Gå til innhold

Normal kjølevannstemp E39 diesel (530d)?


DannyRS
 Share

Anbefalte innlegg

Hva skal normal kjølevannstemp være på E39 530d? Eller forsåvidt andre dieselmodeller som kanskje er like relevant... 525d, 330d, x5 etc..

Normal temperatur skal vel ligge rundt 90 grader?

Hva er deres temperaturer?

Man kan lese av "nøyaktig" kjølevannstemp via valg 7 på den såkalte hemmelige OBC menyen..

Synes bilen min bruker litt tid på å komme opp på temperatur, og selv da når den er som varmest skjelden noe særlig over 80 grader. For refereanse, så peker nåla da temmelig rett opp..

Litt avhengig av temperatur ute og innstilling på klimaanlegget og hastighet selvsagt, oftest ligger temperaturen mellom 72-78 grader.

Det er såvidt jeg vet to termostater på denne motoren..

Kan det være termostaten til EGR systemet? Den er iallefall lettest å bytte såvidt jeg kan se. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 520d fra 2001 så står nåla stå rett opp fra og med 75 grader. Det høyeste jeg har registrert er 92 grader, men da trakk jeg 1,1 tonn på full gass i en oppoverbakke.

Men stort sett så ligger den 85 grader ved køkjøring på sommer, men kanskje mer 75-78 grader på vinter.

Utifra det du sier du har problemer med så vil jeg ha byttet EGR termostaten, da det var slik min bil også reagerte på dårlig EGR termostat. Altså at den får arbeidstemperatur, men mangler litt helt på toppen. Når hovedtermostaten er defekt, så sliter man MYE med å få opp temperaturen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med high obc, så holder man inne den knappen som er til venstre ved temperatur måleren. Da er du inne i menyen, så trykker man på samme knappen gjentatte ganger til man når test 7. Så trykker du på den andre knappen for å gå inn på den. Om det skjer noe da, så må du låse opp menyen ved å gå på test 19 eller var det 21 for å legge inn tallet som dine siste siffer på rammenummer er til sammen. For deretter å gå inn på nytt på nr 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Takk for innspill.

Ser ut som det blir bytting av EGR termostaten for min del da. Kommer tilbake med oppdatering når det har skjedd, blir dessverre ikke veldig umiddelbart ;)

Hei,

Jeg er nå i den heldige sitvasjon og kunne meddele at jeg har i dag bytta termostat og EGR termostat :)

Før lå drifts temp på mellom 70 og 75 grader etter lengre kjøring. Om jeg kjørte opp lengre bakker, var jeg heldig om jeg fikk den over 80, som regel lå den på rundt 80 grader, men når jeg trilla ned bakker igjen, sank den nærmere 13 grader, så mye at nåla flytta seg.

På tomgang ville tempen ligget på rundt 70 grader tror jeg, har hatt problemer med å bli varm når den går på tomgang.

Nå etter byttet så kom den opp på nærmere 90 grader av seg selv på tomgang :) Når jeg var ute og kjørte, lå den på 92 grader ca. Kjørte jeg litt fortere, 120 f.eks. så kunne den komme opp i 95 :o Men varierte så vidt over 90 grader.

Syns nesten dette virket utrolig varmt, i forhold til hva jeg er vandt til :mrgreen:

Er det noen som vet om dette er rett temp?

Og er det noen spesielle metoder for å lufte systemet på 530d?

Kan legge til at byttet var igrunnen veldig enkelt, tok meg et par timer, men da stressa jeg ikke og vaska litt småting og slikt, samt var ute på tokt for å få tak i en smalere 32 nøkkel til å holde igjen reimhjulet. :)

Mvh,.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde samme jobben som deg Alpejohn i fjor høst da tempen på bilen sank i takt med temperaturen ute. Hos meg var egr termostaten defekt, blåste rett igjennom den uten problem. Hovedtermostaten så å virket i orden ut, men bytta den i samme slengen.

Vær obs på at pakninga på egr termostaten blir med ut under demontering, noe ikke jeg var som resulterte i vannsprut etter at jeg hadde skrudd isammen igjen å starta opp #-o

Litt behandling med vinkelsliper på 32mm, så passer den fint :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde samme jobben som deg Alpejohn i fjor høst da tempen på bilen sank i takt med temperaturen ute. Hos meg var egr termostaten defekt, blåste rett igjennom den uten problem. Hovedtermostaten så å virket i orden ut, men bytta den i samme slengen.

Vær obs på at pakninga på egr termostaten blir med ut under demontering, noe ikke jeg var som resulterte i vannsprut etter at jeg hadde skrudd isammen igjen å starta opp #-o

Litt behandling med vinkelsliper på 32mm, så passer den fint :D

Hos meg satt o-ringen fast nedi kjøleren :) Så den huska jeg, følte med ny på den nye termostaten :)

Hvordan ble din temperaturen din etter byttet?

Har du sjekket nøyaktige temp på obc? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpejohn: har ikke sjekka tempen i obc'en, men det kan jeg gjøre :D Tempnåla står rett opp etter bytte ivertfall. Før bytte klarte den såvidt første streken etter blåfeltet ved hard kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...