bjørnm3 Skrevet September 13, 2009 Skrevet September 13, 2009 Hadde ein mistanke om at de var noe slik ja kunne tenkt meg stengt den å sluppet fåt all den dritten inn i insuget Bjørn
ulyden Skrevet September 14, 2009 Skrevet September 14, 2009 Ja, som nevnt over her tror jeg eksostempmåling er veien å gå.Det gir en veldig god pekepinn på forbrenning. Rotet i noen gamle papirer i dag. Ved kjøring av en større diesel motor med 15% eksos innblanding steg eksostemperatur med ca 20grader. Så det bekrefter vel alle de som ikke har hatt noen problemer med bortkobling av egr. Jeg har kjørt en 525td ca 200 000km uten! I Jan Arne Markussen sin bok "Ka e det? de e vri" advarer han mot dette! Kan ikke selv se noe som skulle tilsi problemer. På min 520d ligger denne kjøleren foran termostat. At denne avgir noe varme til kjølesystem er klart men kjører du med lav belastning er det ikke allverden. Årsaken til at egr blir kjølt er at man ønsker å øke tetthet på eksosen samt å senke samlet inntaks temperatur! I fagmiljøene snakkes det nå om luft til avgass kjølere for en enda kaldere eksos. At den kan varme opp kjølevannet er bare en bi effekt!
bjørnm3 Skrevet September 16, 2009 Skrevet September 16, 2009 Men tror du eg kan koble bort egr på min 320d 06 mod da?? uten noen lamper å div lyser?? Lurer og på om eg kan fjerne katalysatoren på den uten at de sjer noe? På min gamle 318tds fjernet eg den og bilen vart betraktle kvekkere,de gjorde og at ladetrykke økte litt.men er vel sensore på ladetrykke på 320,en så blir vel ev nødmodus da vis den fjernes?? Bjørn
Otis Skrevet September 17, 2009 Forfatter Skrevet September 17, 2009 Takk for et bra svar ulyden! Det er jo da slik jeg har forstått det da... Ingen problem, foruten at motoren bruker litt mer tid på å oppnå full temperatur, ihvertfall sålenge ikke Webasto kobler inn, det er ikke blitt testet ennå, da det er for varmt ute fremdeles. Men når det gjelder deg, bjørnm3, så får du feilmeldinger når EGR kobles vekk på din bil. Om det betyr noe mer, tviler jeg, altså det er trygt, men bilen tror ikke det.
Cayzer Skrevet Januar 17, 2012 Skrevet Januar 17, 2012 En festeskrue på eksoskjøleren min har løsnet og dermed har det rillede kjølerøret inn mot manifoldet knekt rett av. (To ganger på kort tid..). Hvorfor går bilen så mye dårligere pga det? Er det en sensor som registrerer et trykkfall eller noe, og hva skjer i så fall da hvis jeg blokkerer egr-ventilen? Bilen er en 2007 525d facelift.
TRF Skrevet Januar 17, 2012 Skrevet Januar 17, 2012 jeg er imponert over at du fant en tråd fra 2009...
Cayzer Skrevet Januar 17, 2012 Skrevet Januar 17, 2012 Hehe, jeg søkte på eksoskjøler og da var det ikke mye som kom opp.. Tråden din kom ikke, men jeg leser den nå selv om den er forferdelig lang. Jeg ser bare ikke helt umiddelbart hvorfor en åpning til friluft i eksoskjølesystemet skal påvirke ytelsen så mye. Men jeg finner nok ut av det..
TRF Skrevet Januar 17, 2012 Skrevet Januar 17, 2012 Siden du tok poenget mitt så kjapt, og faktisk søkte (CRED!!) skal jeg gi deg kortversjonen; Motorstyringa har et "expected airmass" map, som sier hvor mye en regner med at motoren skal bruke av luft. På samme måte har den map som definerer hvor mye luft den skal bruke når egr er aktiv. Det som skjer er at den tar til seg mer luft enn den forventer målt ved MAF), og skjønner da at det er noe feil med egr systemet. Siden dette er avgass relevant, reduseres effekten (innsp mengde).
Cayzer Skrevet Januar 17, 2012 Skrevet Januar 17, 2012 Ok, takker og bukker. Jeg trodde samme mengde ville passere luftmassemåleren uansett. Det er bare å kvitte seg med hele greia.
TRF Skrevet Januar 17, 2012 Skrevet Januar 17, 2012 eksosen presses inn etter MAF. Dette gjør at mindre luft passerer MAF så lenge egr er åpen. Når du får en lekkasje i egr systemt, vil store deler av eksosen aldri gå inn i innsugsmanifolden. Dette gjør at du får mer luft enn tiltenkt. Men, samtidig, hvor stor er denne lekkasjen? det kan like gjerne være en annen feil, lekker det mye vil du få mindre eksostrykk til å drive turboen, derav mindre luft, derav mindre diesel (jmfr røykbegrenser).
Cayzer Skrevet Januar 17, 2012 Skrevet Januar 17, 2012 Jeg skjønner. Lekkasjen er stor da skrue nr 2 på bildet har løsnet og ramlet ut igjen, og resultatet er som forrige gang at den rillede røret som går inn i manifolden er helt av. Verkstedet sier det må være en svakhet, men.. Det hadde vært fint å programmere vekk egr-funksjonen, men det er kanskje vanskelig å kombinere med muligheten til å trimme bilen opp og ned med BSR saken jeg har.
Svendis Skrevet Januar 18, 2012 Skrevet Januar 18, 2012 Jeg skjønner. Lekkasjen er stor da skrue nr 2 på bildet har løsnet og ramlet ut igjen, og resultatet er som forrige gang at den rillede røret som går inn i manifolden er helt av. Verkstedet sier det må være en svakhet, men.. Det hadde vært fint å programmere vekk egr-funksjonen, men det er kanskje vanskelig å kombinere med muligheten til å trimme bilen opp og ned med BSR saken jeg har. Dette skjedde på min også for en stund siden. Tror ikke det er en svakhet i konstuksjonen, men min egen svakhet da jeg glemte å teite den skruen ved termostatbytte. Jeg har "blendet" min egr med restrictor med 7mm hull. Dette er akkurat i grenseland. Har fått motorlampe 2 ganger, og som TRF sier noe redusert effekt (merkbart) når lyset har vært på. Det beste er å få programmert bort hele skiten, men jeg har ikke kommet så langt enda. (Lang avstand til han som kan fikse det) Men restrictoren fungerer helt klart. Rimelig rent og pent etter 12mnd
Cayzer Skrevet August 6, 2012 Skrevet August 6, 2012 Vil en bypass EGR for M47 passe på en M57N motor?
Alpejohn Skrevet August 6, 2012 Skrevet August 6, 2012 Dette har skjedd med meg også en gang Jeg bytta termostat og har sikkert ikke stramma skikkelig slik at eksoskjøleren hang på dette røret og flexa. Kjøpte ny (brukt) kjøler og hele sulamitten med rør og alt på ebay.de for 6-700 ink frakt og moms.. Bare røret med riller på GS kostet 1000,- Da jeg monterte nye røret hadde jeg litt loctite på skruene som holder kjøleren så de ikke skulle skru seg ut igjen. Virker fortatt greit tror jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå