Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opel Astra - Toyota Corollo, hva oser kvalitet Fredrik?

Det gjør normalt Corolla og jeg tror heller ikke at Clerion gjør et dårlig kjøp. Mitt poeng er imidlertid at det ville han nok heller ikke gjøre med den aktuelle Astra´en. Hvis det ikke er signifikante problemer med Astra´en etter 15 år holder den nok også et par år til uten alt for store problemer. Jeg mener at Opel, i likhet med f.eks Peugeot, har et ufortjent dårlig rykte i Norge. Tilsvarende er japanske biler generelt oppskrytte. De er bra, men ikke så bra som mange skal ha det til. Opel er idag også et tysk bilmerke (Vauxhall er badgeengineering de luxe) og dette betyr at delene er produsert av de samme underleverandørene som også lager deler til f.eks BMW.

• Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Kan være heldig eller uheldig med alle biler. Japansk kvalitet er noe oppskrytt ja, men kjenner til mange som har kjørt 3-400 000km med et absolutt minimum av vedlikehold på 90-talls japser. Gjennomprøvd/utdatert teknologi/teknikk er stikkordet. :wink:

Astra F som den heter er generelt en drittbil i mine øyne. De aller fleste motorene har større eller mindre designfeil som gjør at de havarerer/stopper/bruker olje. De RUSTER, er skranglete og detter ifra hverandre... Mange av de lider noe under manglende vedlikehold, men ikke noe værre en en gjennomsnittlig Corolla.

Sjelden jeg slipper ut en sånn fra PKK med mindre enn 5 2er feil. De er dog greie å skru på...

Jeg vet ikke hva dine kilder er Fredrik men i det virkelige liv hører en gammel Astra hjemme hos huggeren. Folk holder disse i live alt for lenge :wink:

Skrevet
Kan være heldig eller uheldig med alle biler. Japansk kvalitet er noe oppskrytt ja, men kjenner til mange som har kjørt 3-400 000km med et absolutt minimum av vedlikehold på 90-talls japser. Gjennomprøvd/utdatert teknologi/teknikk er stikkordet. :wink:

Astra F som den heter er generelt en drittbil i mine øyne. De aller fleste motorene har større eller mindre designfeil som gjør at de havarerer/stopper/bruker olje. De RUSTER, er skranglete og detter ifra hverandre... Mange av de lider noe under manglende vedlikehold, men ikke noe værre en en gjennomsnittlig Corolla.

Sjelden jeg slipper ut en sånn fra PKK med mindre enn 5 2er feil. De er dog greie å skru på...

Jeg vet ikke hva dine kilder er Fredrik men i det virkelige liv hører en gammel Astra hjemme hos huggeren. Folk holder disse i live alt for lenge :wink:

Jeg ser bare hva som finnes på veiene her i Danmark. Med litt fornuftig vedlikehold holder selv en Astra utrolig lenge. Min danske svoger er en mester i akkurat den disiplinen og med litt god pleie av en Peugeot 309 1,6 (som om mulig har et enda dårligere rykte på seg enn Opel i Norge) klarte han å kjøre hele 430000 Km uten større problemer med den bilen. Bilen ble kondemnert etter at den ble påkjørt på vår hyttevei i Norge, men hadde han ikke vært så uheldig hadde bilen helt sikkert klart godt over en halv million kilometer med original motor og gearkasse. Nordmenn har generelt blitt alt for bortskjemte når det gjelder bil og slikt koster mye mer penger enn de er klar over.

Skrevet
Jeg mener at Opel, i likhet med f.eks Peugeot, har et ufortjent dårlig rykte i Norge. Tilsvarende er japanske biler generelt oppskrytte. De er bra, men ikke så bra som mange skal ha det til.

Jeg må si meg enig i dette - PSAs produkter er langt bedre enn sitt rykte, og jeg ville ikke hatt noen motforestillinger mot å velge en Peugeot eller en Citroën foran svært mange biler på markedet.

Likedan mistenker jeg at endel av de største tilhengerne av japanske biler er rimelig uinteresserte i biler generelt. ;)

Skrevet

Uinteressert?

Tror ikke folk som kjører Mazda 6 er store tilhengere av japansk bil selv om de kjører det.

Og jeg tror heller ikke at folk som kjører Honda S2000, Mazda Rx8, Subaru Impreza Wrx Sti, Lexus IsF eller Toyota Supra ikke er interessert generelt i bil (=

Skrevet
Uinteressert?

Tror ikke folk som kjører Mazda 6 er store tilhengere av japansk bil selv om de kjører det.

Og jeg tror heller ikke at folk som kjører Honda S2000, Mazda Rx8, Subaru Impreza Wrx Sti, Lexus IsF eller Toyota Supra ikke er interessert generelt i bil (=

Disse modellene er vel heller unntakene som bekrefter regelen. Jeg forstår godt hva Barockengelen mener.

Skrevet

Javel :P Finnes sikkert 100 til men var de første jeg kom på fra hvert merke som skiller seg ut som en bilpersons bil.

Samma det. Tråden er løst

Skrevet

Selvfølgelig finnes det mange interessante og kjøreglade japanske biler (jeg har selv hatt den beste av dem... Mazda MX-5), men poenget i denne tråden er vel ganske alminnelige biler og i den sammenhengen stiller japanerne svakt. Ta en tilfeldig BMW eller Peugeot... er det en ting du kan være sikker på er det at den har et godt veigrep og interessante kjøreegenskaper. Bilmodeller fra VAG, Mercedes-Benz, Fiat, Opel og Renault er kanskje ikke de mest spennende som finnes i relasjon til kjøreegenskaper, men direkte kjedelige er de ikke etter min mening... iallefall ikke så kjedelige som f.eks en Toyota Avensis. Det har sine fordeler at hjemmemarkedet er Europa og ikke USA eller verden forøvrig... :wink:

Skrevet

Nå glemte du Lancer Evo - litt ukonsentrert, eller? :P

Selvsagt; på et diskusjonsforum er det absolutt lov å diskutere.

Så, jeg ser din S2000 og Supra, og svarer med Yaris Verso, Almera, og Avensis 1.6. Dette er biler der eieren setter bilen inn på 60.000km service og bruker et kvarter på å krangle med kundemottageren som forteller at bilen trenger nye bremseskiver pga. rust - for den kjære, trofaste bilen kan det jo umulig være noe galt med.

Dette er en ytterlighet blant bileiere - men ikke noen direkte uvanlig ytterlighet. En annen nesten like tallrik ytterlighet er de som kjøper brukt Volvo AWD diesel de strengt tatt ikke har råd til, finansierer den med 100% belåning med sikkerhet i bilen. Og hvordan de betaler regningene de får når Volvoen må inn på verksted en gang i måneden aner jeg ikke.

Slik sett står det egentlig litt respekt av Yaris-eiere som ikke bruker mer penger på bil en de strengt tatt behøver - selv om det er uklokt å ville spare penger på sikkerhetsdetaljer som bremser.

Kommentaren under angår nok svært mange, og jeg har faktisk problemer med å forstå at de ikke har i alle fall en liten anelse om hvor mye dette egentlig koster.

Med litt fornuftig vedlikehold holder selv en Astra utrolig lenge. [...] Nordmenn har generelt blitt alt for bortskjemte når det gjelder bil og slikt koster mye mer penger enn de er klar over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...