Gå til innhold

Hvor godt går en 320d e90 i forhold til 325i E36?


 Share

Anbefalte innlegg

Når det er sagt så har jo vi ganske forskjellig oppfatning på hva som er sportslig men jeg mener man må se motorer/biler opp mot hverandre. Ser man utifra superbiler er jo de færreste sportslige. Men utifra hva jeg har kjørt (320i, 325i og 530i) så vil jeg si min er sportslig. Skjønner ikke helt hva mer jeg skal si. Tror flere er enige med meg angående min 120d med chip. Du kan jo lese forskjellige review's om 120d'en så vil du se hva jeg mener....

Jeg har kjørt 120dA, og syns det dro godt og at den er liten og kjapp. Det tror jeg heller ikke det er noen som tviler på, men definisjonen din av sportslig er det som skurrer. For mange av oss er sportslighet når man kan ligge og vente på 4000rpm rundt svingen, eller før forbikjøringen, og så dra avgårde og faktisk få et godt skyv til giret slutter, og når man da banker inn neste, så er man rett på samme sted igjen. Med en dieselbil har man et veldig kort register hvor det faktisk flytter seg (men til gjengjeld flytter det seg da godt). Begge deler kan være effektivt, men sportslighet henger sammen med turtall, og har alltid gjort det. Tenk motorsykler.. racing.. formel 1..

Det er jeg helt enig i men det har jeg jo sagt. Vi har forskjellig def av hva som er sportslig. Jeg mener ikke sportslig har noe med turtall eller hvor langt man kan dra den. Jeg føler det henger sammen med hvordan bilen oppfører seg, hvordan den henger i svinger og hvordan den får deg til å føle når man kjører aktivt. Det har noe med om man kan sitte igjen med et glis etter man har gitt på litt..

Jeg er enig i at jeg savner lyden av en bensinmotor som blir presset litt men jeg har aldri vært så gira av noen biler jeg har kjørt/sittet på i som min 120d

Da er jo forklaringen enkel, din definisjon er feil. En dieselkakler med sotrøyk som må gires på hver 4000rpm er IKKE sportslig. Bilen i seg selv er nok sportslig å kjøre i svingene som du sier. Men MOTOREN er ikke sportslig.

De smådieselene begynner å drar greit fra 2000rpm, så må du gire på 4000. Det er 2000rpm effektivt. Min Bensinmotor drar bra alleredet på 3000rpm, men effekten bare øker å øker helt til jeg må gire på 7000 blank. Det er ett dobbelt så langt register.

Skal forøvrig like å se dieselen din tukte hagenisse på banen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forøvrig like å se dieselen din tukte hagenisse på banen :lol:

Det er jo en viss 118d som kjører like fort/sakte som meg rundt rudskogen. Riktignok på r-dekk og så er den betydelig mer oppgradert mellom ratt og stol, men likevel. :)

Det tror jeg på! :-) Dyktig sjåfør er alfa omega! Å da er det skjeldent snakk om å være flinkest å kjøre idiot på landeveien, hehe

Lærte mye bare på en helg første gangen jeg kjørte på ACR i 2006.

On topic: Mens man er inne på det, så bare det å måtte slippe å gire mellom 2 svinger, og spesielt I svingen er en STOR fordel. Kjedelig å gå tom for pust på 4000rpm da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ingen som har sagt noe på det dere dieselgutta prater om. Dieselbiler kan være grisekjappe de, men sportslighet handler ikke om å kjøre fra folk ut av lyskryssa og kan ikke måles i mengden røyk du spyr ut.

Ta en tur i en skikkelig sportsbil og se lyset dere også. Halleluja!

ser den. er jo helt klart m5 som sagt som er drømmen og det er mer enn nok sportsbil for meg.

EDIT: diesel og giring er jo en kjent sak, men med litt øvelse så går det ganske så kjapt unna det og så man taper ikke så allverden på å måtte gire en ekstra gang eller to så lenge man girer på "rett" tidspunkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On topic: Mens man er inne på det, så bare det å måtte slippe å gire mellom 2 svinger, og spesielt I svingen er en STOR fordel.

Jepp, har testet litt på dette. F.eks i S-en på rudskogen, i den trangeste svingen på Mantorp eller før depotstrekka på Våler, så er det litt hipp som happ om jeg bruker 2. eller 3. Bruker jeg 2. drar den betydelig bedre ut av svingen, men så må jeg gire... og både fart før neste bremsing samt total tid i følge laptimeren blir omtrent det samme. Siden det er lettere å la være å gire så gjør jeg det. Gire _I_ sving er dumt uansett.

Mange sportslige motorer er avhengig av mye giringer for å holde den innenfor registreret; man får gjerne det omvendte problemet - at man havner på for lavt turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On topic: Mens man er inne på det, så bare det å måtte slippe å gire mellom 2 svinger, og spesielt I svingen er en STOR fordel.

Jepp, har testet litt på dette. F.eks i S-en på rudskogen, i den trangeste svingen på Mantorp eller før depotstrekka på Våler, så er det litt hipp som happ om jeg bruker 2. eller 3. Bruker jeg 2. drar den betydelig bedre ut av svingen, men så må jeg gire... og både fart før neste bremsing samt total tid i følge laptimeren blir omtrent det samme. Siden det er lettere å la være å gire så gjør jeg det. Gire _I_ sving er dumt uansett.

Mange sportslige motorer er avhengig av mye giringer for å holde den innenfor registreret; man får gjerne det omvendte problemet - at man havner på for lavt turtall.

Ja 2.8n din er jo ikke hjelpesløs uansett på 3 gir da :)

Min motor er jo en typisk turtallsmaskin igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ingen som har sagt noe på det dere dieselgutta prater om. Dieselbiler kan være grisekjappe de, men sportslighet handler ikke om å kjøre fra folk ut av lyskryssa og kan ikke måles i mengden røyk du spyr ut.

Ta en tur i en skikkelig sportsbil og se lyset dere også. Halleluja!

jaja.. jeg har nå en slik motor som du har i e30n min.. med m50 innsug.. jeg synes ikke den er eeeekstremt mye mer sportslig enn dieselen.. jeg kjører mye på bane, så skulle vite hva jeg prata om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...mens de bensinmotorene jeg har hatt har vært slappe opp mot 4000rpm, for så å begynne å dra helt til 7-8000rpm.

Ingen bmw-motorer går vel til 7-8000? Er vel maks 6-6500?

Tror nok godeste Mexos tok i "en smule" der ja, ihvertfall om han snakker om bilene i signaturen. De sperrer vel på 6250 og 6500rpm.

Men det finnes BMW-motorer som går til 7 og 8000rpm, du må bare over i M-divisjonen.

Min første bil var en Mazda Mx-3 som hadde sperre på 8000rpm ;) 325'n kan stemme sperre på 6500, men 318is'n min var chippet og sperret derfor på 7200. Men nå snakket jeg da om bensinmotorer og ikke nødvendigvis kun Bmw sine. Er da vel ikke bare meg her inne som har kjørt flere biler enn de man har eid, og de som står i signaturen sin? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke kjørt all verdens råe biler, men den som har imponert meg mest er en VW Touareg med 5 liters V10 diesel og twin turbo. 313hk og 750nm gjorde vei i vellinga, for å si det mildt. Men det er jo ikke en sportslig bil for det, siden den veier 2450kg og er et mareritt å få rundt svinger. Der er jo X5 overlegen og jeg tror jo en E90 320d hadde parkert Touaregen på f.eks Rudskogen. Blir det snevert av meg å si at bil til bane = bensin mens bil til langkjøring = diesel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjefen min hadde en samme touareg. ble hentet engang i den og fyttegrisen for et fly. helt rått...

ang 535d e60 så leste jeg en plass (lurer på om det var en artikkel fra trimchip.com) at den motoren trekker like godt fra rundt 1500-1700 og hele veien til det røde på turtellern. da begynner det virkelig å bli gøy med diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det snevert av meg å si at bil til bane = bensin mens bil til langkjøring = diesel?

Tja, forsåvidt. Har hatt noen mil på Rudskogen/Våler og autoslalåm med dieselpurka mi, og synes det fungerer rimelig greit. Men savner jo lyden, turtallsregisteret og toppeffekten fra bensin da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...