E28 TURBO Skrevet Oktober 18, 2009 Share Skrevet Oktober 18, 2009 Har hatt lyst til å reise litt i Europa i mange år, og endelig i vår fikk jeg somlet meg avgårde. Har hatt også hatt lyst å ta sykkelen med til Alpene å kjøre i mange år. Østerike ja.. da må vi jo ha med borgen fra Ørneredet med clintern, den ligger jo der. Begynte å lese om ørneredet og fant ut at der finn jo et annet ørnerede. Det egentlige ørneredet som det ble kalt. Lå like ved.. jaha passet jo bra da drar jeg dit og. Letet etter steder å bo og fant ut at Motogp løpet i Mugello går jo når vi er der. Det måtte jeg jo og ha med, Italia... Da skulle jo dama selvsagt til Venezia. En plan tok sånn smått form. Sjekket opp hvor og hvilke museum som fantes i Munchen da toget landet der og jeg ville ha med meg BMWs hovedsete og selvsagt museum! Bestilte båt og togbilleter på forhand. Resten fant vi ut at vi skulle improvisere. Dro i slutten av Mai dette var hovedaklig for å unngå den værste varmen i Italia da jeg ikke ha AC i E28n Fikk problemer med fusk ca ei uke før vi skulle reise... Faen. alt er jo nytt i den Hadde jo hatt ute motoren og sjekket alt to uker tidligere jaja, senker turbotrykket med 0,5 bar og havnet på 1bar og da ca 400hk. Jaja ikke noe skulle få ødelegge turen min og hadde ikke tenkt å kjøre over alpene på 1,5bar så var jo egentlig greit. Var på Rudskogen 3dg før avreise og rev i stykker mellomakselopplagring og rykutgjevneren inn på kassa. .. Føck skal det likevel ikke gå.. Ringte GS i oslo og gutta der lovet å skaffe delene.. Dro opp til oslo dagen etter og der lå delene klare til meg. Dro hjem og fikk byttet delene. Dro etpar 8tall joda alt ok nå, litt vibrasjon i mellomakslingen ,men ikke noe alvorlig. Dagen var her og bikkja ble kjørt på kennel og turen gikk til Kaia i Oslo. Dro med båten handlet litt snop spiste og koste oss. Hoppet tidlig i køya på lugaren måtte jo være frisk og rask til videre tur dagen etter. Kjørte videre ned til hamburg der jeg skulle ta autozug videre til munchen for å slippe å ligge å dunke hele tyskland på autobahn. Toget gikk ikke før kvelden så fant ut vi skulle dra nedom en fornøyelsespark som ligger rett sør for Hamburg. Dro mot parken og 535n fikk strekke litt på beina for første gang på turen.. Dro til skikkelig et par ganger og bilen kjentes fin ut opp til ca 240 da begynte den å bli nærvøs på veien. Jaja vi kunne ikke blåse motoren med en gang og roet litt ned igjen og marsjet rolig ned i 180-200 http://no.wikipedia.org/wiki/Heide-Park Dro inn i parken som var litt lei å finne, men dama hadde heldigvis oppdatert gpsn til hele europa så den fant det jo greit. Prøvde litt forskjelige greier og spiste litt og hadde det fint. Blir sjuk av ting som snurrer så det måtte bli berg og dal bane. Var nok av dem der... Fant ut vi måtte prøve den høyeste laget av tre.. og så sagt så gjort.. Da vi skulle gå inn i vognene ser jeg en plakat fra guinis rekordbok.. verdens bratteste stup.. æææ kan vel ikke være så bratt. Hoppet i vogna og avgårde kåre... vogna dro avgårde og begynte å stige... høyt.. dæven tenker jeg.. denna var bratt.. Ble helt gåen og begynte å tenke på kabler som kunne ryke og ja dere skjønner sikkert... Så kom stupet og jeg tenkte bare jææævlar... hehe for å å si det sånn den anbefales, men den knekte meg helt og det eneste jeg kjørte etterpå var et sånt tog for pensjonister som gikk rundt hele parken Jaja dro og fant togstasjonen og vimset litt rundt i hamburg med t banen, mens vi ventet på toget. Mens vi vimset rundt så vi en bil som ble tauet, og for å si det sånn tyskerne leker ikke taubil hele seansen var over på sikkert 2minutter lo så tårene trillet Kom oss på toget og la oss til å sove i toget. http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/se/start.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E28 TURBO Skrevet Oktober 18, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2009 fortsettelse kommer senere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Oktober 18, 2009 Share Skrevet Oktober 18, 2009 Morsomt pøs på med bilder Har du hatt de felgene der i hele denne sesongen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 18, 2009 Share Skrevet Oktober 18, 2009 Ser ut som en fin tur og en bra rapport. Gleder meg til fortsettelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E28 TURBO Skrevet Oktober 18, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2009 Vi la oss og togturen gikk greit sov ikke veldig godt. Turen kostet meg ca 3500kr, med lugar. Var komfortabelt nok, og var framme i Munchen om morran dagen etterpå så det passet jo fint. Kjørte ut av toget etter å ha kjeftet litt på en feit tysker som hadde tatt med seg