Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som det er veldig mye dritt på veien så blir bilene fort skitten, så jeg bare lurte på om hva dere sier til vaskemaskin for biler?

Er dette noe som er grusomt for lakken eller ikke?

Synest det er egentlig ganske greit, koster bare 130 kroner for full pakke med underspyling og slikt, greit å ha nå som det saltes en god del!

Det er vel like skadelig eller mere å gjøre det selv med svamp og slikt?

Beklager om detter spørsmålet er stilt før, men fant ikke noe på forumet om det.

Skrevet

Hmmm, eg liker ikkje vaskemaskiner, iallefall ikje de med børster, for inni de børstene så kan det godt sitte masse småstein etter den jeepen som var der før deg for å vaskes etter en gooo tur oppi skauen og sørpa, og børsteløse vaskemaskiner klarer ikkje å vaske like rent som ei go bøtte med vann og en vaskehanske/svamp og masse rennende vann. ;)

Skrevet

Mine erfaringer er at du får små riper i lakken av børstemaskin ja. Da jeg kjøpte min bil så fant jeg fort ut at den hadde hatt et liv med for mye maskinvask. Det viste seg tydelig når du fikk lyset inn fra rett vinkel på både skjermer, panser og tak. Det er ikke store jobben å polere vekk, bare litt lakkrens og noen ganger med rubbing og polering så er lakken så god som ny.

Siden så har jeg ikke kjørt bilen i maskin EN gang og det synes også på lakken :) Men dette er jo lett for meg å si som har en kamerat som har vaskehall med varmtvann :wink:

Skrevet

Svaret er ja, nei og kanskje :wink:

Ja, børster kan fort ripe opp lakken da mange kommer med ekstremt skitne biler, og da børstene ikke blir vasket imellom hver bil kan du jo tenke deg hva som skjer når børstene kommer i kontakt med lakken. Det er ikke bra, for å si det mildt :)

Nei, det er ikke nødvendigvis mer skadelig enn å vakse med svamp. Det store minuset med svamp er det at skitten ikke går "inn" i svampen, men blir liggende utenpå. Når du vasker videre vil du bare dra dritten videre, og dermed ripe opp bilen på den måten. Sånn sett kan en vaskeautomat være bedre enn å bruke svampen som har ligget på gulvet innerst i garasjen siden 1986 hehe Enkelte dyrere svamper er bygget opp litt anderledes enn engangs-svampene fra Biltema, slik at de ikke er så skadelige. Kan heller anbefale en microfiberhanske og en god såpe og vaske selv (men skal prøve å holde diskusjonen til bruk av vaskeautomat her)

Spørsmålet som står igjen da, er om hvermannsen vil bry seg om litt småriper som kommer fra vaskeautomaten, eller om han heller vil kjøre skitten bil. De fleste vil nok velge ren men litt ripete bil hehe

Man har også alternativet med å gå for børsteløs vask. Minuset med dette er at det brukes såpass sterke vaskemidler for å få det rent nok at all beskyttelse (voks/lakkforesgling) forsvinner veldig fort. De fleste som likevel kjører bilen i vaskeautomat bryr seg ikke så veldig om lakken likevel, så om den har noen beskyttelse eller ikke spiller liten rolle for mange.

Selv velger jeg å ikke bruke vaskeautomat, bortsett fra en veldig skjelden gang i blant for å få underspyling. Gjerne etterfulgt av grundig vask for hånd, for så å legge på voks eller en sealer.

Skrevet
Svaret er ja, nei og kanskje :wink:

Kan heller anbefale en microfiberhanske og en god såpe og vaske selv (men skal prøve å holde diskusjonen til bruk av vaskeautomat her)

Nei går fint om dere anbefalr slikt også!

Skulle gjerne tenkt meg å vaske selv, men gårdsplassen min er ikke den mest egnede plassen å vaske bil. + at det begynner å bli litt små kaldt å vaske hjemme :D

Er det noen selv vaskeplasser dere kan anbefale her i Trondheim da?

Har aldrig vært i en slik vaskehall før, annet en at jeg har jobbet der som elektrikker :P

Hvilket utstyr kommer jeg til å ha tilgjengelig?

Bør jeg ha meg noe selv?

Hvilken rekkefølge skal jeg gjøre det i?

Noen andre tips?

Btw takk for raske og gode svar!

Skrevet

Jeg vasker på statoil Innherredsveien. Tar med bøtte, svamp/vaskehanske og avfetting. Bare spør om de har vann, så fyller de opp:D Er du litt sjenert kan man ha med ei kanne selv. Så er det bare å skride til verket.

Kan være greit å ikke komme midt på dagen på en søndag, da det er en del trafikk da, men ellers går det fint. Jo lenger tid du bruker på å vaske, jo mer ugunstig tidspunkt bør du velge, så kan du stå i ro og fred.

Plass til to biler, og det er port så man fryser ikke ihjel.

Skrevet

Slenger inn et ekstra spørsmål i tråden her jeg, så slipepr jeg å lage en helt ny tråd for det. Noen som kan anbefale en vaskehanske? billig på ebay kanskje?

Skrevet

Jeg ville aldri tatt en fin bmw inn i børstevask, spesielt ikke en svart bil hvor overfladiske riper synes veldig lett. Polering vil jo sikkert beskytte mot riper fra børstene.

Typiske riper fra børster er sånne sirkulære riper som synes i sollys fra forskjellige vinkler.

Skrevet

Bør jeg ha meg noe selv?

Hvilken rekkefølge skal jeg gjøre det i?

Noen andre tips?

Før jeg kunne stå utenfor hos meg selv tak jeg med meg 6-7 1,5liters flasker med vann og en bøtte til selvvasken, men kan du bare gå inn på bensinstasjonen er det jo mye greiere.

Det du bør ha med deg er en stor bøtte (gjerne med grit-guard som hindrer dritten å blande seg så mye i vannet), en god såpe (mild såpe dersom du vasker ofte), et washmitt (f.eks meguiars) og et tørkehåndkle (anbefaler Chemical Guys Miracle Dryer). En bra felgrens er jo heller ikke dumt, men det kan du ta etterpå hehe

Bruker du felgrens, vil jeg anbefale deg å bruke denne før du vasker resten av bilen, sånn i tilfelle du får litt av det på lakken. Greit å få vaska det vekk.

Vasker du ganske ofte trenger du ikke å ha noen avfetting, men er fint å ha dersom du vasker sjeldent. Velg midlertidig med omhu, slik at du ikke stripper lakken for beskyttelse etter to vask hehe

Slenger inn et ekstra spørsmål i tråden her jeg, så slipepr jeg å lage en helt ny tråd for det. Noen som kan anbefale en vaskehanske? billig på ebay kanskje?

Meguiars vaskehansken er veldig bra. Den jeg bruker stort sett. Ellers har Swissvax sin Waschpudel fått mye skryt, og den er jo egentlig ikke spesielt dyr. Kanskje ikke noe å anbefale om du bare vasker en gang i mnd hehe Ellers er en vaskehanske i ull også fint, da den er veldig skånsom mot lakken. Minuset er at den ikke kan vaskes like heftig som en i microfiber.

Er du interessert i å kjøpe en Scandicshine/Nanolotus eller Meguiars microfiber kan du bare ta kontakt med meg. Har et lite lager liggende :wink:

Jeg ville aldri tatt en fin bmw inn i børstevask, spesielt ikke en svart bil hvor overfladiske riper synes veldig lett. Polering vil jo sikkert beskytte mot riper fra børstene.

Typiske riper fra børster er sånne sirkulære riper som synes i sollys fra forskjellige vinkler.

BMW har orginalt hard lakk, så sånn sett er det blant de bilene som er mest motstandsdyktige mot riper osv, men likevel er det vanvittig synlig på svarte biler. Sølv er mye mer tilgivelig, men svart er finere hehe

Å legge på voks og slikt hjelper nok ikke mye som beskyttelse, men med "rett" produkt kan man skjule en del av dem.

Apropo ripene, gjerne kalt swirls, er det noe som er uunngåelig. Får det uansett, samme hvor forsiktig man er. Gjelder bare å utsette det så lenge som mulig hehe

Skrevet

Så du mener at nyere biler fra bmw (f.eks E46, E39) har sterk lakk?

Jeg er ikke noen guru på polering og dette her (satt nettopp bilene på "lakkforsegling" - et produkt som skal vare i ca et år) - men var helt sikker på at polering som fyller porene og legger seg utenpå som en hinne og holder lakken smidig, ville beskytte mot riper fra vasking?

Skrevet
Så du mener at nyere biler fra bmw (f.eks E46, E39) har sterk lakk?

Jeg er ikke noen guru på polering og dette her (satt nettopp bilene på "lakkforsegling" - et produkt som skal vare i ca et år) - men var helt sikker på at polering som fyller porene og legger seg utenpå som en hinne og holder lakken smidig, ville beskytte mot riper fra vasking?

ORGINALT har de hard lakk, men er utrolig mange som er lakkert i ettertid har jeg erfart... Typisk tyskerlakk, som BMW, VAG og Mercedes er ofte hard, mens japselakk er ofte myke. Er selvsagt unntak begge steder, men det er i hovedsak slik.

Er flere som har undersøkt litt om det faktisk blir noe tykkelse på beskyttelsen, men det er vel ikke funnet ut at det hjelper noe å legge på mange lag for å bygge opp en "buffer" med hensyn til riper og slikt.

Lakkforsegling og voks hjelper jo til slik at lakken holder seg bedre, er lettere å vaske og ser bedre ut, men den er nok ikke så motstandsdyktig med tanke på riper osv. Skitt og salt derimot hjelper det mot hehe

Skal ikke påstå at jeg har 110% rett, men er hvertfall slik jeg har forstått det. Enste som hjelper når det kommer til vask er rett produkter, og skånsom håndtering!

Skrevet

jeg har brukt vaskemaskin noen ganger da det er for kaldt ute og jeg har ingen sted og stå inne. bilen er svart, så riper syns godt.

men bilen er 11 år gammel. og jeg er ikke den eneste som har eid bilen. så er vel nesten garantert at den er vasket i maskin før. og den har sikkert vært med på mye jeg aldrig ville ha gjort.

om den 11 år gammle lakken min får en maskinvask så syns det ikke likevel. og det må da være bedre med ren bil. vil mye heller ha en maskinvask enn ingen vask. er det møkk på bilen kommer unger å skriver i møkka. eller så går folk inntil den på parkeringa i butikken og møkka virker som sandpappir mot lakken.

de ripene som måtte komme er ikke skadelig for bilen sånn at den ruster bort eller no. og skulle det være noe i maskinen som ødelegger biln så skal eieren av maskinen erstatte skadene.

en jeg vet om var i vaskemaskin på bensin stasjon. han satt i bilen. og da maskinen begynnte å vaske. hørte han det smalt mange genger forran på bilen. fikk trykket på nødstopp. hang en vindusvisker i børsten fra en annen bil som lagde bulker og riper i front av bilen. alle skader ble erstattet av bensinstasjonen.

er bilen ny ville jeg kanskje holdt meg unna. men er bilen gammel og brukt ser jeg ikke helt problemet. bilen har garantert opplevd mye rart du ikke vet om før du eide den.

så jeg ser ikke helt problemet med å kjøre bilen i vaskemaskin. blir masse riper av å bare kjøre. mye dritt i lufta. mye dritt flyr fra dekkene. og ikke minst fra andre biler.

er du så redd for lakken så sett bilen i garasjen og forsegl romet.

Skrevet

Jeg har brukt vaskemaskin på svart bil og ripene som evnentuelt lages er mikroskopiske. Vet ikke hvordan det er utenfor Oslo, men i Oslo så er det mange nye vaskemaskiner med nye typen børste som er lagret av pusseskinnsmateriale og de virker ganske skånsomme mot lakken.

Vaskemaskin spyler også godt av bilen under noen som er ganske vanskelig når man står på gårdsplassen med høytrykken, så jeg mener i utgangspunketet så er det greit i hvert fall på vinterstid å få vaska bilen ofte og da er maskin behagelig å ha, samt at du får spylt den godt under. At det kanskje kan bli noen små riper må man nesten leve med på en bruksbil og når du får spylt av den under så er det bedre en manuell vask av bilen bare utenpå.

Skrevet

Jeg kan sterkt anbefale selvvaskeanlegget k 2000 rett ved siemens. Der kan du komme med egen bøtte, vaskehanske og såpe og spyle bilen ren med VARMT vann, før du kan vaske bilen for hånd. Det er også underspyling der så man får spylt bilen godt for salt også under :) Kombinasjonen varmt vann med skikkelig håndvask og underspyling er topp om vinteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...