Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tror heller løsningen er billigere opplæring slik at folk kan ta seg råd til skikkelig opplæring. Er også for flere obliagoriske timer...

I tilfelle må det bli offentlig sponsing av trafikkskoler i tilfelle. I byene har jeg forstått det slik at konkurransen er hard, og mange kaprer elever på hvilken bil de kjører,- og som regel er den bilen dyr i drift/verdiavskrivning. Feks Golf 5 GTI.

Det er jo egentlig ikke så lenge siden jeg tok billappen, og jeg syns opplæringen var fullgod. Det jeg ikke kunne da (for å være en trygg og sikker sjåfør) var kun holdinger og erfaring til å vurdere fart utifra forhold. Og slikt læres ikke av flere obligatoriske kjøretimer, men prøving og feiling. Enten kan du kontrollere en bil (slik lovene og reglene tilsier) eller så kan du det ikke.. Hva som skjer på rundt om kring på små svingete vestlandsveier- har ingenting med opplæringen å gjøre, men kun sjåførens innstilling til bilen og risikovillighet. Forhåpentligvis kan de uerfarne lære å innhente kontrollen av bilen igjen hvis noe uforutsett skulle skje, enten det var framprovosert eller ikke..

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Driter i hele den grønne Len bakpå der. Men tenker heller på den stakkars lakken på bilen (Auda?) på bildet. Har sikkret bare tatt litt papir og skuffa vekk 2 cm. med drit for å henge på Len.

Skrevet
Ikke at det har noe med saken å gjøre, men jeg vil påstå at 2 av 3 dødsulykker skyldes enten overvurdering av egne evner/bilens evner og/eller dårlig veistandar. Den siste tredjedelen skyldes uforutsigbare ting som å sovne bak rattet, hjerteinfarkt eller lignende.

Grønn L kan sikkert være en god idè, men at den skal sitte bak på bilen hjelper ingen som kommer i mot.

Er vel et rimelig høyt antall som skyldes at sjåføren var i beruset tilstand også. Men som de sier: "Ingen ulykker skyldes veien, da er det føreren som er uoppmerksom"

hadde selv aldri satt en grønn L bakpå bimmern...

Skrevet

Luringen som spant rundt i Sandnes søndag kveld i en Omega med Turbo med 80+++ gjennom delvis blinde svinger i sentrum skal jeg ikke si så mye mer om enn at han trolig er en het kandidat for Darwin Awards.. :roll:

Hva er det forresten med Kinamat i Stavanger? Er jo ti ganger så mange Kinarestauranter/boder i lille Sandnes sentrum som i hele Bergen?? - Og ikke mye annet egentlig!

Er vel Sandnes du mener, ikke Stavanger?

Skrevet
Luringen som spant rundt i Sandnes søndag kveld i en Omega med Turbo med 80+++ gjennom delvis blinde svinger i sentrum skal jeg ikke si så mye mer om enn at han trolig er en het kandidat for Darwin Awards.. :roll:

Hva er det forresten med Kinamat i Stavanger? Er jo ti ganger så mange Kinarestauranter/boder i lille Sandnes sentrum som i hele Bergen?? - Og ikke mye annet egentlig!

Er vel Sandnes du mener, ikke Stavanger?

Ja, mener sef. Sandnes. Endte opp i Stavanger for å få mat til slutt :lol:

Skrevet

Også er jo det ikke nokk av folk som helt sikkert skal tøffe seg noe jævli etter dem har komt over den perioden der ovenfor dem så har den :) vil ikke skape farlige situasjoner og ulykker i det hele tatt dette ? :)

sikkert noen så har nevnt det, gadd ikke lese igjennom alt :P

Skrevet

Når jeg tok bilsertifikatet for 1.5 år siden, hadde jeg en veldig grei ungdommelig kjørelærer.

Veldig flink til og gi råd, gode vaner og forklarte om hva som var rett og galt.

På glattkjøringen dro han brekket så det hylte etter, og jeg fikk ikke se når han dro i brekket for det skulle simulere en uvillig sladd. :)

Har kjørt på bane på våler i 2 ganger allerede på bmwccn sine treff. Anbefales! til alle ferske sjåfører. Utrolig lærerikt, gøy og det er utrolig synd at banekjøring/motorsport blir sett på som pesten her til lands.....

Det med en grønn L er bare tull. Er jo et stempel, og folk tar iallefall ikke mer hensyn til de ferske sjåførene

Skrevet
Driter i hele den grønne Len bakpå der. Men tenker heller på den stakkars lakken på bilen (Auda?) på bildet. Har sikkret bare tatt litt papir og skuffa vekk 2 cm. med drit for å henge på Len.

Det er snn hvermannsen gjør... Blir ubetydelig i forhold til de 99999999 vaskeripene som vaskeautomaten lager hver uke....

Skrevet

Jeg mener det at unge sjåfører er mer forsiktige enn de som har hatt lappen i noen år. Har hatt lappen i over 2år nå og har aldri hatt noe tull bortsett fra å bli påkjørt uten at det var min feil. Jeg var forsiktig som faen og stiv på rattet i begynnelsen for jeg var usikker på meg selv selvfølgelig.

Men hva med å få opp noen lover der de over 50/60 år må ta fører prøven sin igjen, eller f.eks. etter hver 10. år man har hatt sertifikatet?

JEg blir stadig mer irritert over eldre folk som rett og slett kjører alt for sakte men vil heller ikke gi deg et tegn eller slake ned sånn du kan kjøre forbi. Og da kan en forbikjøring fort gå galt...hvorfor ikke merke de?

Hva med vedta en lov om at de ferske sjåfører sliper avgifter på en bil på f.eks. opp til 5-8år gammel.

Er masse sikre biler opp til 100.000 i tyskland f.eks.

Men neida, la ungdommer kjøre rundt i gamle opprusta biler og klag over det hvor mange som dør i trafikken.

Blir bare oppgitt sånn egentlig.

Skrevet

Lar seg ikke gjennomføre med ny oppkjøring for alle over en viss alder...

For det første ville 90% strøket og for det andre er kapaiteten hos kjørekoler og vegvesenet sprengt for lenge siden. Tar alt fra et par uker till 3-4 mnd å få kjøretimer/oppkjøring...

Men et obligatorisk oppfriskningskurs hadde vært en god ide, og ikke frivilillig som det er i dag. Går fint an å stå på legeatesten uten å ha peiling på hva man gjør bak rattet...

Skrevet

Det er jo egentlig ikke så lenge siden jeg tok billappen, og jeg syns opplæringen var fullgod. Det jeg ikke kunne da (for å være en trygg og sikker sjåfør) var kun holdinger og erfaring til å vurdere fart utifra forhold. Og slikt læres ikke av flere obligatoriske kjøretimer, men prøving og feiling.

Man kan ikke se på enkelt tilfeller slik da, man må se på helheten. Det er veldig mange som lærer det de må for å stå på førerprøven, og ikke stort mer. Rett og slett fordi få 18 åringer har råd til å pøse på med kjæretimer til slike priser som er nå...

Skrevet

Det er jo egentlig ikke så lenge siden jeg tok billappen, og jeg syns opplæringen var fullgod. Det jeg ikke kunne da (for å være en trygg og sikker sjåfør) var kun holdinger og erfaring til å vurdere fart utifra forhold. Og slikt læres ikke av flere obligatoriske kjøretimer, men prøving og feiling.

Man kan ikke se på enkelt tilfeller slik da, man må se på helheten. Det er veldig mange som lærer det de må for å stå på førerprøven, og ikke stort mer. Rett og slett fordi få 18 åringer har råd til å pøse på med kjæretimer til slike priser som er nå...

Hvordan får du dette til å bli et enkelt tilfelle? Når en har bestått førerprøven er en ikke flinkere enn minimumskravet til å ha sertfikat i Norge. Så utgangspunktet er at alle 18åringer med fersk lapp har samme last i bagasjen. Alle er flinke nok til å beherske bilen i alle forutsigbare situasjoner/ når de kjører i lovlig fart. Problemet dems (det har vært mitt tidligere) er vurderingsevnen i forhold til fart/risiko i forhold til sted og tid. Og ofte er det hasardiøst. Kjører jeg aktivt på svingete veier i dag, og syns jeg nærmer meg hva jeg føler er grensen til uansvarlig, er det omtrent ca 70% av farten jeg hadde da jeg var 18..

Heldigvis har jeg fått litt mer ballast til å kontrollere meg med tiden, da jeg også ser faremomentene i mye større grad. Jeg tror IKKE at min historie er spesielt unik for bilglad ungdom i dag.

Jeg er bryter framdeles fartsgrensene daglig i trafikken, fordi jeg mener dem ikke står i stil til risiko. Gjerne 70 i 50sonen hvis det er oversiktlig og ingen utkjørsler.. Men når det på den andre siden er svært uoversiktlig kjører jeg under.. Vurderingsevnen og holdningen min er blitt bedre,- men dette har jeg lært via erfaring,- og ikke som pensum på kjøreskolen.

Det er ingen som er interessert i å betale x antall tusen mer enn nødvendig for lappen, selv ikke hvis dem er usikker på om de er skikket til å ferdes alene på veien. Statistikk viser at det er de yngste og mest uerfarne som krasjer mest. Slik jeg ser det, er det vurderingsevnen som er feil, og risikoen blir bagatellisert,- fordi erfaringen dems ikke tilsier at det kan være ekstremt farlig å ligge i 120 i den 50sonen fordi det aldri har skjedd noe uforutsett de 1000 gangene de har kjørt der i 60.. Ekstra opplæring i holdningskurs (og utvidet kurs til å mestre bilen i situasjoner en kommer opp i når en herjer, som feks over/understyring) må gjøres obligatorisk, og det faktum at å ta lappen er svindyrt i dag, bør ikke være til hinder.. Jeg håper du forstår at lover og regler i samfunnet er beregnet for å skåne samfunnet mot enkeltindividers feil tråkk..

Men selvfølgelig tiltak nr 1 for trafikksikkerhet er å bygge ut veiene, reduksjon av fartsgrensen tror jeg bare skaper fler forbikjøringer og farligere situasjoner ettersom en stor andel av trafikkantene i dag beregner farten sin utifra førerforhold, hvor boten for å bryte fartsgrensen bare blir en kalkulert risiko.. Et eksempel på dette er 70sonen fra gullbotnen til åsane hvor meste parten av veien er mer enn god nok til 80sone, og de fleste (i bmw og audi) kjører 15-20 over når det ikke er rush.. og dem kjører forbi de stakkars avensisene som er usikker på hvor speilene befinner seg..

Skrevet

Sett en Grønn L på dem luringene som ikke klarer å kjøre jevnt i trafikken!! Digger å ligge bak dem som gæsser på på sletta men bremser ned til halv fart i svingen. Til tider umulig å komme forbi!

Skrevet

Hvordan får du dette til å bli et enkelt tilfelle? Når en har bestått førerprøven er en ikke flinkere enn minimumskravet til å ha sertfikat i Norge. Så utgangspunktet er at alle 18åringer med fersk lapp har samme last i bagasjen. Alle er flinke nok til å beherske bilen i alle forutsigbare situasjoner/ når de kjører i lovlig fart. Problemet dems (det har vært mitt tidligere) er vurderingsevnen i forhold til fart/risiko i forhold til sted og tid. Og ofte er det hasardiøst. Kjører jeg aktivt på svingete veier i dag, og syns jeg nærmer meg hva jeg føler er grensen til uansvarlig, er det omtrent ca 70% av farten jeg hadde da jeg var 18..

Heldigvis har jeg fått litt mer ballast til å kontrollere meg med tiden, da jeg også ser faremomentene i mye større grad. Jeg tror IKKE at min historie er spesielt unik for bilglad ungdom i dag.

Jeg er bryter framdeles fartsgrensene daglig i trafikken, fordi jeg mener dem ikke står i stil til risiko. Gjerne 70 i 50sonen hvis det er oversiktlig og ingen utkjørsler.. Men når det på den andre siden er svært uoversiktlig kjører jeg under.. Vurderingsevnen og holdningen min er blitt bedre,- men dette har jeg lært via erfaring,- og ikke som pensum på kjøreskolen.

Det er ingen som er interessert i å betale x antall tusen mer enn nødvendig for lappen, selv ikke hvis dem er usikker på om de er skikket til å ferdes alene på veien. Statistikk viser at det er de yngste og mest uerfarne som krasjer mest. Slik jeg ser det, er det vurderingsevnen som er feil, og risikoen blir bagatellisert,- fordi erfaringen dems ikke tilsier at det kan være ekstremt farlig å ligge i 120 i den 50sonen fordi det aldri har skjedd noe uforutsett de 1000 gangene de har kjørt der i 60.. Ekstra opplæring i holdningskurs (og utvidet kurs til å mestre bilen i situasjoner en kommer opp i når en herjer, som feks over/understyring) må gjøres obligatorisk, og det faktum at å ta lappen er svindyrt i dag, bør ikke være til hinder.. Jeg håper du forstår at lover og regler i samfunnet er beregnet for å skåne samfunnet mot enkeltindividers feil tråkk..

Men selvfølgelig tiltak nr 1 for trafikksikkerhet er å bygge ut veiene, reduksjon av fartsgrensen tror jeg bare skaper fler forbikjøringer og farligere situasjoner ettersom en stor andel av trafikkantene i dag beregner farten sin utifra førerforhold, hvor boten for å bryte fartsgrensen bare blir en kalkulert risiko.. Et eksempel på dette er 70sonen fra gullbotnen til åsane hvor meste parten av veien er mer enn god nok til 80sone, og de fleste (i bmw og audi) kjører 15-20 over når det ikke er rush.. og dem kjører forbi de stakkars avensisene som er usikker på hvor speilene befinner seg..

enig :)

Skrevet

Tror ikke flere kjøretimer vil gjøre noe nyttig. Når du kommer ut av en kjøreskole og har vært til biltilsynet og fått denne lappen (hvor lenge vil det hete "lappen", det burde jo hete "kortet"?) FÅR DU TIL å kjøre bil, men du KAN jo ikke kjøre bil.

Og du lærer ikke å kjøre bil når du har en ved siden av deg som du skal blidgjøre hele tiden. Dette gjelder ikke bare bilkjøring, men du lærer ikke noe skikkelig før du står helt alene med ansvaret, og situasjoners utgang avhenger av dine beslutninger og du må finne ut alt selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...