Gunnar Skrevet Juni 16, 2010 Share Skrevet Juni 16, 2010 Den er ikke godkjent for å beregne effekt som kan være grunnlag for tollavgift nei. Den er imidlertidig godkjent for å måle effekt til å avskilte, tro det eller ei. Bare 2WD-rulle vel, slik at vi med drift på alle fire kan være trygge om vi skulle få lyst på en chip? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juni 16, 2010 Share Skrevet Juni 16, 2010 Tja, ikke godt å si ut fra filmen her: http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1338718.ece Jeg hadde ikke vært bekymret for chipping uansett. De måler jo whp på den rulla. Og 10-12-15% drivverkstap.... 2-2 = 0. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 16, 2010 Share Skrevet Juni 16, 2010 Den der kjenner jeg til ja, men det er en fastmontert rulle hos Vegvesenet i Trondheim. Trodde de kanskje hadde fått en dynohenger/lastebil som de rullerte rundt i landet. Har sett slike hengere på messer/treff. Den fastmonterte rulla blir vel mest kun for helt spesielle tilfeller, ikke normal chipping. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juni 16, 2010 Share Skrevet Juni 16, 2010 Ja, det sies at de har fått dynohenger. Jeg har ikke sett eller hørt noe mer om den. Kan ikke tro annet enn at en 4WD mobil rulle vil kreve rimelig stor henger. Med mindre de ikke bruker modulenheter da, med tilkobling av nav (tror neppe de tar seg tid med det) ala Dynapack. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 16, 2010 Share Skrevet Juni 16, 2010 Tvilsomt at de begynner å skru av hjulene på bilene de kontrollerer. Da er det ihvertfall veeeldig lett å ha "glemt" (eller "mistet") nøkkelen til låseboltene for å unngå kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Just-turbodiesel Skrevet Juni 16, 2010 Share Skrevet Juni 16, 2010 er jo helt utrulig hvor mye penger staten bruker på dette, hadde de gitt f... i alle de latterlig tekniske kontrollene, så hadde kanskje hatt råd til å gjøre noe med veiene hvor folk har blitt drept, slik som skjedde med småbarnsfaren i Oslo, hvor et stort hull i veien førte til at han mista kontroll på motorsykkelen og ble drept av en bil fra motsatt hold. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Juni 16, 2010 Share Skrevet Juni 16, 2010 Dette høres ut som en god idè, jeg har ingenting å skjule så da vil jeg jo komme fortere ut igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juni 16, 2010 Share Skrevet Juni 16, 2010 Synes også at dette høres bra ut! For oss som har alt på det rene så ser jeg ikke noe dumt med dette, bare greit å få luka ut alle de tullingene som kjører rundt uten Eu godkjenning og forsikring! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 16, 2010 Share Skrevet Juni 16, 2010 er jo helt utrulig hvor mye penger staten bruker på dette, hadde de gitt f... i alle de latterlig tekniske kontrollene, så hadde kanskje hatt råd til å gjøre noe med veiene hvor folk har blitt drept, slik som skjedde med småbarnsfaren i Oslo, hvor et stort hull i veien førte til at han mista kontroll på motorsykkelen og ble drept av en bil fra motsatt hold. Samtidig så er det samfunnet som må betale NÅR noen med et vrak av en bil uten forsikring og som heller ikke bidrar i form av veiavgift kræsjer og ikke har råd til å betale for seg. Ser ikke egentlig problemet med å sjekke slike ting. Nå er det jo nesten irriterende å være av de som alltid betaler årsavgiften i tide og har alt på stell fordi man ser andre kan kjøre "gratis" i åresvis uten noe stress. Men med et forbehold, og det er at man faktisk ikke blir registrert på noen annen måte enn akkurat når det sjekkes. Jeg håper ikke det vil bli logget forespørsel på noen som helst server, i så fall er man plutselig overvåket enda et sted... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Juni 16, 2010 Share Skrevet Juni 16, 2010 Syns det er bra de har en viss kontroll. Er så utrolig mye shabby biler ute på veiene. Mange folk kjører jo til bilen bryter sammen og blir ukjørbar. EU-kontrollen er veldig riktig å ha selv om jeg det er styr når man har "ulovlig" bil. Har man ikke råd til forsikring osv og holde bilen i grei stand har man ikke råd til bil. Ta bussen... Ser på et politiprogram fra UK nå. Da har de koblet dette systemet opp til databasen over registrerte forbrytere osv. Ikke sjelden de finner narko i bilen f.eks... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juni 16, 2010 Share Skrevet Juni 16, 2010 Men med et forbehold, og det er at man faktisk ikke blir registrert på noen annen måte enn akkurat når det sjekkes. Jeg håper ikke det vil bli logget forespørsel på noen som helst server, i så fall er man plutselig overvåket enda et sted... My point exacly! Jeg har ikke noe tro på at vi ikke blir det. Av hva jeg har opplevd hittil er det ingenting som tilsier at de rette folkene ikke holder oss for narr. Gjøken som har lagd dette systemet har jo bevist tidligere at han er idiot, eller hva Gunnar. Som nevnt, i England, som kanskje er det verste eksempelet etter USA og resten av østlige diktatursamfunn så overvåker de noe vanvittig etter den nye 'terror'-reformen kom i 2008(?) som ga de hjemmel for alt mulig rart. Jeg har ikke problem med å skjønne det der borte, hvor de faktisk har MASSE folk, og frytkelig mange av dem innvandrere + terrorangrepene. Husker det var framme en engelsk avis som hadde forsket på dette. De fant ut at du var 100% overvåket fra et bestemt sted i London til du var fremme i Birmingham. Da var det x-antall tusen videokameraer dekket deg under hele turen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sturlis Skrevet Juni 16, 2010 Share Skrevet Juni 16, 2010 Syns igrunn dette er veldig bra jeg, det er altfor mange som kjører rundt med avskiltningsbegjær, ikke forsikring i orden, manglende eu-kontroll osv. MEN, dette systemet må ikke ta helt av, hva med de som kjører uten sertifikat, i beruset tilstand, med besittelse av narkotika, osv osv? Skal de slippe unna fordi alt er i orden med bilen de kjører? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Juni 16, 2010 Share Skrevet Juni 16, 2010 Burde ikke være umulig å koble opp dette mot førerkortregistre, kriminalregistre osv som de gjør i England. Dvs kjører det en bil der bileier ikke har lappen så blir den stoppa. Er eier ettersøkt blir den stoppa osv. Er ingen fan av overvåking, men greit å få vekk biler/folk som ikke har noe på veien å gjøre. Men kjenner jeg Norge rett måler de vel farta med samme utstyret... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skrotenisse Skrevet Juni 17, 2010 Share Skrevet Juni 17, 2010 Burde ikke være umulig å koble opp dette mot førerkortregistre, kriminalregistre osv som de gjør i England. Dvs kjører det en bil der bileier ikke har lappen så blir den stoppa. Er eier ettersøkt blir den stoppa osv. Er ingen fan av overvåking, men greit å få vekk biler/folk som ikke har noe på veien å gjøre. Men kjenner jeg Norge rett måler de vel farta med samme utstyret... Helt enig.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Juni 18, 2010 Share Skrevet Juni 18, 2010 Som nevnt, i England, som kanskje er det verste eksempelet etter USA og resten av østlige diktatursamfunn så overvåker de noe vanvittig etter den nye 'terror'-reformen kom i 2008(?) som ga de hjemmel for alt mulig rart. Interessant, egentlig: I Storbritannia og USA drives overvåkning og innskrenking av den enkeltes bevegelsesfrihet med begrunnelse i rikets sikkerhet og krigen mot terror. I Norge, derimot, er motivet for overvåkningen inndriving av avgifter, og bileiere er målet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå