flobben Skrevet Desember 19, 2009 Skrevet Desember 19, 2009 Snakket med selgeren av bilen min her om dagen angående dette og han sa at nyere bmw hindrer for høyt turtall når motoren er kald. Det vil si at hvis du prøvde å dra den langt ut så fikk du noen form for turtallssperre, vet ikke helt om dette stemmer, da jeg ikke har prøvd selv. Men merka at bilen lugga litt mer når den kom opp på ca 3000 her om dagen på kald motor så er godt mulig at det ligger noe i dette. Det store spørsmålet er jo hva er høyt turtall på en kald motor? Siden m-sport avdelingen legger begrensingen på 4500 eller noe sånt så skulle man tro at det ikke er farlig å dra 3000 + på kald motor.
Fredrik Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 Snakket med selgeren av bilen min her om dagen angående dette og han sa at nyere bmw hindrer for høyt turtall når motoren er kald. Det vil si at hvis du prøvde å dra den langt ut så fikk du noen form for turtallssperre, vet ikke helt om dette stemmer, da jeg ikke har prøvd selv. Men merka at bilen lugga litt mer når den kom opp på ca 3000 her om dagen på kald motor så er godt mulig at det ligger noe i dette. Det store spørsmålet er jo hva er høyt turtall på en kald motor? Siden m-sport avdelingen legger begrensingen på 4500 eller noe sånt så skulle man tro at det ikke er farlig å dra 3000 + på kald motor. Nyere BMW´er har en variabel elektronisk sperre som forhindrer et for høyt turtall når motoren er kald, men dette er ikke det samme som at det er smart å presse en iskald motor opp til denne sperren. Sperren er der for å forhindre at motoren blir ødelagt alt for tidlig med alt hva dette betyr for garantier etc. for BMW. Hvis du imidlertid ønsker at motoren skal holde lenge bør du følge de rådene jeg har beskrevet tidligere i tråden. Som tidligere nevnt har min svoger nå kjørt over 500000 Km med en Peugeot 406 2,1 TD. Bilen er original (slitedeler som f.eks clutch, radiator, bremseskiver/klosser, hjullagere etc. er dog byttet) og den kjøres hver dag ca. 40 Km. Hans oppskrift på et langt motorliv (diesel) er aldri over 2000 rpm når motoren er kald og aldri over 3500 rpm når motoren har passert 400000 Km. I tillegg skal bilen selvfølgelig følge alminnelige serviceintervaller selvom den begynner å bli gammel. Mange ser stort på dette, men det straffer seg i form av stadig flere og mer alvorlige problemer med bilen.
ThomasB Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 Snakket med selgeren av bilen min her om dagen angående dette og han sa at nyere bmw hindrer for høyt turtall når motoren er kald. Det vil si at hvis du prøvde å dra den langt ut så fikk du noen form for turtallssperre, vet ikke helt om dette stemmer, da jeg ikke har prøvd selv. Men merka at bilen lugga litt mer når den kom opp på ca 3000 her om dagen på kald motor så er godt mulig at det ligger noe i dette. Det store spørsmålet er jo hva er høyt turtall på en kald motor? Siden m-sport avdelingen legger begrensingen på 4500 eller noe sånt så skulle man tro at det ikke er farlig å dra 3000 + på kald motor. Nyere BMW´er har en variabel elektronisk sperre som forhindrer et for høyt turtall når motoren er kald, men dette er ikke det samme som at det er smart å presse en iskald motor opp til denne sperren. Sperren er der for å forhindre at motoren blir ødelagt alt for tidlig med alt hva dette betyr for garantier etc. for BMW. Hvis du imidlertid ønsker at motoren skal holde lenge bør du følge de rådene jeg har beskrevet tidligere i tråden. Som tidligere nevnt har min svoger nå kjørt over 500000 Km med en Peugeot 406 2,1 TD. Bilen er original (slitedeler som f.eks clutch, radiator, bremseskiver/klosser, hjullagere etc. er dog byttet) og den kjøres hver dag ca. 40 Km. Hans oppskrift på et langt motorliv (diesel) er aldri over 2000 rpm når motoren er kald og aldri over 3500 rpm når motoren har passert 400000 Km. I tillegg skal bilen selvfølgelig følge alminnelige serviceintervaller selvom den begynner å bli gammel. Mange ser stort på dette, men det straffer seg i form av stadig flere og mer alvorlige problemer med bilen. Nå har du nevnt denne Peugeot'en så mange ganger at jeg må "gripe" inn. Motoren det er snakk om er en 2,1 , men hvor stort er effektutaket på denne? kontra en 2liter fra E46....eller 3literen ? Det kan ha en hel del med km. standen å gjøre Poenget mitt er at effekt går "alltid" på bekostning av holdbarhet. Det er sikkert en god motor og den er bra vedlikeholdt, "riktig" oppvarmet osv osv....
