AVT Skrevet Mars 2, 2011 Share Skrevet Mars 2, 2011 Hva snakker du om AVT? Alle 4 hjulene svinger jo ikke til høyre av man vrir rattet til høyre. Var visst ikke så lurt å snakke så bastant eller? haha Virker effektivt det systemet, må få utrolig god handling Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcRichard Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 Nei tydeligvis ikke. Jeg hadde for alt i verden ikke sett for meg at systemet virket sånn. Beklager hvis du tok det inn på deg at jeg var spydig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 Er det slik at de svinger hver sin vei under en gitt hastighet slik som F10 systemet? eller virker det bare over en viss hastighet? Hva skjer om du kjører på svingete veier da? svinger de samme vei som forhjulet uansett hvor mye du legger over? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AVT Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 Nei tydeligvis ikke. Jeg hadde for alt i verden ikke sett for meg at systemet virket sånn. Beklager hvis du tok det inn på deg at jeg var spydig. Neida, jeg tar det ikke inn på meg. Var bare litt moro.. Er det slik at de svinger hver sin vei under en gitt hastighet slik som F10 systemet? eller virker det bare over en viss hastighet?Hva skjer om du kjører på svingete veier da? svinger de samme vei som forhjulet uansett hvor mye du legger over? Det står forklart på forrige side. Maybe what makes the 850CSi most special was the Active Rear-Axle Kinematics system which was standard on all Euro CSis. It's abbreviation (AHK) is the abbreviation of the german expression for it (Aktive Hinterachs-Kinematik). While normal passively steering rear axles allow the wheels to be slightly turned by the forces acting on them when cornering, the hydraulics of the AHK turns in the rear wheels before those forces build up. The AHK is therefore a real for-wheel-steering system! From a speed of about 60 kph (37 mph, BMW doesn't disclose the correct numbers) and up, a computer controlled hydraulic system steers the rear wheels depending on the turn angle of the front wheels. All four wheels then turn into the same direction, minimize weight shifts (the CSi weighing almost two tons even beats Turbo-Porsches in lane change maneouvers) and even allow steering adjustment in a curve to an extent that would inevitably cause you to crash in any other car. According to various sources the maximum angle the rear wheels turn is between 1.5 and 2.5 degrees (again, BMW doesn't tell). With the introduction of the CSi the Active Rear-Axle Kinematic was also on the option list for the normal 8 series. But the additional amount of money you had to pay was 6400 Euros (DEM 12500), so a non-CSi with AHK will belong to the rarest things on this planet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 Jeg så den, men syntes det var en veldig vag beskrivelse. Den sier jo kun at alle fire hjul svinger samme vei over 60km/t. Svinger de altså samme retning igjennom en sving? mao kjører man litt sidelengs igjennom alle svinger så lenge man kjører i over 60? rører de seg ikke overhodet under 60 km/t? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 Jeg så den, men syntes det var en veldig vag beskrivelse. Den sier jo kun at alle fire hjul svinger samme vei over 60km/t. Svinger de altså samme retning igjennom en sving? mao kjører man litt sidelengs igjennom alle svinger så lenge man kjører i over 60? rører de seg ikke overhodet under 60 km/t? Jepp , det er faktisk litt av problemet BMW har holdt kortene tett til brystet angående AHK i alle år så ingen vet med sikkerhet all detaljer her. Men ja over 60 så svinger hjulene samme vei "sidelengs" men det vil kun fungere i fart da du vil ha bevegelse energien som presser en 2 tonn bil fremover når hjulene plutselig skråstilles. Men dette er ikke ett faktum men som jeg har blitt fortalt og er den "offisielle versjone på div forum" Helt klart ett tema for diskusjon og ettertanke Men viss noen er interessert så har jeg treningsmanualen på tysk , men den er kun 16 sider og er mere som en kort presentasjon. Send PM med mail så skal jeg sende Vi er forresten noe off topic her da M8 prototypen ikke har dette. Hilsen Terje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 Er ikke noen rakettforsker på tysk, så det hjelper dessverre ikke så meget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Mars 23, 2011 Share Skrevet Mars 23, 2011 Selv om det er OT anngående M8 prototypen så ble AHK diskutert her da 850CSI har dette som standard ( på Euro utgaven ) Fant en meget god beskrivelse på dette her på Engelsk http://e31wiki.org/wiki/Active_Rear_Axle_Kinematics Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Mars 23, 2011 Share Skrevet Mars 23, 2011 Der var det jo mye interessant lesestoff. Gøy at CSI'en tok alle de lette "superbilene" på 110m slalomen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet April 2, 2011 Share Skrevet April 2, 2011 Opptak av M8 presentasjon Vel verd en kikk. Hilsen Terje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oledra Skrevet April 7, 2011 Share Skrevet April 7, 2011 Var på BMW museet i Munchen i går. Masse flott men ingen M8. Spurte betjeningen men flere hadde ikke hørt om bilen. Endelig en som viste om den, men han ville ikke snakke om bilen. Takker for en fin filmsnutt på Youtube. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 7, 2011 Share Skrevet April 7, 2011 Det er vel fordi opptakene ikke er gjort på museet. Interessant film huldra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gladmann Skrevet Februar 13, 2012 Share Skrevet Februar 13, 2012 leste litt rundt, og fant en artikkel om bmw secret garage (bmw museum secret underground garage) http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=509914 det er herfra filmen som er blitt lagt ut er fra, vis du ser litt rundt, så ser du at det er helt likt, de har tydeligvis ikke bare dete verkstedomeråde, men en stor M garage også, og vil tro at m8 står der, sammen med m5 cab og litt sånn diverse andre rariteter fra bmw! ser at det er lenge siden det er skrevet noe her, så kan vel hende den nå står i museumet, men vis ikke, så står den i secrete garage Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 14, 2012 Share Skrevet Februar 14, 2012 Morsomt at Jæger driter seg ut og skriver at den også er kalt M8 da. Hmmm, skuffa over forhandlere om dagen, kunnskapene om sine egne biler er jo faen rett ut vindu. Dusten som solgte fattern 523iA mente bestemt at det var en rekkefire først, helt til jeg påpekte at det var jo seks innløp på innsuget Hehe, litt off topic men jeg kom til å huske på da jeg var på Bavaria og kom i snakk med den nye selgern dems. Jeg spurte om de hadde noen brukte E60er og som svar fikk jeg: "Beklager! har ingen Volvoer inne akkurat nå" Eller da han etterpå hardnakket påsto at E60 520d kom med X-drive Men han var helt fersk stakkar så han hadde sikkert ikke satt seg så godt inn i ting M8en var skikkelig kul forøvrig, bare så synd at BMW ikke sendte den ut på markedet for å jule opp AMG litt. Samme med E60 M5 CSL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå