Andreas1 Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Jeg er selvfølgelig enig angående det med å holde avstand, men jeg må allikevel få si at å straffe en som drar 50tonn med å slippe opp gassen FØR en bakke ikke bare vil irritere sjåføren av vogntoget, men også alle de som ligger bak denne igjen, - noe som igjen vil føre til enda flere forsøk på farlige forbikjøringer og slengene SUVer osv. Noen som ser ringvirkningen her???
Fredrik Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Uenig i at det er å snu poenget på hodet. Det er en forskjellig konsekvenstenkning som hvertfall jeg mener er mye mer ansvarsfull enn en "juridisk korrekt" konsekvenstenkning. Det er mye av det samme som det å slippe forbi/stoppe for folk som kjører over fartsgrensen. Det er klart at det du gjør sender et signal og du får nok frem poenget ditt, men jeg skal love deg at det medfører stor frustrasjon for sjåføren bak. Dette gjør at han eller hun kommer til å ta større sjanser for å komme forbi deg. Da har du i tillegg utsatt de som evt. kommer i motsatt kjørefelt. Samtidig er det som en annen sa at du utsetter deg selv for fare om trailersjåføren bak deg ikke følger helt med. Du nevnte også at du må ha 100% konsentrasjon i speilet? Jeg vil helt klart si at dette er trafikkfarlig i større skala enn det at noen ikke holder god nok avstand til bilen din... Du har loven på din side, men du utsetter flere folk for fare enn om du svelger "stoltheten" og svinger ut på en rasteplass eller liknende og slipper forbi vedkommende. La meg skjære mitt poeng ut i papp: 1. Du følger trafikken på en vei. 2. Du holder normal avstand til bilen foran. 3. Du bremser lett for å kunne holde fartsgrensen på stedet. 4. Bilen/traileren bak deg når ikke å bremse fordi han lå opp i rompa på deg. Dette er en klassisk ulykkessituasjon uten forstyrrende elementer. Du har vært en duks og kjørt bil 100% slik onkel politi vil at du skal gjøre. Du kunne ikke ha kjørt på en mer lovlig og hensynsfull måte. Allikevel klarer noen av dere å begynne å snakke om at det er liten trøst i at det ikke er din feil hvis du blir drept og at konsekvenstenking er mer ansvarsfullt enn hva som er juridisk korrekt. Jeg har et forslag... les et innlegg tre ganger før dere bestemmer dere for hvordan svaret skal være. Og når dere har skrevet svaret leser dere over svaret én gang til for å være sikre på at svaret passer til innlegget....
ealoken Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 jeg kjenner igjen den SUV kategorien, som har alt for stor fart og uoversiktlige forbikjøringer. For tre vintre siden så ble jeg forbikjørt av en slik suv i tett snø føyke på vei til Uvdal, jeg fant igjen SUV en på et jorde, men manglende 10 meter med spor før den hadde landet. Porsche, vi make things fly.... han hadde ikke fått med seg at det var en 90 graders sving, og tok flyveien til jordet, heldigvis ingen skade på passasjerene, bortsett i fra sjåførens høyre skulder etter at kjærringa hadde slått han i 20 minutter uavbrutt før vi kom ned til bilen.. Viking brukter forresten 6 timer på og få bilen opp på veien igjen.. Ang vogntog, jeg har byttet til klarglass lamper på E39n, og har satt i svakere pærer i alle lamper, unntat tåkelysene, fikk brukt de her om dagen på en trailer som lå alt for nærme, han tok poenget. Når det gjelder at dere bremser ned til 20 km\h osv, er det lange bakker og snøføre, kan dette være en direkte ulykkes årsak! dere tenker ikke på at han kan få stopp? at trafikken bak traileren ikke forventer stopp på denne måten? Every action, has a reaction!