Lars89 Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 2,1TD har 109hk eller 52hk pr liter, E46 320d 136hk har 68hk pr liter så har nok en sammenheng... Gamle dieseler holder "evig" men GUD å kjedelig de er kjøre. Hilux 2,4d uten turbo f.eks er rein tortur å kjøre for en som ikke har hele dagen på å komme seg dit man skal...
Tom K Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 jeg bruker alltid motorvarmer på min 93 mod Chevy 6,2 diesel når det er kaldt , pleier også å starte bilen og la den gå på tomgang 10 min før jeg skal ut og kjøre
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 Pappa sin 525 tds har passert 370 000 km og der kjøres den til rødt uten problemer. Jeg vil heller tro at en motor har veldig godt av å "luftes" litt inni mellom flekka. Når det er kaldt får du ikke skikkelig drag på skuta før du nesten passerer 3000 rpm pga av autolatkassa, så den får seg skikkelig med turtall selv på kald motor. Hver gang vi har kjørt campingvogn har vi ligget på mellom 2500 - 3500 rpm konstant over flere 100 mil, og motoren funker fint enda. Derimot har den vært vedlikeholdt på en fornuftig måte med bruk av kvalitets-olje samt fulgt oljeskiftintervallene som kommer opp på dasjen.
eriklepe Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 jeg bruker alltid motorvarmer på min 93 mod Chevy 6,2 diesel når det er kaldt , pleier også å starte bilen og la den gå på tomgang 10 min før jeg skal ut og kjøre ojoj det er sikkert naboene i ekstase over at du gjør. Hvis du har naboer da.
Tom K Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 jeg gjør det delvis for å plage naboen, for han holder alltid et helvetes leven selv hehe
Fredrik Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 Nå har du nevnt denne Peugeot'en så mange ganger at jeg må "gripe" inn. Motoren det er snakk om er en 2,1 , men hvor stort er effektutaket på denne? kontra en 2liter fra E46....eller 3literen ? Det kan ha en hel del med km. standen å gjøre Poenget mitt er at effekt går "alltid" på bekostning av holdbarhet. Det er sikkert en god motor og den er bra vedlikeholdt, "riktig" oppvarmet osv osv.... Plager det deg virkelig at jeg bruker PSA´s XUD11 AT som et eksempel på hvor langt en relativt moderne dieselmotor kan gå med korrekt bruk og vedlikehold? Min svoger hadde tidligere en Peugeot 309 1,6 GR (bensinmotor) og med den hadde han kjørt ca. 430000 Km da han ble påkjørt på en norsk vintervei og bilen ble kondemnert. Denne bilen var også helt original på nær en ny clutch samt noen få andre ordinære slitedeler. Med den rette behandlingen har bilene altså blitt kjørt temmelig langt uten ekstraordinære verkstedbesøk og det er meget bra mener jeg... og dermed verdt å nevne her inne hvor folk ofte har relativt store problemer med ganske nye biler. Motoren i en Peugeot 406 2,1 TD yter 109 HK ved 4300 rpm og 250 Nm ved 2000 rpm og det gjorde den allerede i 1996... noe som var helt klasseledende. 0-100 Km/t klarer den på 12,5 sekunder og topphastigheten er 190 Km/t. Vår 2003 E46 318d Touring har forøvrig en M47D20 motor som yter 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. 0-100 Km/t klarer den på 11,3 sekunder og topphastigheten er 200 Km/t.
ThomasB Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 Nå har du nevnt denne Peugeot'en så mange ganger at jeg må "gripe" inn. Motoren det er snakk om er en 2,1 , men hvor stort er effektutaket på denne? kontra en 2liter fra E46....eller 3literen ? Det kan ha en hel del med km. standen å gjøre Poenget mitt er at effekt går "alltid" på bekostning av holdbarhet. Det er sikkert en god motor og den er bra vedlikeholdt, "riktig" oppvarmet osv osv.... Plager det deg virkelig at jeg bruker PSA´s XUD11 AT som et eksempel på hvor langt en relativt moderne dieselmotor kan gå med korrekt bruk og vedlikehold? Min svoger hadde tidligere en Peugeot 309 1,6 GR (bensinmotor) og med den hadde han kjørt ca. 430000 Km da han ble påkjørt på en norsk vintervei og bilen ble kondemnert. Denne bilen var også helt original på nær en ny clutch samt noen få andre ordinære slitedeler. Med den rette behandlingen har bilene altså blitt kjørt temmelig langt uten ekstraordinære verkstedbesøk og det er meget bra mener jeg... og dermed verdt å nevne her inne hvor folk ofte har relativt store problemer med ganske nye biler. Motoren i en Peugeot 406 2,1 TD yter 109 HK ved 4300 rpm og 250 Nm ved 2000 rpm og det gjorde den allerede i 1996... noe som var helt klasseledende. 0-100 Km/t klarer den på 12,5 sekunder og topphastigheten er 190 Km/t. Vår 2003 E46 318d Touring har forøvrig en M47D20 motor som yter 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. 0-100 Km/t klarer den på 11,3 sekunder og topphastigheten er 200 Km/t. Nei nå misforstod du meningen med innlegget mitt Men det tar jeg på egen "kappe" da jeg innledet det litt "frekt", jeg ville bare belyse at effekt vs. motorvolum har endel å si. Det er ingen tvil om at Peugeot har en del slitesterke motorer! Men effektmessig vil jeg si BMW var foran med sin M21, den hadde jo en ytelse på 115hk allerede i 88(tror dette var den raskeste serieproduserte dieselmotoren da den kom) ?
Fredrik Skrevet Desember 21, 2009 Skrevet Desember 21, 2009 Nei nå misforstod du meningen med innlegget mitt Men det tar jeg på egen "kappe" da jeg innledet det litt "frekt", jeg ville bare belyse at effekt vs. motorvolum har endel å si. Det er ingen tvil om at Peugeot har en del slitesterke motorer! Men effektmessig vil jeg si BMW var foran med sin M21, den hadde jo en ytelse på 115hk allerede i 88(tror dette var den raskeste serieproduserte dieselmotoren da den kom) ? OK... vi snakker nok bare litt forbi hverandre. BMW´s M21D24 motor er en rekkesekser på 2443 cm3 så det blir noe helt annet tiltross for at den ytet 115 HK allerede i 1983. Peugeot´s XUD11 AT motor er kun en rekkefirer på 2088 cm3... altså ca. to liter og det er poenget i denne sammenhengen. Peugeot har en stor del av sitt marked i nordafrika og i midtøsten og dette tror jeg også er årsaken til at enkelte av deres motorer er svært slitesterke. Driftsikkerhet og enkel mekanikk er hovedsaken i disse områdene... det nye med XUD11 AT motoren var at den også hadde fornuftige ytelser. Jeg er usikker på hvor klokt dagens effektuttak vedr. dieselmotorer er når det gjelder økonomi og driftsikkerhet i et lengere perspektiv. Allerede nå ser vi at dårlig konstruerte turboer og meningsløs mekanikk som swirl-flaps kan rasere en dieselmotor før den er innkjørt. Mer effekt koste hva det koste vil er åpenbart det som gjelder for tiden. Har vi virkelig bruk for så mye effekt på dagens trafikkerte veier?
ThomasB Skrevet Desember 21, 2009 Skrevet Desember 21, 2009 Når det gjelder holdbarhet er det pga. miljøet om å få mest mulig effekt på minst mulig motorvolum/utslipp. Dette går desverre på bekostning av holdbarhet.
Werther Skrevet Desember 21, 2009 Skrevet Desember 21, 2009 Men effektmessig vil jeg si BMW var foran med sin M21, den hadde jo en ytelse på 115hk allerede i 88(tror dette var den raskeste serieproduserte dieselmotoren da den kom) ? Citroen CX var vel verdens raskeste serieproduserte dieselbil på 80-tallet, også raskere enn E28 524TD tror jeg. Angående effekt og driftssikkerhet: Mercedes sine eldre TD-motorer er mer problemfrie enn de moderne CDI-dieselene. De bruker mer drivstoff, men går evig. Det samme ser man vel sikkert hos VAG og - er vel lite tvil om at den gamle 1.6TD 69hk er billigere i drift enn en 2.0TDI 140hk. Og til haldenseren med 6.2 Dieselen - glad jeg ikke er naboen din
Tore Diesel Skrevet Desember 21, 2009 Skrevet Desember 21, 2009 Citroen CX var vel verdens raskeste serieproduserte dieselbil på 80-tallet, også raskere enn E28 524TD tror jeg. Mulig det stemmer, men det har jeg aldri hørt før. Har du noe tall her?
Werther Skrevet Desember 21, 2009 Skrevet Desember 21, 2009 Mulig det stemmer, men det har jeg aldri hørt før. Har du noe tall her? Jeg vet den var verdens raskeste dieselproduksjonsbil i 1983. Har en dansk test CX vs E28 liggende et sted... Men fant tall for 1987 årgangen - 0-60mph på 10.4sek og toppfart på 195km/t fra en 120 hesters 2.5 TD.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå