Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hmmm... den nye 5-serien har såkalte "koffortknusere"... en simpel og billig løsning på hengslingen av bagasromslokket... :?

Slik skal det gjøres.... Volkswagen Phaeton.

juwjyvhtx796e6ys8ssw.jpg

Den nye 5-serien

2011-bmw-5-series-trunk.jpg

Ikke bare jeg som legger merke til dette altså!

Er ikke så mange år siden bla. Toyota alltid fikk kritikk for å ha slike gammeldagse hengsler i biltester, men nå i de siste årene når flere og flere europeiske produsnter går tilbake til dette nevnes det ikke med et ord noe sted!

Har en mistanke om at dette har med holdbarhet og kostnader å gjøre, f. eks. Ford (ikke overraskende) har hatt mye problemer med vannlekasje ihvertfall i Mondeo pga. ledningene bretter seg mellom listene.

• Svar 237
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ja denne falt godt i smak det er helt sikkert men en ting,virker det ikke litt rart å sette i drive hjulet ved siden av gir skifteren??,

ser ut som det blir litt "irriterende" når en skal benytte seg av den når girvelgeren er i veien,mulig bilde lyver litt men Uansett var det en kjempe flott bil utvendig og innvendig.

Tenk når den kommer med full Mpakke da,håper det blir noe alla E60 for

det ga full treffer på E60/61 modellene.

Skrevet
Synes den nye femmeren ser meget så pen ut :)

Men er det "F" som blir det nye "kodeordet" istedenfor "E"?

Har jo vært det siden den nye 7-serien kom (F01). BMW gikk "tom" for E-tall, så nå er vi over på F

:)

Skrevet
Synes den nye femmeren ser meget så pen ut :)

Men er det "F" som blir det nye "kodeordet" istedenfor "E"?

Har jo vært det siden den nye 7-serien kom (F01). BMW gikk "tom" for E-tall, så nå er vi over på F

:)

aaah det forklarer litt ja, hehe :P

Skrevet

Synes den er ganske fin jeg,men som de siste modellene,krever nok denne litt tilvenning. Jeg elsker E39,synes fortsatt det er noe av det fineste BMW har laget,så da E60 kom,thenkte jeg "fy f**n,hva har de GJORT med 5 serien?!?!"

Nå synes jeg den er dritstilig med M-pakke og fine hjul.

5 serien er alltid stedet der 3 serien møter 7 serien, og her ser man det ganske godt på sideprofilen til bilen (E90) og fronten. (F01) Tror denne blir et fint innslag i gatebildet. Fremdeles ikke sikker på GT'en (F07) da.. :S

Skrevet
Halvparten likte det Chris Brangle gjorde for E60 og halvparten likte det ikke. Det som er gjort med F10 er overraskende bra og vil lokke den andre halvparten tilbake ;) naivt? ja kanskje, men jeg tror det :)

Selvfølgeling gledelig hvis denne halvparten kommer tilbake. Men en fare for at Bangle-halvparten nå stikker av til merker som satser på mer dristig design. Jeg erfarer at biler man liker ved første øyekast blir fortere kjedelig enn de man bruker litt tid for å begynne å like.

Og så er jeg litt nysgjerrig: Hva er det med denne bilen som er så klart ikke-Bangle? Hadde dette designet kommet i 2003 hadde det nok blitt minst like mye diskusjon som ved E60. Vi har blitt vant til E60 designet nå, så derfor er det ingen som hyler.

Skrevet
Halvparten likte det Chris Brangle gjorde for E60 og halvparten likte det ikke. Det som er gjort med F10 er overraskende bra og vil lokke den andre halvparten tilbake ;) naivt? ja kanskje, men jeg tror det :)

Selvfølgeling gledelig hvis denne halvparten kommer tilbake. Men en fare for at Bangle-halvparten nå stikker av til merker som satser på mer dristig design. Jeg erfarer at biler man liker ved første øyekast blir fortere kjedelig enn de man bruker litt tid for å begynne å like.

Og så er jeg litt nysgjerrig: Hva er det med denne bilen som er så klart ikke-Bangle? Hadde dette designet kommet i 2003 hadde det nok blitt minst like mye diskusjon som ved E60. Vi har blitt vant til E60 designet nå, så derfor er det ingen som hyler.

joda, spekulasjoner. Kunst kan uansett ikke diskuteres :)

Er nok noe med overgang fra E39 til E60 som har mye større designmessige forskjeller enn fra E60 til F10.... er min første tanke da :)

Skrevet

Du har et poeng, men som med all fin kunst handler det enten om kjærlighet ved første blikk (ofte vanskelig å forklare akkurat hvorfor) eller at noe bare er flott/vakkert/elegant. For min del handler det om kjærlighet når det gjelder E28 og E39. E34 og E60 er elegante, men jeg er ikke glad i disse modellene på et dypere plan. F10 tror jeg har potensiale for kjærlighet, men jeg må se den live før jeg vet det helt sikkert. E12 har jeg for liten erfaring med for å kunne uttale meg.