Leadfoot Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 La meg skjære mitt poeng ut i papp: 1. Du følger trafikken på en vei. 2. Du holder normal avstand til bilen foran. 3. Du bremser lett for å kunne holde fartsgrensen på stedet. 4. Bilen/traileren bak deg når ikke å bremse fordi han lå opp i rompa på deg. Dette er en klassisk ulykkessituasjon uten forstyrrende elementer. Du har vært en duks og kjørt bil 100% slik onkel politi vil at du skal gjøre. Du kunne ikke ha kjørt på en mer lovlig og hensynsfull måte. Allikevel klarer noen av dere å begynne å snakke om at det er liten trøst i at det ikke er din feil hvis du blir drept og at konsekvenstenking er mer ansvarsfullt enn hva som er juridisk korrekt. Jeg har et forslag... les et innlegg tre ganger før dere bestemmer dere for hvordan svaret skal være. Og når dere har skrevet svaret leser dere over svaret én gang til for å være sikre på at svaret passer til innlegget.... Selvfølgelig har jeg skjønt hva du har skrevet tidligere. La meg først få si at jeg er totalt uenig med deg når du sier du ikke kunne kjørt på en mer hensynsfull måte. Det du skriver om fungerer i teorien og ofte mindre bra i praksis. Om det skulle skje en episode med samme ulykkesforløp som du beskriver og du får en trailer til å kollidere med deg, dette er selvfølgelig hans skyld og han må få sin forsikring til å dekke skadene på din bil. Men hva skjer så? Kanskje traileren dytter deg ut i grøfta, kanskje til og med over i motsatt kjørefelt hvor det kommer enda en trailer? Mitt poeng er at din måte å tenke på blir altfor innsnevret. Hva hjelper det å si "det var trailersjåføren bak meg sin feil!" når du har kollidert med en motgående trailer og passasjeren som satt i setet ved siden av deg er død? Når du faktisk er ute og kjører i trafikken er det uansvarlig å tenke som du gjør. Vis hensyn og ta deg en kaffepause om du blir frustrert over vogntog bak som ikke holder avstand. Ja det er deres feil, ja de vil a skyld i eventuelle ulykker, men du vil komme ille ut i en slik ulykke. Så er det kanskje noe å tenke på at slik kjøring vil forårsake fler uvettige forbikjøringer ala det i OP. Jeg blir selv frustrert av å ligge bak vogntog (samt andre biler som kjører i mindre enn den hastigheten jeg ønsker å holde).
Dr_S Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Fredrik, det hjelper ikke at trailern får skylda, når du blir knust! Sånn kjøring er bare klovneri. Får jeg sånne opp i rompa bak meg, kjører jeg heller i fra de. Skulle de ta meg igjen eller gi like mye gass som meg, la jeg de passere (så langt det er bredde nok)
ThomasB Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Om alle hadde tenkt på kjøreforholdene de skulle ut å ferdes på hadde ikke denne diskusjonen funnet sted. synes det er greit å gjøre "tiltak" for å bedre avstand til kjøretøy som ligger å "presser" bak, dersom det ikke er mulig å slippe forbi. At noen velger å kjøre 10-15 over grensa uansett forhold høres for meg ut som ren idioti, det viser seg jo at unge uerfarne sjofører er overreperesentert i ulykker sommer som vinter, er dette tilfeldig? er det noe som ikke har gått opp for dem? sårbarhet i trafikken? krefter ved front mot front? Vi ser jo flere alvorlige ulykker bare de seneste dagene, årsaken er som regel "vanskelige kjøreforhold på ulykkesstedet", er dette et nytt fenomen?? er kjøreforholdene vanskeligere enn i fjord? eller året før? Kjør etter forholdene folkens! vis litt forståelse for medtrafikkanter som kanskje VET at her er det glatt og kjører litt under grensa. Så istedet for å hisse opp og SKAL forbi, tenkt på hvorfor de som ligger foran kjører saktere enn deg, er det pga. føret?
Marius2002 Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Kjør pent på disse vintervegene, er alt for mange ulykker ute å går!
PIIIPower Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Dette blir man sikkert aldri enig om, men får jeg noen opp på fangeren slipper jeg de helst forbi. Det er imidlertid ikke altid like lett her i norge. Kommer noen for nære kommer tåkelyse på først, deretter ned til 10 under grensa og så opp til grensa igjen, men med forten på bremsen slik at det lyser. Bruker å funke.
Hyggmaister Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Angående aggresive trailersjåfører...Var oppi en situasjon som gjorde meg mildt sagt forbannet her en dag. Helt på toppen av ett krabbefelt tok jeg igjen en saktegående trailer, på vei hjem fra krsand (2 1/4 timers tur)..Jeg visste at over bakketoppen kom ei slette med mulighet for å kjøre forbi, så det gjorde jeg da ingen biler kom i mot. Det virket imidlertid litt som om traileren ga gass når jeg var på siden, for å så bremse da han "oppdaget" meg... Jeg legger meg vanligvis i ca 85-86-87 (90 på speedo) i gps-fart i 90-sonen, også denne gang. Men Mr.yrkessjåfør ble tydeligvis provosert over å bli forbikjørt, og presset meg det han var god for, la seg heeelt oppi hekken... Jeg visste imidlertid at 2 km lenger fremme kom en del svinger som han må kjøre vesentlig saktere enn personbiler i, og tenkte at jeg skulle ikke plage fyren enn så lenge. La meg derfor i 95-100 på speedometer, men fortsatt med traileren trykket i hekken (slakt nedover). Etter ett par hundre meter ekstra, rundt en sving, ser jeg en gul mann med rød bordtenniskølle midt i veien, og hopper på bremsen..kjapt nok kanskje, men tror de målte andre veien likevel... Uansett; i speilet har akkurat traileren lak seg behagelig langt bak i mye roligere fart, og jeg så aldri snurten av ham igjen heller...Hva pokker ville han oppnå med å dure meg inn i en trafikkkontroll? Herrejesus
oddis Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Dette er sånne situasjoner jeg så senest idag (trådstarts situasjon)! Man blir fryktelig forbannet. Spesielt på de lokale fylkesvegene her bruker jeg å dra noen små kontraer bortover foran "på-bakfanger-billistene" etter å ha gitt dem et dobbelblink med bremselysene uten respons og da skal jeg si de holder avstand etterpå. Det må dessverre ofte noe slik til for å få tåkebillistens oppmerksomhet. Er muligheten der akselerer jeg heller fra de normalt. Alle trailer, og biler med østblokk skilter, biler overfylte med barn er de som skaper størst frykt hos meg, og slike vil jeg helst ikke ha bak meg. Det som blir nevnt om stramme kjøre og hviletider hos sjåførene er viktig problemstilling. Det var ikke mange år siden denne ble lagt om betraktelig (I negativt retning) - det er vanskelig å sove på kommando!. Lastebilsjåfører har også et enormt juridisk ansvar. De er veldig avhengige av at de andre i trafikk oppfører seg normalt, ellers kan de havne i et ulykke på et blunk. Langs vinterveiene finnes det knapt et vogntog i tung trafikk som hadde klart å stoppet helt om bilen foran hadde frontet i motgående. Skal man kjøre slik at man har store marginer rekker man aldri frem i tide iht tidsplaner. Skulle de kjørt med så store marginer hadde frakten blitt veldig - veldig dyr! Rygger de og skader noen er det rett i fengsel, uansett om vedkommende kastet seg bak lastebilen. Samme gjelder alle selvmordsforsøkene som enkelte opplever av medbillister og fotgjengere. Jeg er litt ekstra engasjert i dette problemet på grunn av at jeg har hatt mange kamerater og bekjente som jobber eller har jobbet i denne bransjen og fortalt mye stygge historier.
Fredrik Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Selvfølgelig har jeg skjønt hva du har skrevet tidligere. La meg først få si at jeg er totalt uenig med deg når du sier du ikke kunne kjørt på en mer hensynsfull måte. Det du skriver om fungerer i teorien og ofte mindre bra i praksis. Om det skulle skje en episode med samme ulykkesforløp som du beskriver og du får en trailer til å kollidere med deg, dette er selvfølgelig hans skyld og han må få sin forsikring til å dekke skadene på din bil. Men hva skjer så? Kanskje traileren dytter deg ut i grøfta, kanskje til og med over i motsatt kjørefelt hvor det kommer enda en trailer? Mitt poeng er at din måte å tenke på blir altfor innsnevret. Hva hjelper det å si "det var trailersjåføren bak meg sin feil!" når du har kollidert med en motgående trailer og passasjeren som satt i setet ved siden av deg er død? Når du faktisk er ute og kjører i trafikken er det uansvarlig å tenke som du gjør. Vis hensyn og ta deg en kaffepause om du blir frustrert over vogntog bak som ikke holder avstand. Ja det er deres feil, ja de vil a skyld i eventuelle ulykker, men du vil komme ille ut i en slik ulykke. Så er det kanskje noe å tenke på at slik kjøring vil forårsake fler uvettige forbikjøringer ala det i OP. Jeg blir selv frustrert av å ligge bak vogntog (samt andre biler som kjører i mindre enn den hastigheten jeg ønsker å holde). Du har nok lest hva jeg har skrevet, men forstått hva jeg har ment har du nok dessverre ikke. Mitt poeng med å legge frem en typisk ulykkessituasjon som skyldes uoppmerksomhet og manglende avstand fra kjøretøyet bak... var for å illustrere at den situasjonen ikke er stort forskjellig fra mitt forslag når det gjelder å temme trailersjåfører som bedriver pøbelkjøring på norske vinterveier. Klarer han ikke å bremse i tide fordi bilen foran lett bremser ned til fartsgrensen eller bremser lett ned pga. en uoversiktlig sving etc. vil han være 100% skyldig i ulykken. Dette hersker det absolutt ingen tvil om hos forsikringsselskapene. At folk bakover i køen er utålmodige er naturlig, men absolutt ikke mitt problem så lenge jeg kjører lovlig, følger køen... og forøvrig venter på at det blir mulig å komme forbi. Den nærgående traileren bak meg skal også kjøre lovlig og han skal derfor også holde en tilstrekkelig avstand fra meg enten han liker det eller ikke.
flobben Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Å tute på en bil som nesten smeller rett i deg må da kunne sies å være en av de gangene du SKAL bruke hornet... Lyshorn,tuting og fingerbruk er fullt lov i en sånn situasjon spør du meg. Her er jeg egentlig litt uenig. Grunnen til det er at jeg er helt sikker på at SUV sjåføren allerede var nok stressa og har helt sikkert innsett at han har driti seg ut, og dermed så er tutninga undøvendig. Nå er kanskje ikke dette et veldig stort problem på riksvei 3, men unødvendig tuting i sentrum i byer er irriterende spesielt på kveldstid.
Wacman Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Om en bil er i kontra på vei mot min bil vil jeg tute som refleks, det er jo sånt hornet er til for..
Leadfoot Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Du har nok lest hva jeg har skrevet, men forstått hva jeg har ment har du nok dessverre ikke. Mitt poeng med å legge frem en typisk ulykkessituasjon som skyldes uoppmerksomhet og manglende avstand fra kjøretøyet bak... var for å illustrere at den situasjonen ikke er stort forskjellig fra mitt forslag når det gjelder å temme trailersjåfører som bedriver pøbelkjøring på norske vinterveier. Klarer han ikke å bremse i tide fordi bilen foran lett bremser ned til fartsgrensen eller bremser lett ned pga. en uoversiktlig sving etc. vil han være 100% skyldig i ulykken. Dette hersker det absolutt ingen tvil om hos forsikringsselskapene. At folk bakover i køen er utålmodige er naturlig, men absolutt ikke mitt problem så lenge jeg kjører lovlig, følger køen... og forøvrig venter på at det blir mulig å komme forbi. Den nærgående traileren bak meg skal også kjøre lovlig og han skal derfor også holde en tilstrekkelig avstand fra meg enten han liker det eller ikke. Jeg er klar over hvem som har skylden vedr. påkjørsel bakfra. Mitt poeng er at ditt forslag for å temme trailersjåfører er høyst uansvarlig og kan føre til ulykker som ikke du er skyld i men som kan påvirke deg på mange måter, samt mange andre. Men nå føler jeg vi kan legge denne diskusjonen død, om vi ikke er enige får det så være.
flobben Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Om en bil er i kontra på vei mot min bil vil jeg tute som refleks, det er jo sånt hornet er til for.. Ja ser den, men mitt bidrag her var personer som tuter på folk som opplagt har driti seg ut og har oppdaget det selv. Da mener jeg det er unødvendig å tute. Skjønner at hvis det er ren reaksjon i frykt så styrer man det kanskje ikke selv. Tror det var schanke som var sitert på at " rekker du å tute, var ikke situasjonen farlig nok"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå