Werther Skrevet November 18, 2009 Share Skrevet November 18, 2009 Dessverre er det dårlig butikk å lage holdbare biler. Personlig er jeg ekstremt imponert over hvor holdbare eldre Mercedeser er. Jeg ser mange W124 hver dag, og møter flere W123 og W126 hver uke hele året. Vurderer faktisk å kjøpe meg en C126 selv etterhvert. Moderne biler ruster som fy, det har faktisk vært tilfelle at flere W203 som har vært 2-3 år gamle har blitt kondemnert pga rustskader. E34 er nok den beste bilen til BMW mtp rust/driftsikkerhet. E28 og E30 er kanskje billigere og simplere, men ruster jo guffent mye. En kollega har en 1995 525TDS som har gått godt over 400k på samme motor/automat, ikke synlig rust og ikke spesielt påkostet. Min 15 år gamle Miata med 270k på telleren har ingen rust til tross for at den er vinterkjørt, mens 2008-modeller må fikses for rustskader på dører/bagasjelokk etc. Virker som bilutviklingen/kvaliteten de siste 15 årene har stagnert mot kravene til lavere produksjonskostnader. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet November 19, 2009 Forfatter Share Skrevet November 19, 2009 Holdbarhet og forhold til nyere biler blir kansje nok ikke det samme i framtiden? Husker jeg hadde en tråd der bl.a jeg og Fredrik diskuterte leasing som privat person. Det blir kansje ikke så nøye ser enn bort ifra eie og entusiast siden og bare bruke opp biler for tiden enn leaser. Ser siste mnd har fått henvendelse fra bmw om privat leasing gjennom jobb og virker ikke helt uintressant. Bakdelen er at penga går rett ut og ikke inn som formue oppbygging. Men med rust angrep på nye biler så er ny bilene uansett ikke verdt mye etter noen år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet November 20, 2009 Share Skrevet November 20, 2009 Leasing kontra vanlig lån er noe jeg heller ikke har tatt noen endelig avgjørelse på, men det avhenger ikke om bilen ruster eller ei for min del. Jeg "drømmer" om en ny 5 serie touring, og all historie så langt viser at dette kanskje er den BMW`en som ruster minst gjennom tidene, så akkurat den argumentasjonen faller bort for min del. Lite feil har de også. Selv de dårligst utstyrte 3 år gamle 5 seriene med lengst kjørelengde får man igjen ca.300.000 for idag. Hvis man da anslår at man har betalt 600.000 for denne ny og +200.000 i egenkapital så har man differanse på, grovt sett da, 100.000 som ihvertfall minst må dekkes inn ved hjelp av en finansiering. Får man satt restverdien så høyt(300.000) på en leasing bil, har en bittelitt usikker inntektsframtid, så er det i mine øyne en ganske god løsning. Mrk da at 300.000 + renter er borte her også på 3 år, det må man da ha råd til Jeg er da av typen som veldig gjerne ikke vil ha en spikret tid for hvor lenge jeg skal kunne beholde en bil, og som oftest blir det godt over 3år. For min del ville derfor ett vanlig lån vært å foretrukke, riktig nok så lenge jeg har en trygg personlig økonomi. Jeg ville også bestrevet i begge tilfeller å fått til en høyere egenandel en de "påkrevde" 35%`ene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 20, 2009 Share Skrevet November 20, 2009 Holdbarhet og forhold til nyere biler blir kansje nok ikke det samme i framtiden? Husker jeg hadde en tråd der bl.a jeg og Fredrik diskuterte leasing som privat person. Det blir kansje ikke så nøye ser enn bort ifra eie og entusiast siden og bare bruke opp biler for tiden enn leaser. Ser siste mnd har fått henvendelse fra bmw om privat leasing gjennom jobb og virker ikke helt uintressant. Bakdelen er at penga går rett ut og ikke inn som formue oppbygging. Men med rust angrep på nye biler så er ny bilene uansett ikke verdt mye etter noen år. Det er mye mer om dette i disse to trådene. Det er ingen tvil om at fremtidens måte å ha en privatbil på vil være radikalt forskjellig fra hvordan vi idag har privatbiler. Spesielt økede miljøkrav vil både påvirke og fremskynde endringene. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=271380 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=59440 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet November 20, 2009 Forfatter Share Skrevet November 20, 2009 Takk , disse 2 trådene du viser til over her Fredrik surer rundt i midt hode når jeg leker med tanken på leasing, entusiast bil og økonomi. Det herlige var om en kunne hatt biler til flere behov uten at en skulle betale ekstra for det i skatter og avgifter, men kan ikke få i pose og sekk. (alle skal få?) Har pr idag 2 biler der ene er nyere fransk med sine 0,5 på mila, frakter alt fra motorer og ikke minst pendler bil. Den andre er selvsagt min e34 touring jeg bruker til treff og bane. Går noe galt med en av bilene kommer jeg meg forsatt på jobb, noe jeg er helt avhengig av for komme meg på jobb, der enn ikke har spesial tilpasset kollektivt. Jeg liker forsatt ikke trendenden med bruk og kast når det kommer til biler. Tanken blir som yngre dager med damene; bruk og kast;-) he he men har blitt eldre så tanken er mere følelse og få kjærlighet ovenfor enkelte modeller . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 26, 2009 Share Skrevet November 26, 2009 Til ettertanke.... http://www.tu.no/motor/article229161.ece Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wacman Skrevet November 26, 2009 Share Skrevet November 26, 2009 Dette var neppe noe nytt.. Jeg jobber hos en BMW forhandler, og vi får huden full av kjeft titt og ofte av enkelte kunder, når deres nye glis med lavprofil runflat-dekk rister ut plombene i tenna og river deg i armene så du blir støl av å kjøre. Veistandarden her i landet er tragisk,faktisk så dårlig at BMW AG kom opp hit for å se med egne øyne,grunnet mengden reklamasjoner på understell,forstilling og hjul. Når det gjelder gamle biler og rust,er jo i alle fall opel konsekvente - husker vi sto og bygde nye innerskjermer etc på Ascona i hønsenetting og glassfiber, konebilen vår nå,en Astra 200mod, er fanken ikke noe bedre den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 26, 2009 Share Skrevet November 26, 2009 Dette var neppe noe nytt.. Jeg jobber hos en BMW forhandler, og vi får huden full av kjeft titt og ofte av enkelte kunder, når deres nye glis med lavprofil runflat-dekk rister ut plombene i tenna og river deg i armene så du blir støl av å kjøre.Veistandarden her i landet er tragisk,faktisk så dårlig at BMW AG kom opp hit for å se med egne øyne,grunnet mengden reklamasjoner på understell,forstilling og hjul. Når det gjelder gamle biler og rust,er jo i alle fall opel konsekvente - husker vi sto og bygde nye innerskjermer etc på Ascona i hønsenetting og glassfiber, konebilen vår nå,en Astra 200mod, er fanken ikke noe bedre den. Ja... det er jo et paradoks at jeg stadig kjører rundt med 90% av originalforingene i understelet på min bil som nå har rundet 230000 Km. Årsaken er ganske sikkert at bilen stort sett har kjørt på danske veier som alt overveiende er mye bedre enn de norske. I tillegg kjører jeg på enten 195/65-15 eller 205/55-16 felger/dekk. Bærearmene foran og et par foringer i forbindelse med forstillingen er skiftet to ganger, men ellers er samtlige foringer og ledd originale. Bilen har vært til kontroll av foringer tre ganger den siste tiden, men alt er faktisk helt OK når det gjelder foringer. Det første oppsettet med støtdempere holdt ca. 100000 Km og nå etter godt og vel 130000 nye kilometer er det tid for et nytt skifte av støtdempere. Vår 2003 E46 318d Touring har heller ikke rust... så mye tyder også på at veisaltingen i Norge i kombinasjon med et generelt kaldere klima biter mer på bilene enn i Danmark. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet November 26, 2009 Share Skrevet November 26, 2009 Vil tro at vekten på moderne biler har en del å si og, ihvertfall skiftet jeg svært lite understelsdeler på Carinaen jeg hadde selv om den rullet en god del km på 215/40-17 med dekkstrekk (stort på en Carina), senkefjærer og litt stivere dempere (Myke 175/70-14 om vinteren). Den veide ca. 1250 kg inkl. fører. Forøvrig synes jeg at begge BMW'ene er ganske snille på forbruket av understellsdeler, men de ruller igjen på middels snille hjul (hakket mer spenstige enn Fredrik sine dog). Har derimot ingen planer om å bestride at vedlikeholdsbehovet er stort på våre norske traktorveier! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet November 27, 2009 Share Skrevet November 27, 2009 Uff, vi fikk oss en ny fartsdump i boligfeltet nå. Noe vi har ønsket oss, da noen ikke klarer å overholde 30 sonen blant alle barna som leker her. Noen ble målt til over 70km/t av veivesenet, og dette er naboer som selv har barn som leker der. Da er det 1m inn til hekker hvor barn kommer syklende og gående ut ifra. Ei vennine ble irritert i sommer og kastet en fotball rett framfor Maxbo lastebilen, han kjører nå rolig Uansett, det ble ett lite problem. Fartdumpen er høy og kort. Jeg rekker da over med frammhjula før bakhjula "klatrer" opp. Noe som betyr at jeg ikke kommer fram uten å ta nedi. Har funnet en teknikk hvor jeg kjører opp på foten av kjeglene de har satt ut, da henter jeg ett par tre cm og går akkurat klar. Har ringt og klaget, men dem får ikke tak i asfalt sier dem?! Ingen som bygger hus uten å først tenkt på ett ingangsparti! Skjønner ikke hvordan visse folk er satt i stillinger som krever bittelitt planlegging. Irr! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet November 27, 2009 Share Skrevet November 27, 2009 Uff, vi fikk oss en ny fartsdump i boligfeltet nå. Noe vi har ønsket oss, da noen ikke klarer å overholde 30 sonen blant alle barna som leker her. Noen ble målt til over 70km/t av veivesenet, og dette er naboer som selv har barn som leker der. Da er det 1m inn til hekker hvor barn kommer syklende og gående ut ifra. Ei vennine ble irritert i sommer og kastet en fotball rett framfor Maxbo lastebilen, han kjører nå rolig Uansett, det ble ett lite problem. Fartdumpen er høy og kort. Jeg rekker da over med frammhjula før bakhjula "klatrer" opp. Noe som betyr at jeg ikke kommer fram uten å ta nedi. Har funnet en teknikk hvor jeg kjører opp på foten av kjeglene de har satt ut, da henter jeg ett par tre cm og går akkurat klar. Har ringt og klaget, men dem får ikke tak i asfalt sier dem?! Ingen som bygger hus uten å først tenkt på ett ingangsparti! Skjønner ikke hvordan visse folk er satt i stillinger som krever bittelitt planlegging. Irr! Det med folk som kjører fort i eget nabolag minner om en gang for noen år siden da de hadde kontroll på en lang flate rett nedenfor der jeg bor, hvor det er 50-sone, fordi en hadde ringt og klaget på at det kjøres så fort der. -Denne personen var den første som ble tatt i kontrollen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet November 27, 2009 Share Skrevet November 27, 2009 Det med folk som kjører fort i eget nabolag minner om en gang for noen år siden da de hadde kontroll på en lang flate rett nedenfor der jeg bor, hvor det er 50-sone, fordi en hadde ringt og klaget på at det kjøres så fort der. -Denne personen var den første som ble tatt i kontrollen.. Hehe, den e flau Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 7, 2010 Share Skrevet Januar 7, 2010 Du har etter min mening helt rett i disse betraktningene så et entydig svar på om bilene som ble bygget på slutten av 80-tallet objektivt er bedre enn dagens biler får vi nok aldri. Når det gjelder evnen til å motstå rust mener jeg at de er det, men det gjelder naturligvis ikke alle bilmerker og alle modeller. Spesielt Porsche var langt fremme på dette området allerede på begynnelsen av 80-tallet, men så bygger ikke Porsche akkurat billige konstruksjoner heller. Det er imidlertid bemerkelsesverdig at bilfabrikkene ikke uten videre tilbyr skikkelige rustgarantier. Noen gjør det nå, men det er først etter nesten 15 år med omfattende klager fra bilkjøpere og bilorganisasjoner. Rustgarantiene gjelder dog; som den nevnte artikkelen påpeker, stort sett gjennomrusting og ikke synlig overflaterust. Noen bilprodusenter (som f.eks BMW) har innrømmet reparasjoner av overflaterust pr. kulanse/godvilje, men det er ikke det samme som en skikkelig garanti. Alt for mange har dessverre måttet erkjenne at denne godviljen har sine begrensninger. Skikkelige garantier mot mekaniske skader er stort sett fraværende. De fleste bilprodusentene tilbyr en treårsgaranti med en eller annen kilometerbegrensning. Mitsubishi er kjent for deres femårsgaranti eller 100000 Km, men nå tilbyr Kia en syvårsgaranti eller 150000 Km. De fem første årene dekker garantien hele bilen, mens de to siste årene er det bare drivlinjen som dekkes... altså motor og giroverføringen. BMW tilbyr f.eks kun en toårsgaranti mot mekaniske skader... altså ikke stort bedre enn den generelle kjøpsloven. Hvorfor er det så vanskelig for de tyske bilprodusentene å innføre skikkelige nybilgarantier?... Dette skriver BMW om garantien på f.eks en ny 3-serie: For hele bilen (unntatt slitedeler), samtlige BMW Originaldeler og BMW Originaltilbehør gjelder 2 års garanti uten kilometerbegrensning. Ergo har man kun to års garanti på bilens originale mekaniske deler forutsatt at det ikke er slitedeler(!). Er f.eks clutchen en slitedel?... Jeg vil mene det og da hjelper det ikke at toårsgarantien er uten kilometerbegrensning. Dette er ganske enkelt for dårlig i 2009. En liten "dansk" oppdatering av denne saken. Jeg tror dessverre ikke at situasjonen er stort bedre i Norge. http://bil.guide.dk/K%C3%B8b%20%26%20fo ... er_1939346 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Januar 7, 2010 Share Skrevet Januar 7, 2010 Vi har ukentlig inne mazda 6'er, mondeoer og focuser for utbedring av rustskader i dørfalser, hjulbuer og kanaler som kundene får fikset på garantien sin. (Jobber på lakkeringsverksted) Jeg kan ikke skjønne hvorfor bilprodusentene sparer på rustbeskyttelse sålenge de har rustgaranti på bilene sine, det må da koste mer å utbedre rustskadene enn det koster å forebygge dem. Dette er nok et stort tap for produsentene, det er tross alt dyrt og tidkrevende å få fikset dette på verksted. Det er ikke snakk om at bare en og annen av de bilene ruster, absolutt alle gjør det før eller siden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Januar 7, 2010 Share Skrevet Januar 7, 2010 De ruster i Norge ja... Finnes nesten ikke tøffere forhold for et bilkarosseri enn dette landet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå