tekn. info. på dinside.no Min har dessverre lagt på seg til 1485 kg, men den føles ikke tyngre å kjøre enn min forrige Z4 (3,0). Har selv prøvd bilen som er testet og likte den godt. Føles nok ikke like rå som min, og har heller ikke sperre. Har nettopp kommet hjem fra Tyskland med bl.a. kjøring på ringen. Er ikke sikker på om opplevelsen hadde blitt noe større i sDrive35i. En annet ting er at jeg kjørte fra Nürburg til Kiel med fullstappet bagasjerom og taket nede. Usikker på om jeg kunne gjort det med den nye takkonstruksjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Magnus Skrevet Mai 28, 2009 Share Skrevet Mai 28, 2009 En annet ting er at jeg kjørte fra Nürburg til Kiel med fullstappet bagasjerom og taket nede. Usikker på om jeg kunne gjort det med den nye takkonstruksjonen. Får nok ikke inn mer enn en normal stor/lang bag under taket i nye Z4 vil jeg tro... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Mai 28, 2009 Share Skrevet Mai 28, 2009 Hva vekten anngår, er jo ikke dette et reelt problem ved mer eller mindre normal landeveiskjøring, mulig det kommer bedre, eller for godt, til syne ved rundepressing på bane. Men det er vel strengt tatt heller ikke hva denne bilen er ment for. Selv om jeg er sikker på at Bmw har gjort en god jobb for å prøve å eliminere følelsen av å kjøre en tung bil, forblir den like tung. Det betyr at bilen trenger større bremser for å stoppe, legger større vekt på samtlige av delene og derfor må de enten være av bedre kvalitet eller så vil de slites fortere (f.eks. dekk), trenger flere krefter for å få god ytelse (noe som igjen slår ut på avgiftsystemet), høyere drifstofforbruk os.v. Slik jeg ser det, har ikke høy vekt noen andre fordeler enn at du muligens vil komme best ut av en kollisjon (selv om det ikke alltid er tifellet det heller). Derfor vil jeg si at det er ønskelig å ha så lav vekt som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 28, 2009 Share Skrevet Mai 28, 2009 Vekten i vognkortet er i hvert fall med sjafør. Om det er iberegnet en bensintank og litt bagasje skal jeg ikke si, men det høres ikke utenkelig ut ettersom vognkortvekten er betydelig tyngre enn den faktisk vekten på bilen min (ifølge Bmw selv). Tidligere retningslinjer for tollvesenet vedr. bilens vekt var den såkalte Leergewicht EU - 75 kg for føreren. Ergo er Leergewicht EU som bl.a brukes på www.bmw.de inkl. 75 kg for føreren. Min 2003 E46 318d Touring veier dermed 1480 Kg (inkl. diesel). Jeg har lest et eller annet sted at bilene blir typegodkjent inkl. vekten av 5 liter bensin/diesel i Tyskland. Edit: Dette står det vedr. Leergewicht EU i den originale brosjyren for min bil: Im angegebenen Wert sind 90% Tankfüllung sowie 68 Kg für den Fahrer und 7 Kg für Gepäck berücksichtigt. Das Leergewicht gilt für Fahrzeuge in serienmässiger Ausstattung. Sonderausstattungen erhöhen diesen Wert. 1 liter diesel veier ca. 0,86 Kg... noe som for mitt vedkommende betyr at bilen er typegodkjent med ca. 50 Kg diesel. Ergo veier min bil eksl. ekstrautstyr som f.eks klimaannlegg og hengerfeste ca. 1430 Kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Mai 28, 2009 Share Skrevet Mai 28, 2009 Ifølge brukermanualen som fulgte med min bil, skal den veie 1380kg med full tank. Tanken rommer 75 l. Vekten som er oppført i vognkortet er derimot 1550kg inklusiv fører (også 75kg som du så riktig viser til), altså nesten 200kg mer enn hva Bmw mener den veier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
milhouse Skrevet Mai 29, 2009 Share Skrevet Mai 29, 2009 En annet ting er at jeg kjørte fra Nürburg til Kiel med fullstappet bagasjerom og taket nede. Usikker på om jeg kunne gjort det med den nye takkonstruksjonen. Får nok ikke inn mer enn en normal stor/lang bag under taket i nye Z4 vil jeg tro... Du får inn 2 golfbagger i denne bilen og det tror jeg ikke går i den gamle. men samtidig så benekter jeg ikke at taket tar plass. jeg sendte madamen av gårde med en venninge på langhelg tur i går. (pass på i telemarksområdet) de hadde med seg en middels stor samsonite koffert og noen andre bagger. Det gikk fint og de kjøret av gårde med taket nede. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 29, 2009 Share Skrevet Mai 29, 2009 Du får inn 2 golfbagger i denne bilen og det tror jeg ikke går i den gamle. men samtidig så benekter jeg ikke at taket tar plass. jeg sendte madamen av gårde med en venninge på langhelg tur i går. (pass på i telemarksområdet) de hadde med seg en middels stor samsonite koffert og noen andre bagger. Det gikk fint og de kjøret av gårde med taket nede. At du sendte din kjæreste avgårde med en splitter ny Z4 alene i en hel weekend står det respekt av. Jeg ville ha gjort det samme, men hvor mange andre her inne ville ha gjort det ? Joda... jeg har merket meg at mannsjåvinismen til tider trives godt her inne... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå