Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noe erfaring med forskjell på disse motorene.

Begge har jo ca 170hk.

523 er jo en 2,5l mens en 520 M54 er 2,2L.

Går disse ca likt? Hva er NM? Forbruk likt?

Vurdere og kjøpe en touring med en av disse motorene.

Skrevet

Uten at jeg vet aks-tallene for de bilene, så er min erfaring at 2,5 er vesentlig sterkere enn 2,2-literen.

2,2 har en mye morsomme karakteristikk, men i en svær touring passer nok den eldre motoren bedre. Men det er jo akkurat det.. da blir det eldre biler.

Skrevet

Har litt samme problemstillingen når vi skal bytte til touring. Har hatt en 2002 520iA sedan, og motoren var grei den. Automatkassa jaga veldig når jeg kjørte køkjøring i 50 soner, måtte låse kassa i steptronic enkelte ganger da det ble for ille. 523 har jeg kun lånt par ganger, så kan ikke si så mye om den. Uansett er det bedre med nyere bil med facelift, så tror jeg kommer til å gå for det.

Men har du muligheten så gå for 525 M54. Har kjørt med denne motoren i 1,5 år nå og er veldig fornøyd! Passer bra til kassa, sterk motor med fin karakteristikk som er artig å kjøre. Dessuten bruker den akkurat like mye som M54b22'en.

Skrevet

M54B22 har 170hk/210Nm mens M52B25 har 170hk/245Nm

520iT bruker 0,95 (1,01) på mila mens 523iT bruker 0,98 (1,07)

520iT bruker 9,5 (10,5) mens 523iT bruker 8,9 (10,2)

:wink:

Skrevet

Takk for gode tips.

Hadde nettopp en touring 1997 mod 520i M52 automat, og den bilen ble for lat og for høyt forbruk.

Så det jeg ønsker nå er en bil med bedre bunndrag/power og snillere forbruk.

Kunne selvsagt tenkt meg M54 2,5 L, men den blir for dyr. :?

Er nok inne på tanken at 523 er litt sterkere, men får en nyere bil med M54 motoren. Så heller vel litt i den rettningen.

Håper bare det ikke er alt for stor forskjell......

Skrevet

520 med 2,2 er mer morsom å kjøre med, bra bunndrag i forhold til 523en. 523 er igjen en sterkere motor som holder pusten litt lengre en 520en, den bruker også en smule mer. På aks så er de ganske like, 520en spurter litt i fra helt i starten pga det bedre bunndraget med derifra er det ganske så likt.

Skrevet
520 med 2,2 er mer morsom å kjøre med, bra bunndrag i forhold til 523en. 523 er igjen en sterkere motor som holder pusten litt lengre en 520en, den bruker også en smule mer. På aks så er de ganske like, 520en spurter litt i fra helt i starten pga det bedre bunndraget med derifra er det ganske så likt.

Nei... dette er ikke korrekt... virkeligheten er faktisk helt motsatt. Det er pga. momentet vesentlig bedre bunndrag i 523i... og 520i er den mest agile på toppen av turtallsregisteret. M52 motorene er alt annet enn turtallsmaskiner og dette fikk BMW mye kritikk for. Derfor ble oppsettet på M54 motoren endret slik at den maksimal effekten på 170 HK inntreffer ved 6100 rpm istedenfor 5500 rpm.

E39 523i med manuelt gear klarer 0-100 Km/t på 8,5 sekunder og topphastigheten er 228 Km/t. E39 520i (170 HK) med manuelt gear klarer 0-100 Km/t på 9,1 sekunder og topphastigheten er 226 Km/t.

Skrevet

Stemmer det. M52 KLART sterkere på lavt turtall, og M54 mer hissig på turtall. M54 er vel i så måte mer klassisk BMW.

Kjører idag en 320it med M54b22 som familiebil, og 323ti moed M52b25 som hobbybil. 320'en fungerer fint, men til daglig bruk ville jeg heller hatt M52b25. Mer avslappende karakter og passende i en familiebil. Tror jeg ville prøvd å finne en så ny som mulig 523.

Skrevet
520 med 2,2 er mer morsom å kjøre med, bra bunndrag i forhold til 523en. 523 er igjen en sterkere motor som holder pusten litt lengre en 520en, den bruker også en smule mer. På aks så er de ganske like, 520en spurter litt i fra helt i starten pga det bedre bunndraget med derifra er det ganske så likt.

Nei... dette er ikke korrekt... virkeligheten er faktisk helt motsatt. Det er pga. momentet vesentlig bedre bunndrag i 523i... og 520i er den mest agile på toppen av turtallsregisteret. M52 motorene er alt annet enn turtallsmaskiner og dette fikk BMW mye kritikk for. Derfor ble oppsettet på M54 motoren endret slik at den maksimal effekten på 170 HK inntreffer ved 6100 rpm istedenfor 5500 rpm.

E39 523i med manuelt gear klarer 0-100 Km/t på 8,5 sekunder og topphastigheten er 228 Km/t. E39 520i (170 HK) med manuelt gear klarer 0-100 Km/t på 9,1 sekunder og topphastigheten er 226 Km/t.

Javel! men jeg synes i allfall at min 520 virker litt mer hissig i bunndraget enn en 523. Jeg har flere kamerater med 523, både med enkel og dobbel vanos, jeg har kjørt 523 veldig mange ganger og det er nå MIN oppfattning.

Og sånne 0-100 tall nytter ikke å komme med når forskjellen er på et halvt sekund, det merker du ikke en gang, samme gjelder toppfart. Som gutter flest med konkurranse innstinkt så hender det at man setter to biler ved siden av hverander for å finne ut hvilken som går best(blir som regel noen diskusjoner som ender i veddemål). Vi gjorde dette med min 520(9,1 sek) mot en Golf GTI(8,5 sek), de lå likt helt til 100 km/t hvor BMWen så smått begynte å dra i fra(tjente forøvrig 500kr på den 8)). E36 320CI og E34 520I, begge 92 mod med 150 hk(begge gått rett over 100 000 km også), 520en dro forsiktig ifra. Samme 520 lå side om side med en Golf 1,6(10,9 sek) helt opp til 130 km/t. Min Audi 100 2,6 (9,5 sek) dro godt ifra en 523IA (8,9 sek)opp til 100 km/t. Dette var bare noen eksempler på hvor galt det kan være i realiteten. Man kan jo også si at bilen ikke var "frisk" eller dårlig sjåfør men da stemmer heller ikke de fabrikkopplysningene. Forøvrig så steller mine kamerater meget gode med bilene sine så "syke" biler er neppe årsaken

Forøvrig så skjer all denne grasatkjøringa på en innegjera nedlagt flystripe som noen av oss har nøkkel til.

Jeg sporet litt av her men... :wink:

Skrevet

Javel, men det er nå en kjent sak at M52B25 motoren har et bedre bunndrag på lavt turtall enn M54B22 motoren. Noe annet ville egentlig ha vært merkelig iom. at M52B25 motoren faktisk har et større moment... 245 Nm ved 3950 rpm vs. 210 Nm ved 3500 rpm. En forskjell på 35 Nm merker man meget godt... forskjellen fra M52B25 motoren opp til M52B28 motoren er den samme.

M54B22 motoren er likeledes kjent for å være vesentlig mer turtallsvillig enn M52B25 motoren. M54B22 spinner lett over 5000 rpm og yter også sitt beste over 5000 rpm. Motoren skal ha turtall for å yte sitt beste og dette gjør at den passer heller dårlig i kombinasjon med en automatkasse. M54B22 motoren kan derfor også virke anstrengt i kombinasjon med tunge biler som f.eks en E39 Touring... og med automatgear bruker denne modellen da også hele 10,5 sekunder 0-100 Km/t. Selv min 2003 E46 318d Touring med 115 HK akselererer nesten hurtigere 0-100 Km/t.

Akselerasjonstider som f.eks 0-100 Km/t forteller naturligvis ikke hele sannheten når det gjelder hvor sterk eller hvor mye effekt/moment en motor har, men så lenge man sammenligner to ellers like bilmodeller gir slike tall en fin indikasjon på hva som er realiteten. En E39 med M52B25 motoren er hurtigere i alle akselerasjonsdisipliner enn en E39 med M54B22 motoren.

Skrevet

Hmm.. Var litt redd for dette :?

Grunnen til vi bytter bil er for å få en litt sprekere bil med mindre drivstoff forbruk. Er også bra bunndrag vi er ute etter, da M52B20 motoren var totalt uten moment og måtte opp på høyt turtall.

Kunne helst tenkt meg en diesel, men di blir for dyre skal du ha en i bra stand med ok km.

Har 3 alternativer jeg ser på, MÅ kjøpe en av di imorgen.

Trenger bil til mandag :?

528 1998mod, redd denne bruker mye drivstoff.

Er 1998 mod enkel vanos?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18930381

523 1999 mod, dobbel vanos?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19937153

520 2001/2002 mod 2,2

Er denne jeg har mest lyst på, men er redd for å bli skuffet over motoren.

Den bør uansett være bedre enn M52B20 :wink:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19883977

Noen synspunkter på hva jeg bør velge?

Skrevet

Hadde godt for 523n.. Lav km stand og fornuftig priset. 528n som du er inne på har eg hørt drikker litt.. 520n tror eg stiller svakere med tanke på bunndrag enn 523n. Men fine biler alle tre, lykke til :wink:

Skrevet
Hmmm... Det blir nok denne.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19883977

Reiser imorgen tidlig til Oslo for å hente den.

Får håpe jeg ikke blir alt for skuffa da :wink:

Bevares... direkte skuffet bør man ikke bli av en slik bil... for det er ingen tvil om at det er en fin bil, men det finnes mer vellykkede E39 modeller enn denne. Prøv den på en motorvei der du forsøker å holde 100 Km/t igjennom et landskap med litt bakker (f.eks nord for Oslo)... det blir mye gearing fordi motorens moment ikke er det største. Dette koster i form av drivstoff... BMW oppgir et gjennomsnitlig bensinforbruk på hele 1,01 liter/mil ved blandet kjøring. Dette er temmelig mye i 2009 og f.eks E39 520dT med 136 HK har tilsvarende et gjennomsnitlig dieselforbruk på relativt lave 0,61 liter/mil ved blandet kjøring. Det som imidlertid virkelig er interessant i denne sammenhengen er at E39 520dT kun bruker 0,4 sekunder mer tid 0-100 Km/t enn E39 520iT med 170 HK og automatgear. Bilens vekt, mangel på tilstrekkelig dreiemoment og ikke minst automatkassen kveler ganske enkelt M54B22 motoren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...