Gå til innhold

Gode bilpriser i Spania

Kenni
 Share

Anbefalte innlegg

I dag var jeg innom en BMW forhandler i Spania.

Jeg fikk kun tid til å se på en ny X5 før det var min tur hos den hyggelige damen som tok imot timebestillinger på verkstedet.

En ny X5 4.0d som var spekket med utstyr koster 671 000,- i norske og samme bilen før du begynner å krysse av noe på utstyrslista koster i Norge 1 086 500,- Kan tenke meg at det fort hadde blitt 2-300 000,- ekstra med alt det utstyret som var listet opp.

Kjennere at jeg blir litt irritert på Norske bilavgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må tenke på at en gjennomsnittlig spanjol ikke tjener i nærheten av en gjennomsnittlig nordmann så den er nok minst like uoppnåelig der nede som her hjemme. I USA får man fullspekka X5M (555hk) for samme prisen...

Men at norske bilpriser er helt på jordet er det ingen tvil om. Ruller alt for mye utslitte drittbiler rundt på veiene. Miljøvennlige avgifter? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakka med en svenske som syta og klagde over at han nettopp hadde kjøpt seg ny XC60 2,4D til den svimlende sum av 380 000 svenske kronor!!! Det var vist grusomt mye penger i Sverige, og i allfall for en Volvo! Når jeg sa hvor mye en tilsvarende bil koster i Norge så bare rista han på hodet men nevnte så at han som markedsansvarlig i en svensk bedrift tjente like mye i året som en Norsk industriarbeider :) Vi har jo tross alt europas billigste bensin priser og bilpriser sett ut i fra inntektsnivået.

Det er f eks ikke mange Tyske arbeiderfamilier som kan ha enebolig, båt og ny 5-serie! Da har de nok heller et rekkehus i en forstad, ingen båt men sikkert en Opel astra stv eller Golf stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må tenke på at en gjennomsnittlig spanjol ikke tjener i nærheten av en gjennomsnittlig nordmann så den er nok minst like uoppnåelig der nede som her hjemme. I USA får man fullspekka X5M (555hk) for samme prisen...

Men at norske bilpriser er helt på jordet er det ingen tvil om. Ruller alt for mye utslitte drittbiler rundt på veiene. Miljøvennlige avgifter? :lol:

Den er faktisk mindre oppnåelig for en spanjol enn en nordmann i disse krisetider her i Spania. Det er en sinnsyk arbeidsledighet nå. Rundt 45% av unge (under 25år) er arbeidsledige.

En middels familie i USA kjører en Tahoe eller Dodge Durango med fem seter pga at disse er billige. I Norge så koster jo disse over millionen med fem seter. Amerikanske biler i USA er billige, mens tyske og japanske er dyre biler i USA. For å dra relasjonene til Norge som ikke har egen bilproduksjon, så ville vel en middels familie i Norge trillet rundt i Volvo XC90, BMW X5 ol som er biler som stammer fra et land nær oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakka med en svenske som syta og klagde over at han nettopp hadde kjøpt seg ny XC60 2,4D til den svimlende sum av 380 000 svenske kronor!!! Det var vist grusomt mye penger i Sverige, og i allfall for en Volvo! Når jeg sa hvor mye en tilsvarende bil koster i Norge så bare rista han på hodet men nevnte så at han som markedsansvarlig i en svensk bedrift tjente like mye i året som en Norsk industriarbeider :) Vi har jo tross alt europas billigste bensin priser og bilpriser sett ut i fra inntektsnivået.

Det er f eks ikke mange Tyske arbeiderfamilier som kan ha enebolig, båt og ny 5-serie! Da har de nok heller et rekkehus i en forstad, ingen båt men sikkert en Opel astra stv eller Golf stasjonsvogn.

Hvorfor kjører vi rundt i dritbiler når vi tjener så bra her i landet da?

Tar du og sammenligner ungdommer fra 18-25år fra norge og tyskland kan jeg love deg at de kjører mye bedre/nyere biler enn oss her borte!

hjelper ikke å ha en årsinntekt som er myyyye høyere enn resten av verden når vi i grunn ikke har 50% av den igjen etter at vi har betalt avgifter på alt faenskap her ilandet.

Jeg har familie i sveits, søskenbarne mitt kjøpte en splitter ny saab 240hk som 20åring for rundt 300tusen kroner.

samme bilen koster 700tusen i norge.

Og de tjener ikke mye verre enn oss i norge.

Ser fadern tjener rundt 20tusen som busssjåfør her, mens onkelen min også som busssjåfør i sveits tjener ca.25000kr etter skatt ja!

Blir litt irritert i grunn, norge er grådig som faen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du og sammenligner ungdommer fra 18-25år fra norge og tyskland kan jeg love deg at de kjører mye bedre/nyere biler enn oss her borte!

hjelper ikke å ha en årsinntekt som er myyyye høyere enn resten av verden når vi i grunn ikke har 50% av den igjen etter at vi har betalt avgifter på alt faenskap her ilandet.

Jeg har familie i sveits, søskenbarne mitt kjøpte en splitter ny saab 240hk som 20åring for rundt 300tusen kroner.

Ser fadern tjener rundt 20tusen som busssjåfør her, mens onkelen min også som busssjåfør i sveits tjener ca.25000kr etter skatt ja!

Er ikke helt enig i at de kjører bedre biler i tyskland enn i norge. Nå har jeg kjørt endel i tyskland og har kommet tiil den konklusjonen at deres bilpark var mye nyere og bedre før de kom inn i EU. Mange av de gode veiene som vi en gang kalte de. Er nå store lappetepper som ikke er gode å kjøre på.

Standarden i tyskland har sunket etter hva jeg oppfatter.

Men ja. Norge er syke på avgifter. Men en ting pleier jeg å trøste meg med da. Danmark har høyrere avgifter enn oss. De har høyere skatter på inntekt også. Det er kun kjøtt, alkohol og tobakk som er billig der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at mange nordmenn kjører drittbiler er fordi de er konservatie og ikke bryr seg stort om bil. Det er noe som har sittet igjen fra tidligere norske generasjoner, de sparer på det så lenge det virker. Det at norge er avgifts griske er også en av årsakene til at man kvier seg for å bytte ut den gamle Volvoen som har gått i 15 år! Vi er også de landet i europa hvor vi er mest misfornøyde og klager mest fordi når alle snakker om hvor billige biler er i utlandet, er det eneste man fokuserer hvor griske staten er og da er temaet om lønningsnivåene glemt.

Også det faktum at det fortsatt sitter litt igjen av "Du skal ikke vise at du er noe" tankegangen! Et eksempel på det er gata der hvor min bestemor bor, noen hus bortenfor ligger en staselig bolig med smijensporter der det lå et gammalt lager før! Han som bo der er rundt 40 år og har siden han var i 20 årene byggd opp et IT selskap som han solgte i fjor! Han har i alle år kjørt de nyeste og råeste bilene, husker han kom i Porsche Cayenne Turbo da de kom eller da han kjøpte seg Aston Martin DB9! Hver gang han har kjøpt et nytt glis så står gammla i vinduet og mumler "Hvem tror han at han er, tror han at han er bedre enn alle oss andre" eller tenk å sløse bort penger slik" men det som blir glemt er det han gjorde ifjor! Da han asfalterte hele gata og betalte fra egen lomme :roll:

Når det gjelder hva slags biler ungdommen kjører i de forskjellige landa så tror jeg ungdommen i Norge stiller meget sterkt. Hvis man ser litt ut fra rånebygdene på det indre østland så ser man at det er svært mange hardtarbeidene ungdommer mellom 18 og 20 år som kjører meget bra biler. Jeg selv kjørte 02 E39 520I da jeg framdeles gikk på Videregående, en i klassen min kjørte 03 modell A6 og her er det ikke snakk om "pappagutter" [-X Snakka med en Danske som var så overasket over hvor mange "drittunger" som kjørte feite biler her i landet, i danmark skulle de være heldige om de hadde egen bil før de var 22 og da blei det en gammal Golf eller Peugeot! De kunne bare drømme om E39er med svære felger og M-styla E36 325er eller chippa turbo Audier. Har du vært mye i Sverige så skjønner du at det går mest i Saab 900 og Volvo 740 blant ungdommen!

Nå er jo bankene generelt sett meget rause om dagene, har du fast jobb så er det meste i orden! Jeg kan jo ta min egen kameratflokk som eksempel der alle er under 22 år. Der kjøres det bla 05 A3 Sportback, 05 Chevrolet Tahoe, 03 Golf GTI, et par strøkene 523er, 04 320CI og her er det snakk om arbeidsvillige folk hvor alle kommer i fra vanlige familier men har jobb og litt lån i banken. Jeg vet om 18-19 åringer i området her som ratter rundt i bla 10 mod Audi A5, E60 og E90er men her er det snakk om litt pappafinansiering også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hva slags biler ungdommen kjører i de forskjellige landa så tror jeg ungdommen i Norge stiller meget sterkt. Hvis man ser litt ut fra rånebygdene på det indre østland så ser man at det er svært mange hardtarbeidene ungdommer mellom 18 og 20 år som kjører meget bra biler. Jeg selv kjørte 02 E39 520I da jeg framdeles gikk på Videregående, en i klassen min kjørte 03 modell A6 og her er det ikke snakk om "pappagutter" [-X Snakka med en Danske som var så overasket over hvor mange "drittunger" som kjørte feite biler her i landet, i danmark skulle de være heldige om de hadde egen bil før de var 22 og da blei det en gammal Golf eller Peugeot! De kunne bare drømme om E39er med svære felger og M-styla E36 325er eller chippa turbo Audier. Har du vært mye i Sverige så skjønner du at det går mest i Saab 900 og Volvo 740 blant ungdommen!

Kan ikke si jeg kjenner meg helt igjen her, men det er kanskje fordi jeg bor i Oslo. De fleste under 25 i Oslo kjører ikke nyere type bil eller har ikke bil. Grunnen er kanskje det at bo kostnadene i Oslo er gangske høye fra hvordan det er utenfor. Det skal godt gjøres å få seg noen form for bolig i Oslo i dag for under 1.2-1.5 millioner kroner. Hvis man i tillegg skal ha bil på toppen der tror jeg uansett hvor lånevillig banken er at det blir vanskelig. Husker jeg var på fest på kongsvinger for en tid tilbake og da kom vi litt inn på bolig priser. Hu hadde betalt 600 000 for en 60 km2 leilighet i nærheten av sentrum. Hvis man da jobber en god del ved siden av så vil det være mulig å kjøpe bil til 3-4 hundre tusen, hvis man ønsker det, da et lån på en million fint går ann å håndtere med lønn på ca 300 000 i året.

Nå er jo bankene generelt sett meget rause om dagene, har du fast jobb så er det meste i orden! Jeg kan jo ta min egen kameratflokk som eksempel der alle er under 22 år. Der kjøres det bla 05 A3 Sportback, 05 Chevrolet Tahoe, 03 Golf GTI, et par strøkene 523er, 04 320CI og her er det snakk om arbeidsvillige folk hvor alle kommer i fra vanlige familier men har jobb og litt lån i banken. Jeg vet om 18-19 åringer i området her som ratter rundt i bla 10 mod Audi A5, E60 og E90er men her er det snakk om litt pappafinansiering også :wink:

Ikke dårlig bil park det der nei. Mine kjørte gamle Asconaer, 240, t-bane eller rød sporveisbuss. Så vil nok mene det er litt forskjell hvor hen i landet du bor, og de fleste av oss jobbet og stod på vi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er nok det landet i verden hvor vi bruker mest penger på bil veid opp mot inntekt. Vi er ekstremt opptatte av bil og mange har jo bil som koster opptil 2-3 ganger årsinntekten vår.

Er heller ikke enig at i Tyskland så har de unge mye bedre bil enn de unge her. Unge tyskere farter ofte rundt i små Corsa'r og andre billige biler. Det er sjeldent at f.eks en 20åring ratter rundt i en BMW M3. Det er myye skatt på eldre grombiler der nede. Eldre biler med stor motor er dyrt å eie der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok arrestere deg litt der ;) Fleste tyskere kjører faktisk nyere biler og da ikke nødvendigvis Opel og seat.

Alfa Romeo f.eks er en billig bil i Tyskland og har store markeder.

Det som er greia i Tyskland (om jeg husker helt rett) er at de fleste kjøper bilene sine hos forhandlere da de er pålagt å selge med 2 år garanti. Og da vil ikke forhandlere selge biler som er serlig eldre enn 5 år pga fare for problemer. Disse raser dermed i pris da de må selges av privatpersoner, evt eksporteres til oss i Norge som synes det er flott og fint med gamle biler.

Men helt enig, norske avgiftene er helt bak mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er helt topp at norge har en gammel bilpark jeg, da "slipper" vi å se nye drittbiler på veiene som ikke har støtfangere engang, men bare noe krølla skum med plast over(les støtfangere som ikke er støtfangere), eller vent litt.. jo det ser vi jo hele tida, type corolla 1,3, prius, civic, cayenne osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...