///Magnus Skrevet Desember 14, 2009 Skrevet Desember 14, 2009 Hvordan er det med varmkjøring av oljebrennere? Samme som med bensin? Der har jeg aldri over 3000rpm før motoren er driftsvarm, samt er sparsom med gasspådrag. Diesel er jo knapt nødvendig å ha over 3000rpm uansett, men er prinsippet det samme der? En diesel bruker jo mye lenger tid på å bli skikkelig varm?
Fredrik Skrevet Desember 15, 2009 Skrevet Desember 15, 2009 Hvordan er det med varmkjøring av oljebrennere?Samme som med bensin? Der har jeg aldri over 3000rpm før motoren er driftsvarm, samt er sparsom med gasspådrag. Diesel er jo knapt nødvendig å ha over 3000rpm uansett, men er prinsippet det samme der? En diesel bruker jo mye lenger tid på å bli skikkelig varm? Det viktigste med en dieselbil er å unngå korte turer der motoren ikke blir skikkelig varm... det sliter på motoren og batteriet blir hurtig utladet. Hvis man har en fornuftig motorvarmer behøver man naturligvis ikke å bekymre seg over dette. Hvis motoren derimot er kald starter man bilen og kjører umiddelbart... jo hurtigere motoren når driftstemperaturen jo bedre. På min dieselmotor begrenser jeg turtallet de første minuttene til maksimalt 2500 rpm. Min svoger som har en Peugeot 406 2,1 TD med over 500000 Km på telleren mener derimot at man bør begrense turtallet til maksimalt 2000 rpm så lenge motoren er råkald. Du ser sikkert tegningen... en kald dieselmotor og høyt turtall hører ikke sammen.
///Magnus Skrevet Desember 15, 2009 Forfatter Skrevet Desember 15, 2009 Ja, da blir det jo det samme som med bensin, og det er jo iogforseg ikke så overraskende. Men en annen ting er jo at i Disco-traktoren har jeg (selvsagt) automat, og selv med moderat gasspådrag girer den ofte ikke før rundt 3000rpm. Kan jo selvsagt overstyre med "Command-Shift", som det heter på Land Roversk, men bilen burde jo ikke ta skade av å bli kjørt på normal måte selvom den er kald. Den har jo også en Webasto-varmer som kjører igang når motor og vær er kaldt, så vannet blir iallefall relativt fort varmt, men det viktige er jo at olja også får litt temp før en belaster noe særlig.
flobben Skrevet Desember 15, 2009 Skrevet Desember 15, 2009 en annen ting er jo på nye bmw så er det jo ikke mulig å se hvor varm motoren er. Så det blir jo vanskelig å vite om du skal trille 500 meter en kilometer eller en mil før den er varm.
BlueM Skrevet Desember 15, 2009 Skrevet Desember 15, 2009 Enig i at det er frustrerende at BMW har kuttet ut motortempen på nyere biler. På den annen side så synes nå iallefall jeg at man merker når driftstempen begynner å nærme seg. Lyden blir mye mykere, og er det skikkelig bikkjekaldt så kjennes det ikke lenger ut som om gearolja er byttet ut med sirup. Ellers har Pathfinderen vår (som jeg har blitt forvist til i det siste) en genial feature. Når man har startet bilen har den en "varmkjøringsknapp" som hever tomgangsturtallet til rundt 2000 rpm så lenge den står i P eller N. Dermed kan man starte bilen, gå inn igjen, tømme kaffekoppen og komme ut til en bil som er godt i gang med opptiningen.
Fredrik Skrevet Desember 15, 2009 Skrevet Desember 15, 2009 Ellers har Pathfinderen vår (som jeg har blitt forvist til i det siste) en genial feature. Når man har startet bilen har den en "varmkjøringsknapp" som hever tomgangsturtallet til rundt 2000 rpm så lenge den står i P eller N. Dermed kan man starte bilen, gå inn igjen, tømme kaffekoppen og komme ut til en bil som er godt i gang med opptiningen. Dette gjør vår gamle E46 318d Touring uten common-rail automatisk... riktignok ikke 2000 rpm, men rundt 1400 rpm så lenge gearet ikke står i gear. På denne måten blir bilen rimelig hurtig varm... faktisk hurtigere varm enn vår tidligere E36 323i. Jeg registerer at F10 har fått vanntemperaturmåleren tilbake i instrumentpanelet igjen så dermed får vel ganske sikkert F30 det også. E46 har dette og derfor er det fristende å hoppe over E91.
BlueM Skrevet Desember 15, 2009 Skrevet Desember 15, 2009 Dette gjør vår gamle E46 318d Touring uten common-rail automatisk... riktignok ikke 2000 rpm, men rundt 1400 rpm så lenge gearet ikke står i gear. På denne måten blir bilen rimelig hurtig varm... faktisk hurtigere varm enn vår tidligere E36 323i. Burde ha visst at BMW hadde en mer sofistikert løsning på dette enn Nissan. Ellers blir iallefall coupeen på E90'n overraskende raskt varm. Men om den har noen features som gjør det, eller om motoren blir raskt varm vet jeg ikke.
Larsinnj Skrevet Desember 15, 2009 Skrevet Desember 15, 2009 en annen ting er jo på nye bmw så er det jo ikke mulig å se hvor varm motoren er. Så det blir jo vanskelig å vite om du skal trille 500 meter en kilometer eller en mil før den er varm. Kan jo kjenne om det kommer varme fra varmeapparatet. Kommer det varme= varm motor.
Tore Diesel Skrevet Desember 15, 2009 Skrevet Desember 15, 2009 en annen ting er jo på nye bmw så er det jo ikke mulig å se hvor varm motoren er. Så det blir jo vanskelig å vite om du skal trille 500 meter en kilometer eller en mil før den er varm. Kan jo kjenne om det kommer varme fra varmeapparatet. Kommer det varme= varm motor. Man har jo også det "skraverte" feltet i øvre turtallsområde på turtelleren som flytter seg i takt med motortempen. Der har man jo en indikasjon på når motor er driftsvarm mener jeg. På bildet under, har min bil ikke blitt driftsvarm ennå, da det skraverte feltet ligger på rundt 4600 rpm når den har blitt varm nok.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 15, 2009 Skrevet Desember 15, 2009 På dieselbilene har BMW enten en webasto/dieselvamer eller en elektrisk kolbe som starter med en gang du starter bilen for å varme. Jeg har den elektriske varianten i min bil og den er plassert framme på venstre side. Der kan jeg se en blank boks der kjølevannslanger går inn og ut samt noen kabler av ganske god dimensjon
Diesel power Skrevet Desember 15, 2009 Skrevet Desember 15, 2009 Bruker ikke BMW å sirkulere oljen gjennom en varmekolbe, ikke kjølevesken? Mente BMW har gjort dette i minst 20år? Bør vel da bety at oljen blir fortere varm en selve kjølevannet? Fikk tak i litt kult lesestoff for en ri tilbake, Castrol`s egen lærebok virker det som. De bruker BMW svært mye som referanse og i den står det beskrevet at BMW så genialt bruker nettopp dette systemet, var også på den gamle 525tds motoren som stod i E34(Husker ikke motorkoden ) Eller er jeg helt på jordet nå? Uansett, kald motor, lite turtall! Må vel gjelde alle motorer? Æ like heller ikke å høre en motor som spinner på 1500-2000omdr på tomgang når den er bikjekald da, men det er sikkert ikke skadelig når det er fabrikanten som gjør dette
Fredrik 90 Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Jeg starter alltid bilen 5 min før jeg reiser på jobb om morgenen(når det er kaldt altså), så drar jeg aldri over 2500 før motoren har blitt driftsvarm. Drar forøvrig sjelden over 3500, bare av og til når man må "blåse ut litt"
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Diesel Power: Har ikke hørt om det faktisk. Jeg vet bare at moderne dieselmotorer med common rail utvikler så lite varme at det trengs en "additional heater" eller tilleggsvarmer i form av webasto eller strømkolbe for å få opp temperaturen på kjølevæsken. Man kjenner jo at det er bittelitt lunk på lufta etter ganske kort tid egentlig De bilene som er levert med webasto tilleggsvarmer kanfor noen tusen bygges om til et komplett webasto-opplegg med timer slik at den kan benyttes som motorvarmer når bilen ikke er i drift Hadde vært litt gøy om vi med den elektriske varianten på en eller annen måte kunne koplet strøm på strømkolben og ei pumpen slik at det fungerte som en motorvarmer.
E36Cab1 Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 ..............Uansett, kald motor, lite turtall! Må vel gjelde alle motorer? Æ like heller ikke å høre en motor som spinner på 1500-2000omdr på tomgang når den er bikjekald da, men det er sikkert ikke skadelig når det er fabrikanten som gjør dette Er mer skadelig for motoren å gå på tomgang etter kaldstart pga oljens viskositet og dermed dens sirkuleringsevne er noe nedsatt kontra varm motor. Du bør la den gå på forhøyet tomgang eller starte kjøringen straks etter start for å tilføre komponentene i motor best mulig smøring.
ThomasB Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 På nyere motorer kjøres det med 0w -30 syntetisk multigrade olje, at denne er serlig tykkere ved kaldstart er en myte. ser på det som helt uproblematisk å la bilen gå litt på tomgang når det er kalt, i tilegg er det elektrisk varmekolbe på de fleste nye dieselmotorer. EDIT: Om man ser på busser og lastebiler må jo disse stå en goood stund for å lade trykkluft, å dette er jo kjøretøy som varer flere milioner km.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå