Gå til innhold

Den store finn.no-kupp tråden


316
 Share

Anbefalte innlegg

Det meste tusler langt med korrekt vedlikehold og voksen kjøring. Utfordringen er som regel at en bil har hatt mange forskjellige eiere og dertil sviktende vedlikehold. I min familie har vi hatt flere alminnelige biler som har kjørt svært langt uten problemer. Felles for alle bilene er én eier, skikkelig vedlikehold og voksen kjøring.

En svoger hadde en Ford Sierra som med den gamle Ford Cologne/Taunus V6 bensinmotoren på 2,3 liter rullet over 750000 Km før rusten ble for omfattende. Motoren var stadig frisk og brukte under 1 liter olje pr. 10000 Km da bilen ble kjørt til høggern. Den samme svogeren har nå en Peugeot 406 2,2 (bensinrekkefirer på 160 HK) som har kjørt knapt 400000 Km. Bilens elektriske anlegg er ikke det beste, men mekanisk er den stadig helt problemfri.

En annen svoger hadde en Peugeot 309 med 1,6 liter bensinmotor med forgasser. Den hadde kjørt nesten 400000 Km da den dessverre måtte kondemneres etter en kollisjon i Norge. Bilen var i prima stand og motoren brukte ikke olje. Den samme svogeren har nå en Peugeot 406 2,1 TD med over 560000 Km på telleren. Bilen brukes daglig til pendling og motoren bruker ikke olje.

Jeg har selv en E46 318d Touring med snart 295000 Km på telleren. Den er med unntak av svinghjulet totalt problemfri (svinghjulet skal skiftes på garantien). Motoren bruker ikke olje og det er ingen ulyder fra turboen. Klarer jeg å holde kontroll på rusten er det ingen gode grunner til at bilen ikke skulle klare minst 500000 Km med original motor og drivverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde '96 E300 Diesel med 750.000 på tellern. Bortsett fra ett sett med glødeplugger, så gikk den motoren evig. Automatkassen, det meste av slitedeler o.l. begynte å ryke en etter en, men hadde ikke brodern kræsja bilen så hadde den garantert godt i hverfall kvart million til. Og den bilen var ikke "godt vedlikehold", kun oljeskift to ganger i året...

Harde seter, veldig dårlige kjøreegenskaper (føltes bare tung og jævlig treig hele tiden)++ Mao., resten av bilen var drit, motoren var i egen klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...