Gå til innhold

Lysstyrke på navi skjerm


Anbefalte innlegg

Hei,

Har nå begynt å irritere meg over lysstyrken på min 16:9 navi skjerm.

Problemet er ikke det at jeg ikke vet hvor jeg justerer dette, men at den justerer seg selv(?) på en udugelig måte.

For å forklare problemet skikkelig:

Når jeg kjører på kveldstid og stiller styrken til et passe stille, og parkerer for natten, om morgenen da ser jeg bare nesten svart på skjermen. Så da må jeg naturligvis inn i menyen for å stille opp styrken. Stiller jeg den på fult, lyser det ganske dårlig, kan av og til ha problemer med å se hva som vises på skjermen. Men etter jeg har kjørt en stund så lyser det plutselig veldig bra, altså klare farger osv.

Virker som det er en selvjusterende lys sensor på dette systemet, men som fungerer feil vei.. Dvs. på kvelden lyser det veldig sterkt, men på dagen lyser det grusomt svakt :?

Litt merkelig belysning i speedometer displayet og, av og til det lyser veldig svakt, men plutselig oppdager jeg at det har begynt å lyse sterkere.

Men som regel lyser det svakt om dagen og sterkt om kvelden.. Dette er jo helt omvendt :x

Hva kan dette ha seg? #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har ergret jeg litt over dette i min bil også.

Men har ikke oppdaget at lysstyrken på navi justerer seg selv i det hele tatt....

Så jeg har justert den slik at det er på kanten til plagsomt når det er mørkt, men bra nok når det er lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke baklyset som er dårlig da? Hadde ikke slike problemer med mindre sola stod rett på min skjerm.

Er veldig bra lys i den når den lyser sterkt :lol:

Men om jeg har justert det ned om kvelden, og kommer og starter dagen etter, så lyser det sinnsykt svakt! Om jeg da stiller lyset på fult, så har jeg fortsatt problemer med å se på skjermen.

Men etter jeg har trykt "lagre" eller valgt full styrke, så kommer styrken etter en liten stund..

Helt på tryne og ganske iriterende.. Justerer lyset hver mogen og hver kveld nå :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mer ut som det er svakt lysrør til skjermen.

Min er jo også litt sånn, spesielt når det er kaldt.

Tviler igrunnen på det, for når den først lyser sterkt, så lyser den som pokker :?

Etter jeg har valgt full styrke, og det lyser svakt, så kommer det sterkere lys etterhvert :?

Men er det mulig og bytte dette greiene da? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du virkelig dette problemet på sommeren også? Og hvis du kjører en stund, stopper bilen i 5 min og starter igjen, er den ikke da helt fin?

Jeg har ihvertfall konkludert med at det er en konsekvens av kulden, jo kaldere det er jo svakere er skjermen, så fort det begynner å bli litt temp i bilen så blir den mye bedre. Når det ikke er kaldt ute har jeg aldri tenkt på det i det hele tatt. Men min reseter også brightness-innstillingene hver gang den har vært helt av, altså setter seg tilbake til midtstilling. Sikkert for å spare backlightet. Opplever ikke at den justerer seg underveis annet enn at den blir sterkere når det begynner å bli litt temperatur i navien.

Det er jo også typisk problem med LCD i kulde. Vi skulle gjerne brukt LCD-skjerm i et av produktene våre på jobb, men med kravspec på en haug med minus, gjerne -45, er det bare å glemme. Må ha så mye strøm til varmeelement at det blir meningsløst på et batteridrevet produkt. Derfor ble det OLED. Problemet var bare at disse ikke var å få i større enn 1.5cm (med 800x600 i oppløsning), så vi oppskalerer med optikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hatt bilen på sommeren, så det vet jeg ikke.

For å si det på en enkel måte:

Når jeg kjører på kveldstid, skrur jeg ned lyset så det passer bra.

Om morgenen lyser det sinnsykt svakt, da stiller jeg det på fult, da lyser det pittelitt sterkere. Etter et minutt så lyser det ganske sterkt.. Da stiller jeg ned til et passe nivå som passer dagslys.. Når kvelden kommer stiller jeg ned igjen.. Osv osv. :P

Virker som om lys sensoren som jeg tror sitter under skjermen ikke reagerer på mørke i det hele tatt..

Men når jeg skrur på lysa, fra 0 posisjon, da dimmer det litt. Men det er eneste tegn til dimming jeg kan se :?

Men når jeg stiller på fult om morgenen, da ser jeg nesten at det blir sterkere og sterkere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder du skru opp lysstyrken for et minutts kjøring? Trenger du den med en gang du kjører hver gang? :P

Var ikke det jeg mente :-P

Når jeg starter bilen, så er lyset jævla svakt, skrur det da på fult, og lar det stå der i et minutts tid, da ser jeg at lyset blir sterkere og sterkere, til slutt lyser det satans stert, så skrur jeg det litt ned igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet på min 2007,520 M touring. det tar litt tid før skjermen kommer opp til riktig styrke når det har vært svinkalt (nede i 18 kaldegrader). Sliter også at dvd leseren ikke klarer å lese kartene før tempen i kupeen er kommet på +, Ved oppstart står høre vindu i 16/9 skjermen mørkt før den bestemmer seg for å velge kjørekomputer som alternativ, tar noen minutter. Har hatt den inne hos BVARIA for en diagnose, og venter svar fra BMW norge i nær fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...