Gå til innhold

Oo stor knirkeforing, E39. Grufult? Nei, kjøp rett verktøy


Fliid
 Share

Anbefalte innlegg

Noen ganger kommer ikke smellet før verktøyet ryker. Maskinerer man selv, så kan man få hvilken gjengestigning man vil, og stålkvalitet, men det er ikke alltid like enkelt for "mannen i gaten". Men det er som det blir sagt, jo finere gjenger, jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kommer ikke smellet før verktøyet ryker. Maskinerer man selv, så kan man få hvilken gjengestigning man vil, og stålkvalitet, men det er ikke alltid like enkelt for "mannen i gaten". Men det er som det blir sagt, jo finere gjenger, jo bedre.

Jepp. Det er et poeng. M16x1 eller M16x1,5 er jo ønskelig. Er tydeligvishvis stor forskjell på hvor godt disse sitter fast.

Jeg brukte gjengestang fra biltema, dvs M16x2 i A4. Det tilsvarer jo sånn nogenlunde 8.8 på en god dag. Alternativet der er blankforsinket i 4.6.

Så er det jo greit å ikke dra til med tørre gjenger.. Brukte godt med kopperpasta. Og mutter i samme kvalitet selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjøre samme jobben på min egen bil om ikke så lenge...

Så jeg lurer på hvilken del hos biltema er den store runde skiven du bruker DannyRS? Den som sitter mellom eksosrøret og firkant skiva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte venstre side kugleled fra KOED

33326767748 Kugleled, bag 1 Styk 321,80 Ja MOMS25 321,80

Ble lovet at det var originalvare og den kostet 321 Kr. Så nå er det bare å grue seg, nei vente til den kommer :wink:

Noen i Oslo/Asker som har ett verktøy å låne bort mot en sum?

Håper bare jeg husker å fjærne C ringen før jeg går igang da

Takker igjen FLIID for god tråd.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjøre samme jobben på min egen bil om ikke så lenge...

Så jeg lurer på hvilken del hos biltema er den store runde skiven du bruker DannyRS? Den som sitter mellom eksosrøret og firkant skiva?

Det er ikke en del fra biltema dessverre. Fikk den laget når jeg skulle skifte traversforingene.

Så det gjelder bare å bruke fantasien.

Du kan jo bruke disse limtreskivene. Bare borre opp til Ø16 hull.

Til og med dette flaggstangfestet kan jo virke, om du kapper av litt.

Det er en ganske kurant jobb. Trøblet mest med låseringen faktisk. Resten gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, da har jeg vært å prøvd å skifte mange deler i bakstillingen.

Fikk til begge armene oppe på begge sidene, men fikk ikke til knirkeforingen på den ene siden. Det endte med at jeg ødela samme typen verktøy som DannyRS hadde laget seg.

Bøyde rørbitene sammen. Først bøyde jeg eksosbitene med flens, så kappet jeg bort flensen, men de bøyde seg uansett. Da gav jeg opp og levnet 1 stk defekt knirkeforing på høyre siden og 1 stk knirkeforing på venstre siden, samt integralleddet på venstre også. Skiftet det på høyre siden da jeg uansett prøvde meg på knirkeforingen.

Totalt ca 10 timer arbeid, var noe sliten i går, egentlig i dag å. Så da skal det lokale verkstedet få ta seg av knirkeforingene og det ene intergralleddet.

Fant ut i samme slengen at begge demperene foran var defekt, kjøpt i mars 2010. Bilstein B6. Dritt. Det er en god del rust på støtstengerne, samt at den venstre demperen på en måte låser seg fast i en posisjon og da blir det jævlig stivt. Satser på at det blir en garanti sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte venstre side kugleled fra KOED

33326767748 Kugleled, bag 1 Styk 321,80 Ja MOMS25 321,80

Ble lovet at det var originalvare og den kostet 321 Kr. Så nå er det bare å grue seg, nei vente til den kommer :wink:

Noen i Oslo/Asker som har ett verktøy å låne bort mot en sum?

Håper bare jeg husker å fjærne C ringen før jeg går igang da

Takker igjen FLIID for god tråd.

P

Jeg også kjøpte der, etter 1 år kjentes dem veldig lause ut. Jeg bytta til bmw orginal, kjøpte på GS tror jeg, kom på ca 1000 med frakt mener jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se da om disse foringene fra KOED holder mål :!: Bilen står nå i påvente av bytte pga elendige kjøreegenskaper. Må nok sjekke mer enn bare knirkeforingen, selv om bilen gikk rett gjennom EU uten feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Deler mine erfaringer her angående skifte av foringer.

Klarte ikke å presse ut mine med verkøyet DannyRS beskrev. Det jeg imidlertid klarte var å presse ut midtleddet på foringa for deretter og sage ut to hakk i gjenstånde metalldel. Deretter vart det bare å ta en meisel og banke på foringa til den delte seg. Og vips den var ute.

Saging fungerer uansett, men pass på så du ikke sager i aluminium som ytterdelen av foringa står i.

For å presse inn brukte jeg en kopp størrelse 46.

Et alternativ til 16mm mutrer (som ga seg for et godt ord til meg) brukte jeg følgende skjøtemuter fra Biltema:

f27pav8v3e89bukssms7.jpg

Dette er vel egentlig en jobb for spesialverktøyet beskrevet tidligere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilogmed Febi fra GS ble ødelagte etter rundt halvannet år. De knirker ikke, men har forholdsvis stor slakke. Men er vel ikke annet å regne med etter å ha kjørt ganske så lav bil gjennom hele den tida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...