Gå til innhold

Mobil1 0W-40 fra Europris???


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser at Europris selger Mobil1 0W-40 med spec: BMW LL-01

for bare 100kr literen.

Jeg skal bytte olje på min 2002mod 320dAT 150hk.

Har spurt tidligere om fikk tilbakemelding at Mobil1 er OK, men er M1 fra Europris noe vi kan stole på? 100kr literen er jo svinebillig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

De jeg har sett har vært amerikanske flasker, så er nok bare sideimport (og storinnkjøp) som gjør det billig. Kan ikke tenke meg noe annet enn at den er tut og kjør på en '02 320d... men det blir jo bare troing som for de fleste når det gjelder olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADVARSEL!!!

Mekonomen sin kampanje er med Castrol Magnatec 5W-40 og denne oljen har ingen BMW-spesifikasjon.

Kun Castrol SLX Professional og Edge har BMW-spesifikasjon.

RS

Ett lite tips, Mekonomen kjører kampanje på olje nå om dagen. 4l castrol 5w-40 til 389kr....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikkje probleme me å kjøre på olje som ikkje står i bmw sine spesifikasjoner.

har selv kjørt 180 000 på Felleskjøp olje 10-40 olje på en 525tds. og har rundet 40 000 med en e30 325 på samme oljen. kjempe olje. dyr olje er selvfølgelig bedre på visse områder. men har plukket av toppen på den 525tds og ingen merkbar slitasje på hverken kam eller sylindervegger. brukte heil syntetisk på tdsn og delsyntetisk på e30n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADVARSEL!!!

Mekonomen sin kampanje er med Castrol Magnatec 5W-40 og denne oljen har ingen BMW-spesifikasjon.

Kun Castrol SLX Professional og Edge har BMW-spesifikasjon.

RS

Ett lite tips, Mekonomen kjører kampanje på olje nå om dagen. 4l castrol 5w-40 til 389kr....

Å herregud er det mulig :roll:

Alle mine bmw'r, og de fleste jeg kjenner med diverse bimmere kjører castrol Magnatec. Ingen av de motorene har eksplodert fordi det ikke står godkjent av bmw på den.

Du får sende mail til Gs, koed og schmiedman og si at de må slutte å selge magnatec oljen... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge olje er med riktig viskositet og fra en anerkjent produsent er det ikke noe problem at det ikke står bmw-godkjent på den :wink:

Sååå avansert er det virkelig ikke med olje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Lars89 selger, men avansert kan det være om du går dypt nok inni det ;) F.eks. så har det med strukturen på molekylene å gjere, om olja har blitt cracket med damp eller ikke, som avgjør hvilke (smøre)egenskaper oljen har osv.. ;) Er helst innen seriøs motorsport dette har mye å si.. :)

Men den olja fra Europris funker sikkert greit den til vanlig bruk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det. På en M-bil eller biler som blir kjørt hardt og langt mellom service har det nok endel å si, men på en vanlig bil med vanlig bruksmønster har det ikke noe å si :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge olje er med riktig viskositet og fra en anerkjent produsent er det ikke noe problem at det ikke står bmw-godkjent på den :wink:

Sååå avansert er det virkelig ikke med olje...

Det er en fordel at API/ACEA merkingen er innenfor kravene som står i brukerhåndboken. Men så lenge de stemmer (og det gjør det stort sett på mine steinalderbiler), ser jeg ingen grunn til å velge en olje med BMW-merking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15W-40 er en ren sommerolje. Vil sikkert fungere fint så lenge det er plussgrader ute, men skift før vinteren kommer.

RS

Noen som har noe å si om Castrol GTX High mileage W15-40 A3/B3, skal ha den på en M50B20, snart kjørt 190000... 199,- på Europris, 4L:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjon om olje er mange og lange. Noen mener at man kan fylle på hva som helst bare det smører, men slik er det ikke. Hvorfor tror dere at det er spesifikasjoner på oljen? Viskositet er en ting, trykk-motstandsdyktighet er noe annet. Hvorfor kjører man f.eks med SAE-API 90W på differensialen?

På en bensinmotor kan man kjøre på det meste bare viskositeten er i forhold til temperatur, men for oss som kjører turbo-diesel, så må man være nøye med hvilke olje man bruker. Man kan sikkert kjøre Biltema-olje halvsyntet 10W-30, men skjer det noe så kan dere glemme alt av garantier.

Nyere BMW'er har pr definisjon lange oljeskift på mellom 20000-30000km. Man kan godt kjøpe billigere olje og kjøre oljeskift pr 5000km, men da må man være konsekvent å ta oljeskiftene i riktig tid.

Feil olje gir en fare for "forbrenning" av olje i turboen som hindrer smøring og vips er det turbo-bytte.

Alle kjører på eget risiko, men jeg mener at man ikke tuller med olje og spesielt på turbo-diesel.

Kjør gjerne på Margarin på eget risiko, men ikke kom og klag på at BMW er en drittbil som sliter kammer og har dårlig turbo. Det er jo noen som har gjort det!

RS

Så lenge olje er med riktig viskositet og fra en anerkjent produsent er det ikke noe problem at det ikke står bmw-godkjent på den :wink:

Sååå avansert er det virkelig ikke med olje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sikkert kjøre Biltema-olje halvsyntet 10W-30, men skjer det noe så kan dere glemme alt av garantier.

Jeg tror det er her problemet er. Oljeprodusentene betaler for at bilprodusentene skal godkjenne oljen dems, og de vi selvfølgelig ha noe igjen for det. Derfor sier bilprodusentene at garantien bare gjelder hvis du bruker godkjent olje.

Eller så er jeg enig i mye av det du sier. Men så lenge oljen oppfyller de standarene som kreves for din motor så tror jeg det er ganske likegyldig om den er godkjent av BMW eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15W-40 er en ren sommerolje. Vil sikkert fungere fint så lenge det er plussgrader ute, men skift før vinteren kommer.

RS

Noen som har noe å si om Castrol GTX High mileage W15-40 A3/B3, skal ha den på en M50B20, snart kjørt 190000... 199,- på Europris, 4L:)

Jeg hadde ikke noen problemer med den oljen i vinter selv med -25.. Jeg har kjørt på 15W-40 hele året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...