Gå til innhold

Saab+BMW = sant?


knut_olestad
 Share

Anbefalte innlegg

stemmer dette med motorene. Men det fikk jeg IKKE gehør for da vi diskuterte saab 95 på bike.no..

Min far hadde saab 95 fra den var ny- til den var gått vel 160 000. I den perioden byttet vi turbo, girkasse og motor.. Vi solgte den etter at den plutselig ikke ville starte en morgen.. Da var bilen 6-7år gammel ca.

Ellers kan det nevnes at man klarte å kjøre gassen i bånn, og oppigjen uten å kjenne noen form for respons, man måtte HELT ned på turtall for å få den i neste gir, (kombinert med et noe tungt svinghjul er jo det artig)

Ellers kan det jo nevnes at 95 aero med chip risikerte å ødlegge de laveste girene på kassen ved hardt pådrag..

Det som var morsomt på bike.no var at han ene jeg diskuterte med hevdet at saab var sportslig, hvertfall hvis jeg hadde vært borti saab 90- så skulle jeg ha erfart det.. Da jeg fortalte at jeg hadde en slik i garasjen, og hvordan jeg opplevde karakteristikken til bilen ble det personangrep på meg.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Min far hadde saab 95 fra den var ny- til den var gått vel 160 000. I den perioden byttet vi turbo, girkasse og motor.. Vi solgte den etter at den plutselig ikke ville starte en morgen.. Da var bilen 6-7år gammel ca.

Da SAAB 95 var på markedet 1959-78 var det ganske fenomenalt hvis en alminnelig bil gikk over 100000 Km på den samme motoren og gearkassen. Slikt var stort sett forbeholdt amerikanske biler og Mercedes-Benz. Dårlig olje, store toleranser på mekanikken og støvete veier sørget for det... og hvis ikke motoren tok kvelden ristet understelet i filler. Tenk på at det var grusvei gjennom deler av Hallingdal helt til slutten av 70-tallet. Veiene måtte skrapes med jevne mellomrom... hvis ikke ble de helt vaskebrett (ja... hva er det for noe vil mange si) og for ikke å snakke om alt støvet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da SAAB 95 var på markedet 1959-78

Jeg tror nok Hawkon88 tenker på 9-5, og ikke 95. Når førtsnevnte ble lansert var det ikke lengre uvanlig at bilene gikk lengre enn 100.000km. For øvrig markerte 99 Turbo Saabs første forsøk på å en turbo-modell.

Derfor har jeg heller ikke mer enn fire

Slikt var stort sett forbeholdt amerikanske biler og Mercedes-Benz.

Jeg ville nok ha inkludert Volvo og Peugeots biler også.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini Morris er opprinnelig britisk, men i senere tid har BMW tatt over produksjonen av de. Prisen har steget, men de har fremdeles forhjulsdrift så vidt jeg vet.

Kunne tenkt meg å prøvd en Mini Morris av den nyere typen, men tror aldri jeg hadde gått så langt å eie en selv.

Saab er virkelig inne på noe her, om BMW hjelper til og får endret Saab fra forhjulsdrift til bakhjulsdrift.

Hvilke andre merker enn BMW og Mercedes har bakhjulsdrift (utenom de eldgamle bilene som Sierra osv).?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini Morris er opprinnelig britisk, men i senere tid har BMW tatt over produksjonen av de. Prisen har steget, men de har fremdeles forhjulsdrift så vidt jeg vet.

Kunne tenkt meg å prøvd en Mini Morris av den nyere typen, men tror aldri jeg hadde gått så langt å eie en selv.

Saab er virkelig inne på noe her, om BMW hjelper til og får endret Saab fra forhjulsdrift til bakhjulsdrift.

Hvilke andre merker enn BMW og Mercedes har bakhjulsdrift (utenom de eldgamle bilene som Sierra osv).?

Lexus har kun bakhjulstrekk og firehjulstrekk! (Noe Mercedes ikke har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye amcar som blir levert med baktrekk. Og smart :P

Amcar blir nok ikke aktuelt, da det er biler beregnet på sommeren. Dyre å overhale og sluker bensin så fort de ser noen dråper.

En Mustang på Sunnmøre - stakkars meg i så fall med de svingete veiene vi har! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexus har kun bakhjulstrekk og firehjulstrekk! (Noe Mercedes ikke har).

Lexus er vel ikke akkurat de billigste bilene. Men vet du om noen gode modeller fra Lexus som er verdt å ta en titt på? Ikke så altfor gammelt, vil i det minste ha airbag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke andre merker enn BMW og Mercedes har bakhjulsdrift (utenom de eldgamle bilene som Sierra osv).?

Porsche (Boxster/Cayman/911/Panamera), Ferrari, Jaguar, Rolls-Royce, Bentley, Aston Martin, Mazda (MX-8, MX-5), Honda (S2000), Chevrolet Corvette, Dodge Viper, Lotus, Maserati, Pagani, Toyota Previa, Caterham, Atom + en rekke mer spesialiserte mindre bilprodusenter. Det er helt sikkert flere hvis jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexus har kun bakhjulstrekk og firehjulstrekk! (Noe Mercedes ikke har).

Lexus er vel ikke akkurat de billigste bilene. Men vet du om noen gode modeller fra Lexus som er verdt å ta en titt på? Ikke så altfor gammelt, vil i det minste ha airbag.

IS200 med 2 liters rekkesekser, 155 hk og bakhjulstrekk ligger på ca. 150.000 og oppover mener jeg, og er et alternativ til E46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke andre merker enn BMW og Mercedes har bakhjulsdrift (utenom de eldgamle bilene som Sierra osv).?

Porsche (Boxster/Cayman/911/Panamera), Ferrari, Jaguar, Rolls-Royce, Bentley, Aston Martin, Mazda (MX-8, MX-5), Honda (S2000), Chevrolet Corvette, Dodge Viper, Lotus, Maserati, Pagani, Toyota Previa, Caterham, Atom + en rekke mer spesialiserte mindre bilprodusenter. Det er helt sikkert flere hvis jeg tenker meg om.

Hvis man tar med mer eksotiske merker og merker som ikke kun har bakhjulsdrift (noe som jo ikke var en forutsetning nei.. :roll: , men i de baner jeg tenkte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IS200 med 2 liters rekkesekser, 155 hk og bakhjulstrekk ligger på ca. 150.000 og oppover mener jeg, og er et alternativ til E46.

Nei... den første generasjonen IS200 med bl.a rekkesekseren på to liter er for gammeldags til å kunne sammenlignes med E46. E36 er mer korrekt og IS200 ble da også omtalt som verdens beste E36 kopi da den kom på markedet i 2001.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexus har kun bakhjulstrekk og firehjulstrekk! (Noe Mercedes ikke har).

Lexus har ikke kun bakhjuls- eller firehjulstrekk, nei. Se på Es for eksempel.

Infiniti er ganske like Lexus på dette området. Det samme gjelder også for Jaguar og Cadillac. Dessuten har både Alfa Romeo, Lancia, Fiat (som alle deler på de samme platformene) sagt de har planer om å gå over til bakhjulstrekk igjen. En del av Hyundais fremtidige modeller samt nåverende Genisis-modeller (jeg er usikker på om disse blir solgt i Europa) skal være/er bakhjulstrekk. Vw på sin sidevurderer flere biler med det - blant annet Up! og BlueSport.

Så kan vi i tillegg regne med alle småprodusentene (som Fredrik nevnte over meg, selv om jeg har lyst til å legge til Bristol) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IS200 med 2 liters rekkesekser, 155 hk og bakhjulstrekk ligger på ca. 150.000 og oppover mener jeg, og er et alternativ til E46.

Nei... den første generasjonen IS200 med bl.a rekkesekseren på to liter er for gammeldags til å kunne sammenlignes med E46. E36 er mer korrekt og IS200 ble da også omtalt som verdens beste E36 kopi da den kom på markedet i 2001.

Det er jeg ikke uenig i, men fordi den prismessig er et alternativ til E46 var det den jeg nevnte, og derfor kjøpte jeg E46, som jeg følte ga mye mer for pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...