Gå til innhold

Hvor godt går en 320d e90 i forhold til 325i E36?

Share

Anbefalte innlegg

Du har ikke kjørt en 120d, så til å ha så mye drit å si om den så mener jeg du har fordommer. Åssen bil har du forresten?

om du klarer å lese i profilen han så ser du det...

Men hvor bra en motor går har ikke noe med hvor sportslig den er. Det som avgjør er motor karakteristikken. En is motor f.eks er jo ikke akkuratt noen racer, men den er sporstlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt noe som helst drit om 120d? Eneste jeg har sagt er at den ikke har en sportslig motor. Det har ikke 335d heller. E30 318is har en sportslig motor selv om den er laaangt tregere enn 1'ern din.

Hvis du tror 120d med chip er spesielt sportslig anbefaller jeg å komme på et treff med sportsvogn-klubben.. Da blir nok bilen din bare en vanlig familiebil gitt. :)

Og det står hva jeg kjører (til og med bilde!) til venstre her.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv diesel og kan med trygghet si at jeg savner en morsom bensiner som har en gassrespons som er der med en gang. Savner til stadighet min gamle 'is som var en utrolig morsom bil når den først slo inn på 4000 :D BAre satt på turbo så hadde det blitt enda morsomere.

Skal ikke klage på draget i dieseln som er overlegent 318is, er jo helt sinnsykt hvor det trykker i seteryggen NÅR den endelig har fått opp trykket som gjerne tar litt tid. Så blir det utrolig fort slutt på morroa og du må fort gire over til neste gir...gi gass... og så tar det litt tid før det skjer noe. I bensiner oppnår du arbeidsturtall, drar til sperra, girer og så er du enda i et turtallsområde hvor motoren trives og du får respons med en gang noe som er utrolig deilig og morsomt.

Dermed vil jeg si en diesel med automatgir nesten blir mere sportslig da den slurer seg til de områder hvor momentet er og motoren virker mere sportslig og kultivert pga det.

Eneste jeg kan trøste meg med er et fint lavt forbruk både sommer som vinter til tross for ganske så aktiv kjørestil som resulterte i forbruk på nesten litern uansett på 'is en.

Ser en klager på menn under 30 år, uten bikkje og campingvogn som kjører diesel :P Jeg kan klassifisere meg under en av de! Og grunnen er ganske enkel. Lavt forbruk, får mere for penga regna mot opplevd effekt kontra en bensiner, ofte velutstyrt, dessuten er det veldig mange langkjøringer til finland hvor jeg kjører snøscooter og det er kjekt med dreiemoment i forbokjøringer og opp fjellsider. For ikke å glemme campingvognplanene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så har jo vi ganske forskjellig oppfatning på hva som er sportslig men jeg mener man må se motorer/biler opp mot hverandre. Ser man utifra superbiler er jo de færreste sportslige. Men utifra hva jeg har kjørt (320i, 325i og 530i) så vil jeg si min er sportslig. Skjønner ikke helt hva mer jeg skal si. Tror flere er enige med meg angående min 120d med chip. Du kan jo lese forskjellige review's om 120d'en så vil du se hva jeg mener....

Jeg har kjørt 120dA, og syns det dro godt og at den er liten og kjapp. Det tror jeg heller ikke det er noen som tviler på, men definisjonen din av sportslig er det som skurrer. For mange av oss er sportslighet når man kan ligge og vente på 4000rpm rundt svingen, eller før forbikjøringen, og så dra avgårde og faktisk få et godt skyv til giret slutter, og når man da banker inn neste, så er man rett på samme sted igjen. Med en dieselbil har man et veldig kort register hvor det faktisk flytter seg (men til gjengjeld flytter det seg da godt). Begge deler kan være effektivt, men sportslighet henger sammen med turtall, og har alltid gjort det. Tenk motorsykler.. racing.. formel 1..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så har jo vi ganske forskjellig oppfatning på hva som er sportslig men jeg mener man må se motorer/biler opp mot hverandre. Ser man utifra superbiler er jo de færreste sportslige. Men utifra hva jeg har kjørt (320i, 325i og 530i) så vil jeg si min er sportslig. Skjønner ikke helt hva mer jeg skal si. Tror flere er enige med meg angående min 120d med chip. Du kan jo lese forskjellige review's om 120d'en så vil du se hva jeg mener....

Jeg har kjørt 120dA, og syns det dro godt og at den er liten og kjapp. Det tror jeg heller ikke det er noen som tviler på, men definisjonen din av sportslig er det som skurrer. For mange av oss er sportslighet når man kan ligge og vente på 4000rpm rundt svingen, eller før forbikjøringen, og så dra avgårde og faktisk få et godt skyv til giret slutter, og når man da banker inn neste, så er man rett på samme sted igjen. Med en dieselbil har man et veldig kort register hvor det faktisk flytter seg (men til gjengjeld flytter det seg da godt). Begge deler kan være effektivt, men sportslighet henger sammen med turtall, og har alltid gjort det. Tenk motorsykler.. racing.. formel 1..

Det er jeg helt enig i men det har jeg jo sagt. Vi har forskjellig def av hva som er sportslig. Jeg mener ikke sportslig har noe med turtall eller hvor langt man kan dra den. Jeg føler det henger sammen med hvordan bilen oppfører seg, hvordan den henger i svinger og hvordan den får deg til å føle når man kjører aktivt. Det har noe med om man kan sitte igjen med et glis etter man har gitt på litt..

Jeg er enig i at jeg savner lyden av en bensinmotor som blir presset litt men jeg har aldri vært så gira av noen biler jeg har kjørt/sittet på i som min 120d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt noe som helst drit om 120d? Eneste jeg har sagt er at den ikke har en sportslig motor. Det har ikke 335d heller. E30 318is har en sportslig motor selv om den er laaangt tregere enn 1'ern din.

Hvis du tror 120d med chip er spesielt sportslig anbefaller jeg å komme på et treff med sportsvogn-klubben.. Da blir nok bilen din bare en vanlig familiebil gitt. :)

Og det står hva jeg kjører (til og med bilde!) til venstre her.. :wink:

På det treffet er vel din også bare en liten pysebil? Ser jo at du kjører z3 coupe men hvilken motor er det i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg har aldri vært så gira av noen biler jeg har kjørt/sittet på i som min 120d

Det har ikke slått deg at det kanskje er referansegrunnlaget ditt som er noe snevert? :stupid:

Og som en nevnte, det er en M52B28 i min. 2.8 liter og 193hk, 280nm. Motoren alene er mye mindre sportslig enn M42'en som satt i min forrige bil, selv om den bare hadde 140hk og 175nm.

Og du har helt rett, selv om Z3 Coupe nok er en av BMWs mest sportslige modeller, så kommer den til kort mot ordentlige sportsbiler. Jeg har jo hundenetting og rollo liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diesel, og valget falt på den etter å ha prøvd begge drivstoffmodellene (320i og 318d). Jeg var MEGET skeptisk til dieselen før jeg prøvde den, men var meget overrasket over hvor godt den trakk. Har nå ACS powerbox, og alt er bra. Dragracet mot en VR6 Corrado og jeg lå godt ann, men tapte på lite turtallsregister og måtte dermed gire en gang mer... Snakk om cm forskjell på 200m'en...

Vanlig kjøring så holder jeg tritt med de fleste...

Er meget fornøyd med dieselen og anbefaler den framfor bensinen... Pluss at jeg syns E90en er finere enn 36'en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker jeg ikke beveger meg så mye inn på hva angår sportslighet.....jeg er 31 år, har hund, kjerring og unge :P og kjører derfor en e39 530d 2002 mod touring :P....og jeg kunne ikke tenke meg annet enn diesel.en 535d e60 hadde og vært ok :) det er min første dieselbil og diesel er kommet for å bli HELT til jeg får oppfylt min drøm om en e39 m5

jeg må nok karakterisere min kjøring som noe over middels effektiv i trafikken. og etter jeg fikk powerboksen i så er det på papiret 245 hk og 505 nm og gjett om det går unna. for noen uker siden henta jeg 4 stk i bergen og i et lyskryss stod jeg vedsiden av en e60 525. var ikke helt med på at han ville leke så han suste avgårde og jeg hang meg selvfølgelig på med full bil. rødt lys i neste lyskryss. han i passasjersetet fikk kontakt med 525-en og jeg va klar.....opp til 2000 rpm og ut med clutchen. jeg parkerte 525-en og vel så det fra 2 gir og utover. la den bak meg i en vakker sky av aske som la seg så fint på frontruta hans :P og her om dagen var det en nyere a3 1,8t med voldsomt med målere i dørstolpen som prøvde å kjøre fra meg, men dengang ei. hadde ikke klart å kjøre noe særlig ifra den men holdt godt tritt med den allikevel. da var jeg fornøyd må jeg si. men det har satt sine spor med juling så nå må bilen inn på full sjekk på mandag hos jæger. sliter litt med dysene disse commonrail-motorene

amen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ingen som har sagt noe på det dere dieselgutta prater om. Dieselbiler kan være grisekjappe de, men sportslighet handler ikke om å kjøre fra folk ut av lyskryssa og kan ikke måles i mengden røyk du spyr ut.

Ta en tur i en skikkelig sportsbil og se lyset dere også. Halleluja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...