Jeg har det tilsvarende med 3-serien også. Det handler om kjærlighet når det gjelder E30, E46 og tildels E21. E36 og E90 har jeg aldri vært spesielt begeistret for, men faceliften hjalp betydelig for E90.

Skrevet

Synes den så ganske bra ut jeg :) Frontlyktene minnet meg på en måte om E46 coupe lykter, men tatt utganspunkt i E90 lykter. Kule. Baklyktene er jeg vel litt mer skeptisk til, får nok vende meg til det. Tydeligvis den retningen baklyktene til BMW kommer til å gå designmessig. Fikk jo litt "pepper" for baklyktene på E90, så da faceliften kom ble det jo penere. Ser ut som det har kommet en del fra disse lyktene også. Frontpartiet på bilen synes jeg var stilig, minner meg litt om Z4 det panseret og grillen sett skrått forfra, men rett forfra ser man opphøyningene i panseret og synes den ser sportsligere ut enn den E60 :) Blir nok å vende seg til endepartiet, men har god tro på denne!

Skrevet

Det er vel det jeg syns er mest vellykket på denne F10, rompa!

En fin rompe er absolutt et høydepunkt!

:wink:

Syns egentlig at BMW alltid får til fronten på bilene sine, men at rumpene blir litt kjedelig og nedprioritert.

Denne satt imidlertid som et skudd.

:D

Skrevet
Hmmm... den nye 5-serien har såkalte "koffortknusere"... en simpel og billig løsning på hengslingen av bagasromslokket... :?

Slik skal det gjøres.... Volkswagen Phaeton.

juwjyvhtx796e6ys8ssw.jpg

Den nye 5-serien

2011-bmw-5-series-trunk.jpg

Ikke bare jeg som legger merke til dette altså!

Er ikke så mange år siden bla. Toyota alltid fikk kritikk for å ha slike gammeldagse hengsler i biltester, men nå i de siste årene når flere og flere europeiske produsnter går tilbake til dette nevnes det ikke med et ord noe sted!

Har en mistanke om at dette har med holdbarhet og kostnader å gjøre, f. eks. Ford (ikke overraskende) har hatt mye problemer med vannlekasje ihvertfall i Mondeo pga. ledningene bretter seg mellom listene.

Det er jo ikke bagasjeknusere der? De stagene går _rett_ inn i det "futrealet" der og påvirker ikke bagasjen.

Se på dette bildet som er av en toyota camry. De stagene er hengslet på en måte som gjør at de går nedover inni bagasjerommet når du lukker luka og knuser dermed bagasjen..

2007-Camry_trunk-mat.jpg

Skrevet

Det er jo ikke bagasjeknusere der? De stagene går _rett_ inn i det "futrealet" der og påvirker ikke bagasjen.

Se på dette bildet som er av en toyota camry. De stagene er hengslet på en måte som gjør at de går nedover inni bagasjerommet når du lukker luka og knuser dermed bagasjen..

Jeg skrev "koffortknusere" (med gåseøyne) nettopp fordi stagene går ned bak et deksel i den nye 5-serien, men tenisk sett er ikke denne konstruksjonen stort forskjellig fra ekte koffortknusere. En billig og simpel mekanisme. Jeg mener forøvrig å huske at Volkswagen beregnet ca. 3/4 arbeidstime for kun tilpasningenen av den fantastisk flotte mekanismen i Phaeton. Et bilde på tysk ingeniørkunst på høyeste nivå av Ferdinand Karl Piëch.

Skrevet

Jeg skrev "koffortknusere" (med gåseøyne) nettopp fordi stagene går ned bak et deksel i den nye 5-serien, men tenisk sett er ikke denne konstruksjonen stort forskjellig fra ekte koffortknusere. En billig og simpel mekanisme. Jeg mener forøvrig å huske at Volkswagen beregnet ca. 3/4 arbeidstime for kun tilpasningenen av den fantastisk flotte mekanismen i Phaeton. Et bilde på tysk ingeniørkunst på høyeste nivå av Ferdinand Karl Piëch.

Akkurat den Phaeton løsningen der er det jo på E39 sedan da. Opel Omega fra 1998 har også den løsningen så den er ikke akkurat såå fantastisk ;-)

Hvorfor BMW har gått bort fra den løsningen vet jeg ikke...

Du kan skimte mekanismen her:

boot.jpg

Forøvrig på E46 og E90 også ;-)

bmw_3coupe_trunk.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...