awt Skrevet Juni 20, 2009 Skrevet Juni 20, 2009 Med det samme "temaet" er oppe. Jeg og en kamerat lander i Hirtshals neste søndags morgen og skal kjøre nedover mot Amsterdam. Hvordan er trafikken en slik dag? Hvor lang tid bør man beregne i kø? Hadde egentlig tenkt å kjøre østsiden av Jylland ned til Århus, men er redd det går litt mye tid i dette.
Morty999 Skrevet Juni 20, 2009 Skrevet Juni 20, 2009 Svenskene er veldig liberale på fartsgrenser. Hadde 180 med gamle e34'n på vei mot Gøteborg for 2 år siden, de kjørte opp på sida mi og signaliserte at jeg skulle roe ned farta. jeg bor i feil land. alle oss bor vell i feil land når vi ser åssen naboen har det med veier og alt.
morteym Skrevet Juni 20, 2009 Forfatter Skrevet Juni 20, 2009 Det norske nivået på bøter er jo ganske unikt i Europa. Samtidig kan muligens det norske bøtesystemet ha motsatt effekt på vellønte finner, ettersom det for dem vil ble en god del rimeligere å bli tatt i et land uten bøttesatser beregnet utifra hver enkelts dagslønn. Synes faktisk at bøter beregnet utifra dagslønn er en mer rettferdig straff, enn hva "fastpris" bøter er.. Tjener man ett par millioner i året, så driter man i om man får en bot på 5-6000,- Mens er man arbeidsledig/ufør/student så er kanskje 5-6000,- det man har å leve på en mnd... Slik er det når en blir tatt for fyllekjøring... Det er et poeng, samtidig så er ikke ting rettferdig i samfunnet. Er det rettferdig at de som tjener 1 mill skal betale 50% skatt? Og en som tjener 250.000 skal slippe unna med nesten 0 skatt (ja, det forekommer under visse kriterier)? Selvsagt vil de at vi skal fortsette å kjøre for fort, det er en kalkulert inntektskilde for staten minst like mye som det skal være en preventiv straff. Hvorfor tror du ellers det var Finansdepartementet som fikk justert opp bøtesatsene for noen år tilbake .... Sverige har forresten doblet bøtesatsene.
Galro Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Synes faktisk at bøter beregnet utifra dagslønn er en mer rettferdig straff, enn hva "fastpris" bøter er.. Tjener man ett par millioner i året, så driter man i om man får en bot på 5-6000,- Mens er man arbeidsledig/ufør/student så er kanskje 5-6000,- det man har å leve på en mnd... Jeg er enig i at det er rettferdig, men poenget er at for dem blir det langt, langt rimeligere å råkjøre her i landet. I Finnland ville kanskje disse ha risikert en bot på opptil 500.000kr. Her er eksempler på finske bøter: http://www.hegnar.no/motor/bil/article90948.ece http://www.siste.no/utenriks/article4171844.ece http://www.dagensit.no/arkiv/article1350434.ece
Fredrik Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Med det samme "temaet" er oppe. Jeg og en kamerat lander i Hirtshals neste søndags morgen og skal kjøre nedover mot Amsterdam. Hvordan er trafikken en slik dag? Hvor lang tid bør man beregne i kø? Hadde egentlig tenkt å kjøre østsiden av Jylland ned til Århus, men er redd det går litt mye tid i dette. Glem alt om å kjøre på vestsiden eller midt i Jylland... det tar laaaang tid. Det hurtigste er å følge motorveien (først E39 og senere E45) på østsiden av Jylland via Århus hele veien ned til Tyskland. Det er for tiden litt veiarbeide bl.a rett syd for Ålborg, men strekningene er relativt korte så det burde ikke gå for mye tid i den forbindelse.
awt Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Jeg har kjørt både øst- og vestsiden før. Det som er en fordel med østsiden er at man aldri er så langt unna motorveien om man blir "lei". Grunnen til at vi vurderer å velge denne veien er at det blir mer enn nok motorvei senere å bli lei av, men vi får nå se. Kommer litt an på været også. Med østsiden mener jeg forresten "kystveien" nedover, med de små ferjene og slikt.
Fredrik Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Jeg har kjørt både øst- og vestsiden før. Det som er en fordel med østsiden er at man aldri er så langt unna motorveien om man blir "lei". Grunnen til at vi vurderer å velge denne veien er at det blir mer enn nok motorvei senere å bli lei av, men vi får nå se. Kommer litt an på været også.Med østsiden mener jeg forresten "kystveien" nedover, med de små ferjene og slikt. Margueritruten er absolut verdt å følge hvis man vil se Danmark på sitt fineste... vi bor ikke så langt fra Århus ved denne ruten... http://da.wikipedia.org/wiki/Margueritruten http://www.motorcykeltouring.dk/oestkyst.pdf
Galro Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Grunnen til at vi vurderer å velge denne veien er at det blir mer enn nok motorvei senere å bli lei av, men vi får nå se. I utgangspunktet synes jeg ikke landeveiene i Danmark er veldig morsomme å kjøre på; Ofte er slake og rette veier kun avbrutt av enkelte landsbyer (hvorav alle faktisk har ett eller flere bakerier i seg) eller fergestrekninger, noe som ikke innbyr til svært aktiv kjøring. 181 nedover er godt eksempel på slikt. I praksis blir det like "kjedelig" som motorveien, uten den effektiviten som følger med der. Derfor vil jeg heller anbefale å bli ferdig med Danmark så fort som mulig, når dere likevel kun er der for gjennomfart. Dessverre er det få andre steder på veien til Amsterdam som har veldig morsomme veier.
awt Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Jeg vet veien ikke er særlig morsom, men det er litt mer og se der, samt at jeg liker både ferjer og de små havnebyene. På langtidsvarselet melder de foreløpig regn dessverre, slår dette til blir det nok motorvei. Ang. morsomme veier, er planen at vi skal hit litt senere på turen:
Galro Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Ang. morsomme veier, er planen at vi skal hit litt senere på turen: Når dere likevel er i Stelvio, burde dere også prøve Grossglocker. Selv om Stelvio kanskje er mer imponerende rent utseendemessig (og muligens kjøremessig), så er Grossglocker høyere. Begge er svært morsomme å kjøre. Sist jeg kjørte over Grossglocker ble jeg lignende bak (vel, han lå bak meg først) en hvit Renault Alpine a310 som kjørte alt han hadde gjennom passet. Helt herlig. Etter det har jeg begynt å støte på dem overalt
awt Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Nå er timeplanen litt knapp som den er, men det skal absolutt noteres. Skal innom Goodwood Festival of Speed (i England), Nürburgring, de "obligatoriske" museumene osv.
Galro Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Nå er timeplanen litt knapp som den er, men det skal absolutt noteres. Grossglockner ligger i veldig langt fra Stelvio. Som du kan se på kartet blir det kun en liten omvei på veien hjemover. Skal innom Goodwood Festival of Speed (i England) Dit skulle jeg gjerne ha dratt og. Derfor er det obligatoriskt å ta bilder!
plugg69 Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Jeg vet veien ikke er særlig morsom, men det er litt mer og se der, samt at jeg liker både ferjer og de små havnebyene. På langtidsvarselet melder de foreløpig regn dessverre, slår dette til blir det nok motorvei. Ang. morsomme veier, er planen at vi skal hit litt senere på turen: hvor ligger dette, hvor langt er det dit, og i det hele tatt, jeg MÅ dit=) men i sommer blir det det norske alternativet, aursjøvegen, årdalsvegen og trollstigen.. =)
Galro Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 hvor ligger dette, hvor langt er det dit, og i det hele tatt, jeg MÅ dit=) Om du ser på kartet jeg linket til over (trykk på "kartet" i forrige posten min), vil du se at jeg har funnet frem til stedet i Google Map. Ellers kan du lese om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Stelvio_Pass
awt Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Grossglockner ligger i veldig langt fra Stelvio. Som du kan se på kartet blir det kun en liten omvei på veien hjemover. Det var jo ikke så altfor langt nei, vi får se. Dit skulle jeg gjerne ha dratt og. Derfor er det obligatoriskt å ta bilder! Skal nok bli noen bilder ja. hvor ligger dette, hvor langt er det dit, og i det hele tatt, jeg MÅ dit=)men i sommer blir det det norske alternativet, aursjøvegen, årdalsvegen og trollstigen.. =) Det er den "berømte" Top Gear-veien. Du kan lese litt om den her også: http://www.redlineblog.com/top-gears-wo ... in-detail/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå