Gå til innhold

Montering av Blaupunkt PnP forsterker i E39 (Bilder)

Anbefalte innlegg

Kan sikkert like gjerne bruke andre høyttalere, vis du ikke skal bruke orginal forsterker. :)

Jeg har, helix et eller annet tror jeg, funker greit det. :) Kikker litt på andre forsterkere, for og kanskje finne noe som er bedre en blaupunkt, men tror ikke jeg gidder og bytte.

Får se hvordan det blir med den nye suben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre. :)

Ja en forsterker hjelper mye, husker ikke hva jeg bytta først, men det ble uansett merkbar forskjell.
Det blir ikke super lyd, dritt blir det uansett, men det er pga høyttalerene er så små, men det blir mye bedre en standard. :)

Man må nesten ha en liten sub om man skal få noe bass i det hele tatt. :) Derfor jeg skal støype ei kasse med 8" sub over batteriet, så jeg får utnyttet

hele bagasjerommet til barnevogn osv. men likavel ha god lyd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på forsterker først jeg da:) Man kobler suben rett innpå blaupunkten?

Ett kjapt lite OT spørsmål.. Er det noen spesielle krav til en forsterker man skal koble innpå den originale? Eller vil hvilken som helst forsterker funke? Har en 4 kanals forsterker jeg hadde til en sub engang.. 400w var vel den på. ( Frem til jeg får spart opp til noe skjikkelig:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bruke hvilken som helst forsterker, men har du en med høynivåinnganger er det og fåretrekke, men har den ikke det, kan du bruke adapter som gjør om høynivåsignal til lavnivå men de koster gjerne noen hundre kroner.

Men har du høynivå er det null problemer. :)

Blaupunkt forsterkeren har RCA ut, altså utgang for tilkobling av ekstar forsterker, så jeg har en liten rockford fosgate forsterker gjemt under gulvet baki til sub. Den er veldig liten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke særlig kjennskap til E39, men ut fra min erfaring med å oppgradere lyd i E91 ville jeg anbefale å bytte forsterker over/før høyttalere. Det ser jo ut som det er det du har kommet frem til også :) Jeg bytta først forsterker, så høyttalere noen måneder senere. Vil si at ny forsterker utgjorde 2-3 ganger større forbedring av lyden enn nye høyttalere. Er jo ikke sikkert man vil ha akkurat samme erfaring i E39 men jeg ville mistenke det ligger i samme gata hvertfall. Originale forsterkerne er veldig puslete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Jeg tenkte jeg skulle få ettermontert Forsterker i min e39. så jeg begynte å søke etter blaupunkt 555 men denne finner jeg ingen plasser,
men jeg fant http://www.blaupunktdirect.co.uk/incar-amplifiers/tha-475-pnp-plug-and-play-amplifier.html denne. men leste litt og der sto det at denne ikke skulle passe :(
noen som har noen tips til meg hvordan PNP forsterker jeg kan kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den THA 475 fungerer utmerket :) Hovedforskjellen på den og 555, er at 555 har forsterker til subwoofer også. Den er uansett alt for svak til å drive noe særlig, så en ekstra monoblokk (kobles til utgangene på Blaupunkten) er å foretrekke. Dermed er det ingen vits å kjøpe noe større enn 475 :)

555 har forresten bare 4x55W, og 1x200W (subwoofer). 475 har 4x75W. Alt i 4 ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger adapterkabel: http://www.blaupunktdirect.co.uk/incar-amplifiers/tha-plug-and-play-amplifier-adaptor-cables.html

Og forlengelsekabel: http://www.blaupunktdirect.co.uk/incar-amplifiers/tha-plug-and-play-amplifier-extension-cables.html

2001, med 16:9 navigasjon? Isåfall trenger du følgende adapter: BMW 5er E39 09/00-06/03 7 607 622 016

Forlengelsekabelen velger du utifra hvor du vil plassere forsterkeren. 2,5 m (hanskerom, under passasjersete osv) eller 5,5 m (bagasjerom).

Om du ser i førsteposten her så kan det være en mulighet for at denne kan kobles til på forsterkeren i bagasjerommet, istedenfor bak spilleren. Det må du isåfall sjekke ut før du bestiller. Dumt å bare måtte kveile opp 5,5 meter med ledning, hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger adapterkabel: http://www.blaupunktdirect.co.uk/incar-amplifiers/tha-plug-and-play-amplifier-adaptor-cables.html

Og forlengelsekabel: http://www.blaupunktdirect.co.uk/incar-amplifiers/tha-plug-and-play-amplifier-extension-cables.html

2001, med 16:9 navigasjon? Isåfall trenger du følgende adapter: BMW 5er E39 09/00-06/03 7 607 622 016

Forlengelsekabelen velger du utifra hvor du vil plassere forsterkeren. 2,5 m (hanskerom, under passasjersete osv) eller 5,5 m (bagasjerom).

Om du ser i førsteposten her så kan det være en mulighet for at denne kan kobles til på forsterkeren i bagasjerommet, istedenfor bak spilleren. Det må du isåfall sjekke ut før du bestiller. Dumt å bare måtte kveile opp 5,5 meter med ledning, hehe ;)

hehe takker for svar og hjelp :)

stemmer det 2001 med 16:9 navi :)

så da kan jeg vel like greit montere forsterkeren i bagasjerommet :)

hvis jeg skal ha den i bagasjerom så trenger jeg vel ikke noe lengre en 2.5m kabelen? med tanke på at alt av kontakter er helt bak eller tar jeg helt feil nå??

og veit du hvor jg får tak i adapteret? BMW 5er E39 09/00-06/03 7 607 622 016 ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok med 2,5m om du kan koble bak, ja :)

Du kjøper alt hos Blaupunktdirect. Du legger adapteren jeg linket til i handlekurven, og fører opp hvilken årsmodell og headunit du har, i kommentarfeltet når du bestiller :) Har handlet med de selv, uten problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...