hagenisse Skrevet Juni 3, 2009 Share Skrevet Juni 3, 2009 Jeg har kjørt noen med over 200hk uten at det forandrer noe. Det går absolutt bra, men motorkarakteristikken og responsen er ikke det spor bedre enn 70hk'en jeg har på jobb. Men jeg er nok sær; jeg synes jo også M42B18 er en kulere motor enn M52B28. Er vel ingen tvil hva som gjør bilen raskest. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juni 3, 2009 Share Skrevet Juni 3, 2009 tror det er mange rundtom som ikke liker diesel nettopp pga de har en halvsprek bensiner (eller helsprek for den saks skyld) og kjører rundt i berlingo, hiace eller jumpy osv osv på jobb.hadde de fått prøvd en 3 liter diesel, gjerne chippet så tror jeg mange hadde fått en annen låt i pipa. det skjedde med meg. alltid hatet diesel helt til jeg prøvde bilen jeg har nå Har prøvd både 2l og 3l diesel som sagt, og de er kurrant nok til transport. men i en sportslig bil har de lite å gjøre. Da er det følelsen, lyden og effekt kurven som setter prikken over i'en. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LianLi Skrevet Juni 3, 2009 Share Skrevet Juni 3, 2009 tror det er mange rundtom som ikke liker diesel nettopp pga de har en halvsprek bensiner (eller helsprek for den saks skyld) og kjører rundt i berlingo, hiace eller jumpy osv osv på jobb.hadde de fått prøvd en 3 liter diesel, gjerne chippet så tror jeg mange hadde fått en annen låt i pipa. det skjedde med meg. alltid hatet diesel helt til jeg prøvde bilen jeg har nå Må ikke glemme at diesel er turbomatet nå da, hadde du prøvd en 3L bensin med turbo hadde du nok ikke sagt det om man ser bort fra bensinforbuk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre Hånde Skrevet Juni 3, 2009 Share Skrevet Juni 3, 2009 Skal sies at jeg har hatt en stk NA Diesel en gang. Bygde om en 1,8 GTI til 1.5D for en del år siden, det var sportslig det! Ikke noe turbolag!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gjeewaytee Skrevet Juni 3, 2009 Share Skrevet Juni 3, 2009 tror det er mange rundtom som ikke liker diesel nettopp pga de har en halvsprek bensiner (eller helsprek for den saks skyld) og kjører rundt i berlingo, hiace eller jumpy osv osv på jobb.hadde de fått prøvd en 3 liter diesel, gjerne chippet så tror jeg mange hadde fått en annen låt i pipa. det skjedde med meg. alltid hatet diesel helt til jeg prøvde bilen jeg har nå Må ikke glemme at diesel er turbomatet nå da, hadde du prøvd en 3L bensin med turbo hadde du nok ikke sagt det om man ser bort fra bensinforbuk. ser den ja... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 3, 2009 Share Skrevet Juni 3, 2009 tror det er mange rundtom som ikke liker diesel nettopp pga de har en halvsprek bensiner (eller helsprek for den saks skyld) og kjører rundt i berlingo, hiace eller jumpy osv osv på jobb. Noen av oss kjører også rundt i en dieselbil uten spesielt mye effekt, men er tilfredse allikevel. Jeg har aldri angret på overgangen fra en E36 323i til en E46 318d Touring og årsaken er et dreiemoment som er mer tilgjengelig i de hastighetene som gjelder i Skandinavia. Selv maksimalt 115 HK ved 4000 rpm er mer enn nok når dreiemomentet er 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. Dette gjør at motoren er sterk nok også på et lavt turtall... noe som ikke var tilfellet med M52B25 motoren. Den var direkte treg med mindre jeg gearet ned og det var slitsomt i lengden... iallefall med den type kjøring jeg holder på med til daglig. Maksimalt 245 Nm ved relativt høye 3950 rpm er ikke tilpasset dagens trafikkbilde... noe BMW også har tatt konsekvensen av med dagens bensinrekkeseksere. E90/91 325i har f.eks maksimalt moment