Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er som kjent for kaldt i Norge i disse dager, til at salting benyttes noe særlig på veiene. Vanligvis salter de alt her jeg bor, fra 40 soner og faktisk også i gatene her i villastrøket!

Men siden før jul har det vært såpass med minusgrader at de bare har skrapa veiene og strødd med grus! Jeg ble overlykkelig da jeg så dette, tenk at de prøvde noe "nytt" hos Mesta!

Argumentet for å salte veiene hos Vegvesenet er jo at salt redder liv.

Javel, tenkte jeg da...har vi hatt dødsulykker de siste 3-4 ukene som ikke hadde skjedd hvis vi hadde salta veien? Eller ulykker i det hele tatt?

Jeg synes veiene nå er helt supre! Selvfølgelig er det glattere enn hvis det hadde vært salta, men det er jo bare å avpasse farta inn i kryss og ellers nå som det er glatt og snø.

Kanskje det er dette som gjør at det endelig går opp et lys for de kloke(?) hodene hos Vegvesenet og får de til å tenke: "Oi! Kanskje grus funker allikevel?"

*drømmetenkning*

Skrevet

Ja la oss håpe at det kan utgjøre en endringi praksis. Det er ihvertfall en fornøyelse å kjøre på strødde veier i forhold til den vanvittige saltinga som ødelegger både bil og sikt og natur.

Skrevet

Bare vær glad og nyt det mens du kan du!

Her salter de for harde livet til tross for temp. helt ned i -20.. (-17 utenfor her nå). Er håpløst sleipt alle steder de har saltet og kjempefint vinterføre på alle saltfrie sideveier.

Til og med i morges da det hadde snødd 10 cm og var -10 ble det kun saltet med et festlig resultat (biler og busser stod fast over alt så klapp på skulderen til BMW'en som med litt om og men klatret seg frem en alternativ vei hvor jeg ellers kun møtte firehjulstrekkere).

Saltet reddet ihvertfall ikke hun jeg kjørte bak for en uke siden som plutselig seilte ut av veien, snurret 180 grader og traff motgående bil..

Skrevet

Har en følelse av at u saltede veier gjør at folk nå kan og vil seg lære seg å kjøre bil på normalt vinterføre ,synes det har blit bedre flyt i kø og tett trafikk også.

Skrevet

Idag hadde de i øvre eiker-Kongsberg område brukt litt små grus på veldig utsatte områder på morran (-29). Helt greit bare ikke over alt som på 80 soner for kan fort bli steinsprut av slikt. Nå var det hardpakka snødekke og ikke barre veier de strødde på.

Skrevet
Eneste stedet salt bør brukes, er på motorveiene.

Eller på maten da :wink: he,he

Men fra spøk til revolver: Her på hedmarken prøvde de seg med salt mange dager etter at kulda satte inn og veiene ble glattere og glattere. Tror de har innsett at det er lite hjelp i det nå heldigvis. Er meget sterk motstander av salting på veier, fører mer negativt enn positivt med seg spør du meg. Allt blir mye mørkere, du får dårligere lys, lite sikt gjennom ruter og bilene er jo ikke glad i salt akkurat. Føler jeg må spyle bilen med en gang etter endt tur i saltlake, får et grøss gjennom hele meg når jeg tenker på at bilen min da er blitt "spylt med salt :evil:

Ingenting som er mer trivelig enn å kjøre på hvite fine vinterveier med bimmer på tur :D

Skrevet

Her i Arendal er de helt råe på saltinga. Her er saltbøssene på hjul bare tempraturen synker under 3+, og her kjøres det på gang på gang.

Nå er det rundt -10 her og de har salta en god del veier her fortsatt. De er flinke til å strø bratte og isete bakker da, det skal de ha. Men saltet er de alt for glade i her nede :roll:

Skrevet

Jeg syns Bergensområdet og spesielt Sotra har vært meeget bra jeg- svært lite/ingen salting.. Mye bedre å kjøre og ikke minst gå på brøyta veier med harpakka snø enn sånn saltslaps..

Skrevet

Veier med hardpakket snø, store brøytefonner, nada sporing - :love: Vil påstå det er endel ganger tryggere en hvilken som helst saltet vei. Helt forutsigbart overalt!

Salt er en konstant bøting av et problem som vi ikke tørr innrømme; udyktige sjåfører og biler som utgir seg for å være sikrere enn de er. Saltet ødelegger og koster samfunnet enorme summer.

Hvis det er speilholke er det til nød ok med salt om det ikke er for kaldt.

Bestefar fortalte at de bare brøyta veiene før herover, og kunne du ikke komme deg fram, ja kom ikke å klag for da var det DIN feil. Jeg er fullstendig enig. Brøytet hardpakket vei er og blir det tryggeste i lengden.

Skrevet

Er enig i at salt bør holdes til bruk på mat og motorveier/europaveier... Motorveien må en nesten holde helt bar, men så får det holde med den.

Faktisk ganske så enig med siste avsnittet til Oddis ;)

Skrevet

Kjører vogntog til bergen å må si veikvaliteten e varierende :( men en ting er sikkert der da har saltet er det livsfarlig.. Men der det e snø e det helt kanon å kjøre.. Få vekk salt.. Kjør høvel annen hver dag og sleng på litt grus. :) mye bedre. Og ikke minst tryggere..

Skrevet
Eneste stedet salt bør brukes, er på motorveiene.

Satan..dette er noe av det klokeste jeg har hørt her inne på bimmers på lang, lang tid.

Skrevet
Jeg syns Bergensområdet og spesielt Sotra har vært meeget bra jeg- svært lite/ingen salting.. Mye bedre å kjøre og ikke minst gå på brøyta veier med harpakka snø enn sånn saltslaps..

Bra i bergensområdet? Nå har ikke jeg vært på sotra, men føler de strør salt alle steder. Iallefall mitt inntrykk. Mulig jeg tar feil

Greit at de salter når det er rundt 0 grader. Husker tiden fra militæret i nord-norge. Ingen salting, veiene hardpakket av snø. Var helt konge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...