Gå til innhold

Kjøp av nyere stasjonsvogn til +/- 400' - Valgets kvaler...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen kom fra BMW hannover i vinter.

Den har en eier i Tyskland og meg i Norge.

Prisantydning kr 501.000 + reg.avgift kr 8574

Fin bil med mye utstyr :D

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Min far har en 2007mod a6 2,0tdi. Nå nærmer telleren seg 78 000km og eneste som har vært sålangt er bytte av hjullager. Slik dere beskriver av turbohavari osv på e91, er ikke det en garantisak så lenge bilen er nyere enn 5år?

Jeg ser du vurderer mondeo, har du vurdert s-max? Jeg syns kjørte en slik en del skift når jeg kjørte taxi og syns den er like behagelig og grei som a6en.. Eneste er litt mer plastikk i interiøret.

Ellers slår jeg også et slag for passat, vi hadde en slik som leiebil når a6en var på verksted pga kollisjonsskade. En bil jeg på mange måter var bedre enn a6en. a6en har en utrolig grei DSG kasse. Bergen-Oslo gjennomfører jeg på 6timer og 0,69 på milen. Syns ikke det er spesielt gale på en tung bil med aktiv kjøring. Ellers liker jeg bedre manuell gir, spesielt hvis jeg skal kjøre langt og kan bruke girene mer aktivt. Da syns jeg girkassen i passaten var utrolig grei. Ellers syns jeg at a6en har fallt såpass i pris at du får ganske mye bil og utseende for pengene..På mange måter mer enn i e61..

Skrevet

Som en digresjon kan jeg nevne at mine foreldres fullspekka W212 220 CDI med 6500 km er et skikkelig problembarn; elektronikken lever langt på vei sitt egen liv (girkassen nullstiller seg, de elektriske setene justerer seg selv i løpet av natten, klimaanlegget husker ikke tidligere innstilte temperaturer, etc.). I tillegg er det en fabrikasjonsfeil at motorfestene fryser på vinterstid og at hele bilen rister pga. dette, og på toppen av det hele fikk bilen stopp pga. fabrikasjonsfeil på dysene i motoren. Man forventer mer av en bil til knappe 800.000,-...

Interessant lesning. Det der er grunnen til at jeg kjører bensin og manuell - mye ekstra problemer generellt med diesel og automat.

Tåpelig at bilen ikke tåler kulde. Leste tilbakemeldingene fra 204-eiere i Norge/Sverige, samt en 100k-test i Tyskland, og ingen opplevde problemer unntatt en nordmann som hadde fukt i ene frontlykta og problemer med stereoanlegget. To arbeidskolleger kjører 50k i året med hver sin (200K og 220CDI), og de er kjempefornøyde begge to. Dette sier jeg ikke bare fordi jeg kjører en selv, men jeg tror 204 gir deg et billig og trygt bilhold uten ubehagelige overraskelser, spesielt hvis du kjøper ny med garanti.

Du kan jo prøve noe annet enn E61, og hvis du ikke er fornøyd er det ikke verre enn å bytte bil. Er jo gøy å teste ut litt diverse når du har råd til det.

Skrevet
Min far har en 2007mod a6 2,0tdi. Nå nærmer telleren seg 78 000km og eneste som har vært sålangt er bytte av hjullager.

Mistenkelig tidlig for hjullager eller? Men uansett ikke noen krise så lenge det er det eneste som har vært.

Slik dere beskriver av turbohavari osv på e91, er ikke det en garantisak så lenge bilen er nyere enn 5år?

