Trond H. Olsen Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Da var det min tur til å få sånne problemer. Jeg får ikke start på bilen, den bare står å kinner. Så etter å ha googlet litt på forumet har jeg kommet frem til at det kan være "inlinepumpen". Jeg hadde dette problemet for noen uker siden, da fikk jeg start på den omsider, men den kuttet motoren på rundt 4000rpm. (veldig ubehagelig akkurat i en knapp forbikjøring) Så er plutselig alt normalt igjen frem til nå. Nå er den helt død. Siden det ikke kommer noen summing (fra rundt førerseteregionen) idet jeg vrir om svitsen til ON, så er vel det ennå et tegn på at det er "inlinepumpen". Men hvor eksakt ligger denne pumpen, inni eller under bilen? Noen som er enig, har noen flere ting som kan være gale, eller har noen kommentarer?
sondre Skrevet Februar 9, 2010 Skrevet Februar 9, 2010 Den fremre inline pumpen ligger under bilen cirka under førersetet. Går raskt å bytte bare du kommer under bilen. Den bakre pumpen ligger ved tanken. Jeg byttet den fremre på vår bil ved noenlunde samme problem, les startproblemer. Jeg hadde aldri noen problemer når jeg først hadde fått fyr på bilen, les aldri problem hvor motoren plutselig mistet motorkraft. Ble fortalt at det ved siste symptom kunne være problemer med den bakre pumpen.
Tore Diesel Skrevet Februar 9, 2010 Skrevet Februar 9, 2010 Man kan miste motorkraft dersom det er tull med inlinepumpen også. ( den fremre pumpen ) Min 530 d, mista motorkraft over 3500 før jeg bytta inlinpumpe. Jeg hadde aldri startproblemer.
Trond H. Olsen Skrevet Februar 9, 2010 Forfatter Skrevet Februar 9, 2010 Liten oppdatering: Fyllte 20L diesel på tanken og den startet på 1. forsøk. (tilfeldighet?) Men den fjusker/kutter nå rundt 4000rpm igjen. Hvilken pumpe skal jeg begynne med? Leste et sted her inne om lignende problem der HT-pumpen rotet det til. Håper for all del det ikke er den.
Odd-M Skrevet Februar 9, 2010 Skrevet Februar 9, 2010 Var gjennom det samme på min på senhøsten. Fuska under pådrag og på høye turtall. Da stod pumpa under bilen. Den ble bytta og alt i orden. Kjørte en ukes tid før motoren kutta tvert under motorveikjøring. Da hadde pumpa bak i tanken kutta og måtte byttes.
Kjennern Skrevet Februar 10, 2010 Skrevet Februar 10, 2010 Urgh, får samme feelingen jeg hadde på min. Men der var det litt mer en bare disse pumpene som var feilkilder. Er nok en god start å bytte inline pumpa + den i tanken.
pedro Skrevet Februar 10, 2010 Skrevet Februar 10, 2010 Juni 99 530dat Startvansker på min i forrige uke. Var da ikke strøm til gløderelleet hjerne sjekket og null feil funnet Diesellekasje og returventiler og forvarming ble byttet mellom filter og hovedpumpe innsug av og glødeplugger sjekket som var ok dyser sjekket og var ok men litt slitte(1500+mva og frakt for Italienske overhalte byttedyser kunne skaffes Filterbytte og sjekk av pumpe i tanken gav en gjevn strøm diesel til inlinepumpen Sletting av feilkoder og ny oppstart Da virket alt fint(+ 12000 i veksted/deleutgifter). tre fire dager etter fikk jeg nye startproblemer, men bilen går fint når den først starter. Hva blir neste da?
DieselVegard Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 Jeg har også startproblemer på min E39 530DAT. Masse strøm, men ikke en antydning til klikk eller snurring på starteren. Har nytt batteri og nye glødeplugger. Prøvde med startkabler men null reaksjon. Kan det være en sikring, eller er det rett og slett starteren som plutselig har dødd? Bilen har gått 200K straks. Anyone? Typisk at dette skjer rett etter man har solgt "nummer to"-bilen
pedro Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 Disse bilene er veldig var på batteriet. Er det begynnende defekt vil du få start problemer selv med hjelpestrøm. Batteriet bør være i orden og toppladet når du forsøker. Hvis ikke starteren da går rundt eller klikker, sjekk 1 Sikkringene! De kan være sprekt på ett lite synlig sted. Bytt eller ohm dem. 2 Sjekk at startreleet slipper strøm gjennom og at starteren får strøm. 3 Siden kablene er godt dimensjonert der og at det skjeldent oppstår feil i DEN DELEN AV LEDNINGSNETTET, bruker du en skrutrekker el. lignende og setter strøm direkte på starteren. Da skal den slå inn. Hvis ikke er starteren eller innslaget defekt. (Innslaget kan ofte rengjøres og settes inn igjen og da virke en stund til man har fått tak på en ny starter. Mitt virket i ett halvt år etterpå. Jeg glemte at innslaget var slitt og kom derfor massivt for sent på jobb en travel dag da problemet oppstod igjen. Da var innslaget totalt utslitt.) Lite problematikk rundt slitasje på kontaktplatene på baksiden av tenningslås på E39 kontra E30/34 som er kronisk på det punktet. Defekt batteri er den største synderen på dette. enten fordi det erutslitt eller forsi bilen dinhar en strømtyv som feks releet til viften på biler med klima(komfort/klimareleet som sitter på høyre side ved dørken/ mot torpedoveggen i framkant av klimaanlegget(Må vel skru ut en skrue og fjerne en dekkplate som går fra konsollsiden og frammover mot torpedoveggen på passasjersiden altså. Har byttet to av dem på min) De er meget vare for lite strøm,så er du heldig er det batteriet som er slitent og ikke noe annet. Starteren er heller ikke vanskelig og ta ut selv om det er trangt der og den må snus litt på for å komme opp. Lykke til. P
hao Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 Trenger det å være så dramatisk med startvansker og pumpe. Etter en vinter med skiftende vær kan det jo være så enkelt som filter Men hvis det sånn at det mangler en summende lyd som det blir nevnt er det vel pumpe
DieselVegard Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 Pedro, tusen takk for informativt innlegg. Batteriet ble byttet i fjor, så jeg tviler på at det er det. Tenningslåsen likeså. Skal se om jeg får til å sette strøm rett på starteren.
pedro Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 Tja, "i fjor" er en difus sak iom at vi er i februar nå. Da kan det ha fått to vintre og ett par store utladninger slik at det ikke holder mål lenger. Men tar det lading på normalt vis og holder på spenningen er det vel ok? Som hao sier kan det være tett filter eller kondens også. Forøvrig bør det byttes veivhusventilasjon på disse dieselene. Sparer Egr system og turbo for mye slitasje og sotproblemer. Men først må du få start. Ikke lett dette med plutselige startproblemer. Jeg har en 97/9+8 320ia som ikke vil starte utenfor som står å ergrer både meg og naboer. Den er stein død til tross for nye plugger, releer, spenning på starteren og at motoren går rundt. Er mulig veivsensor som bare har kuttet der Finner ingen feil. Vel, noe skal vi som kjører BMW også jævles med i og med at vi slipper å koke ris hele uken igjennom
DieselVegard Skrevet Februar 14, 2011 Skrevet Februar 14, 2011 Jeg banket litt på starteren...Da kom den seg. Ny starter koster 4500,- men jeg må vel ha den
PenguiN- Skrevet Februar 14, 2011 Skrevet Februar 14, 2011 Vet ikke hvorvidt dette er nevnt, men ved nytt batteri så må det "AKTIVERES/PROGRAMMERES" via carsoft..hvis ikke vil bilen ødelegge batteriet (dette gjelder E60/61)..og bilen vil fortsette å være tungstartet...mulig dette er gjort, bare tenkte å nevne det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå