Tom K Skrevet Juli 2, 2010 Skrevet Juli 2, 2010 Har nylig kjøpt en E39 Touring og er veldig fornøyd med bilen...bortsett fra at den er et helvete og kjøre hvis det er litt dårlig vei, det sitter 205/50x17 foran og 225/45x17 bak, Har hørt snakk om at E39 er veldig kresen på dekk og felg, stemmer dette ? Har lurt på og kjøpe fire nye 235/45 dekk men vil gjerne vite hva dere kjører med og hvordan deres bil oppfører seg med forskjellige dekkdimmensjoner
Kjennern Skrevet Juli 2, 2010 Skrevet Juli 2, 2010 Tror du rett å slett har dårlige dekk. Opplevde ikke noe sporing med Kumho på min E39.
Flextron Skrevet Juli 2, 2010 Skrevet Juli 2, 2010 Min sporer ikke.. Kjører med Duro HP1 235/40/18. Billige dekk, som bråker litt, men sitter bra på veien.
Glema Skrevet Juli 2, 2010 Skrevet Juli 2, 2010 Min sporer og veldig lite syns jeg, å jeg har 255/30/20.
Tom K Skrevet Juli 2, 2010 Forfatter Skrevet Juli 2, 2010 har Pirelli euforia run flat 205/50 foran og et billigmerke bak. synes dekka foran virker veldig smale til de felgene jeg har, har ikke hatt av hjula så jeg vet ikke hvor breie felgene er. synes det ser alt for smalt ut
Tom K Skrevet Juli 2, 2010 Forfatter Skrevet Juli 2, 2010 Tror nok jeg går for fire nye 235 eller 245/40 så får vi håpe det blir bedre
hillmar Skrevet Juli 2, 2010 Skrevet Juli 2, 2010 Runflat-dekk har alt for harde sidevegger så de vil spore mye mer enn vanlige dekk. Kjøp nye dekk så blirdet nok bra. Blir det ikke det så burde du få tatt en hjulstillingskontroll
Alpejohn Skrevet Juli 2, 2010 Skrevet Juli 2, 2010 Da jeg kjørte med vinterdekk(piggfrie) før jeg fikk nye sommerhjul, dette var 225/50 17", da spora det fint lite. På normal vei merket man ingenting i det hele tatt. Men der veien var værre kunne man merke pittelitt. Nå har jeg 235/35 19" fremme og 265/30 19" bak, syns den sporer en del mer nå. Av og til det blir litt små irriterende å kjøre med. Men som dem sier, man må lide litt for skjønnheten Jeg har Nankang NS 2 dekk nå Edit: Ville og sjekka kasterstag foringene, disse kan lett fremheve sporing. Jeg har nå poly foringer i mine, men syns nå likavel den sporer en del. Men sikkert pga. dekka det da..
Morbus Skrevet Juli 2, 2010 Skrevet Juli 2, 2010 Breiere dekk betyr som regel mer sporing. Så om bilen sporer med 205 så blir det nok ikke bedre med breiere dekk. Da må du finne årsaken til sporingen først. F.eks sjekke hjulvinklene.
Tom K Skrevet Juli 2, 2010 Forfatter Skrevet Juli 2, 2010 joda jeg vet at breie dekk som regel sporer mer, men hvis dekkene er for smale til felgen og i tillegg så er de steinhardt i stammen, da er det heller ikke godt og kjøre med, men det skal taes 4 hjulskontroll og foringer skal sjekkes. selv om det er 2 mnd siden det ble byttet deler for 15000 i forbindelse med eu kontroll, det kan jo være at noe ikke er skrudd skikkelig på plass
samatron Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 hva med å sjekke hjulopphenget på bilen for å finne eventuelle utslitte deler? for lavt ET på felger vil forandre kpi og gjøre bilen my mere følsom for å sporing. dekk med veldig "firkantet" dekkskulder vil også gjøre den mere sporete til forhold til et mere komfort basert dekk med rundere skulder, slike dekk egenskaper er ofte uavhengig av av om det er billige dekk eller ikke. hvis bilen din har for mye spredning vil den spore veldig mye til forhold om den har for mye spissing. hvis du har utslitt yre endeledd eller indre styreledd vil rullemotstanden skape unaturlig mye dynamisk spredning og bilen vil kunne ippleves som sporete. det vil også slarke og gi det variabel sporing. andre slitajser vil også kunne gjøre den ustabil. så her er hva jeg vill gjort hvis jeg var deg: -sjekk alt av hjuloppheng på bilen. hvis du ikke er helt sikker på at du kan sjekke dette 100% så reiser du på et bmw verksted å tar en eu-kontroll. selv om du ikke trenger eu-kontroll nå, lønner det seg å ta det da du ikke betaler mere en 500kr for en grundig sjekk av hjulopphenget. - sjekk dekka dine nøye. les eventuell slitajse. der kan du lese mye om slitajse og hjulvinkler. hvilken dekk skulder har dekkene dine, og hvilen type kjøring er de laget for? -sjekk inpresset på felgene dine til forhold til orginalt. 10mm lavere inpress ser pent ut, men kan være veldig ubehagelig å kjøre med i kombinajson med feil dekk. -ta hjulstillinskontroll -
Flandy Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 Tror også en hjulstilling hadde gjort susen. Min gikk fra å være helt på tryne til nesten ingen sporing!
Tom K Skrevet Juli 3, 2010 Forfatter Skrevet Juli 3, 2010 Det som er gjort/byttet på eu kontrollen i april er følgende... Pendelstag vs foran. Pendelstag hs foran. Pendelstag bak. Endeledd vs. Endeledd hs. Ledd...av et eller annet slag. Jobben er gjort hos Motor Technic AS i Skien, Felgene er 8X17 med ET 20.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå