Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

ble selv tatt på samme strekning av samme sivilbil.

De målte meg i en forbikjøring over ca 500m. Ble målt til 103km/t.

(Det var da nedsatt 60-sone pga bygningsarbeid, men til mitt forsvar: på e6, dagtid, lite trafikk og null antydning til bygning)

Jeg ga full gass i 2.gir forbi en trailer, så lot jeg bilen "sige" ned til fartsgrensen. Dette skulle jeg aldri ha gjort, jge skulle ha stått på bremsen rett etter forbikjøringen. Da ville jeg nok aldri ha gått uten førerkort i 8mnd.

,,,,men på den andre siden, så skulle jeg aldri tatt den forbikjøringen heller ;)

Jeg har gått uten lappen i 7mnd nå og har ikke vært bitter et eneste sekund. Jeg hadde uflaks, ja, men gjort er gjort og av natur så ser jeg positivt på det meste. Sommer 2010 er snart rundt hjørnet, og da skal jeg gjøre ALT jeg ikke fikk gjort i sommer 2009.

Det positive er at jeg har lært meg å sette pris på de varme sommerdager hvor man kan cruise rundt med yndlingsmusikken på fulle guffer. Det er herlig for en bilentusiast, det! :)

Budskapet mitt er da: Selv med 95% lovlig kjøring, så er det faktisk fullt mulig å miste lappen de få sekundene du gir ekstra gass.

Skrevet
  Erebus skrev:
det var ikke en forbikjøring teknisk sett, men det var en tofelts som ble til en enfelts 500-600 meter lenger borte, og dette visste jeg, derfor skyntet jeg meg litt ekstra siden det var tankbiler osv i snegletempo foran meg...

Ble visst målt over 2 kilometer/60 sekunder, som tilsier 119.97 eller noe sto det ihvertfall....

men dette var kun for å komme forbi, jeg senket umiddelbart farten til 85-90ish etter dette...

jeg tror egentlig jeg var litt høyere, og det sa politiet og, så dette handler ikke om å slippe unna straff, Fredrik, men heller bare å vite mine rettigheter og eventuellt hva jeg kan og ikke kan gjøre eller godta.

En annen problemstilling, jeg er student, er det mulighet for å få delt opp megaboten i litt mindre avdrag? 9000 svir godt :P

Ouch.. der ja. Der var du sikkert en enorm fare i trafikken. Du fikk vel høre i fra Onkel Richard at du var en regelrett fartsbølle rett og slett.

Min subjektive mening er at de skulle blinket litt med blålysene slik at du fikk deg en støkk og så latt deg kjøre videre. Eventuelt litt tilsnakk, men å kjøre hakket over grensa på steder hvor fartsgrensen i utgangspunktet er satt for lavt skal jo straffes helt ut av proposjoner.

Er det forresten noen som har lagt merke til at før forbikjøringsfeltene i 80-sonen så går trafikken i 60-70km/t ofte. Så kommer feltet å man legger seg ut til venstre og øker farten opp til 80-90km/t, men neida, da kjører de i høyre felt forbi deg igjen. I frustrasjon økes farten ytterligere og man må jo nesten helt på lappe-grensa for å i det hele tatt holde følge med høyre felt. Til tider da er det fristende å trampe ned 2-3. gear på motorsykkelen/bilen å dra av gårde, men så var det denne avhengigheten av lappen i jobben greia da :S Jeg kjører ikke mer en ca. 55-60000km i året på det indre østlandet så jeg har vel ikke allverdens med grunnlag å uttale meg på, men det er mye "janteloven-kjøring" på norske veier etter min mening!

Skrevet

Du MÅ ALDRI godta en beslagelse av førerkortet.

Og det har ingenting med å unndra seg straff eller ikke å ta ansvar for egne handlinger. Det har enkelt og greit med den saken at da må politiet og politiadvokaten avgjøre saken din innen 3 uker, ellers kan du hente lappen din igjen.

Godtar du en beslagelse har de ingen hastverk og andre saker vil bli prioritert.

Straffen din vil bli den samme enten du tilstår eller ikke. Så bare nekt. Lappen tar de såklart uansett, men du får saken avgjort fortere og kan starte på straffen din.

Er yrkessjåfør og kjenner flere som har mistet lappen i jobbsammenheng. De fleste fikk lappen igjen eller saken ble avgjort fra politiets side lenge før de 3 ukene var godt.

Skrevet

Jeg ble stoppet på natten den 15 januar - 2002. Godtok beslagleggelse av førerkortet. Var i forhørsretten den 1 februar - 2002,og møtte for soning den 15 april - 2002. så kan gå fort i et slikt tilfelle og ;)

Skrevet
  EasyL skrev:
Du MÅ ALDRI godta en beslagelse av førerkortet.

Og det har ingenting med å unndra seg straff eller ikke å ta ansvar for egne handlinger. Det har enkelt og greit med den saken at da må politiet og politiadvokaten avgjøre saken din innen 3 uker, ellers kan du hente lappen din igjen.

Godtar du en beslagelse har de ingen hastverk og andre saker vil bli prioritert.

Straffen din vil bli den samme enten du tilstår eller ikke. Så bare nekt. Lappen tar de såklart uansett, men du får saken avgjort fortere og kan starte på straffen din.

Er yrkessjåfør og kjenner flere som har mistet lappen i jobbsammenheng. De fleste fikk lappen igjen eller saken ble avgjort fra politiets side lenge før de 3 ukene var godt.

Med mindre man får fengselstraff eller man gleder seg til å betale ned boten har det jo ikke noe å si.

Hvis du mister lappen i eks. 6mnd er det fra dagen du mister lappen, ikke fra dagen saken er behandlet.

Skrevet

Det kommer vel an på hvor avhengig man er av lappen?

Midt syn på saken som yrkessjåfør er vel at det er greit å få saken fort behandlet, så man vet om man har en jobb eller ikke.

For de jeg kjenner handlet det for det meste om ulykker, hvor yrkessjåførene ble fratatt lappen "rutinemessig" uansett om de var skyldig i ulykken eller ikke.

Men jeg ville også nektet å godta hvis det handlet om fart. Du har ingenting å tape på å nekte, men alt å tape ved å vedta beslag.

Skrevet
  316 skrev:
  Fredrik skrev:
I motsetning til vanlige forelegg havner ikke forenklede forelegg i bøteregisteret... altså forelegg som vedtas på stedet.

http://www.dinside.no/1180/politi-og-el ... mmer-aldri

Så... Da jeg ble stoppet i 2007 og godtok boten på stedet så er ikke jeg i noen registre?

Står hvertfall ikke i strafferegisteret, om de har noen X files vet jeg ikke. Merk, hvis det var et forenklet forelegg.

Skrevet
  EasyL skrev:
Men jeg ville også nektet å godta hvis det handlet om fart. Du har ingenting å tape på å nekte, men alt å tape ved å vedta beslag.

Dette kan gå begge veier. En person i Vestfold ble tatt av politiet på E18 i Vestfold samme uka som jeg ble målt av politiet på E6 i Akershus.

Omstendighetene var identiske, samme hastighet under samme forhold, med unntak av at han i Vestfold ikke samtykket og det gikk til retten.

Han fikk 14 dagers fengsel + bot, saksomkostninger og advokatutlegg, mens jeg fikk 36t samfunnsstraff og INGEN bøter.

Et par år etterpå mistet jeg lappen på nytt, og samtykket. På tross av ferieavvikling i et distrikt med mange innbyggere/mange store byer fikk jeg forelegg/info i posten innen 3 uker.

Når politiet har bevis og politivitner er det russisk rulett å ta det frivillig til retten i mine øyne.

Skrevet

Å nekte beslag lager bare mer problemer, da blir det rettsak og det kommer på rullebladet, et forenklet forelegg blir ikke registrert

Skrevet

En dag er det nok min tur også :(

Jeg kommer til å godta på stedet. Masse krøll ellers, og jeg er jo bevisst, så jeg vet nok innerst inne at jeg er skyldig.

Er i 5% klubben som nevnt tidligere her jeg, hehe....

• 2 weeks later...
Skrevet

Hvis det er snakk om førerkortbeslag, så NEKT.

Er det bare en bot, så godta den der og da.

Er en sjans å ta at det kan ende i retten, men statistikken er på din side, for å si det mildt.

Jeg samtykket en gang, aldri igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...