Gå til innhold

Montering av Blaupunkt PnP forsterker i E39 (Bilder)


Anbefalte innlegg

Hei,

Da jeg skulle oppgradere orginal anlegget i bilen min, savnet jeg litt bilder og se på og slikt.

Så i går kom pakken fra Bilradiospesialisten med forsterker, og ledninger.

I den sammenheng tenkte jeg at jeg kunne ta et par bilder, og lage en liten tråd med bilder så folk får se hvordan dette gjøres (Sikkert andre der ute som meg, som liker å ha bilder å se på før man går til innkjøp og montering så man vet hva man har i vente :) )

Alt du trenger for å gjøre dette er forsterkeren, adapter ledningen som passer til din bil, og noe som kan betegnes som en signalbabel (Jeg kjøpte den på 2.5 meter, ble mye ledning til overs, denne kveila jeg ihop og gjemte bak braketten). Kjøpte alt dette hos bilradiospesialisten.no, og kom på ca 4500,-.

Jeg bytter i første omgang kun forsterker. Har et frontsett liggende som jeg skal montere snart. Samt jeg skal bytte høytalere bak og.

Men denne tråden gjelder montering av forsterker :)

Ledninger:

7797059d1lftgaar6cwo_thumb.jpg

Forsterker:

bt6rzyc8ziu335uh8oez_thumb.jpg

Går ut i fra at monteringen er lik på sedan også, muligens litt andre deksler og slikt.

Alt dette gjør du på eget ansvar! [-X Jeg vil ikke bli holdt ansvarlig om du ødelegger noe under montering i din egen bil. Dette fungerer fint for meg, slik jeg har forklart det.

Så til montering:

Start med å ta ut gulvet, bare å dra det ut :) Ta og av dekselet over cd veksler. Deretter fjerner du plast dekselene som dekker til radio/forsterker modulen. De er skrudd med 6mm plast mutter, og et par klips (klipsa må du ta ut i 2 deler, dvs. det er en pinne som er trykt nedi som låser hele klipset, bare å "dra" den opp, deretter ta ut selve klipset.) Det bakerste dekslet kan være litt vrient å få ut, vertfall slik jeg gjorde det. Måtte bryte å bende litt :) Går sikkert and å gjør det enkere, men jeg gadd ikke å demontere hele sida i bagasjerommet.

7rzujhf6twidxxic5iob_thumb.jpg

Etter dette ser det mest sansynelig ut noe lignende dette:

xr86vyn81x01y8hz4dxc_thumb.jpg

Her er kontakten på radio/forsterkeren (Denne kobler du av, er et klips på bøylen under du må trykke ned for å klare å vippe den opp.)

j5vv2zy570yymtwe8nk8_thumb.jpg

Her er ledningen som går inn på modulen koblet på adapteret, og adapteret koblet inn på modulen igjen. Ut ifra dette adapteret kommer et par med iso kontakter (de 2 brune), dette er lyd og signal til forsterker, her kobler du på "signal-kabelen". Denne fører også strøm. Den 2 polte kontakten er strøm, gul og svart ledning. Denne kobles og til "signal-kabelen". Jeg fant ut, at forsterker ikke får strøm bare ved å koble alt slik, der kommer ut 2 ledninger med en kabelsko på hver, en gul, og en rød. Der er og en annen gul ledning med kabelsko på. Jeg måtte koble sammen de to gule for at forsterkeren skulle virke. Hva den røde er til aner jeg ikke. Remote kanskje? (Noen som kan svare på dette?)

7wx7ix7yv7o3t44do4vh_thumb.jpg

Da er det klart for å koble på "signal-kabelen". Den plugges i de brune iso kontaktene, og den 2 polede strøm koblingen. Du må sikkert koble sammen de to gule (Jeg vet ikke dette sikkert, så gjør dette på eget ansvar. Men det er slik det er koblet hos meg nå, og virker.) Deretter skal det kobles på forsterkeren. "signal-kabelen" har 4 kontakter som skal kobles på til front og rear, 2 av dem kommer med signal inn til forsterker, og to med lyd ut. Disse kan virke litt forvirrende, men du kan ikke koble feil, bortsett fra å blande fremme og bak muligens. Men å lenge du kobler de to kontaktene som er merket FRONT, på fornt på forsterker så blir alt rett :) Som du ser på bilde så kommer forsterkeren med terminaler for å skru ledninger i, disse er bare å dra rett ut.

6jp8ciyajsje82clwxm6_thumb.jpg

Her er alt koblet sammen for en test.

6jwtc5w5gmijsg08nlng_thumb.jpg

Jeg har navigasjon, og har da hele braketten bak cd-veksler. Dette varierer nåk fra bil til bil og utstyr. Men som dere ser så passer forsterkeren mer eller mindre perfekt bak cd-veksleren :) Her i prøvemontering.

se7ca8xh6y9sx5n4glby_thumb.jpg

Etter å ha festet forsterkeren, lagt kabelene under braketten til cd-veksleren, og inn i alle klemmer og ut til radio modulen, så monterte jeg på dekslene over modul. Dette var litt vrient, da det var litt vanskelig å få plassert adapter kabelen under. Jeg fikk adapter kabelen under det bakerste dekselet, da gikk det ganske greit.

Ble da seende ut slik, ganske så "orginalt" :)

7xe1t2g93s5qa0d7v5er_thumb.jpg

Da er det bare å hive inn igjen gulvet og alt du har tatt ut, så ser det ikke ut som det har vært gjort noen som helst her i gården :)

odcvsx0ljb5gj3fe62dc_thumb.jpg

Konklusjon:

Etter å montert og teste, og fått justert forsterkeren så var jeg ferdig.

Og jeg må si at dette var igrunnen over all forventning! Hadde regnet med at det ikke spilte noe særlig annledes før jeg bytta høytalere, men lyden ble betydelig bedre! Selv med de orginale høytalerene. Før kunne ikke jeg spille så veldig høyt, måtte da skru bassen helt ned. Noe som resulterte i forferdelig lyd! Men nå kan jeg spille en del høyere, med samme bass nivå, uten at det vrenger seg like lett. Så dette var en veldig god oppgradering i mine øyne, enten om du skal bytte høytalere, eller beholde orginale :) Gleder meg til å høre forskjellen når jeg får montert nye høytalere og. Lurer på og lage en liten bilde tråd til det og :)

Så alt i alt, så vil jeg anbefale dette, spiller vertfall litt bedre en det gjør helt orginalt :) Jeg har standard stereo, ikke DSP, eller noe hifi greier.

Planene videre er som sagt å oppgradere høytalere, samt instalere Intravee, og Alpine Ipod adapter. Kjøpte en brukt ipod på finn.no som kom for et par dager siden :)

Har ei kasse med noe Ground Zero Uranium 10" subber stående og, samt ei monoblokk som jeg tenkte jeg skulle bruke.

Mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp digital så trenger du ikke remote. Blaupunkt har en 1 kanals i samme serie som du har.

Har allerede ei kraftig monoblokk fra Cadence, som passer perfekt til subbene. Så blir ikke kjøpt noe ny 8)

Går jo and å koble på baklysa, men syns dette blir litt "jalla" :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk remoteinngangen på Blaupunkten. Den gir 12V på terminalen når forsterkeren er på.

Den røde ledningen er hvis konstant spenning og tenning er byttet om. På noen bilmerker er dette normalt. Typiskek Audi, VW og Opel.

Da har man en ledning som er den samme som den gule. Så slipper man å knote med å klippe og lodde. [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk DIY.

Har selv denne forsterkeren og skal montere så fort Bavaria fikser et ledningsbrudd som gjør at jeg ikke har lyd i høyre side av min E39 sedan.

Men - jeg har jo selvfølgelig ikke disse duppedittene bak i bilen - så jeg må koble meg til bak spillern. Sitter å venter på 5,5m ledningen :]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Har montert dette samme opplegge på min, er det sån den gule skal byttes ut med den røde (remote) til forsterkeren, forsterkeren for konstant støm og vil ikke skru seg av etter tenning er slått av.

Har også koplet på en egen forsterker til bassere, og den har jeg da brukt remote fra den pluggen som var igjen (røde remote) til remote til den som funker bra.

Siden den ikke skrur seg av så tapper den batteriet for strøm :\

Så er det løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har montert dette samme opplegge på min, er det sån den gule skal byttes ut med den røde (remote) til forsterkeren, forsterkeren for konstant støm og vil ikke skru seg av etter tenning er slått av.

Har også koplet på en egen forsterker til bassere, og den har jeg da brukt remote fra den pluggen som var igjen (røde remote) til remote til den som funker bra.

Siden den ikke skrur seg av så tapper den batteriet for strøm :\

Så er det løsningen?

Dette problemet har ikke jeg hatt, forsterkeren min slår seg på med en gang jeg starter bilen eller slår på tenninga på hakk 1, men slår seg også av igjen om jeg slår av tenninga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, har nå feilsøkt litt..

Stikk ord hva jeg har prøvd da tenning slått helt av etter bilen har vært i gang:

  • -Separere vekk Høypass signal kablene til forsterkeren fra pluss, minus og remote fra org. forsterker og røret litt med ledningene. (Blaupunkt slår seg ikke av.)
    -Koblet av hoved kontakt til org. forsterker. (Da slår blaupunkten seg av.)
    -Koblet av kontakten til Høypass signal ledningen fra org til blaupunkt forsterkeren. (Da slår blaupunkten seg av.)
    -Koblet av og på pluss og minus pluggen på Blaupunkt forsterkeren. (Da slår blaupunkten seg av.)

Så det virker som Blaupunkt forsterkeren henger igjen, og suger strøm. (Blir varm.)

Trur ikke det er kablene som forstyrrer hverandre, siden hvis jeg bryter da signal kablene så slår den seg av med engang, ville ikke gjort dette hvis pluss eller minus forstyrra ledningene.

Kan også være org. forsterkeren som sender da enda en minimal signal som gjør det henger igjen, men siden org forsterkeren er remote styrt og remoten funker helt fint (siden subwoofer forsterkeren slår seg automatisk av ved tenning av) er dette også rart..

Eneste alternativet så langt er dra ut strøm pluggen til blaupunkten når jeg parkerer, litt tungvidt.

Så må vel sette opp en rele som styrer pluss kablen til blaupunkten ved remote.

Noen ideer eller teorier hva det kan være?

All innslag er velkommen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, har nå feilsøkt litt..

Stikk ord hva jeg har prøvd da tenning slått helt av etter bilen har vært i gang:

  • -Separere vekk Høypass signal kablene til forsterkeren fra pluss, minus og remote fra org. forsterker og røret litt med ledningene. (Blaupunkt slår seg ikke av.)
    -Koblet av hoved kontakt til org. forsterker. (Da slår blaupunkten seg av.)
    -Koblet av kontakten til Høypass signal ledningen fra org til blaupunkt forsterkeren. (Da slår blaupunkten seg av.)
    -Koblet av og på pluss og minus pluggen på Blaupunkt forsterkeren. (Da slår blaupunkten seg av.)

Så det virker som Blaupunkt forsterkeren henger igjen, og suger strøm. (Blir varm.)

Trur ikke det er kablene som forstyrrer hverandre, siden hvis jeg bryter da signal kablene så slår den seg av med engang, ville ikke gjort dette hvis pluss eller minus forstyrra ledningene.

Kan også være org. forsterkeren som sender da enda en minimal signal som gjør det henger igjen, men siden org forsterkeren er remote styrt og remoten funker helt fint (siden subwoofer forsterkeren slår seg automatisk av ved tenning av) er dette også rart..

Eneste alternativet så langt er dra ut strøm pluggen til blaupunkten når jeg parkerer, litt tungvidt.

Så må vel sette opp en rele som styrer pluss kablen til blaupunkten ved remote.

Noen ideer eller teorier hva det kan være?

All innslag er velkommen!! :)

Slik jeg har forstått det, så skal disse blaupunkt forsterkerene slå seg av og på av, om den får signaler inn på noen av inngangene. Den har ikke noen spesiell remote ledning.

Jeg har ikke laget til noen ekstra remote ledning vertfall.. :)

Kan det være noe galt med forsterkeren da kanskje? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar litt tid før den skrur seg av, Pioneer forsterkeren jeg har i 3ern drøyer fort noen minutter før den skrur seg av.

Den skrur seg ikke av i heletatt, ikke etter flere timer som jeg nå testa, og tapper batteriet for strøm. :?

Slik jeg har forstått det, så skal disse blaupunkt forsterkerene slå seg av og på av, om den får signaler inn på noen av inngangene. Den har ikke noen spesiell remote ledning.

Jeg har ikke laget til noen ekstra remote ledning vertfall.. :)

Kan det være noe galt med forsterkeren da kanskje? :?

Jeg har studert bildene din veldig og lest manualen og gjort alt riktig (trur jeg [-o< ), er ikke åssen det er lagt opp som er feil. kan vel si har gjort akkuratt samme setup som deg. :)

Men ja kan være forsterkeren som ikke klarer og slå seg selv av, men igjen rart den slår seg av når signal kabelen kobles av mellom org. og Blaupunkt forsterkeren.

Da må jo være slags signal fra orginal forsterkeren som holder Blaupunkten igang. :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar litt tid før den skrur seg av, Pioneer forsterkeren jeg har i 3ern drøyer fort noen minutter før den skrur seg av.

Den skrur seg ikke av i heletatt, ikke etter flere timer som jeg nå testa, og tapper batteriet for strøm. :?

Slik jeg har forstått det, så skal disse blaupunkt forsterkerene slå seg av og på av, om den får signaler inn på noen av inngangene. Den har ikke noen spesiell remote ledning.

Jeg har ikke laget til noen ekstra remote ledning vertfall.. :)

Kan det være noe galt med forsterkeren da kanskje? :?

Jeg har studert bildene din veldig og lest manualen og gjort alt riktig (trur jeg [-o< ), er ikke åssen det er lagt opp som er feil. kan vel si har gjort akkuratt samme setup som deg. :)

Men ja kan være forsterkeren som ikke klarer og slå seg selv av, men igjen rart den slår seg av når signal kabelen kobles av mellom org. og Blaupunkt forsterkeren.

Da må jo være slags signal fra orginal forsterkeren som holder Blaupunkten igang. :-k

Ja, når du tar ut "signalkabelene" fra orginal forsterkeren, som sender signal INN på BP forsterkeren, da slår den seg av?

Da virker det som det må være noe støy eller noe som ligger igjen da :? Har du hatt problemer med at dem tapper batteri før da? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...