på hele 270 Nm mellom 2400 og 4200 rpm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 3, 2009 Share Skrevet Juni 3, 2009 En litt artig sak når det gjelder utviklingen vedr. bensinmotorer ser man på den nye 116i som nå har en motor på 1995 cm3. Denne motoren yter maksimalt 185 Nm mellom 3000 og 4250 rpm... altså en helt flat momentkurve i dette turtallsområdet. Dette står i relativt sterk kontrast til motoren i 118i som først yter maksimale 190 Nm ved 4250 rpm... altså en ganske spiss momentkurve. Motorene er varianter av den samme motoren på 1995 cm3. Jeg har ikke kjørt den nye 116i, men det skulle ikke forundre meg om den føles mer lettkjørt enn 118i selvom den kun har 122 HK i motsetning til de 143 HK man finner under panseret på 118i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juni 4, 2009 Share Skrevet Juni 4, 2009 Du begynner bli gammel Fredrik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistabeen Skrevet Juni 4, 2009 Share Skrevet Juni 4, 2009 Tror nok du og jeg har litt forskjell oppfattning av hva som er sportslig. En motor som reagerer lynraskt på alt du gjør og som må piskes for å virkelig yte er det jeg tenker på når jeg hører sportslig motor. En diesel er vel omtrent det motsatte; ultratreg respons, og alt draget kommer et sted mellom 2 og 3000 rpm... Klart det kan gå bra, men det har ingenting i en sportsbil å gjøre. Ikke at noen av disse er det. merkelig det her at dieselen min har fullt skyv fra 1500 rpm... få huet ut av fatle a. jeg har hatt en m50b25 24v bil med 192hk. nåværende har 163 hk diesel. sistnevnte drar bedre og føles mer sportslig. diskusjon ferdig. makan til nisse... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juni 4, 2009 Share Skrevet Juni 4, 2009 Det nivået eh? Ok! Du har ikke peiling på hva en sportslig motor er og kan heller ikke kjøre bil. Dessuten lukter du vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gjeewaytee Skrevet Juni 5, 2009 Share Skrevet Juni 5, 2009 min kommer ikke (bilen altså )ordentlig før rundt 2000 rpm når turboen slår inn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 5, 2009 Share Skrevet Juni 5, 2009 Du begynner bli gammel Fredrik. Ja... det gjør jeg og fokuset endres med alderen. Gi meg en skikkelig bil... type Porsche 997 Carrera S og jeg er med. Dagens alminnelige 3-Serier går jo ikke stort bedre enn andre folkelige biler... så hvorfor betale premium for noe som er regular ?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistabeen Skrevet Juni 6, 2009 Share Skrevet Juni 6, 2009 Det nivået eh? Ok!Du har ikke peiling på hva en sportslig motor er og kan heller ikke kjøre bil. Dessuten lukter du vondt. akkurat... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo-Tommy Skrevet Juni 6, 2009 Share Skrevet Juni 6, 2009 Det nivået eh? Ok!Du har ikke peiling på hva en sportslig motor er og kan heller ikke kjøre bil. Dessuten lukter du vondt. akkurat... Kjenner deg helt opp her De har jo blitt motbevist så til de grader i den andre tråden, så jeg ville ikke tatt det så veldig tungt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juni 6, 2009 Share Skrevet Juni 6, 2009 Du Turbo-Tommy, lever du i din egen lille verden? Det har ikke blitt diskutert i det hele tatt om dieselmotorer er sportslige eller ikke i den andre tråden. Den handlet om hvor man skulle gire sånn opprinnelig og utviklet seg til å bli en generell moment/effekt-diskusjon - hvor vi faktisk er enige sånn egentlig.. Når folk kommer med sin mening og så bare skriver "diskusjon ferdig" i tillegg til å begynne kalle folk ting, så gidder ikke jeg være seriøs heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå