Trollet_ Skrevet Juni 23, 2010 Skrevet Juni 23, 2010 Titter litt rundt etter ny arbeidsbil, jobber og er medeier i et rimelig nytt Elektrikkerfirma, så vi kjøper bilene selv og har heller en femtilapp ekstra i timelønn på hver fakturerte time. Da vi startet opp gikk det en del penger i aksjekapital, noe som reduserte budsjettet til arbeidsbil en del. kjørte tilfeldigvis forbi en vw caddy 1996 modell det sto "4000.-" i ruta på, (med havarert girkasse). en time senere var bilen kjøpt og betalt og et par dager senere var girkassa skiftet, rustflekkene tatt og reklamen var kommet på. har snart drevet i et år, ser ut til at firmaet går strålende og jeg vil finne meg en litt bedre arbeidsbil, men klarer ikke helt og finne noe jeg liker. planen var og bruke en plass imellom 50 og 100 000.- , vil gjerne ha muligheten til og kunne dra tung henger og har 4wd, noe som utelukker nyere caddy, partner og de "småe" arbeidsbilene. bør også være rimelig nytt/fin og ha reklame på. har sett en del på: -Toyota Hiace d-4d, som jeg har hatt som arbeidsbil tidligere, negative er at den trekker bare 2000kg henger, ELENDIG firehjulstrekk, dårlig komfort, mye støy og alt virker svært billig, men veldig holdbart. -Volkswagen Transporter, der ting virker litt mer gjennomført, men samtidig kansje litt skrøpelig, har en kollega som har en slik som har stått mye på verksted, de modellene som er innen min prisgruppe er gjerne de som har problemer med rust og sinkslipp (2004-2006) synes heller ikke disse er spesielt god og kjøre føler at man sitter på kirkebenken akkurat som i hiacen, overaskende mye veistøy for tysk bil og være. Hyundai Galloper: Bedre sittestilling og generellt bedre og kjøre, trekker 3500kg henger, har bra firehjulstrekk (ordentlig fordelingskasse) men har etter min oppfattning litt problemer med sprekker i toppen, varerommet er også litt lite i forhold til hiacen og transportern. Ford Econoline Powerstroke: tøff bil, god og kjøre, trekker 4000kg henger, god plass baki. sluker diesel, skjelden med 4wd, og stortsett alle er lette lastebiler; noe jeg egentlig ikke har lov til og kjøre... har lekt litt med tanken på X5 også, men kommer vel godt over mitt budsjett selv som varebil. Setter pris på erfaringer og anbefalinger, vet det gjelder lite bmw, men regner med all bilprat er "godkjennt" under "annet bil og motorprat".
Der Barockengel Skrevet Juni 23, 2010 Skrevet Juni 23, 2010 Jeg antar du har BE-førerkort? Transporter 4-motion tror jeg du bør opp i nærmere 200.000 før jeg egentlig ville vurdert kjøp. Hvis 4x4 er viktig, tror jeg en asiatisk terreng-modell med grønne skilter kunne være riktig. En rustfri Galloper kunne vært noe - gjennomprøvd teknikk og ikke akkurat superkjent merkenavn. Suzuki XL7 er ikke dumt; kjedelig men skuddsikker - men de holder seg ganske bra i pris, hvilket er en ulempe i kjøpsøyeblikket.
Lars89 Skrevet Juni 24, 2010 Skrevet Juni 24, 2010 Vet ikke mye om kvailteten, men et tøft alternativ med skikkelig 4x4 http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22894830
Trollet_ Skrevet Juni 24, 2010 Forfatter Skrevet Juni 24, 2010 Takk for respons Jeg antar du har BE-førerkort? Transporter 4-motion tror jeg du bør opp i nærmere 200.000 før jeg egentlig ville vurdert kjøp. Hvis 4x4 er viktig, tror jeg en asiatisk terreng-modell med grønne skilter kunne være riktig. En rustfri Galloper kunne vært noe - gjennomprøvd teknikk og ikke akkurat superkjent merkenavn. Suzuki XL7 er ikke dumt; kjedelig men skuddsikker - men de holder seg ganske bra i pris, hvilket er en ulempe i kjøpsøyeblikket. Skal ta BE til høsten, kjekt og kunne dra f.eks bilhenger eller henger med minigraver, lifter (noe vi bruker ofte) lovlig... XL7 er vel fremdeles noe i dyreste laget ja... kunna forsåvidt tengt med den, Toyota Landcruiser eller Hyundai Santa-Fe som også er i samme klassen, Blir desverre litt i dyreste laget enda iværtfall. Haller litt imot Galloper'n, har kjørt en i kortutgaven før, mener og huske at den var rimelig grei og kjøre. Må vel nesten finne en og prøvekjøre for og friske opp minnet litt Vet ikke mye om kvailteten, men et tøft alternativ med skikkelig 4x4 http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22894830 Har såvidt sett litt på disse ja, samme motoren som sitter i Galloper'n (modernisert gammel Pajero). Har ikke prøvekjørt disse, men har en anelse om at man blir sittende litt på kirkebenken som i Hiace og Transporter'n, får sette denne også på lista over biler som skal prøvekjøres. Noen som har noe erfaringer 2.5 turbodieselmotoren som sitter Hyundai og Mitsubitchi ? Har hørt mye rykter om sprekkdannelser i toppen.
Hans Wilhelm Skrevet Juni 24, 2010 Skrevet Juni 24, 2010 Jeg har kjørt en slik Hyundai litte grann. Synes den virket veldig grei og kjøre. Tror den kan være vel verdt en prøvekjøring ihvertfall. Kvaliteten vet jeg ingenting om, da jeg kun har lånt en slik ved ett par anledninger da jeg trang stor trekkbil.
Trollet_ Skrevet Juni 24, 2010 Forfatter Skrevet Juni 24, 2010 Regner med det er H-1 du snakker om da? får vel ta med en tur innom Hyundai-dealern i Bodø og høre om han har noe jeg kan prøve
Trollet_ Skrevet Juni 25, 2010 Forfatter Skrevet Juni 25, 2010 Prøvekjørte en Galloper idag, synes den var relativt grei og kjøre, litt spretten i humper pga blafjæringer og kansje en smule ustabil ved litt harde svinger. Likte sittestillinga bedre enn i Hiace og transporter. denne var en 99 modell som hadde rullet 220 000km, prisen havner på 59 000.-, bilen hadde feil farge og en del lakkrust. kunne også kjennes ut som at det var en del slakke i krysset. Synes det hørtes tøft ut med en slik i hel-hvit, skjermbreddere, store hjul og tonede bakruter:)
jon///M Skrevet Juni 25, 2010 Skrevet Juni 25, 2010 ikke finn på og kjøpe hyundai h1 med 4wd ivertfall!! girkassen er garantert til og havarere etterhvert og det koster mer en det smaker og fikse! ta gjerne en tur til et stort bilopphuggeri og spørre om di har 4wd kasse til h1, du får garantert svar at di 4wd bilene di har er der nettopp pga av girkassa!! jeg aner ikke om galopern har samme kasse. 2.5td motoren er faktisk ganske bra. men ellers så hadde jeg så masse problemer med min h1 at jeg anbefaler ingen og kjøpe det! nå har jeg gådt over til vw transporter. en mye bedre bil og kjøre ivertfall! kvaliteten kan jeg enda ikke si noe om da jeg bare har hatt den noen mnder. den kan foresten trekke 2300kg, noe som holder i massevis egentlig om du ikke skal trekke gravemaskiner bakpå!
Robin L Skrevet Juni 25, 2010 Skrevet Juni 25, 2010 for all del går for noe som er driftsikkert. blir bare stress å styr om det blir noe når man er såppas avhengig av bilen... hva med en pajero langutgave? vet om en rørlegger som har en slik. har aldri vært noe problemer eller noe sa han. vi hadde forresten galloper på jobben tidligere, men dette var før min tid. kan høre hvordan de var da om du ønsker de. nå kjører vi vw transporter. har vært noen småfeil med bilene, men lite i grunn.er 05-07 modeller vi har tror jeg. 1,9 tdi. har hatt ett par heftige regninger på den bilen som har gått lengst i det sistet (120k.km). den jeg har har gått 48k. er byttet clutch på den før jeg fikk den..... (dette har vært skiftet på mange biler.er for liten motor til vekta tror jeg. må slure endel i bratte bakker osv. og den værste vinterbilen ever! (framhjulsdrift) er ett vaskefirma her i byen som har en e39 varebil som firmabil : ) drit tøff! svart med sotede vinduer. får ikke bedre varebil å kjør hvertfall, det er helt sikkert! begrenset med plassen dog
Trollet_ Skrevet Juni 25, 2010 Forfatter Skrevet Juni 25, 2010 Fryktelig skeptisk til Transporter, en kollega har det, han har visst vært plaget med BLA motorhavari, klutsjhavari og girkassa uler og føles litt slakk. Vi har også kjøpt en fellesbil til prosjekter eller hvis en bil blir stående, dette er en 06-modell som dypt preget av rust og sinkslepp, kakkler og skrangler en del når den er kald, rullet 60 000km. Personlig synes jeg Transporter er helt jævlig og kjøre mtp sittestilling, liten "spretten" motor med aaaalt for korte gir, nesten umulig og kjøre uten at kjøringen blir delvis nøkkete. Men utsendemessig og plassmessig er det kansje den bilen som passer best. Sittestillinga i Hiace synes jeg også er helt jævlig, men den bilen er utrolig nok bedre og kjøre tatt i betraktning at det er japansk og "billig" utført, trekker dog bare 2000kg. Har H-1 ordentelig fordelingskasse med to girspaker og sperre på bakaksling? Galloper er en modernisert gammel Pajero faktisk (pajero 85-90 tror jeg), og har samme motor som Pajero, L100, L200, L300, L400, Hyundai H1, H100 osv. Den fåes i en utgave som trekker 3500kg, noe som holder til minigravere og lifter. Hadde BMW laget varebiler (unntakk Mini), så hadde det jo ikke vært noe og spekulere i
Trollet_ Skrevet Juni 25, 2010 Forfatter Skrevet Juni 25, 2010 er ett vaskefirma her i byen som har en e39 varebil som firmabil : ) drit tøff! svart med sotede vinduer. får ikke bedre varebil å kjør hvertfall, det er helt sikkert! begrenset med plassen dog Har lekt litt med tanken, ser at og importere X5 på grønne skilter heller ikke er så dyrt men så var det dette med signalene man sender ut til kundene når kundene ser en slik som arbeidsbil tenker de; "de tjener alt for mye, så de bruker vi ikke", synd egentlig, når man egentlig bare er BMW-entusiast:)
Robin L Skrevet Juni 25, 2010 Skrevet Juni 25, 2010 er endel plasser på min og at lakken har sluppet og rust tittet fram. ved alle dørhåndtakene bla. ei sinnsyk skrangling i dashbordet jeg klikker av snart..... så er det veldig korte gir som du sier. ofte er 2.a for tungt så må liksom ned i 1. skikkelige kveringsfornemmelser på den også. merker det endel slakk når man slipper opp gassen og gir på igjen. gå for 2,5liternen i såfall! har allerede begynt å skifte noen foringer osv på de, noen clutcher, absenhet på en bil, lamellene på clutchen løstnet på en bil (brukerfeil?) og noe tull med girkassa på en bil er det jeg kommerpå i farta. sats på noe driftsikkert! svindyrt når ting går istykker og gjerne når man trenger bilen igjen kjapt og ikke har sjangs til å se på det selv osv.. får jo mange pene e39 diesel for en grei pris nå. men spørs om de blir for små. er elektriker selv. og transporteren er full nok for å si det sånn. men er utrolig mye unødvendig piss inni der da, det skal sies. veide bilen til 2,8 tonn en gang : P da er det tungt til 1,9ern
BjørnA Skrevet Juni 25, 2010 Skrevet Juni 25, 2010 Jeg hadde ikke vært et sekund i tvil. Jeg hadde strukket budsjettet bittelitt og gått for en Toyota LC. F.eks. denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22652227
316 Skrevet Juni 25, 2010 Skrevet Juni 25, 2010 VW Caddy Maxi med 2.0 tdi motoren og firhjulstrekk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå