paukri Skrevet Juni 19, 2010 Skrevet Juni 19, 2010 har en e39 540ia, hendelsesforløp: kjørte hjem fra oslo natt til tirsdag etter Kiss konsert, plutselig slutta varmeapperatet å blåse varme, jeg stoppa og sjekka vannet... måtte da etterfylle 2-3 liter vann.. kjørte videre og da jeg kom hjem stoppa jeg på utsiden... og bilen røykla veldig i regnværet hvit røyk... bilen var helt grei å kjøre men sveiv ikke veldig fint på tomgang.. akkurat som den bare sveiv på 7 sylindere. Jeg skrudde opp alle pluggene og bytta disse, ingen av de var hvite, var litt olje oppi noen av de men det er vist vanlig.. starta bilen, bilen sviev greit etterpå men bilen legger fremdeles hvit røyk når den blir varm, men ikke i sånne mengder som når det regna natt til tirsdag... jeg lurer på om det er en toppakning som er gåen... men jeg vet ikke... noen som har tanker og kan hjelpe meg litt med hva som kan være feil...?? setter pris på alle innspill!!
Alpejohn Skrevet Juni 19, 2010 Skrevet Juni 19, 2010 har en e39 540ia,hendelsesforløp: kjørte hjem fra oslo natt til tirsdag etter Kiss konsert, plutselig slutta varmeapperatet å blåse varme, jeg stoppa og sjekka vannet... måtte da etterfylle 2-3 liter vann.. kjørte videre og da jeg kom hjem stoppa jeg på utsiden... og bilen røykla veldig i regnværet hvit røyk... bilen var helt grei å kjøre men sveiv ikke veldig fint på tomgang.. akkurat som den bare sveiv på 7 sylindere. Jeg skrudde opp alle pluggene og bytta disse, ingen av de var hvite, var litt olje oppi noen av de men det er vist vanlig.. starta bilen, bilen sviev greit etterpå men bilen legger fremdeles hvit røyk når den blir varm, men ikke i sånne mengder som når det regna natt til tirsdag... jeg lurer på om det er en toppakning som er gåen... men jeg vet ikke... noen som har tanker og kan hjelpe meg litt med hva som kan være feil...?? setter pris på alle innspill!! Høres litt ut som toppakning da, siden du måtte fylle så mye vann, og at den ryker hvit. Har bilen blitt overopphetet noen gang? Er nåk litt vanskelig å gi noe konkret svar, men for meg høres det ut som toppakning vertfall. Men kan jo godt hende det ikke er noe alvorlig, jeg kjenner ikke disse motorene, så vet helder ikke om det er noe som kan skape slike symptomer. Men du bør vertfall følge med på nivået på kjølevæska i tiden fremmover, og se om det minker..
S.Hafsmo Skrevet Juni 19, 2010 Skrevet Juni 19, 2010 blir radiatorslangene harde etter å ha kjørt en stund? kan du se om det bobler i ekspansjonstanken om du tar av lokket mens motoren går? helt sikker på at det ikke er noen utvendig lekkasje? skulle jo tro at om du hadde gåen toppakning skulle det være minimum en plugg som var våt eller skilte seg ut på annet vis. de 2 gangene jeg har hatt vannlekkasje på min har det vært ekstern lekkasje. en gang fra plastlokket over termostat og en gang på pumpehuset (plast) på pumpa som mater interiøret.
Haug530D Skrevet Juni 19, 2010 Skrevet Juni 19, 2010 blir radiatorslangene harde etter å ha kjørt en stund? kan du se om det bobler i ekspansjonstanken om du tar av lokket mens motoren går?helt sikker på at det ikke er noen utvendig lekkasje? skulle jo tro at om du hadde gåen toppakning skulle det være minimum en plugg som var våt eller skilte seg ut på annet vis. de 2 gangene jeg har hatt vannlekkasje på min har det vært ekstern lekkasje. en gang fra plastlokket over termostat og en gang på pumpehuset (plast) på pumpa som mater interiøret. Om han har fyllt på noen liter burde det jo være mulig å se det på veien da, er jo litt merkelig at det skulle ryke hvitt om det er utvendig lekkasje også da, nei for meg høres det ut som Worst Case Scenario.
iittala Skrevet Juni 19, 2010 Skrevet Juni 19, 2010 Hvor ofte sjekker du nivået på kjølevannet? Les - ble det fort lite eller kan det ha vært lite lenge, 2-3 liter er ikke så veldig mye på en v8, det går på mange liter.. Defekt innsugsmembran? http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=161
paukri Skrevet Juni 19, 2010 Forfatter Skrevet Juni 19, 2010 det går 12 liter kjølevæske på bilen.. ja jeg mener at det bobler i vannet når bilen sviver og slangene er gode og harde.. det er ganske stort trykk i kjøle systemet når jeg tar av lokket... men jeg ser ikke noe stor dam under bilen når jeg står på tomgang heller.. å nei jeg er ikke sikker på om det er noen utvendig lekasje... så vidt jeg vet har ikke bilen blitt overoppheta noen gang.. men jeg måtte bytte en radiator slange for ett par mnd. siden... nåla var aldri over midten men var mye vann som rant ut...
Bmw_325i_ Skrevet Juni 19, 2010 Skrevet Juni 19, 2010 høres ut som kompresjonen går ut i kjølevannet. ta komptest så finner du ut hva som har skjedd
paukri Skrevet Juni 20, 2010 Forfatter Skrevet Juni 20, 2010 hvis det er tilfelle er det toppakningen som er gåen da eller?
Aquarius Skrevet Juni 20, 2010 Skrevet Juni 20, 2010 Hvit røyk i eksosen tyder vel på at du får vann i en eller flere sylindre, så teorien om defekt topp-pakning er vel ikke helt av veien. Har du kontrollert hvordand oljen ser ut?
Concep Skrevet Juni 20, 2010 Skrevet Juni 20, 2010 da har du ryket topp pakningen ut til en eller flere av kjøle kanalene, men ikke oljekanalene
aottesen Skrevet Juni 20, 2010 Skrevet Juni 20, 2010 Jeg bare nevner det, sånn for ordensskyld: min bror trodde det var toppakningen på sin da det forsvant mye vann. Men han fant ut at det var termostathuset (i plast) som var sprukket og lakk vann. Det forklarer ikke den hvite røyken Men jeg syns nå den motoren blåser røyk (= mye eksos) uansett, om du står på tomgang og ruser.
paukri Skrevet Juni 21, 2010 Forfatter Skrevet Juni 21, 2010 ja nå blir det toppakning bytte. lekker ikke vann fra bilen noen sted. ser ut som det kommer ut av eksosen. kommer en del luft bobler ut av ekspansjons tanken når den står på tomgang med lokket av også så noen som vet om eller kan gi meg en god DIY på toppaknings bytte?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå