Tommy Turbo Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Bjørnar_ dette er ikke en diskusjon mellom bensin og diesel. grunnen til at det bør være enighet om dette er at det danner grunnlaget for all motorsport og hvordan en skal kjøre og vinne løp, samt sette opp bilen sin.
LianLi Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 LianLi: kan du være så snill å gi en begrunnelse. Er jo massevis av begrunnelser andre veien. Synes Turbomega beviste ganske godt at man akkselerer best ved å dra motoren helt til 6000 i hans eksempel, er ikke det godt nok for deg? hvis dere tar en G-måler i bilen (helst med logging så dere får med dere g-kurven over hele registeret) og starter bilen i f.eks 2 eller 3 gir på 1000rpm og gir full gass helt ut til sperren så vil dere nok se at på maks momentet er det maks G som angir maks aks. Bilen drar løs der ja pga det er her moment/effektkurven er brattest og det føles da som om bilen akkselerer best her, det betyr ikke at man skal gire på dette tidspungtet. ang hva som er en fast faktor og ikke så er alltid effekt ett resultat av 2 eller faktorer. har du f.eks en 60w lyspære så har denne på ca 0,26A og en spenning på 230v dimmer du denne pæren så vil effekten avta selvom strømmen er konstant. Dimmer man lyspæren blir det det samme som å øke resistansen, hvilket senker strømmen dermed lyser pæra dårligere, strømmen er ikke konstant. Men jeg takker for meg i denne diskusjonen gidder ikke mer, dere vinner. Måtte alle gire på momenttoppen.
Turbo-Tommy Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 LianLi: Det er ingen som har sagt at man skal gire på momenttoppen, men det er snakk om om det er effekt eller moment som gir akselerasjon. Teoretisk sett, så bør man gire slik at man har mest mulig moment gjennom hele giret. Det er volten som er konstant, ikke strømmen. Værsågod
CrZyWiz Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Ja jeg gidder ikke delta i disse diskusjonene, pga de er så latterlige. De uvitende kan få gire så de har mest moment, så kan vi andre gire der vi har mest effekt i motoren. Blir bare morsommere for oss det. Merkelig at min bil har maks momentet på 3500rpm, men akser best fra 5000 og opp, er også på 5000rpm den river løs bakhjulene.... Enough said.
Fredrik Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Er jo ikke uten grunn at en turbo bil med 200hk mer eller mindre alltid vil kjøre fra en sugemotor med lik effekt og lik vekt. Vil den alltid det ?.... Et godt eksempel på at dette ikke er korrekt ser vi hvis vi sammenligner Audi Avant A4 2.0 TFSI og BMW E91 320i. Audi´n som veier 1490 Kg har en motor med turbo som yter 180 HK mellom 4000 og 6000 rpm samt 320 Nm mellom 1500 og 3900 rpm. BMW´n som veier 1505 Kg har en motor uten turbo som yter 170 HK ved temmelig høye 6700 rpm samt kun 210 Nm ved like temmelig høye 4250 rpm. Audi´n klarer 0-100 Km/t på 8,1 sekunder og har en topphastighet på 228 Km/t. BMW´n klarer 0-100 Km/t på 8,4 sekunder og har en topphastighet på 226 Km/t. Jeg tolker den lille differansen klart i retning av at Audi´n har en marginal effektfordel... dreiemomentet kan det jo umulig være... Vel... når det gjelder mellomakselerasjoner i bestemte gear er BMW´n imidlertid sjanseløs... og det er nok også poenget når det gjelder det høye dreiemomentet... tror ikke du egentlig også det ? Jeg har et spørsmål til deg: Hvis poenget når det gjelder dreiemoment er en hurtigst mulig akselerasjon uansett gear... hvorfor er en F1 motor konstruert slik at den har en maksimal effekt ved 18-19000 rpm ?... Som du sikkert vet handler alt i F1 om hurtigst mulig akselerasjon.
Turbo-Tommy Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Ja jeg gidder ikke delta i disse diskusjonene, pga de er så latterlige. De uvitende kan få gire så de har mest moment, så kan vi andre gire der vi har mest effekt i motoren. Blir bare morsommere for oss det.Merkelig at min bil har maks momentet på 3500rpm, men akser best fra 5000 og opp, er også på 5000rpm den river løs bakhjulene.... Enough said. Spørs om det er så morsomt når dere blir frakjørt av biler med mindre hk. Vet du hvorfor den river løs på 5000rpm? antar på 1.giret da du bare har 150hk
CrZyWiz Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Ja jeg gidder ikke delta i disse diskusjonene, pga de er så latterlige. De uvitende kan få gire så de har mest moment, så kan vi andre gire der vi har mest effekt i motoren. Blir bare morsommere for oss det.Merkelig at min bil har maks momentet på 3500rpm, men akser best fra 5000 og opp, er også på 5000rpm den river løs bakhjulene.... Enough said. Spørs om det er så morsomt når dere blir frakjørt av biler med mindre hk. Vet du hvorfor den river løs på 5000rpm? antar på 1.giret da du bare har 150hk Haha, merkelig at 330d med over dobbelt så mye dreiemoment går dårligere da, uansett hvordan man girer den. Så det pisspreiket faller bare i grus rett og slett. Den river seg løs da pga aksellerasjonen på hjulene bak er blitt såpass sterk at den ikke har feste lengre. 1 og 2 giret, nei det er ikke 150hk jeg har.
///Naitsirk Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Åh nei og nei, er momentgærningene tilbake! Søk dekning!Det er fortsatt effekten som teller. Haha! My man ass
Turbo-Tommy Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Er jo ikke uten grunn at en turbo bil med 200hk mer eller mindre alltid vil kjøre fra en sugemotor med lik effekt og lik vekt. Vil den alltid det ?.... Et godt eksempel på at dette ikke er korrekt ser vi hvis vi sammenligner Audi Avant A4 2.0 TFSI og BMW E91 320i. Audi´n som veier 1490 Kg har en motor med turbo som yter 180 HK mellom 4000 og 6000 rpm samt 320 Nm mellom 1500 og 3900 rpm. BMW´n som veier 1505 Kg har en motor uten turbo som yter 170 HK ved temmelig høye 6700 rpm samt kun 210 Nm ved like temmelig høye 4250 rpm. Audi´n klarer 0-100 Km/t på 8,1 sekunder og har en topphastighet på 228 Km/t. BMW´n klarer 0-100 Km/t på 8,4 sekunder og har en topphastighet på 226 Km/t. Jeg tolker den lille differansen klart i retning av at Audi´n har en marginal effektfordel... dreiemomentet kan det jo umulig være... Vel... når det gjelder mellomakselerasjoner i bestemte gear er BMW´n imidlertid sjanseløs... og det er nok også poenget når det gjelder det høye dreiemomentet... tror ikke du egentlig også det ? Jeg har et spørsmål til deg: Hvis poenget når det gjelder dreiemoment er en hurtigst mulig akselerasjon uansett gear... hvorfor er en F1 motor konstruert slik at den har en maksimal effekt ved 18-19000 rpm ?... Som du sikkert vet handler alt i F1 om hurtigst mulig akselerasjon. Ikke for å svare for Tommy Turbo, men grunnen til det er jo at når man tester 0-100f.eks, så vil jo ikke audien ha noen fordel da den har omtrent like mye moment på høyt turtall, der man vil være på 1 og 2.gir. Test akselerasjonen på 1500-4000rpm istedenfor, så får man se at momentet teller Sammenligner man f.eks en 330d med 184hk, og den audien f.eks, så får man antageligvis en bedre sammenligning, pga kurvene og hvor bilene faktisk har moment Da vinner 330D, selv om den har bare 4hk mer, og veier nesten 100kg mer enn audien En F1 motor er konstruert, som jeg linket til lenger oppe, å ha en flatest mulig momentkurve, og da vil den, ifølge rpm x nm, ha høyest effekt på 18-19000 der turtallsperren er, og ikke konstruert kun for å ha høyest mulig effekt på høyt turtall
Turbo-Tommy Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Ja jeg gidder ikke delta i disse diskusjonene, pga de er så latterlige. De uvitende kan få gire så de har mest moment, så kan vi andre gire der vi har mest effekt i motoren. Blir bare morsommere for oss det.Merkelig at min bil har maks momentet på 3500rpm, men akser best fra 5000 og opp, er også på 5000rpm den river løs bakhjulene.... Enough said. Spørs om det er så morsomt når dere blir frakjørt av biler med mindre hk. Vet du hvorfor den river løs på 5000rpm? antar på 1.giret da du bare har 150hk Haha, merkelig at 330d med over dobbelt så mye dreiemoment går dårligere da, uansett hvordan man girer den. Så det pisspreiket faller bare i grus rett og slett. Den river seg løs da pga aksellerasjonen på hjulene bak er blitt såpass sterk at den ikke har feste lengre. 1 og 2 giret, nei det er ikke 150hk jeg har. Hvilken bil har du da? Står 320i til venstre. 170hk versjon? I så tilfelle så går en 330D bedre enn din. Så skjønner ikke hvor den kommer fra Og dette tatt i betraktning at din faktisk er 200kg lettere enn en 330D Den river seg løs fordi når man har mindre belastning på bilen, som man har i 1. og 2.gir, så forskyver man moment/effektkurvene også. Dette kan man se meget godt på f.eks turbobiler hvor de ikke får ladetrykk før 4-5000rpm på 1 og 2.gir f.eks, men 3000rpm på 4.gir. Dette pga belastning og hvor enkelt bilen går opp på turtall
CrZyWiz Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Men utvekslingen er den samme på 3500rpm(Hvor min bil har mest dreiemoment) som på 5000rpm(Hvor min bil begynner å akse merkbart mer) Den river løs bakhjulene når jeg begynner å nærme meg effekt toppen, jo nettopp fordi aksellerasjonen på bakhjulene øker. Det stemmer at det står 320 der, men står lite om modifikasjonene...Derfor sier jeg at den går bedre en 330d 204hk, uansett hvordan du velger å gire 330d'n.
Turbo-Tommy Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Men utvekslingen er den samme på 3500rpm(Hvor min bil har mest dreiemoment) som på 5000rpm(Hvor min bil begynner å akse merkbart mer)Den river løs bakhjulene når jeg begynner å nærme meg effekt toppen, jo nettopp fordi aksellerasjonen på bakhjulene øker. Det stemmer at det står 320 der, men står lite om modifikasjonene...Derfor sier jeg at den går bedre en 330d 204hk, uansett hvordan du velger å gire 330d'n. Du leste ikke det jeg skrev du Og din bil er i utgangspunktet 200kg lettere noe som utgjør en del. Ikke vet jeg hva mods du har gjort.
CrZyWiz Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Jeg leser hva du skriver. Men det stemmer ikke helt. Ditt eksempel stemmer, men dette på en turbomotor. Den får ikke turbotrykk tidligere pga den utvikler mindre eksos på 1 gir(lettere utveksling, og mindre belastning på motoren). Dette var veldig merkbart på min tidligere trimmede Sierra Cosworth. En sugemotor yter det samme hvordan gir du velger.
Fredrik Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Ikke for å svare for Tommy Turbo, men grunnen til det er jo at når man tester 0-100f.eks, så vil jo ikke audien ha noen fordel da den har omtrent like mye moment på høyt turtall, der man vil være på 1 og 2.gir. Test akselerasjonen på 1500-4000rpm istedenfor, så får man se at momentet teller Man kan naturligvis ikke se bort fra dreiemomentet iom. at dreiemoment og effekt er to sider av samme sak, men jeg går ut fra at begge bilene må geare minst to ganger for å nå 100 Km/t... og således bevege seg gjennom hele turtallskalaen to ganger. Allikevel er bilene mer eller mindre like hurtige og det forteller ganske klart at det er effekten som er avgjørende hvis det er en hurtigst mulig akselerasjon som er avgjørende. Det kan være at Audi´n har en ufordelaktig utveksling på gearene når det gjelder akkurat 0-100 Km/t disiplinen, men det tror jeg egentlig ikke... og under alle omstendigheter skulle Audiens enorme dreiemoment iht. ditt resonnement veie opp for dette. Slik er det imidlertid ikke og det skyldes at det er effekten som er avgjørende hvis en hurtigst mulig akselerasjon uansett gear er poenget. En F1 motor er konstruert, som jeg linket til lenger oppe, å ha en flatest mulig momentkurve, og da vil den, ifølge rpm x nm, ha høyest effekt på 18-19000 der turtallsperren er, og ikke konstruert kun for å ha høyest mulig effekt på høyt turtall Poenget med en F1 motor er mest mulig effekt over et bredest mulig effektområde. Dette i kombinasjon med en en hensiktsmessig utveksling på gearene gjør at man mer eller mindre hele tiden kan ha en høyest mulig effekt og dermed best mulig akselerasjon.
Turbo-Tommy Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Jeg leser hva du skriver. Men det stemmer ikke helt.Ditt eksempel stemmer, men dette på en turbomotor. Den får ikke turbotrykk tidligere pga den utvikler mindre eksos på 1 gir(lettere utveksling, og mindre belastning på motoren). Dette var veldig merkbart på min tidligere trimmede Sierra Cosworth. En sugemotor yter det samme hvordan gir du velger. Det stemmer på sugemotorer også. Ikke like fullt, men dog. Har du bremset bilen så du vet at du har maks moment på 3500rpm?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå