S.Hafsmo Skrevet Juni 5, 2009 Skrevet Juni 5, 2009 steike som dere skriver. har kommet 5 sider siden jeg gikk og la meg. ang. hvorfor en bil ikke akser like bra i 6. gir som i 1. gir er jo ikke dette så rart. en økning på 1000 rpm gir jo litt høyere økning av hastighet i 6 gir, enn i 1. gir. dette er jo basic knowledge. ihvertfall for alle som har prøvet en trøsykkel.. når man da har samme effektlevering til girkasse fra f.eks 4000-5000rpm i 1. som 6. gir, og arbeidsmengden øker (høyere økning i hastighet på samme turtallsområde), må og tiden arbeidet blir utført på øke tilsvarende. (effekt = arbeid/tid)
Hyggmaister Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Faen jeg orker ikke lese alt dette mølet, god natt
Tommy Turbo Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 til dere som mener en flat effektkurve gir en jevn effektøkning selvsagt når vi fjerner luftmotstand osv.hvordan går det ann når det kreves mer effekt å holde motoren på 4000rpm enn på 2000rpm? dvs at dersom du har 150hk fra 1500rpm til 6000rpm så skal bilen akse helt likt hele veien, men når f.eks 20hk forsvinner ved å holde den på 2000rpm og 30hk på 4000rpm hva skal da kompensere for de tapte 10hk i aks? noe her stemmer ikke. effekt tallene er IKKE riktige iforhold til turtall, de var ment som eksempel da det kreves mer energi å holde en motor på høyere turtall. for sikkerhetsskyld så spør jeg om noen er uenig i at motoren trenger mer effekt for å holde motoren på konstant høyere turtall? har ikke fått lest de siste sidene og får ikke tid før i natt kanskje når jeg kommer hjem igjen og håper virkelig på et godt svar for hva som gjør at en motor kan akselerere jevn oppover registeret når det kreves mer effekt for å holde på turtall? ha en kjempe flott fredagskveld folkens. ingen som kan gi en forklaring? hvis ikke dere kan gi en fornuftig forklaring på dette så kan dere hvertfall ikke komme å påstå at en vannrett effektkurve vil gi en jevn aks.
Turbo-Tommy Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Her er et lite dilemma til E36Cab1, hafsmo, fredrik,flonoen,crzywiz, hyggmaister, og hagenisse. Hvorfor er ALLTID clutcher, utelukkende oppgitt i moment? Det står INGENTING om turtall, effekt eller arbeidssykluser per tidsenhet. Og som alle vet, clutchens oppgave er å overføre kraften motoren produserer, til girkassen. Og når motoren er sterkest, vil den også akselerere best. Om det var effekt som gjorde at bilen gikk fremover, burde den vel vært oppgitt i hk/kw?
CrZyWiz Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Nå foreslår jeg du gir deg, de andre har skjønnt sammenhengen, og har meldt seg ut. Det er ingenting mer og diskutere her igrunn. Jeg\Vi er lei av trolling\kveruleringen din nå. Kan ikke en moderator bare stenge hele tråden nå, iom det er fint lite mer å si her.
Eike_Oak Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Akkurat som med elektrisk effekt. Man har Volt som er "moment" og ampere som er "turtall" og disse er de eneste man kan måle. Effekten må man regne seg frem til. Herlig! Det du sier her er altså at en lyspære på 60 watt drevet av 220V lyser kraftigere enn en 60Watt lyspære drevet av 12V?
E36Cab1 Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Her er et lite dilemma til E36Cab1, hafsmo, fredrik,flonoen,crzywiz, hyggmaister, og hagenisse. Hvorfor er ALLTID clutcher, utelukkende oppgitt i moment? Det står INGENTING om turtall, effekt eller arbeidssykluser per tidsenhet. Og som alle vet, clutchens oppgave er å overføre kraften motoren produserer, til girkassen. Og når motoren er sterkest, vil den også akselerere best. Om det var effekt som gjorde at bilen gikk fremover, burde den vel vært oppgitt i hk/kw? Er vel ikkje rare dilemmaet egentlig.. En clutch-lamell og dens tilhørende trykkplate er konstruert for å motta og overføre en vridkraft uten sluring. Denne vridkraften er alså motorens moment(Nm). Clutchen har ikkje oppgitt noen maksimal max vridkraft ved gitte rpm pga rpm påvirker ikkje clutchens evne til å utøve friksjon mellom lamell og svinghjul pga dens konstruksjon og virkemåte,og ikkje minst dens vekt. Denne verdien er konstant! De oppgir Nm kun som en måle-enhet på clutchen for å henvise til hva den er god for og dennes dertil effekt-GRUNNLAG(som seff har mangen ulike variabler alt etter motorkonstruksjon). Og derfor kan du ikkje sammenligne en motor og dens konstruksjon og virkemåte mht moment- og effekt-utvikling ettersom de har en hel masse ulike variabler rundt dette som gjør at både Nm og Hk forandrer seg ved nettopp turtall(pga VE blant annet). Edit: Eg har ikkje direkte sagt meg uenig i dine argumenter og til tider "kamp" for dreiemomentet. En motor trenger dette seff. Men føler at du ser deg blind på akkurat dette med Nm ettersom ordet "effekt" i denne sammenhengen betyr "resulatet av minst 2 ting sammenlagt",dvs moment og rpm. Og hvordan en får moment og rpm har eg forklart i en tidligere post,men det virker det som du forstår egentlig. Ber deg bare om å tygge på ordet og begrepet Effekt en stund
Gunnar Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Herlig!Det du sier her er altså at en lyspære på 60 watt drevet av 220V lyser kraftigere enn en 60Watt lyspære drevet av 12V? Det er jo faktisk motsatt.. Nå foreslår jeg du gir deg, de andre har skjønnt sammenhengen, og har meldt seg ut. Det er ingenting mer og diskutere her igrunn. Jeg\Vi er lei av trolling\kveruleringen din nå. Kan ikke en moderator bare stenge hele tråden nå, iom det er fint lite mer å si her. Jeg ser ingen overtramp på noe som helst område her fra Turbo-Tommy. Man har lov til å mene akkurat hva man vil, og han er den som har vært flinkest til å holde seg unna personangrep. Hvis du ikke liker trådens innhold, så er det bare å la være å lese den.
Turbo-Tommy Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Her er et lite dilemma til E36Cab1, hafsmo, fredrik,flonoen,crzywiz, hyggmaister, og hagenisse. Hvorfor er ALLTID clutcher, utelukkende oppgitt i moment? Det står INGENTING om turtall, effekt eller arbeidssykluser per tidsenhet. Og som alle vet, clutchens oppgave er å overføre kraften motoren produserer, til girkassen. Og når motoren er sterkest, vil den også akselerere best. Om det var effekt som gjorde at bilen gikk fremover, burde den vel vært oppgitt i hk/kw? Er vel ikkje rare dilemmaet egentlig.. En clutch-lamell og dens tilhørende trykkplate er konstruert for å motta og overføre en vridkraft uten sluring. Denne vridkraften er alså motorens moment(Nm). Clutchen har ikkje oppgitt noen maksimal max vridkraft ved gitte rpm pga rpm påvirker ikkje clutchens evne til å utøve friksjon mellom lamell og svinghjul pga dens konstruksjon og virkemåte,og ikkje minst dens vekt. Denne verdien er konstant! De oppgir Nm kun som en måle-enhet på clutchen for å henvise til hva den er god for og dennes dertil effekt-GRUNNLAG(som seff har mangen ulike variabler alt etter motorkonstruksjon). Og derfor kan du ikkje sammenligne en motor og dens konstruksjon og virkemåte mht moment- og effekt-utvikling ettersom de har en hel masse ulike variabler rundt dette som gjør at både Nm og Hk forandrer seg ved nettopp turtall(pga VE blant annet). Edit: Eg har ikkje direkte sagt meg uenig i dine argumenter og til tider "kamp" for dreiemomentet. En motor trenger dette seff. Men føler at du ser deg blind på akkurat dette med Nm ettersom ordet "effekt" i denne sammenhengen betyr "resulatet av minst 2 ting sammenlagt",dvs moment og rpm. Og hvordan en får moment og rpm har eg forklart i en tidligere post,men det virker det som du forstår egentlig. Ber deg bare om å tygge på ordet og begrepet Effekt en stund Ja,vridkraft er den kraften som motoren produserer, ikke effekt. Og hele poenget med at den ikke har oppgitt noe turtall for max nm, er fordi om det du sier stemte, at motoren blir sterkere på 6000rpm med 500nm, enn på 2000rpm, så vil motoren være kraftigere på 6000rpm, og om man kun oppgir 500nm som maks moment clutchen kan takle, så måtte man, om "arbeidssykluser per tidsenhet" faktisk gjorde bilen sterkere, oppgitt dette enten ved <700nm@2000rpm, 600nm@4000rpm, og 500nm @6000rpm>, eller ved 500nm@6000rpm, ellers vil det å oppgi en clutch til KUN 500nm, faktisk ikke være noe poeng i,da man kunne hatt 500nm på 2000rpm, eller 6000rpm, og da ville clutchen ikke greid å "holde igjen" motorkrefter på 6000, og den ville slurt Hele poenget mitt er at det er NM som driver bilen, og ikke effekt. Og det luften under momentkurven som er avgjørende for akselerasjon. Har tygd masse på effekt, det er ikke problemet. Men effekt akselerer ikke bilen, ellers så skulle en bil med 150hk@4000rpm, og en bil med 300hk@7000rpm, akselerert HELT forskjellig, noe det ikke gjør. De som har en G-måler kan prøve å måle g-krefter, og se om de har mest G på maks effekt, eller maks moment. Og om bilen faktisk har mest G på 4000rpm og momenttoppen, og ikke på effekttoppen, så må bilen akselerere med en kraft mindre enn 150hk, tatt i betraktning rullemotstand og luftmotstand, og da må EFFEKTTAPET ifra 4000->7000rpm tilsvare MER enn 150hk for at den bilen skal gå treigere, og det er jo virkelig banalt! Da vil jo en bil med 150hk faktisk ikke kunne akselerere fremover, siden motoreffekten = effekttapet. Dette kan du være enig med meg i? Crzywiz: Ta deg en bolle. Foreslår at du leser disse,selv om du ikke vil forstå. http://www.exedyusa.com/documents/How%2 ... sports.pdf http://www.advancedclutch.com/technical/ Finn EN plass de spec`er en clutch etter effekt, så skal jeg bøye meg i støvet og godta et nederlag Eike_Oak: Nei. jeg har ikke sagt at en 220v pære lyser kraftigere enn en 12v pære, men den bruker mye mindre strøm for å lyse like sterkt. Mindre "turtall",mer "strøm" og lik effekt
Turbo-Tommy Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Jeg ser ingen overtramp på noe som helst område her fra Turbo-Tommy. Man har lov til å mene akkurat hva man vil, og han er den som har vært flinkest til å holde seg unna personangrep. Hvis du ikke liker trådens innhold, så er det bare å la være å lese den. Takk Vil foreslå at du leser de linkene jeg la ut, så du skjønner. Så kan crzywiz fortsette å være redd for at folk skal skjønne at han har feil
CrZyWiz Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Hørte på P4 at Shell har kampanje på boller i helgen, så det skal du ikke se bortifra Overtramp nei, men mailboksen blir bombardert av mail pga han prøver å lure andre en seg selv med propagandaen sin. Selv etter at diskusjonen for det meste har lagt seg. Men er som du sier ikke verre en at jeg fjerner "abonneringen". Ha en fin helg!
E36Cab1 Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Her er et lite dilemma til E36Cab1, hafsmo, fredrik,flonoen,crzywiz, hyggmaister, og hagenisse. Hvorfor er ALLTID clutcher, utelukkende oppgitt i moment? Det står INGENTING om turtall, effekt eller arbeidssykluser per tidsenhet. Og som alle vet, clutchens oppgave er å overføre kraften motoren produserer, til girkassen. Og når motoren er sterkest, vil den også akselerere best. Om det var effekt som gjorde at bilen gikk fremover, burde den vel vært oppgitt i hk/kw? Er vel ikkje rare dilemmaet egentlig.. En clutch-lamell og dens tilhørende trykkplate er konstruert for å motta og overføre en vridkraft uten sluring. Denne vridkraften er alså motorens moment(Nm). Clutchen har ikkje oppgitt noen maksimal max vridkraft ved gitte rpm pga rpm påvirker ikkje clutchens evne til å utøve friksjon mellom lamell og svinghjul pga dens konstruksjon og virkemåte,og ikkje minst dens vekt. Denne verdien er konstant! De oppgir Nm kun som en måle-enhet på clutchen for å henvise til hva den er god for og dennes dertil effekt-GRUNNLAG(som seff har mangen ulike variabler alt etter motorkonstruksjon). Og derfor kan du ikkje sammenligne en motor og dens konstruksjon og virkemåte mht moment- og effekt-utvikling ettersom de har en hel masse ulike variabler rundt dette som gjør at både Nm og Hk forandrer seg ved nettopp turtall(pga VE blant annet). Edit: Eg har ikkje direkte sagt meg uenig i dine argumenter og til tider "kamp" for dreiemomentet. En motor trenger dette seff. Men føler at du ser deg blind på akkurat dette med Nm ettersom ordet "effekt" i denne sammenhengen betyr "resulatet av minst 2 ting sammenlagt",dvs moment og rpm. Og hvordan en får moment og rpm har eg forklart i en tidligere post,men det virker det som du forstår egentlig. Ber deg bare om å tygge på ordet og begrepet Effekt en stund Ja,vridkraft er den kraften som motoren produserer, ikke effekt. Og hele poenget med at den ikke har oppgitt noe turtall for max nm, er fordi om det du sier stemte, at motoren blir sterkere på 6000rpm med 500nm, enn på 2000rpm, så vil motoren være kraftigere på 6000rpm, og om man kun oppgir 500nm som maks moment clutchen kan takle, så måtte man, om "arbeidssykluser per tidsenhet" faktisk gjorde bilen sterkere, oppgitt dette enten ved <700nm@2000rpm, 600nm@4000rpm, og 500nm @6000rpm>, eller ved 500nm@6000rpm, ellers vil det å oppgi en clutch til KUN 500nm, faktisk ikke være noe poeng i,da man kunne hatt 500nm på 2000rpm, eller 6000rpm, og da ville clutchen ikke greid å "holde igjen" motorkrefter på 6000, og den ville slurt Hele poenget mitt er at det er NM som driver bilen, og ikke effekt. Og det luften under momentkurven som er avgjørende for akselerasjon. Har tygd masse på effekt, det er ikke problemet. Men effekt akselerer ikke bilen, ellers så skulle en bil med 150hk@4000rpm, og en bil med 300hk@7000rpm, akselerert HELT forskjellig, noe det ikke gjør. De som har en G-måler kan prøve å måle g-krefter, og se om de har mest G på maks effekt, eller maks moment. Og om bilen faktisk har mest G på 4000rpm og momenttoppen, og ikke på effekttoppen, så må bilen akselerere med en kraft mindre enn 150hk, tatt i betraktning rullemotstand og luftmotstand, og da må EFFEKTTAPET ifra 4000->7000rpm tilsvare MER enn 150hk for at den bilen skal gå treigere, og det er jo virkelig banalt! Da vil jo en bil med 150hk faktisk ikke kunne akselerere fremover, siden motoreffekten = effekttapet. Dette kan du være enig med meg i? Crzywiz: Ta deg en bolle. Foreslår at du leser disse,selv om du ikke vil forstå. http://www.exedyusa.com/documents/How%2 ... sports.pdf http://www.advancedclutch.com/technical/ Finn EN plass de spec`er en clutch etter effekt, så skal jeg bøye meg i støvet og godta et nederlag Eike_Oak: Nei. jeg har ikke sagt at en 220v pære lyser kraftigere enn en 12v pære, men den bruker mye mindre strøm for å lyse like sterkt. Mindre "turtall",mer "strøm" og lik effekt Nå har eg aldri sagt at en motor er sterkere ved 3000rpm og 400Nm kontra en på 2000rpm og 400Nm med lik VE og friksjon,eg sa at grunna høyere antall arb.sykluser pr tids-enhet så ville motoren akselerert førtere opp 1000rpm enn den som hadde 30000 sykluser mindre opp 1000rpm. Skjønner? Mer effektiv. Dreiemomentet er det samme men effekten er høyere. Og dette med G-måler: en bil vil alltid ha mest akselerasjon fra stillestående eller lav hastighet og mot moment-topp grunna den store moment-økninga fra lavere rpm til moment-topp. Når du har passert moment-toppen og beveger deg mot effekt-toppen vil den eventuelle akselerasjonen være mindre kontra den fra lavere rpm mot moment-topp uansett grunna lavere skilnad i masse-akselerasjon. Viss ikkje ville motoren hatt en forferdelig karakteristikk.. Men det betyr ikkje at bilen vil slutte å akselerere,alså øke farten etter moment-toppen. Sjølv ved lavere VE vil den økte arb.syklusen gi mer effekt enn ved moment-topp.
Fredrik Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Finn EN plass de spec`er en clutch etter effekt, så skal jeg bøye meg i støvet og godta et nederlag Saken er jo at du ikke har direkte feil i dine resonnementer... problemet er imidlertid at det kan virke som om du kun fokuserer på dreiemomentet når du skal forklare hvorfor en bil beveger seg fremover som et resultat av en kraftoverføring. Det er uten tvil momentet som fører en bil fremover i fysisk forstand, men når det gjelder en motors maksimale ytelser er det vanlig praksis at den uttales i effekt... være seg hestekrefter eller Kilowatt. Motorens maksimale moment er der naturligvis i kraft av effekten, men det er ikke vanlig praksis at det er momentet man viser til når motorens maksimale ytelse skal uttrykkes. Ergo bør du for sakelighetens skyld være med på at flest mulig hestekrefter er bra og at motorens turtall mest mulig av tiden bør være der motorens toppeffekt er hvis man ønsker en hurtigst mulig akselerasjon. Det er ikke enten eller når det gjelder dreiemoment og hestekrefter, men både og. Så enkelt, men allikevel så vanskelig er det...
Eike_Oak Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Eike_Oak: Nei. jeg har ikke sagt at en 220v pære lyser kraftigere enn en 12v pære, men den bruker mye mindre strøm for å lyse like sterkt. Mindre "turtall",mer "strøm" og lik effekt Du sa følgende strøm = turtallet på motoren spenning = dreimomentet på motoren effekt = effekten på motoren Då går jeg utifra at avgitt lys blir det tilsvarende som akselerasjon. Og det er faktisk helt riktig. En ordinær glødepære (ikke halogen) som avgir 60watt ved 12volt vil avgi like mye lys som en ordinær glødepære som avgir 60watt ved 230volt Det blir det tilsvarende på en motor. Selvom de har forskjellig spenning (les: moment) er avgitt lys (les: akseleraksjon) lik fordi økningen i strøm (les: turtallet) kompenserer for tapet i spenning (les: moment)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå