Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg utfordrer ikke skjebnen når det gjelder hastigheter på motorveiene... ikke i Sverige og ikke i Danmark. Jeg kjører ca. 40000 Km årlig i pendling mellom Danmark og Norge (via Sverige) og jeg har en jobb som ikke tillater at jeg evt. får en retskraftig dom for et lovbrudd. Ergo... 110 Km/t i Sverige betyr maks 125 Km/t og tilsvarende betyr 120 Km/t ca. 135 Km/t. I Danmark betyr 110 Km/t ca. 125 Km/ og 130 Km/t ca. 145 Km/t. Med andre ord er man rimelig trygg hvis man kjører ca. 10-15 Km/t over fartsgrensene på motorveiene i Sverige og i Danmark. I Norge betyr 100 Km/t maksimalt ca. 110 Km/t.

Etter totalt 18 måneder med pendling mellom Danmark og Norge uten en eneste bot burde min holdning være bevis nok for at det ikke lønner seg å overdrive hastighetene. Min observasjon er at det generelt er nordmenn som har minst respekt for hastighetsbegrensningene i Sverige... når alle andre tar det litt med ro overdriver nordmenn nesten alltid. Amerikanerne har et ordtak... "When in Rome, act like a roman citizen".... :roll:

Skrevet

Ingen tvil om det nei. Fristelsen blir for stor når man ligger å stanger i kø 80% av tida man kjører bil...

Her i området mister folk lappen hele tida på nye firefelten. Blir tatt i 120-200 i 80en...

Skrevet
Ingen tvil om det nei. Fristelsen blir for stor når man ligger å stanger i kø 80% av tida man kjører bil...

Her i området mister folk lappen hele tida på nye firefelten. Blir tatt i 120-200 i 80en...

ikkesant.. folk er sjeleglade når man får strekninger hvor man faktisk kan ligge i 100+.. men er det faktisk sååå farlig med 120 kontra 100 på feks 4felts ?

Skrevet

Kommer jo an på hvordan du ser det...

Andre land har gjerne 110-140 på veier vi setter 80-100 på så sånn sett er det ikke et problem å holde den farta.

Men så har man jo ikke alene på veien... I andre land er folk gjerne mer vant til farta og har mer respekt for andre i trafikken.

I Norge risikerer du at noen vrenger bilen ut rett foran deg når du ligger i 140 for å "lære deg en lekse" eller rett og slett ikke følger med...

Hvis noe går galt kan det jo være forskjell på liv og død :shock:

Skrevet

det er helt riktig.. var en halvmeter unna en trailer engang jeg, skulle kjøre forbi, hadde 150 eller noe, også legger han seg faen meg ut når jeg er omtrent rett bak !! og svinger kjapt inn igjen.. fy helvete

Skrevet
det er helt riktig.. var en halvmeter unna en trailer engang jeg, skulle kjøre forbi, hadde 150 eller noe, også legger han seg faen meg ut når jeg er omtrent rett bak !! og svinger kjapt inn igjen.. fy helvete

Husk at det er du som gjør noe strengt ulovlig når du kjører i 150 Km/t i Norge... og du kan derfor heller ikke forvente at folk rundt deg har en reaksjonstid som er tilpasset slike hastigheter. Hvis noe går galt i en slik situasjon vil du få all skyld... hvis du overlever.

Skrevet

"When in Rome, act like a roman citizen".... :roll:

Du Fredrik som er så bereist. Kan jeg få spore litt av og spørre om kjøremønsteret i Nederland.. Det er jo slik at disse gjerne kjører 10-20 km/t under fartsgrensen i Norge.. Noen tanker rundt grunnen til det?

Det er jo ikke bare bobiler, men også vanlige biler, biler med campingvogn og busser som kjører sent..

Skrevet

"When in Rome, act like a roman citizen".... :roll:

Du Fredrik som er så bereist. Kan jeg få spore litt av og spørre om kjøremønsteret i Nederland.. Det er jo slik at disse gjerne kjører 10-20 km/t under fartsgrensen i Norge.. Noen tanker rundt grunnen til det?

Det er jo ikke bare bobiler, men også vanlige biler, biler med campingvogn og busser som kjører sent..

Det norske nivået på bøter er jo ganske unikt i Europa. Jeg tror absolut at det ekstremt høye nivået har en rimelig sterk preventiv virkning på bl.a nederlendere som kjører bil i Norge. Herregud... en brutto månedslønn + x-antall dager i friomsorgens varetekt frister ikke spesielt... :roll:

Skrevet

Det stemmer bra at nordmenn kjører som noen svin mellom Svinesund og København. Husker jeg ble passert av to (da splitter nye) norske A6 i 190km/t etter Gøteborg, midt på formiddagen i relativ tett trafikk. Ikke veldig lurt...

Selv ligger jeg i 130-145km/t på E6 nedover i Sverige, 140-160 på nattestid. Ca det samme som her hjemme for min del :wink:

Ellers får man huske å respektere fartsgrensene på Autobahn.

Skrevet

Ja, nå har jeg kommet hjem fra Tyskland. Det var en artig tur. Lot merke til hvordan farten minket nærmere norskegrensen, og etterhvert seg ned i 100 her hjemme - men standarden var tilsvarende, og den nye 4-felten i Norge er jo faktisk mye flottere. Har lett for å bli trøtt og uoppmerksom i så lav hastighet på så kjedelige strekninger.

Det var ihvertfall helt normalt å ligge 15-30 kmt over fartsgrensa hele veien nedover virket det som.

Jeg er enig i at det virket litt teit å opprette en slik tråd, men det er litt typisk norsk.... (moral)

Skrevet

Det norske nivået på bøter er jo ganske unikt i Europa.

Samtidig kan muligens det norske bøtesystemet ha motsatt effekt på vellønte finner, ettersom det for dem vil ble en god del rimeligere å bli tatt i et land uten bøttesatser beregnet utifra hver enkelts dagslønn.

:)

Skrevet

Det norske nivået på bøter er jo ganske unikt i Europa.

Samtidig kan muligens det norske bøtesystemet ha motsatt effekt på vellønte finner, ettersom det for dem vil ble en god del rimeligere å bli tatt i et land uten bøttesatser beregnet utifra hver enkelts dagslønn.

:)

Synes faktisk at bøter beregnet utifra dagslønn er en mer rettferdig straff, enn hva "fastpris" bøter er.. Tjener man ett par millioner i året, så driter man i om man får en bot på 5-6000,- Mens er man arbeidsledig/ufør/student så er kanskje 5-6000,- det man har å leve på en mnd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...