værdens største koffert ut av bilen og inn på lugaren, i tilleg sto han nesten bakerst og han begynte og skulle dra denne kofferten forbi alle bilene bakover hele togvogna. Sto flere strøkne MG er bak meg og disse brølet og til han. Måtte vise han at han kunne la kofferten stå med kona si før han kjørte ut, også laste inn den etterpå... Men dette var med tungt hjerte han gikk med på. Kom meg da vel av toget og lastet opp dama og satte kursen sørover. (bilde frokostvogn på toget) Siden jeg skulle se flere borger og historiske ting fant vi ut at vi skulle ta litt på tur opp og litt på tur ned. Ørneredet http://no.wikipedia.org/wiki/Berghof da dette lå helt i sørtyskland, mens det fra filmet lå i østerike i werfen. Kjørte autobahn nedover og gasset litt og hørte musikk og kjente at nå var det ferie lissom. Etter ei stund kom en stor AUDI front oppi speilet på bilen, giret ikke ned med matet på med litt suppe og luft til M30n... Det begynte å suse i trykkrørene og vi økte litt hastighet og audin ble mindre i speilet litt.... men så... pang sa det og der la den heelt opp i fangeren jeg smilte for meg selv og kjente at det pumpet i hele kroppen... Giret ned til 4 og dro til, sjåføren som hadde satt seg opp i setet nå, hadde tydligvis våknet inne der, og han skulle IKKE bli frakjørt av en gammel bmw iallefall... La inn 5 ganske tidlig og begynte å dra på ned en laaang bakke som åpnet seg passerte 240 på spedo og det bare skjøv på... da med et fikk jeg feilkode fra passasjer sete, hadde før høyt trykk alt for mye fart og turtall i et annet land der jeg ikke kjente viene og kjørestilen osv... Slapp audin forbi og den brummet dypt og bak sto det RS6... Etter en rask familiedebatt inni bilen og forklaring om hvorfor man har turbo datasprut og endel timer med skruing på sånne biler kom smilet tilbake fra kartleseren og vi fikk øket farten litt igjen. Etter litt mer kjøring kom det en passat opp bak veldig fort, voldsomt den gikk a tenkte jeg. Og det gjorde den. La seg ut og kjørte forbi meg, dette må jeg sjekke tenkte jeg og la ut og på hjul, men den typen i passten hadde dårlig tid for hadd lå å banket i 220 230 oppover nedover i svinger... La meg nærmere og da sto det W8 bak på den hadde aldri hørt om det jeg engang, men virket det gjorde den. Vi skulle av mot Berchtesgaden og la ut i tyske svinger og bygdeveier. Kom flere skilter med at dette var gode sykkel veier og møtte masse sykler.. men det visste jeg jo, hadde lastet ned masse gode anbefalte sykkel veier... Kjørte fort, og bilstein demperne og di nye M5 bremsene kom til sin rett på disse veiene, hadde byttet til endeless bremseveske før turen.. og det skulle trengs... Vi kom fram og fant ørneredet GPS er alt i alt en helt ok gadget! Det er di bratteste bakkene jeg har kjørt i hele mitt liv så 4sylindre og dårligclutsj anbefales ikke. Flere biler fikk ikke giret ned fort nok i de bratte bakkene med svinger som var utrolig brå og uoversiktlige, men da godt folk... da er det fint å ha turbo, hvor mange biler jeg passerte i vill hjulspinn opp de bakkene vet jeg ikke,men gøy det var d! Hoppet på en sånn buss og dundret oppover fjellsidene. Og der var det og bratt, var spesielle busser som var nedgiret og spessielt tilpasset denne type kjøring. Smalt og fælt og de hadde faste plasser de møttes på. ] Kom opp og kikket litt på det gamle bygget. Det var godt tatt vare på men veldig turistifisert. Har har de en sånn presse for mynter, som du legger en penge i og trykker på knappen, så går pressa og du får en mynt herfra av din egenpenge. Denne fikk jeg ikke prøvd ,men fant ut av det i ettertid. Spiste her, litt dyrt og ikke noe spesielt god mat, men artig å ha med seg. Ekstrem natur rett ned flere hundre meter i alle retninger! Vi kom oss ned igjen og hadde egentlig planer om ligge i dette området en natt, men det var jo bare formiddag og vi fant ut vi skulle dra videre over grossglockner.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E28 TURBO Skrevet Oktober 18, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2009 Vi hoppet inn i bilen igjen og dundret mot grossglockner.. http://www.grossglockner.at/en/ Dette passet er kjent for å være en å værdens beste MC veier, og da er det jo naturlig at vi skal opp de stiene med en familiebil fra 1986 med senke sett og 17toms hjul Svingte av og det gikk opp og opp. Bilen funket fint, men kjente i de bråeste svingene (1gir)eller(2gir med hullspinn) at mellomakslingene ristet litt under alt momentet. jaja her var bare å nyte vært minutt tenkte jeg og kjørte videre. Etter ei stund kom det en helt flat AUDI opp bak oss og tok oss igjen.. hm hva er dette slags passat tenkte jeg... Begynte å lade litt og dro til skikkelig nå.. AUDIen hang godt på, men kom merkelig nok ikke forbi.. Det gikk sidelengs ut av nesten alle svinger 2 gir og 3 gir... men så når vi hadde passert 3000meter over havet fikk jeg feilkode igjen... kartleseren hadde sett ned på siden av veien og fant ut at det var sikkert 1000meter ned før vil ville truffet bakken første gangen hvis en av mine svinger ikke skulle sitte helt... jaja greit nok og måtte modere meg litt... men hadde plaget bilen sikkert gode 30 minutter til en time opp der så greit å roe seg litt.. ... Og der wrom wrom kom AUDIen forbi R8 jaha den var jo tøff tenkte jeg..Etter 3 4 minutter til kom vi til toppen og der sto R8n og. Måtte ut å kikke og knipse litt, blåste snødriv deroppe og var sinnsykt kaldt, men vi sto der passerte flere sykler, og det var snø overalt synes jeg Da jeg hoppet ut av bilen og gikk for å kikke over kanten og knipse et bilde kom han i R8 over veien og skulle hoppe inn i bilen.. for et kostyme hadde hadde en semskaskinnjakke med sånn hvit ull inni, en morgenkåpetau rundt livet og stripete pysamasbukser må vel ha vært fyrst eller prins eller no, var brunere og mer velpleid enn stordalen og jan thomas til sammen, han gliste forskitig og sa: hey nice driving.. Han tok med silikon dama si og hoppet inn dro fin lyd gett! Fikk ikke tatt bilde av han, synd egentlig! Vi hutret litt og hoppet i bilen og la avgårde vi og... og hvem tror dere lå og ventet... haha prinsen.. la meg etter denne gangen nedover... 200 nedover breeemse heelt opp ta svingen ned i 2 eller 3 gir og fullt etter. Jeg ble skikkelig frakjørt, men skal sies til mitt forsvar at jeg kjørte på helt vanlige sommerdekk ikke noe dyre greier i det hele tatt. Så bremsene fadet ikke eller noe, men dekkene ble helt ubrukelige etter noen minutter, fant ut det måtte holde for dagen og roet ned... er jo ferie dette ikke billøp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet Oktober 18, 2009 Share Skrevet Oktober 18, 2009 Så ut som en fin og spennende tur med en utrolig flott klassiker har du noe prosjektråd om bilen din? Ble litt nysjerrig på motorn din Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///FredriK.S Skrevet Oktober 18, 2009 Share Skrevet Oktober 18, 2009 http://bmwe28.diskusjonsforum.no/bmwe28-about21.html Hvis du ser på signaturen hans Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E28 TURBO Skrevet Oktober 18, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2009 Ja linken som ligger nederst på alt jeg skriver. Også ligger det prosjekt tråd om min nye motor på prosjekter: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=128437 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Just-turbodiesel Skrevet Oktober 18, 2009 Share Skrevet Oktober 18, 2009 utrolig morsom lesing! Elsker å lese slike tråder, bra skrevet! Håper på flere slike tråder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E28 TURBO Skrevet Oktober 18, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2009 Kommer mer, opplevde mye på denne turen, men tenkte å ta en tur til storo og få med meg et lite bimmers treff Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Random Hero Skrevet Oktober 18, 2009 Share Skrevet Oktober 18, 2009 fy faen.. høres ut som drømme bil ferien!! og veldig bra skrevet. lo godt når jeg leste dette å så stjal jeg et bilde av deg, det bilde som du har skikkelig god utsikt, med snø på fjelltoppene. var et nytt å fint bilde til bakgrunns bilde på pcen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Oktober 18, 2009 Share Skrevet Oktober 18, 2009 Glimrende! Jeg var på en lignende tur i sommer sammen med en kompis. Vi tok fly til Stuttgart og leide bil der. Skulle egentlig leie en E92 M3 men måtte resignert innse at vi endte opp med en E93 320da. Grei nok bil det forsåvidt, men når vi egentlig skulle ratte sportsbil ble det nedtur. I løpet av 11 dager og 4000 km på ren impuls var vi innom diverse bilmuseum (Porsche, MB, BMW, Ferrari og Alfa Romeo), en haug med fjellpass (bl.a. Grossglockner og Stelvio), gamle slott og festningsverk, Nürburgring, Milano, Monaco, Frankfurt, Munchen, Zurich og andre store byer, en bråte mindre og koselige byer, haugevis med turistatraksjoner, div. fyllekuler, strippebuler osv osv. For å si det enkelt hadde vi en fantastisk tur! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet Oktober 18, 2009 Share Skrevet Oktober 18, 2009 http://bmwe28.diskusjonsforum.no/bmwe28-about21.htmlHvis du ser på signaturen hans Hehe. Takk.. Til mitt forsvar så er det søndag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Oktober 18, 2009 Share Skrevet Oktober 18, 2009 nice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå