Gå til innhold

Startproblemer E61 525DAT Når Kaldt


S.Khan
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så vidt jeg har forstått er det èn krets til hver glødeplugg på gløderelèet.

Hvis det er èn krets på gløderelèet som ikke er i orden,

så gløder ikke denne pluggen selv om den er ny.

I tillegg har nesten hele Europa vært tomt for dette gløderelèet i lengre tid.

Jeg måtte vente 3-4 uker for å få skiftet mitt.

På mitt gløderelè var kretsen til sylinder 2 og 4 gåen, i tillegg var glødepluggene til sylinder 5 og 6 defekte.

Ikke rart at bilen var treg til å starte....

Nå er imidlertid alt i orden. ;-)

Jeg betalte 5700,- NOK for å skifte samtlige 6 glødeplugger og gløderelèet hos Schmiedmann i Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått byttet partikkelfilter og 6 glødeplugger, og bilen er fortsatt like von å starte i kulda.

Dog skal jeg også inn å bytte glødestyringsenhet/-rele, så snart verkstedet får skaffet delen. Håper virkelig at det løser problemet med ny glødestyringsenhet.

Gjenstå å se...

Nå har jeg kjørt en ukes tid med ny glødestyre-enhet, og alle startproblemene er borte!

I tillegg går bilen merkbart mye penere etter oppstart også. :!:

Skulle nok ha byttet glødeplugger og styreenhet mye tidligere, så hadde jeg kanskje unngått å kjøre partikkelfilteret tett også. Men, men, lett å være etterpåklok... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd. Hvor ofte skal glødeplugger egentlig byttes? Hvilke intervaller har bmw på det? Antall km eller år...

Viser jo klart at diesel ikke er veldig gunstig for nordiske forhold, og sikkert en av grunnene til at f.eks svenskene fortsatt foretrekker bensin. Blir litt paff av å lese om folk med både nyere 525d og Passat tdi der ingen av dem starter fordi det er 20 minus...

Samt hvor stort prosjekt det er å bytte batteri. Virker som mye av moderne teknologi bare er gunstig for verkstedene, og ikke forbrukeren selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som er vandt med bensin som har byttet til diesel siste årene. Og diesel har etter min erfaring et annet vedlikeholds behov en bensin biler. Som for eks glødeplugger osv som etter min mening er slite deler man bør ta med jevne mellomrom/mener ikke da på hver service interval.

Er noe jeg har erfart hvertfall etter å ha hatt 3 diesel biler. Om jeg skal ha diesel igjen? neppe med det første.

Min første bil var en MB 190D 86 modell, den hadde rullet ca 350K når jeg arvet den av min far som hadde hatt den fra den var ny. Aldri noen problemer med bilen, startet uansett temperatur. Men vi hadde ofte service(olje hver 10K km), jeg husker at vi byttet glødeplugger med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Releet sitter under pluggene. Du må fortsatt ut med innsug og alt sammen, så jobben blir omtrent den samme. Det er grunnen til at man gjerne bytter begge deler samtidig.

Jeg hadde mitt oppe i forrige uke og byttet glødeplugger. Jeg målte strømmen fra releet til pluggene på hver krets og hadde spenning på alle. Jeg byttet derfor kun pluggene.

Bilen starter nå som en drøm og det kostet meg 1500 kr og en kvelds jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...