Gå til innhold

Innredning av garasje.


aremoe
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer jo litt,siden jeg har plast i garasjen selv.  Jeg har varme på noen ganger når jeg skal skru,ellers ligger det på rundt 0 grader der om vinteren.

 

Så da lurer jeg jo på om ei varmepumpe av den typen de selger på Netthandelen vil greie å holde koken om vinteren eller den blir for liten?

 

Ser du skal ha ei Toshiba Daisekaipumpe i garasjen din,har slik selv i huset og er veldig fornøyd med den.  Men den kostet jo 23 000,- da,hadde kanskje håpet jeg skulle greie meg med en litt billigere enn den i garasjen.  Garasjen er isolert og på 70 kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt isolert med plast I mange år uten varmepumpe også. Ingen problem for meg det heller.

 

Jeg hadde nok ikke kjøpt en billigpumpe for å ha I garasjen. Jeg hadde en Panasonic til å varme opp 75 kvm før, og det var bare søppel på vinteren når det var veldig kaldt.

 

Alt I alt så kommer det jo ann på hvor varmt du vil ha det. Jeg såg at det var bedre å la pumpa stå på hele året, kontra det å varme opp et kaldt lokale gang på gang - for det tar "tid" å få varme I alt.

 

Jeg kjøpte Daiken til huset, men den var jo enda dyrere - så da ble det Toshiba til garasjen. Den skulle visstnok være god nok til å varme opp 100+ kvm... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig fått kjøpt hus og den anledningen skal jeg bygge en dobbelgarasje hvor det står en enkelgarasje i dag. 

 

Det jeg lurer på er hva jeg får for 100 000? Dette er budsjettet, så det skal ikke være noe overdådig garasje overhodet. Ønsker en enkel og grei dobbelgarasje med hems (må ikke være hems, men skråtak er ønsket) og 1 stor port. 

 

Jeg har sjekket litt og det virker som man får norgesgarasje, grimstadgarasje og iglandgaraser i sånn precut til rundt 50 000,- Er dette greit eller er det helvette å sette opp? 

 

Jeg har pent lite erfaring fra bygg, men med noen kompiser skal jeg klare å sette opp en precutpakke tror jeg. Angående støping av gulv, noen som vet hva dette koster med litt hjelp? Kan gjøre mye selv også. Får jeg støpt grunnmur og gjort klart grunnmur for bygging til 20 000? 

 

Tar gjerne i mot tips her, da det er så utrolig mange måter å gjøre dette på. 

 

Kan nevnes at garasjen skal isoleres og kanskje jeg setter inn en varmepumpe, ellers skal den være helt enkel innvending. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemene med å kjøpe bare materialer er at jeg føler det blir mer jobb, da jeg ikke egentlig har peiling på hvordan jeg skal begynne.

 

Hva tenker dere i forhold til størrelse? Har ikke målt opp noe enda, men har stor tomt. Ser precut er alt fra 560, 620 og 680. Tenker selv at 560 blir litt knapt, men 620 er nok mer enn nok, da garasjen blir nok brukt til skruing og lagring. Vet ikke om jeg kommer til å gidde å parkere bruksbilen der hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo større jo bedre, uansett. Selv om du kanskje tenker i dag at "det er sikkert stort nok", så er det ikke det. :)

Ville aldri i mitt liv bygget under 50kvm, og helst ikke så mye under 70 om du har tomt til det og kommunen tillater det.

Om du synes det blir for dyrt for en stor garasje ville jeg prøvd å bygge den slik at det er mulig å forlenge den ved en senere anledning, og derfor laget den bredest mulig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer langt med 100.000kr, men dersom det er vanskelig terreng og ting må sprenges bort må du belage deg på vesentlig høyere summer enn dette. Hvorvidt du skal gjøre alt selv (med hjelp fra venner) eller om det skal settes bort er en avgjørende faktor, og det er her du kan spare inn mye. Vår garasje endte på rundt 800.000kr fiks ferdig med alt av grunnarbeider, og den er ikke spesielt stor (rundt 35 m2).

 

Jeg ville, som awt allerede påpeker, lagt til rette for at garasjen kan bli større i senere tid uten for mye merarbeid dersom dette er et rom du vil tilbringe mye tid i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo større jo bedre, uansett. Selv om du kanskje tenker i dag at "det er sikkert stort nok", så er det ikke det. :)

Ville aldri i mitt liv bygget under 50kvm, og helst ikke så mye under 70 om du har tomt til det og kommunen tillater det.

Om du synes det blir for dyrt for en stor garasje ville jeg prøvd å bygge den slik at det er mulig å forlenge den ved en senere anledning, og derfor laget den bredest mulig nå.

 

Ja, selvfølgelig. Jeg ser for meg at 6,2 i lengde og bredde er nok. Er ikke det at jeg syns det blir dyrt, men jeg ønsker ikke å bruke mer enn 100.000 på garasje med alt. Alt har sin pris og for meg er det ikke verdt å bruke mer enn dette. 

 

 

Du kommer langt med 100.000kr, men dersom det er vanskelig terreng og ting må sprenges bort må du belage deg på vesentlig høyere summer enn dette. Hvorvidt du skal gjøre alt selv (med hjelp fra venner) eller om det skal settes bort er en avgjørende faktor, og det er her du kan spare inn mye. Vår garasje endte på rundt 800.000kr fiks ferdig med alt av grunnarbeider, og den er ikke spesielt stor (rundt 35 m2).

 

Jeg ville, som awt allerede påpeker, lagt til rette for at garasjen kan bli større i senere tid uten for mye merarbeid dersom dette er et rom du vil tilbringe mye tid i.

 

Det er veldig greit terreng, da det er helt flatt med gressplen. I dag står det en enkelgarasje i dårlig forfatning som skal fjernes også bygger jeg dobbelgarasje der. Jeg ønsker å gjøre mest mulig selv, men enkelte ting vil jeg trenge fagfolk til. Håper jeg kan overtale noen kompiser til å hjelpe meg en helg for å sette opp reisverk osv. Jeg tror jeg får gjort mye selv når jeg har fått opp reisverket og noen vegger. 

 

800.000 høres voldsomt ut for en enkeltgarasje, hva var det som gjorde at summen ble så høy? Noe spesielt som ble gjort?

 

Nå skal det sies at jeg er mer interessert i motorsykkel enn bil, og da trenger man ikke like mye "parkeringsplass" som en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit!

6,20 er absolutt minimum bredde, om du skal ha grei plass til 2 biler. 6,20 er også absolutt minimum dybde, om du skal ha innvendig trapp.

 

Usikker på dette med trapp i bakkant, hva med en lem i taket med stige? Slik som mange har i taket opp til loftet i hus. 

 

Har du innredning i din garasje, siden du bygde trapp der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...