Gå til innhold

740il e38 "Alpina" - Solgt


740AV
 Share

Anbefalte innlegg

ser 10x bedre ut ass :D du har samme problem som meg ser jeg, e39 rammet ;) jeg og må få fikset det ass. blir det fullt opplegg av antenner, tilkobling til obc og alt eller? kan bli kult om du får til noe til baksetet da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er større glipper over og på siden på e39 ramma. 16:9 ramme til e38 får du jo til bare 3 -400kr. :wink:

OBC er på plass. Mangler bare en fungerende mk3 enhet eller videomodul for at alt skal bli 100%. Jeg satser på å montere videomodulen uten antennetikoblinger og sånn. Den har dessuten analog tv-tuner. Tenkte bare å bruke den som AV- inn. Så blir det vel tilkobling av iphone og riks-tv etter hvert :D

Skjermen i baksetet blir vel bare en parallellkobling av den forran i første omgang. For at man skal kunne styre di separat, må man ha en spesial videomodul med 2 utganger. Den er relativt sjelden, og svindyr ny :(

Har lært ganske mye nytt mens jeg har fiklet med dette opplegget her :D. Gjort en del erfaringer både positive og negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg også videomodul i posten :D Det er den blanke boksen til venstre på bildet:

eeyc88lrja11n3b6652b.jpg

Jeg har søkt litt rundt omkring på nettet, og funnet ut at videomodulen skal kobles i serie etter navigasjonscomputeren. Dette betyr at bildesignalene fra navi blir prossesert og går gjennom videomodulen før di når monitoren fremme i dashen.

Jeg har også funnet ut at videomodulen har et eget opperativsystem, som gjør den til en slags backup til navi når det gjelder å gi bildesignaler til monitor for å vise obc funksjoer(menyskjermen)

Altså ved bortfall av navi (som i mitt tilfelle) vil videomodulen lage oppsett til menyskjermen.

Video modulen kjører et eldre opperativsystem enn mk3 navien. Det er vel likt det som hører til mk1 og 2 vil jeg tro.

Skjermbilde med både mk3 og videomodul tilkoblet:

aei0ewsucr7ta71f5r9c.jpg

Skjermbilde med bare videomodul (mk3 bortfall):

9ql0sao6tfiwpr4fjceb.jpg

Jeg har planer om å lage AV-inn på videomodulen for å koble til iPhone og dvd etter hvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jeg tenkt meg litt om kunne du fått videomodulen min men.. den er ikke tilkoblet engang. ikke vært dumt med en dvd/ iphone i bilen nei :D men vet du om man må ha videomodul for å koble til dette?

Hmm.. ja tenkte ikke på det, men jeg tror muligens din er for gammel til mk3 navigasjon, siden det sikkert har tilhørt mk1 navi i din bil tidligere. Må være SW:07 eller nyere (står på en merkelapp sammen med delenr.)

Må ha video modul skal du ha video på original navi.

Nei, men det er den billigste måten å gjøre det på, og så er det originalt. En kan bruke en sånn istedet f.eks.:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-7-Se ... ioQ5fVideo

Men denne er bare video inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bytta ut mk3 computeren med en ny brukt en i dag, så nå er systemet oppe og går igjen :D Har lært på den tungvinte måten at man må følge riktige prosedyrer når man skal koble fra batteriet i bilen hvis man har navigasjonssystem. Men det er fort gjort og glemme av at man må vente til "powerlampa" på mk3 slutter å blinke og blir mørk før man kan koble fra batteriet (tar ca 1.min.). MK3'en starter faktisk opp når du åpner bagasjeluka, uavhengig om tenninga er på eller ikke. Dette kan være litt skummelt. Så sånn som i mitt tilfelle endte det i computerhavari pga dette.

Og for sikkerhets skyld har jeg også kjøpt meg et nytt batteri idag på 110Ah :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk 16:9 monitor i posten i går. Ble montert straks :D

40yp5duoyjimz8yfw2xv.jpg

n308wjpag570d4nnypdt.jpg

Det fulgte med ramme til e39, men den hadde fått hard medfart på vei fra Portugal. Monitoren var ganske dårlig innpakket. Heldigvis var det ikke noen skader på den ellers. Jeg hadde dessuten en ramme til e38 liggende fra da jeg kjøpte ettermonteringssettet for navigasjon, så det gjorde ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :lol: Har bare montert 1 liten skjerm. Den kjøpte jeg for en billig penge, mest for å se om jeg fikk dette navi opplegget til å virke. Så kjøpte jeg 16:9 skjermen, som jeg også fikk billig selvsagt via ebay. Så nå er 4:3 skjermen til salgs :lol:

Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...