Wiking Skrevet Juni 26, 2010 Share Skrevet Juni 26, 2010 Hei! Har akkurat hatt min -92 M5 til godkjenning hos biltrangsynet. Ble nektet godkjenning med den begrunnelse at bilen ikke hadde sideblinklys! Jeg er hellig overbevist om at dette ikke er nødvendig. Bilen ble originalt levert uten dette i Tyskland (som er et EU/EØS land) og da skal man også godkjenne dette her hjemme. Den er tross alt original og godkjent akkurat slik i Tyskland. For å si det sånn; jeg skjærer ikke hull i skjermene på en original og helt strøken M5 uansett... Er det noen som har peiling på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juni 26, 2010 Share Skrevet Juni 26, 2010 Det er påbudt med sideblinklys i Norge, har selv vært borti dette når jeg jobbet som bilmekaniker, ettermontert noen sideblinklys. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Juni 26, 2010 Share Skrevet Juni 26, 2010 er jo bare å kjøpe slike klistremerke led blinklys, å sett de på med ledningen inn i skjermåpningen istedet for å lage hull. noe sånt jeg tenkte å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet Juni 26, 2010 Share Skrevet Juni 26, 2010 Var 1'er feil på eu kontroll av bil til en kompis da han manglet sideblinklys... Ihvertfall gikk det gjennom, og bilen har ikke sideblinklys nå Men mulig andre regler ved import? I værstefall må du få på noe blinklys på et vis.., lån deg noen skjermer med hull til dette, eller bruk noe klistremerke greier som nevnt? Om du ikke vil skjære i skjermene og montere da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wiking Skrevet Juni 27, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 27, 2010 Har bladd litt i kjøretøyforskriften. Siterer § 1-15 i denne: § 1-15. Spesielle unntak for bil Bil i gruppe M1 og N1 som er i original utførelse er unntatt fra kravene i denne forskrift såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i annet EØS-land eller USA er tilfredsstilt, jf. § 3-1 nr. 8 og § 6-12 nr. 4. Bilen må imidlertid ha lykter med farge som angitt i kapittel 28 og være merket med understellsnummer som angitt i § 6-4. Med «original utførelse» menes kjøretøy som innvendig, utvendig og teknisk er i den utførelse den ble levert i fra fabrikken. Unntaket etter første ledd gjelder uavhengig av om bilen tidligere har vært registrert i annet land. For bil som tidligere har vært registrert gjelder de krav som gjaldt på tidspunkt for registrering. Bil som ikke tidligere har vært registrert må tilfredsstille de kravene som gjelder når bilen fremstilles for godkjenning i Norge, eventuelt godkjenningstidspunkt i annet land hvis dette kan godtgjøres. Bil som ikke tidligere er registrert må uansett oppfylle følgende krav: - § 13-2 dekk på bil - støykrav, jf. direktiv 92/23/EØF som senest endret ved direktiv 2001/43/EF, - § 16-2, bilbelter, jf. direktiv 77/541/EØF som senest endret ved direktiv 2000/3/EF for bil i gruppe M1, - § 24-5, støy fra bil, jf. direktiv 70/157/EØF som senest endret ved direktiv 1999/101/EF, - Kapittel 25, avgasser, jf. direktiv 70/220/EØF som senest endret ved direktiv 2002/80/EF og direktiv 88/77/EØF som senest endret ved direktiv 2001/27/EF og - § 49-1 opplysninger om CO2 -utslipp og drivstofforbruk, jf. direktiv 80/1268/EØF som senest endret ved direktiv 1999/100/EF. Ambulansebil kan ikke godkjennes etter denne bestemmelse. Min M5 er 100 % original og er godkjent i Tyskland. Såvidt jeg kan skjønne, så er det ikke tvil om at den skal godkjennes som den er, dvs uten sideblinklys. Dette er jo også generelt i tråd med Norges forpliktelser i forhold til EØS-avtalen når det gjelder harmonisering av regelverk. Er det noen som har vært borte i dette før og eventuelt kan kommentere om jeg har misforstått totalt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KalMar Skrevet Juni 27, 2010 Share Skrevet Juni 27, 2010 stikk til BMW og få de til å skrive på en lapp av slik kommer bilen originalt, få et stempel av dette også. Så tar du med deg utskrift av loven og stikker på biltilsynet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wiking Skrevet Juni 27, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 27, 2010 Det skal jeg definitivt gjøre! Helt utrolig at biltilsynet ikke vet dette, spesielt når det jeg begynner å protestere på at det skal noteres som mangel. Da synes jeg i alle fall at de kan ta seg bryet med å undersøke litt, det er jo ikke uten grunn at man menere at ting ikke skal være slik. Jeg fikk heller beskjed om at jeg måtte klage på vedtaket, men at jeg ikke måte forvente at de kom til noen annen konklusjon. Kundeservice... Jeg lurer på hvor mange som har blitt "lurt" til å sette på unødvendige lys... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet Juni 27, 2010 Share Skrevet Juni 27, 2010 Om de ikke blir mer medgjørlige, så kan du som sagt tidligere kjøpe noen led sideblink med dobbeltsidig teip bak. Ta av lista på forskjermen og tre ledningene inn hullet der. Ledningene kan du bare teipe til pæreholderen til blinklysene foran, bare sånn at de får strøm. Utrolig enkelt, og krever null inngrep i bilens originale ledningsnett. Er bare å fjerne etterpå, og etterlater ingen spor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Juni 27, 2010 Share Skrevet Juni 27, 2010 For å si det sånn, dette er det en løsning på ved å skaffe papirer. Hvor mange amerikanske biler ( amcars, altså eldre biler ) blir ikke importert hit hvert år? Jeg TVILER på du får en gammal mann til å skru på sideblinkers på sin gamle Mustang, så noen smutthull er det vel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wiking Skrevet Juni 27, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 27, 2010 Btw! Takk for tips angående blinklys med teip. På mandag går jeg på dem, de skal pokker ta meg få omgjøre vedtaket sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ostnes Skrevet Juni 27, 2010 Share Skrevet Juni 27, 2010 Se i tråden til Tommy om hans M3 ac schnitzer, han løste det med ledsideblinklys og dobbelsidig teip Her er tråden : http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.p ... highlight= Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scampi Skrevet Juni 27, 2010 Share Skrevet Juni 27, 2010 At det er utrolig at de ikke vet dette vil jeg ikke si, mtp. hvor mange bilmerker det tross alt finnes. Dessuten er det lettere å be deg fikse det enn å ta seg bryet med å sjekke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
largund Skrevet Juni 27, 2010 Share Skrevet Juni 27, 2010 Den eneste mulige løsning på dette er at vedkommende kontrollør hos biltilsyn blir gjort oppmerksom på regelverket. Blir forevist det aktuelle regelverk med aktuelle paragrafer og deretter gjort oppmerksom på at han gjør en dårlig jobb og dermed vil bli rapportert til sine overordnede. Såvidt jeg kan forstå ut fra det innlimte utklipp fra kjøretøyforskriften SKAL bilen godkjennes slik den står. Det morsomste som finns er å "ta" såkalte øvrighetspersoner på at de gjør feil!! Vi forventer utfyldig rapport om hvordan det gikk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hauken Skrevet Juni 27, 2010 Share Skrevet Juni 27, 2010 Nå er jo eg kjent for å være vanskelig,men hva er egentlig problemet med å lage to ti mm hull og rett og slett sette på sideblinklys?.. sånn er reglene,du trenger ikke være enig,men sånn er de bare,bilen er jo like flott fortsatt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet Juni 27, 2010 Share Skrevet Juni 27, 2010 For å si det sånn, dette er det en løsning på ved å skaffe papirer. Hvor mange amerikanske biler ( amcars, altså eldre biler ) blir ikke importert hit hvert år? Jeg TVILER på du får en gammal mann til å skru på sideblinkers på sin gamle Mustang, så noen smutthull er det vel? biler før 1971 må ikke ha sideblinklys... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå