Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du tar jo helt feil, Cossien har en høyere snitteffekt en M3n. Visst du klarer å hoste opp ett bremsepapir på en M3 så vil du se dette. Derfor akser den trimmede Cosworthen bedre en M3n.

Så cossien som begynner på 130hk, og akser opp til 320hk, har et høyere hk gjennomsnitt enn en bil som bruker over 300hk hele tiden? Har du i det hele tatt sett videoene, bremsepapiret, og dynokurven til en M3?

tmschips_dyno_s54m3.jpg

BMW`en har noenlunde lik effekt ifra 6.5-8000rpm. Da forstår jeg ikke hvordan du får det til at Cosworth`en skal ha høyere snitteffekt, når den kun er oppe i 320hk.

Fredrik: Selvfølgelig vinner M3, fordi den har mer MOMENT på høyere turtall, og dermed mer effekt. Altså, momentet på høyt turtall gjør bilen raskere, ene og alene fordi det er der man bruker registeret på 0-100.. Sammenligner man E46 M3 som har 343hk og 365nm, så har denne en 0-100 tid på 5.1sek. Og en E90 335i som har 306hk og 400nm, men veier 60kg mer, har 5.4 sek. Og hvorfor det? Den veier jo mer, og har mindre effekt?

• Svar 646
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Effekten er det som aksellererer, dette bekrefter også vitenskapen. Fredrik sitt eksempel med M3 vs 335 bekrefter dette også til de grader, selv om 335n har ett jevnt over høyere dreiemoment.

Men heldigvis så vet mestparten hva som er tilfelle, så dere lurer heldigvis ingen andre en dere selv.

God helg folkens!

Hvor er vitenskapen som beviser dette, enten ligger den ikke i denne tråden eller så har jeg ikke sett den.

Derimot har ingen motbevist den "vitenskapen" jeg har kommet med i de siste postene..

Visst du tar til deg noen annen informasjon en Tommy -Turbo skriver, så ville du sett dette.

"Den vil akselerere kraftigere ved 3000 o/min. Det kan vises med denne formelen; P (effekt) = F (Nm) x v (vinkelhastighet). Dvs når vinkelhastigheten øker og krafta holder seg konstant, vil både effekten og aksen øke"

Evnt for å gi det mer nøyaktig for å fjerne enhver tvil:

P = effekt (kW)

M = moment (Nm)

T = turtall (o/min)

Vi har da følgende sammenheng mellom moment og effekt:

P = 3,14 * M * T / 30000

Dersom en ser på motoren i BMW 520i får en følgende resultater:

Ved 3500 o/min har motoren momentet 210 Nm (oppgitte data) og

effekten P = 3,14 * 210 * 3500 / 30000 = 77 kW.

Ved 6100 o/min har motoren effekten 125 kW (oppgitte data) og

momentet M = 125 * 30000 / (3,14 * 6100) = 195,7 Nm

Skrevet

Effekten er det som aksellererer, dette bekrefter også vitenskapen. Fredrik sitt eksempel med M3 vs 335 bekrefter dette også til de grader, selv om 335n har ett jevnt over høyere dreiemoment.

Men heldigvis så vet mestparten hva som er tilfelle, så dere lurer heldigvis ingen andre en dere selv.

God helg folkens!

Hvor er vitenskapen som beviser dette, enten ligger den ikke i denne tråden eller så har jeg ikke sett den.

Derimot har ingen motbevist den "vitenskapen" jeg har kommet med i de siste postene..

Visst du tar til deg noen annen informasjon en Tommy -Turbo skriver, så ville du sett dette.

"Den vil akselerere kraftigere ved 3000 o/min. Det kan vises med denne formelen; P (effekt) = F (Nm) x v (vinkelhastighet). Dvs når vinkelhastigheten øker og krafta holder seg konstant, vil både effekten og aksen øke"

P = effekt (kW)

M = moment (Nm)

T = turtall (o/min)

P = 3,14 * M * T / 30000

Les artikkelen over,og det jeg skrev.

Og ja, effekten er større, men det er dreiemomentet som flytter bilen, akkurat som forklart i artikkelen over :wink:

Skrevet

Du tar jo helt feil, Cossien har en høyere snitteffekt en M3n. Visst du klarer å hoste opp ett bremsepapir på en M3 så vil du se dette. Derfor akser den trimmede Cosworthen bedre en M3n.

Så cossien som begynner på 130hk, og akser opp til 320hk, har et høyere hk gjennomsnitt enn en bil som bruker over 300hk hele tiden? Har du i det hele tatt sett videoene, bremsepapiret, og dynokurven til en M3?

tmschips_dyno_s54m3.jpg

BMW`en har noenlunde lik effekt ifra 6.5-8000rpm. Da forstår jeg ikke hvordan du får det til at Cosworth`en skal ha høyere snitteffekt, når den kun er oppe i 320hk.

Fredrik: Selvfølgelig vinner M3, fordi den har mer MOMENT på høyere turtall, og dermed mer effekt. Altså, momentet på høyt turtall gjør bilen raskere, ene og alene fordi det er der man bruker registeret på 0-100.. Sammenligner man E46 M3 som har 343hk og 365nm, så har denne en 0-100 tid på 5.1sek. Og en E90 335i som har 306hk og 400nm, men veier 60kg mer, har 5.4 sek. Og hvorfor det? Den veier jo mer, og har mindre effekt?

Visst du klarer å lese å sammenligne de bremsepapirene du har lagt ut på den Cossien, med en orginal M3, så ser du jo hvorfor Cossien går bedre. alleredet på 4500rpm har cossien nesten 290hk, mot M3n som har knappe 200 på hjulene på 4500rpm, altså cossien har mer effekt alleredet da, derfor går den bedre.

Du skyter jo deg selv i foten der, så skjønner ikke hvorfor du gidder, du lurer som sagt ingen andre en deg selv.

Skrevet

God helg folkens!

P = effekt (kW)

M = moment (Nm)

T = turtall (o/min)

P = 3,14 * M * T / 30000

Les artikkelen over,og det jeg skrev.

Og ja, effekten er større, men det er dreiemomentet som flytter bilen, akkurat som forklart i artikkelen over :wink:

Artikkelen som du skrev er ikke værdt teksten den er skrevet med, når den er feil!

Dreiemomentet gjør ingenting alene, du trenger også turtall, og tilsammen får du effekt. Det er effekten som flytter bilen. og det meste annet i verden.

Skrevet

tmschips_dyno_s54m3.jpg

Visst du klarer å lese å sammenligne de bremsepapirene du har lagt ut på den Cossien, med en orginal M3, så ser du jo hvorfor Cossien går bedre. alleredet på 4500rpm har cossien nesten 290hk, mot M3n som har knappe 200 på hjulene på 4500rpm, altså cossien har mer effekt alleredet da, derfor går den bedre.

Du skyter jo deg selv i foten der, så skjønner ikke hvorfor du gidder, du lurer som sagt ingen andre en deg selv.

Jeg skyter meg i foten? Cossien har 290hk i motor på 4500rpm, mens M3`en har 250hk en plass. Men hva spiller det for en rolle hva M3`en har på 4500rpm, når den aldri er der nede? :roll:

M3`en bruker jo over 300hk hele tiden, siden den ligger på 6000+, og om den så har 50hk på 1500rpm, så spiller jo ikke det noen rolle når den ikke bruker det.

Artikkelen er gull verdt. Dessuten er det ikke min artikkel.

Skrevet

Du om det.

Jeg er uenig, å det vil vi nok alltid være. Forskjellen er bare at vitenskapen er ved min side.

Skrevet

God helg folkens!

P = effekt (kW)

M = moment (Nm)

T = turtall (o/min)

P = 3,14 * M * T / 30000

Det er da ingen her som er i tvil om at effekt er et resultat av rpm*moment. Jeg er heller ikke uenig i at moment er effekt/turtall... Så det trenger du ikke forklare nærmere. Det du kan forklare nærmere er utsagnet dit:" Dvs når vinkelhastigheten øker og krafta holder seg konstant, vil både effekten og aksen øke". Når vinkelhastigheten øker og momentet holder seg konstant så mener jeg også at effekten øker, men jeg mener og tror at kraften i akselrasjonen ikke øker, med derimot øker farten...

Grunnen til at jeg sier tror er at jeg ikke har fysikkunskaper til å uttale meg bastant om at det jeg har skrevet tidligere her er riktig, Men for meg så SER det riktig ut, og jeg har enda tilgode å se utregniger som motbeviser det...

Ommvend meg gjærne, men med skikkelige beviser :P

Skrevet
Du om det.

Jeg er uenig, å det vil vi nok alltid være. Forskjellen er bare at vitenskapen er ved min side.

Tenkte meg det.

Vitenskapen er så absolutt ikke på din side, og det har du enda til gode å vise! Det har blitt lagt ut artikler i hytt og pine som motbeviser deg, og "real life" resultater som motbeviser deg ned i støvlene, og fremdeles så har du ingen vitenskapelige forklaringer,eller resultater som beviser det motsatte. Det eneste du har kommet med er den effektforklaringen, og tøv om at vitenskapen er på din side :)

Skrevet

Jeg vil si at de 43 HK ekstra hestekreftene som E46 M3 har til sin fordel svarer sånn nogenlunde til de 0,3 sekundene den er hurtigere enn E90 335i 0-100 Km/t. Tilsvarende er det f.eks mellom E36 323i (170 HK) og E36 328i (193 HK) også, men da på et vesentlig mindre ekstremt akselerasjonsnivå.

Mitt forslag er at fokuset rettes mot effekten som f.eks M3 har... og ikke at vi skjønnmaler momentet mer ordinære "familiebiler" som 335i evt. har. Dreiemoment og hestekrefter er to sider av samme sak... og at M3 har mye av begge deler er helt selvfølgelig i all den tid den er klart hurtigst... :wink:

Skrevet

Noen useriøse Youtube videoer beviser ingenting, offisielle tall derimot gjør dette. Og også her er det oftest bilen med mest effekt som er raskest i rene sprint etapper. Senest i eksempelet til Fredrik.

Fysikkens lover sier sitt om hva det er som ligger bak effekt, og at det er effekt som gjør arbeidet. Det er udiskuterbart, og derfor bekrefter det våre utsagn, dvs de aller fleste av oss. Effekten er ett resultat av Turtall og dreiemoment, mangler du en av de skjer det ingenting, altså ingen framdrift.

Ang å få deg til å forstå dette er ikke mulig, på samme måte som at du kan ikke gjøre en muslim kristen uten videre. Derfor er denne tråden nå meningsløs.

Skrevet
Noen useriøse Youtube videoer beviser ingenting, offisielle tall derimot gjør dette. Og også her er det oftest bilen med mest effekt som er raskest i rene sprint etapper. Senest i eksempelet til Fredrik.

Fysikkens lover sier sitt om hva det er som ligger bak effekt, og at det er effekt som gjør arbeidet. Det er udiskuterbart, og derfor bekrefter det våre utsagn, dvs de aller fleste av oss. Effekten er ett resultat av Turtall og dreiemoment, mangler du en av de skjer det ingenting, altså ingen framdrift.

Ang å få deg til å forstå dette er ikke mulig, på samme måte som at du kan ikke gjøre en muslim kristen uten videre. Derfor er denne tråden nå meningsløs.

Jeg hører du sier at fysikkens lover sier at det er effekten som ligger bak, men kom med bevisene. Hvis du kommer med beviser tror jeg gjerne på det, men hvis du derimot ikke finner beviser på det kan du ikke fortsette å båstå det...

Og hvis det siste avsnittet var rettet til meg så tar du rett og slett feil...

Skrevet

Hvordan beviser trenger du? Når du som du selv sier ikke forstår hvordan de formlene henger sammen, så skjønner jeg ikke hva du spørr etter? Jeg ga tidligere en formel så viser sammenhengen mellom effekt og dreiemoment\turtall. Les siste innlegget til Fredrik, da ser du at jo at det er en sammenheng med effekt overtak og 0-100 tiden.

Det siste avsnittet var myntet på Tommy -Turbo som fanatisk henger på den rare teorien, til tross.

Skrevet

Og hva vinkelhastighet, som kun har med rotasjonshastighet, og ikke effekt å gjøre, gjør her, vet ikke jeg.

"vinkelhastighet, betegnelse for rotasjonshastighet, forandring i dreiningsvinkel per tidsenhet. Roterer en stiv gjenstand om en akse, vil alle massepunkter i den ha samme vinkelhastighet, men deres fart er proporsjonal med avstanden fra aksen."

Det som da du mener med vinkelhastighet, er at når dreiningsvinkelen forandres, så øker effekten og akselerasjonen. Dette er jo forsåvidt rett, bortsett fra at vinkelhastigheten ikke forandres på en veivaksling! Vinkelhastigheten,som tilsier rotasjonshastigheten på et visst punkt ut ifra sentrum av den roterende delen, er konstant på en veiv. Altså, avstanden ut fra veivsentrum til veivtapp senter, er konstant, og har samme vinkelhastighet.

Om man derimot setter på en veiv med lengre slag, så forandres vinkelhastigheten, og man får en lengre arm som momentet virker på, og derved mer effekt ved rpm x nm formelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...