Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Såpass! Kompis av meg ble stoppa med strober og fikk ikke noe, måtte fjerne dem når han kom hjem fikk han beskjed om. Men de blå ledene som kan kjøpes på biltema blir folk stoppet på når de KJØRER, parkert er det ikke no speseilt som jeg har hørt om. Har lyst på strober for showe sin del.

Men hva med feks lilla angel eyes da? er det fullt lovlig? mye rart som ikke folk vet om. Regner ikke med slike angel eyes er lovlig, effekten blir jo minsket pga fargen regner jeg med.!

er nok ikke lov del heller :( skal kun ha gule eller hvite lys foran...

vet ikke åssen reglene med strober er når du står parkert. som du sa: det er mye rart som folk ikke vet om... har hatt på mine når jeg har stått på sånne småtreff. tror purken har kjørt forbi noen ganger. men har aldri sagt noe.

Skrevet
Må kun benyttes på utstilling/show - ikke til å late som du er politi, brøle på andre i trafikken eller skremme gamle damer

Dette stod på linken du postet. Jeg tviler på at strober er lov ved vanlig kjøring, kjenner et par som har noen strober montert inne i hovedlykta. De sier selv at det ikke er lov, uten å kunne bekrefte dette da, men siden neonlys ikke er lovlig i Norge så kan umulig disse strobene være det. Det er bare å ta en telefon til politet eller biltilsynet, så kan vel de bekrefte dette ;-) Spurte en politimann engang om hvorfor neonlys ikke var lov, å da fikk jeg til svar at det er fordi andre trafikkanter ikke skal forveksle med et utrykningskjøretøy/forstyrres av unødvendig lyskilde/-bruk.

Snakker om unødvendig bruk av lyskilder og sånn...

jeg kjørte rolig og fint ned mot larvik sentrum en gang jeg. og plutselig fikk jeg sivilbilen bak meg med blålys og alt. skjønte ikke så mye da egentlig.

da jeg svingte til sia, stoppa politimannen og prata med meg. grunnen til at han stoppa meg var fordi han var intr i bilen. var veldig BMW fan og stod og studerte bilen lenge. han sa ingenting på det som ikke var lovlig på bilen...

noen hyggelige politifolk er det altså... hehe

Hehe ja. Jeg hadde da ikke neonlys jeg da, spurte ei god stund før jeg fikk lappen og i det hele tatt hadde bil ;-)

Skrevet

Men hva med feks lilla angel eyes da? er det fullt lovlig? mye rart som ikke folk vet om. Regner ikke med slike angel eyes er lovlig, effekten blir jo minsket pga fargen regner jeg med.!

Med "angel eyes", tenker du da på parklys?

Isåfall kan de kun være hvite eller den mer franske varianten, altså gule.

For øvrig gjelder dette for all annen belysning i fronten, med unntak av blinklys.

Skrevet

hadde grønne neonlys en gang i tida, blei stoppa ett par ganga å fikk beskjed om å ikke bruke dei, verken når jeg sto stille eller kjørte.

En anna gang sto jeg også stille når dei kom bort, da måtte jeg på biltilsynet å vise at dei var fjerna fra bilen.

Skrevet

Stod sammen med tre andre biler med strober nå for noen timer siden, og politiet kom. De dreit i lysene, han skrudde til og med på sine og sa "Mine er helt lovlige!" over P.A.'en! Tror ikke de bryr seg i det hele tatt om du står i ro. Glemte å ta bilde, men de som var der så det nok.

Skrevet
Stod sammen med tre andre biler med strober nå for noen timer siden, og politiet kom. De dreit i lysene, han skrudde til og med på sine og sa "Mine er helt lovlige!" over P.A.'en! Tror ikke de bryr seg i det hele tatt om du står i ro. Glemte å ta bilde, men de som var der så det nok.

hahah :P den er fin :D

men ja, det er lov å ha det montert, det er lov å bruke så lenge bilen står stille.. han ene som driver bsbildeler ble jo stoppa når han hadde "lekt" politi :P var sak i VG å greier om det faktisk.. :D

Skrevet
Skjønner fremdeles ikke hva som er poenget.

enkelte synes det er kult / ser fett ut.. liker du det ikke, kan du kanskje tenke deg at ikke alle liker det samme som deg..

Skrevet
Skjønner fremdeles ikke hva som er poenget.

Skjønner ikke hva som er poenget med å bry seg og hva andre syns er poeng med noe som helst?

Dyr (og mennesker) tiltrekkes av ting som blinker og lyser, bare se på unger når det kjøres uttrykning foran dem - ekstase.

Folk kan syns det er fint, tøft eller kult - men først og fremst er det en oppmerksomhetssøker. Hva ser du først av to like biler, men hvor den ene har blinkende lys?

Det, min "gamle" medbruker, er vitsen. Hvis du ikke liker det, vel... Ikke ha det på din bil da!

Konge tekst på bil; "Ikkje le... Dattera di e me!"

T-t-tog du ann?!?

Skrevet
både neonlys og strober er lovlig å montere, men ikke bruke etter veien.

kun til show-bruk.

Som jeg skrev tidligere er dette totalt ulovlig.

På lovdata.no står det hvilke lys som er påbudt og hvilke lys man kan ha. Alt utover dette er totalt ulovlig å ha montert på bilen så lenge man ferdes i trafikken.

Kap. 28. Lys, lyssignal, refleks

§ 28-4. Lysutstyr som bil skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)

FJERNLYS

1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys.

NÆRLYS

2. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult nærlys.

PARKERINGSLYS

3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

RETNINGSLYS

5. Bil skal ha minst to lykter foran, minst to bak og minst en på hver side som gir oransje, blinkende retningslys.

NØDSIGNALLYS

6. Bil skal ha minst to lykter foran, minst to bak og eventuelt minst en på hver side som gir oransje, blinkende nødsignallys.

BAKLYS

7. Bil skal ha minst to lykter bak som gir rødt baklys.

STOPPLYS

8. Bil skal ha minst to lykter bak som gir rødt stopplys og som tennes straks driftsbremsen betjenes.

REFLEKS

9. Bil skal ha minst to røde refleksanordninger bak.

LYS FOR KJENNEMERKE

10. Bil skal ha lykt(er) bak som gir hvitt lys for kjennemerke.

KJØRELYS

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

§ 28-5. Lysutstyr som bil kan ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)

KURVE-/TÅKELYS

1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys.

VARSLINGSLYS

2. Bil kan ha lykt(er) foran for varsling om at bilen trekker tilhenger eller tilhengerredskap.

LYSHORN

3. Bil kan ha lyshorn.

MARKERINGSLYS

4. Bil kan ha lykter på sidene, foran og/eller bak som gir hvitt markeringslys fremover og rødt markeringslys bakover.

RYGGELYS

9. Bil kan ha en eller to lykter som gir hvitt eller gult ryggelys.

SIDEMARKERINGSLYS

13. Bil kan ha to lykter som gir gult markeringslys til hver side.

Under vært punkt står det litt mer om hvilke krav som er til de forskjellige typene, samt noen andre lys som er lovlige som jeg ikke føler er relevante.

Forskriften ligger her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...