Fredrik 90 Skrevet Februar 15, 2010 Skrevet Februar 15, 2010 BMW er vel en av de bilmerkene som har blitt "billigere" med årene. Fattern kjøpte i 1990 helt ny 520iA. Denne bilen kostet ca 430-450' i den tid. Da var det ekstremt dyrt for ekstra utstyr. Tror han huket av for manuelt soltak og automat..dette kostet vel 40-50k. Husker buffelskinn kostet nesten 100.000!Ser man f.eks på Volvo 740 på den tid som idag kan sammenlignes mot S80 så kostet vel en ny 740 rundt 250.000,- ? Det stemmer nok det ja! Jeg kikka på en 92 E34 525I en gang, denne var solgt ny i Norge og hadde alt utstyr som var tilgjengelig i Norge den gang. Skinn sportsstoler, el vinduer, kjørecomputer, klima, airbag, el takluke, en svær murstein av en mobiltelefon og til og med solgardiner i bakruta var ekstrautstyr for flerfoldige tusen. Denne kosta ny nesten 900 000 kr da den ble kjøpt av en av byens kjente forettningsmenn(I dag kjører han Bentley Continental GT og Audi S8 ). 900 000 kr var skrekkelig mye penger i 1992, særlig med tanke på at man fikk et helt greit hus til den prisen
noekult Skrevet Februar 15, 2010 Skrevet Februar 15, 2010 Hadde 525IX E34 før. Den veier jo helt sykt mye (svææær motor, tonnevis med luksusutstyr, firehjulstrekk, automat osv osv) og har ca 190 (dovne) hk. Den kosta noe vanvittig når den kom ut og... Tusla lett mot millionen... Og på den tiden kosta et treroms leilighet i min side på byen ca halv million, mot par-tre mill. i dag...... Husker også at Top Gear sjekka eldste typen Micra mot dagens. Justert for inflasjon, viste det seg at man for de "samme pengene" nå fikk mye mer utstyr (ABS, servo, CD-spiller++). Skulle egentlig bare mangle, er jo derfor Ford T-model eide alt annet i sin tid også. Endrer ikke mitt syn på avgiftene dog, de er fortsatt skutt i huet. Hjelper ikke med forklare dem bort. Bare fordi nordmenn har god råd betyr ikke det at du skal dra fram balltreet og tre på kondom bare for å gjøre hverdagen til hvermannsen eller entusiasten enda surere.
Rannem Skrevet Februar 15, 2010 Skrevet Februar 15, 2010 8 trinns girkasse på den nye F10! Da snakker vi Men det spørs om det giret blir brukt noe særlig da?
Lars89 Skrevet Februar 15, 2010 Skrevet Februar 15, 2010 Kjørt div. VAG med 7-trinns automat (DSG) og det er deilig med mange gir. Er alltid krefter der når man trenger de. Utrolig deilig. Men 7. og evt 8. gir er det sjelden man bruker hvis man da ikke tvangskjører kassa i steptronic. Er et reint overgir for høyere hastigheter. Toppfarta nås ofte i nest siste gir...
noekult Skrevet Februar 15, 2010 Skrevet Februar 15, 2010 Er de nye girkassene også av typen "DSG" som mange har begynt med..?
Fredrik Skrevet Februar 16, 2010 Skrevet Februar 16, 2010 Er de nye girkassene også av typen "DSG" som mange har begynt med..? Nei... det er en såkalt Steptronic automatgearkasse som har en tradisjonell momentomformer (torque converter) istedenfor en fastplateclutch som kobling mellom motoren og gearkassen. VAG´s Direkt-Schalt-Getriebe (DSG) gearkasse er helt suveren i forhold og jeg forstår faktisk ikke hva BMW holder på med. Porsche har jo deres Doppel-Kupplung (PDK) gearkasse (tilsvarende DSG) og stort bedre blir det ikke. Selv en blytung Panamera er jo hurtigere enn en E60 M5 pga den geniale PDK gearkassen.
noekult Skrevet Februar 16, 2010 Skrevet Februar 16, 2010 Ja, hadde vært litt kult om BMW tilbydde noe lignende også... Kanskje det kommer etterhvert, kanskje driver BMW og utvikler noe enda bedre...
Ellingsen B. Skrevet Februar 16, 2010 Skrevet Februar 16, 2010 Det er jo tyske biler så 8gir passer jo helt perfekt der..
Rannem Skrevet Februar 16, 2010 Skrevet Februar 16, 2010 Det er jo tyske biler så 8gir passer jo helt perfekt der.. Sant så sant! Hadde jo også vært spenstig med ett ekstra gir bakover
Ellingsen B. Skrevet Februar 16, 2010 Skrevet Februar 16, 2010 Fins det ikke biler med 2 trinns revers da?
Rannem Skrevet Februar 16, 2010 Skrevet Februar 16, 2010 Fins det ikke biler med 2 trinns revers da? Fult mulig det. Har aldri sett det selv, men kanskje lastebiler? De har jo 12+ gir fremover
Fredrik Skrevet Februar 16, 2010 Skrevet Februar 16, 2010 Ja, hadde vært litt kult om BMW tilbydde noe lignende også... Kanskje det kommer etterhvert, kanskje driver BMW og utvikler noe enda bedre... BMW har noe de kaller M Dual Clutch Transmission (M DCT) som er en tilsvarende gearkasse utviklet av Getrag, men den er ikke særlig utbredt. Man kan (kunne) få denne gearkassen til M3 og det har vært snakk om at den kommer i den nye Z4 Sdrive35i.
Fredrik 90 Skrevet Februar 16, 2010 Skrevet Februar 16, 2010 Jeg har også hørt rykter om biler med to gir bakover! Men jeg så også noe rart i en Audi 100 2,5TDI en gang, i tillegg til revers og 5 gir så var det og et slags E gir det sjette giret vanligvis skal være!
Rannem Skrevet Februar 16, 2010 Skrevet Februar 16, 2010 Jeg har også hørt rykter om biler med to gir bakover! Men jeg så også noe rart i en Audi 100 2,5TDI en gang, i tillegg til revers og 5 gir så var det og et slags E gir det sjette giret vanligvis skal være! Economic kanskje?
E.H.D Skrevet Februar 16, 2010 Skrevet Februar 16, 2010 Ja, hadde vært litt kult om BMW tilbydde noe lignende også... Kanskje det kommer etterhvert, kanskje driver BMW og utvikler noe enda bedre... BMW har noe de kaller M Dual Clutch Transmission (M DCT) som er en tilsvarende gearkasse utviklet av Getrag, men den er ikke særlig utbredt. Man kan (kunne) få denne gearkassen til M3 og det har vært snakk om at den kommer i den nye Z4 Sdrive35i. BMW leverer DCT girkassen til e92/e93 335i og e89 Z4 sDrive35i iallfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå