Gå til innhold

Skal kanskje kjøpe e90 med liten motor og trimme


Eklund
 Share

Anbefalte innlegg

Hvilke av de små motorene i e90 er mulige å trimme? Er opptatt av forbruk også, så må være rimelig i drift. De første 316 har jeg lest at bruker mer enn 318. De nye bruker ganske lite. Når skjedde dette og hva kommer det av? Nå savner jeg min gamle 626gt fra 88 med 150hk original fra en 2-liter, når jeg nå har 118 fra min 98 e46. Jeg har lyst på en lett bil med over 120hk. Har en kamerat som har en 92 modell 1,6 civic vtec med 160hk original og han kommer sikkert til å le av min 316, hvis det blir slik. Klar over at bmw har bedre 3-litere som yter mer og bruker mindre enn andre, men jeg har altså lyst på en liten og lett variant, og har ikke råd til 3-litern. Jeg lurer også på hva som er forskjellen mellom 318i og 320i. Det er jo samme motorblokka, men hva mer skiller annet enn programvare? Turbo er ikke helt utelukket det heller. Dersom noen vet om noen kit til 316, 318 eller 320, så er jeg interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg 318/320 diesel. Disse får du relativt rimelig nå og oppfyller alle dine kriterier.

320d kan chippes til 215hk/480Nm hos ESS tuning for relativt få tusenlapper. Da har du en sprek bil.

Å trimme en moderne bmw sugebensin kan jeg ikke tenke meg er særlig lønnsomt verken med tanke på effekt eller økonomi. Kompressor er eneste fornuftige alternativ, men tviler noen har utviklet kit til disse små motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En E90 er på ingen måter en lett bil, så har du lyst på en lett bil med over 120hk bør du se etter noe annet

Ville også tenkt på å kjøpe diesel, da du lettere kan hente noen ekstra hk her. I tillegg er de jo billigere på kjøre med hensyn til drivstoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå 1360kg er ganske lett i dag. Særlig med tanke på størrelsen på e90. Nye golfen veier 1300. E90 scorer bra på krocktester også, noe som er viktig for meg som liker å kjøre gris. Tenkte først på e60, men e90 er altså sikrere og jeg har da også råd til nyere bil.

Noen som har trimmet de små 3-serie bilene sine her?

Ser jo at feks leveres 2liters dieselen som 316, 318 og 320. Er det noen som har jazzet opp sin 316d til 320d?

Hva skiller på 316i? Den første utgaven var daff og brukte mer bensin enn 318i. Kan man oppgradere den gjennom å skifte dyser feks og chippe den som en ny 316 og dessuten få på litt ekstra? Eller er den første 316 bare å styre unna? 318i og oppgradering til chiptunet 320i er også et fristende alternativ. Kanskje hive på grenrør, dyser, filter og ta skreddersydd tuning? Eller er det noe turbokit som noen har fått på sin 318i/320i 2-liter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite søk på nettet sier meg at forskjellen mellom 318d og 320d (før efficient dynamics) er kamaksler, dyser og mapping.

Det greieste er bare å kjøpe det største du har råd til med en gang hvis kraft/effekt er viktig for deg, dvs 320d.

Stort sett mye dyrere å trimme (utover chip) enn å bare kjøpe noe man er fornøyd med med en gang.

Bensin-motor ville jeg droppet hvis du har planer om trimming. Finnes "ingenting" til disse motorene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke så voldsomt lyst på diesel da. Ellers må jeg korrigere litt, det er bare 316 som veier 1360, de med 2-litern veier 1425.

Har ikke klart å finne noen turbokit eller grenrør enda heller. Ellers er nyere 316 med 122 hester omtrent som det jeg har nå, 118. Resten av bilen må jo tåle effekt, da de neppe har forskjellige bremser og lignende på 316, 318, 320. De leverer også 320 coupe med 170hk. Kanskje man kan oppdatere 318 til 320 coupemotor. Fra 129 till 170 hk må jo være å regne for et formidabelt løft. Hvis man finner grenrør til denne og hiver på filter og uansett må mappe om motorn. Ellers legger jo chip på 15hk på de 150 man kan få på 320. Så en 318 + dyser + kam + ? + tuning = 165hk. 320 coupe skal gi 170 og få på 10hk ekstra av chip. Så en 318 kan få 180hk, legger man på grenrør og filter, så kanskje 190. Hvis man går for en enda litt vassere kam en den på coupen så kanskje man kan nærme seg 200hk. Da begynner det å bli moro, og delene koster omtrent: dyser 2k, kam 5k, filter 500, grenrør 3k, mapping 5k = 13500. Så spørs det om det er noen grunnleggende forandringer som koster mer som er oversett, men det er samme 1995 motorblokk i alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens N4x motorserie er alle sammen varianter av den samme 1995 cm5 store N42B20 motoren som kom på markedet med E46 318i i 2001. Effekten, motorvolumet og motorstyringen er forskjellig alt etter hvilken modell motoren er tilpasset til. Den minste varianten er N45B16 motoren på 1596 cm3 som ytet 115 HK og 175 Nm i den første utgaven av 116i. Den kraftigste er så langt N45B20S motoren på 1997 cm3 som ytet 173 HK (ved 7000 rpm) og 200 Nm i E90 320is. Dagens kraftigste variant av motoren er N43B20 og den har et motorvolum på 1995 cm3. Effekten er 170 HK og 210 Nm.

Jeg er rimelig sikker på at forskjellen mellom disse motorene er større enn man skulle tro og jeg har heller ikke hørt om at det er vanlig å bygge om disse motorene til alminnelig bruk. Det koster nok mer enn det smaker.

På den annen side er motorenes karakter relativt forskjellig. Dagens E90 320i yter f.eks 170 HK ved relativt høye 6700 rpm, mens E90 318i maksimalt yter 143 HK ved relativt moderate 6000 rpm. Tilsvarende yter dagens E87 116i (som også har en N43B20 motor) maksimalt 122 HK ved 6000 rpm. E90 316i har derimot en N43B16 motor på 1597 cm3 som også yter 122 HK, men den har mindre moment (160 Nm ved 4250 rpm).

Interessant nok har alle N43B20 motorene (1995 cm3) helt forskjellige momentkurver. 318i og 320i har et maksimalt moment ved 4250 rpm, men hhv. 190 Nm og 210 Nm. 116i yter derimot 185 Nm mellom 3000 og 4250 rpm... altså en mer eller mindre flat momentkurve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå 1360kg er ganske lett i dag. Særlig med tanke på størrelsen på e90. Nye golfen veier 1300.

Hvor kommer denne feilinformasjonen fra? Måtte korrigere en på et annet forum tidligere også.

En helt ny Golf 1.4 veier 1117kg + fører og eventuelt ekstrautstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå 1360kg er ganske lett i dag. Særlig med tanke på størrelsen på e90. Nye golfen veier 1300.

Hvor kommer denne feilinformasjonen fra? Måtte korrigere en på et annet forum tidligere også.

En helt ny Golf 1.4 veier 1117kg + fører og eventuelt ekstrautstyr.

Stemmer sikkert dette. Eg måtte inn på finn for å sjekke at bilen er so lett. Eg valgte denne bilen: Volkswagen Golf 1.4 80hk 16V Trendline 5d kombikupé '2010 217 210,-

Og den har ein egenvekt på 1142kg.

Og so måtte eg finne vekten på den billigaste 3-serien. BMW 3-Serie 316i 4d sedan '2010 307 600,-

Og den har ein egenvekt på 1350kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt ny Golf 1.4 veier 1117kg + fører og eventuelt ekstrautstyr.

Ja... og akkurat Golf 1,4 TSI med DSG7 gearkassen er en av de mest interessante bilmodellene som en erstatning for min nåværende BMW hvis vi ikke velger å beholde den. Jeg liker ikke helt tanken på å forlate BMW som bilmerke, men på den annen side er det spennende å prøve noe nytt også. Golf 1,4 TSI DSG7 har fått temmelig god kritikk over hele linjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer info om golf fra: http://www.dinside.no/801082/test-nye-volkswagen-golf

Det var en med 2 liter diesel og den veier 1300. Var litt dårlig kvalitetskontroll på innlegget der, skulle sjekket motor bedre. En 320d veier her 1505kg: http://www.dinside.no/210704/tekniske-data Dessverre veier en 320i mye mer i aftenposten, 1395kg, men da er det inkludert fører: http://www.aftenposten.no/forbruker/bil ... 047517.ece Så jeg har besluttet meg for å radiostyre for å spare vekt.

Hadde vært morsomt å bygge en bmw 314 tfsi med 160hk, den hadde sikkert blitt lett.

Her veier 320i enda mindre (!) med sine 1320kg: http://www.dinside.no/212714/tekniske-data

Nå har jeg sett på priser og biler og nesten bestemt meg for å trimme. Største årsaken er at det ikke er mange 320i til salgs og jeg får ikke i nærheten av det utstyret jeg vill ha. Så da må jeg kunne velge mellom 318i også, så blir det trimming.

En annen mulighet er at jeg blir gal og kjøper en 3.0sc eller en 2002 + en e36 m3 uten avgift og overfører deler. Jeg beholder da min 318i som vinterbil, hehe. Dette har jeg mest lyst til, men passer ikke i forhold til tidskrav nå, så får bli senere.

Så nå er det da å begynne å pønske ut av hva som skiller mellom 318i og 320i coupe for å finne ut av om dette er mulig. Eventuelt bare motor fra skrot. Kan ikke koste mer enn 20 lapper. Jeg må altså gjøre dette dersom jeg skal få mitt utstyr, ellers må jeg privatimportere eller kjøpe helt ny. Skjønner ikke at folk ikke skal ha minne på setene heller. Er det ingen som spleiser bilen med dama?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser altså ut til å bli 318i med 129hk og oppgradere motorn til 320i 170hk. Samme blokk, så skal da ikke være så vanskelig. Så chiptuning på topp. Skal gi 11hk ekstra.

Eller er 316 med 320 motor fra skroten et rimeligere alternativ? Fra 122 till 180hk. Samme gearkasse?

Er det virkelig ingen som har gjort dette??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å dra tråden enda mer offtopic:

Golf må være noe av det tristeste som er mulig å oppdrive på markedet i dag. At 1,4TSI er en fin motor er litt formildende, men ikke nok. Skal jeg gå for en ny kompaktbil i dag, som ikke skal være BMW, så hadde nye Opel Astra vært en klar kandidat. Også den ryktes å komme til landet med en 1,4liters turbomaskin på 140hk/200nm. Og bilen er uendelig mange hakk friskere i designen enn Golf.

Når det gjelder trimming av E90 med liten bensinmotor, så henger jeg meg på de andre: Glem det. Det blir steindyre hester. Ikke tror jeg det er allverden å hente heller. Selv om du flesker til med totaloppgradering av innmat osv. Billigste blir nok å gå for en original320i med 170hk og klare deg med det. Evt en 316i med en 320 motor på 170hk fra skroten. (hvis du finner en).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...