Ikke på importbiler, og heller ikke om et firma var første eier av bilen (demobiler, leasingbiler osv.). Og selv om den var privatkjøpt i Norge tror jeg det kunne blitt vanskelig å få det på forbrukerkjøpsloven. Vedkommende jeg nevnte har Bil Pluss i Gjensidige (altså forskring på motor og drivverk), men de nekter å dekke det og mener turbo er slitedel. Greit at det er en slitedel, men 70.000km er altfor tidlig. Hva er da vitsen med forsikringen?

a6en har en utrolig grei DSG kasse. Bergen-Oslo gjennomfører jeg på 6timer og 0,69 på milen. Syns ikke det er spesielt gale på en tung bil med aktiv kjøring

Hørtes ikke spesielt lite ut på langkjøring. Men 6 timer er kanskje grisekjøring? Har ikke kjørt distansen selv, så vet ikke. Kjører jo Audien vår med 200 bensinturbogamp, quattro og tiptronic (6-trinns) på 0.7 på langkjøring.. og 728en gikk også på 0.78ish på norsk svingebakkete langkjøring i 10-20 over grensa.

Skrevet

Til sammenligning gikk min E92 320i strekningen Våler-Finnsnes på 0.63 i snitt, og da gikk det på beholde lappen fart hele vegen :-) Så den A6'n var ikke spesielt imponerende nei.

Skrevet

Beklager et altfor sent svar; har hatt MYE å gjort på jobb, som igjen hadde forlengelse i en meget trasig hendelse som skjedde for noen som står meg nokså nært, så har verken hatt tid eller energi til å tenke på bil... likevel synes jeg det er kjempefint at dere orker å engasjere dere og komme med flere gode forslag :D Keep 'em coming!

Bilen kom fra BMW hannover i vinter.

Den har en eier i Tyskland og meg i Norge.

Prisantydning kr 501.000 + reg.avgift kr 8574

Fin bil med mye utstyr :D

Den så ut som en meget pen bil, men når det er snakk om så mye penger så vil det være mer fornuftig av meg å kjøpe en beskjedent utstyrt, adm.kjørt 2009/2010 520d(a)T med betydelig lavere kilometerstand - selv om dette er en bil som overhodet ikke kan sammenlignes med din!

Min far har en 2007mod a6 2,0tdi. Nå nærmer telleren seg 78 000km og eneste som har vært sålangt er bytte av hjullager. Slik dere beskriver av turbohavari osv på e91, er ikke det en garantisak så lenge bilen er nyere enn 5år?

Jeg ser du vurderer mondeo, har du vurdert s-max? Jeg syns kjørte en slik en del skift når jeg kjørte taxi og syns den er like behagelig og grei som a6en.. Eneste er litt mer plastikk i interiøret.

Ellers slår jeg også et slag for passat, vi hadde en slik som leiebil når a6en var på verksted pga kollisjonsskade. En bil jeg på mange måter var bedre enn a6en. a6en har en utrolig grei DSG kasse. Bergen-Oslo gjennomfører jeg på 6timer og 0,69 på milen. Syns ikke det er spesielt gale på en tung bil med aktiv kjøring. Ellers liker jeg bedre manuell gir, spesielt hvis jeg skal kjøre langt og kan bruke girene mer aktivt. Da syns jeg girkassen i passaten var utrolig grei. Ellers syns jeg at a6en har fallt såpass i pris at du får ganske mye bil og utseende for pengene..På mange måter mer enn i e61..

A6'en er helt sikkert en meget bra sak. Tenker jeg skal dra å prøvekjøre en når jeg får tid og anledning :) Ford S-max er faktisk mindre aktuelt enn busskort hos Tromsbuss; det er helt sikkert en bra bil, men å gå fra CLS'en og til en slik innbiller jeg meg selv er som å få kappet av... ja, nok sagt :lol:

Passat har jeg inntrykk av er langt ifra feilfrie biler, noe faktisk samtlige av dem jeg kjenner med siste generasjons Passat bekrefter. Kan jo tenkes at alle disse har vært uheldige/klager for mye, men det har jeg litt vondt for å tro. Dessuten er Passaten blitt så dyr at besparelsene på å kjøpe en slik blir relativt små sammenlignet med kjøp av E61 eller W211.

Som en digresjon kan jeg nevne at mine foreldres fullspekka W212 220 CDI med 6500 km er et skikkelig problembarn; elektronikken lever langt på vei sitt egen liv (girkassen nullstiller seg, de elektriske setene justerer seg selv i løpet av natten, klimaanlegget husker ikke tidligere innstilte temperaturer, etc.). I tillegg er det en fabrikasjonsfeil at motorfestene fryser på vinterstid og at hele bilen rister pga. dette, og på toppen av det hele fikk bilen stopp pga. fabrikasjonsfeil på dysene i motoren. Man forventer mer av en bil til knappe 800.000,-...

Interessant lesning. Det der er grunnen til at jeg kjører bensin og manuell - mye ekstra problemer generellt med diesel og automat.

Tåpelig at bilen ikke tåler kulde. Leste tilbakemeldingene fra 204-eiere i Norge/Sverige, samt en 100k-test i Tyskland, og ingen opplevde problemer unntatt en nordmann som hadde fukt i ene frontlykta og problemer med stereoanlegget. To arbeidskolleger kjører 50k i året med hver sin (200K og 220CDI), og de er kjempefornøyde begge to. Dette sier jeg ikke bare fordi jeg kjører en selv, men jeg tror 204 gir deg et billig og trygt bilhold uten ubehagelige overraskelser, spesielt hvis du kjøper ny med garanti.

Du kan jo prøve noe annet enn E61, og hvis du ikke er fornøyd er det ikke verre enn å bytte bil. Er jo gøy å teste ut litt diverse når du har råd til det.

Mamma hadde en 2006 W203 180TK frem til i høst, og da hun byttet denne inn var den kjørt over 120.000 km. Med unntak av bytte av et hjullager så var denne helt problem- og feilfri. Har inntrykk av at W204'en følger opp dette, så det er absolutt en aktuell kandidat.

Grunnen til at jeg denne gangen vil være nokså sikker på bilvalget mitt er at nå har jeg ikke råd til å bytte så mye bil i årene fremover, og derfor tenker jeg å ha bilen jeg nå kjøper i minst tre år, og mest sannsynlig enda litt lengre. Derfor kan jeg godt tenke meg noe jeg tror jeg vil trives med, som er noenlunde feilfritt og som er praktisk nok i påvente av familiære hendelser... :)

Jeg var forresten å prøvekjørte Skoda Octavia RS forrige fredag, og den overrasket meg faktisk i positiv retning! Det største jeg hadde å utsette på denne var støynivået inne i kupéen; det var nokså mye bråk, særlig fra hjulhusene bak. Når selgeren, som var med under kjøreturen, selv påpekte dette, for så å si "...men det går an å legge ekstra tectyl der, sånn at det blir mindre støy" skjønte jeg vel raskt at jeg var for godt vant når det kommer til bil :lol: Ellers var bilen bra synes jeg; presis og ganske morsom å kjøre, interiørkvaliteten virket grei, gode seter og den 170 hesters dieselen gikk overraskende bra..!

Skrevet

Ja, det var mistenkelig tidlig for et hjullager.. Sikkert produksjonsfeil eller noe sånt. Bergen-Oslo på 6timer er forholdsvis fort, men fullt mulig på kveld/nattestid i sommerferien uten spesielt høy risiko med lite trafikk på veiene. Er vel litt over 50mil, så speedo ligger omtrent på mistelappen-grensen hele tiden. Følger man grensene uten forbikjøringer bruker man vel godt over 8t midt på dagen med gjennomsnittlig trafikk.

6,9på milen er ikke spesielt bra i den store sammenhengen nei, men nå er dette en 2,0tdi og nyeste a6en er TUNG, så den krever litt turtall for å holde ytelsene, i tillegg er det også mye svinger og bakker som gjør at det ikke er mulig å ligge på cruisekontrollen i denne farten. Tilgjengjeld kjørte jeg på 0,53pr mil tur/retur myrkdalen (ca 30-40min forbi voss) i køtrafikk uten forbikjøringer. Begge målinger med airkondition på. 0,53 på rolig langkjøring syns ikke jeg er spesielt dårlig i en såpass tung bil med 3stk og oppakning for skitur i bagasjen.

At du syns s-max er som å kappe dine edle deler av får være din mening,- men jeg syns den virker som en "billig" a6 når det kommer til komfort og kjøreegenskaper. Direkte stygg er den heller ikke i rett farge og pene felger. Den er langt i fra første valget mitt, men nå vurderer du Skoda også og gir sånn sett utrykk for at du ikke bryr deg om merkeverdien eller den manglende servicen møller-gruppen tilbyr. Vi hadde a6en inne hos Møller 4ganger på 10mnd med hjullageret, men de nektet hardnakket på at det var venstre hjullager framme slik vi hevdet fra begynnelsen av. Til slutt var det visst venstre framme som var ødelagt..

At forbrukerkjøplovens 5års garanti ikke gjelder importbiler kan godt stemme, men min bror fikk byttet både en sensor i motoren og bensinpumpe på sin a4 1,8t etter at bilen var 3år gammel og gått mer enn 100k km. Denne var tidligere eid av eiendomsfirmaet til min far før min bror overtok bilen.

Skrevet

Har fått tilbud på bil fra tyskland..

525 diesel med 60.000 km slutten av 06 mod (ikke facelift), carbonsort, med sort skinn, msport, panorama, head up, osv.

kommer vel på ca 420 tror jeg.

Har utstyrsliste som jeg kan sende på mail om d er intressant..

Skrevet

Har gjort en lignende vurdering selv, diesel, stasjonsvogn og 4wd.

Jeg endte opp med å kjøpe en 06 XC-70 (185hk).

Syntes 5 serien ble for dyr, Passaten for "kjedelig" selv om den på mange måter kanskje var det mest fornuftige. A6 syntes jeg også ble dyr eller de modellene som jeg hadde "råd" til hadde den berømte 2,5tdi motoren.

XC-70: Behagelig, men kanskje ikke så sportslig, grei plass og jeg kjøpte med det meste av utstyr for å unngå alt for stor overgang.

Skulle egentlig hente bilen i dag, men ble "askefast" så det blir på søndag istedet.

• 3 weeks later...
Skrevet

Da har jeg faktisk prøvd noen flere biler, uten at jeg synes å ha kommet særlig nærmere svaret av hvilken bil jeg burde kjøpe nå... valget blir bare vanskeligere og vanskeligere :lol:

Har faktisk bannet i kirken ved å ha hatt en Audi A4 2,0 TDI (143 hk) Quattro på lån fra i går til i dag, og det føles grusomt for meg å si det, men jeg likte denne bilen! :o Presis og fin å kjøre, sporty, betydelig bedre plass enn E91 og den ga generelt et godt kvalitetsinntrykk.

Kom gjerne med flere forslag :D

Skrevet
Da har jeg faktisk prøvd noen flere biler, uten at jeg synes å ha kommet særlig nærmere svaret av hvilken bil jeg burde kjøpe nå... valget blir bare vanskeligere og vanskeligere :lol:

Har faktisk bannet i kirken ved å ha hatt en Audi A4 2,0 TDI (143 hk) Quattro på lån fra i går til i dag, og det føles grusomt for meg å si det, men jeg likte denne bilen! :o Presis og fin å kjøre, sporty, betydelig bedre plass enn E91 og den ga generelt et godt kvalitetsinntrykk.

Kom gjerne med flere forslag :D

assa når du er og ser på folkevogn med skinnseter(Audi) så gir vi på her på bimmers opp, da er det ikke noe håp :wink:

Skrevet
assa når du er og ser på folkevogn med skinnseter(Audi) så gir vi på her på bimmers opp, da er det ikke noe håp :wink:

Er helt enig med deg; nå er bunnen nådd :lol::lol:

Skrevet

Gamlingen kjører rundt i en 2010 220 cdi eklasse og må si det er et lite problembarn, vert inne 2 ganger for dyser og diesel pumpe, girkassen er treig, bilen er slapp og ikke noe artig å kjøre... Parkeringsensorene lever sitt eget liv, navigasjonen og stereo henger seg opp regelmessig slik at ingenting kan trykkes på osv... Kjøp deg en 5 serie! utrolig flotte biler!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...