Gå til innhold

BMW dieselmotorer, nyttig info


Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som en del sikkert har fått med seg driver jeg med trimming av diesler, og har en del interessante produkter. Lansering vil dog ikke være før neste sommer.

Fiddla litt med min egen bil (litt feil å trimme kundebiler bedre og mer nøye enn min egen!), brukte et map som har benket 249hk, sammen med noen andre oppgraderinger. Bilen var tidligere mapppet med et 240/510 oppsett. uten at jeg skal gå ut mot noen leverandører av tuning, så går bilen bedre med det nye mappet, og jeg slipper den enormt bråe økningen i moment. En annen side er jo at motoren går mye penere, og det er nå tilnærmet null røyk, mot ganske mye røyk på det gamle oppsettet.

tok en del 0-100 tester (ikke vitenskapelige!) så landa jeg på ca 6,6 i snitt. på dårlige vinterdekk, kalde, og kaldt vær. vil si dette er meget imponerende. bilen er automat, og ligger da ca 0,2 bak en 540i, som har noen hester mer.

ved lansering neste år vil det etter planen også komme et oppsett med større turbo og ic, og tilhørende map.

finnes et enda råere alternativ, men det er litt vel kostbart.

fokus på alle mappene er at de er mer raffinerte enn konkurentenes. motoren føles på alle måter "original", både i effektutvikling, gange og røyk. Det er også gjort noen inngrep for å senke egt.

liten oppdatering på tuningfronten for dem som er interesserte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. blir jo ofte det :P

men ville lest ut den gamle for å sjekke at den faktisk er defekt før du bytter.

Kan man fastslå hvorvidt den er defekt med verdiene jeg får lest ut med live data i carsoft?

Ebay sensoren er så billig så jeg tenkte egentlig bare å bestille og sjekke om det ble noe forskjell :roll::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som spør meg om dette.. for det første så finnes det jo mange forskjellige versjoner av carsoft, det andre er at jeg har tilnærmet null erfaring med carsoft.

men generelt så skal man måle faktiske målte verdier og sammenligne opp mot spesifiserte verdier, på forskjellige turtall. dette kan også gjøres med scop om man har måldata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok en del 0-100 tester (ikke vitenskapelige!) så landa jeg på ca 6,6 i snitt. på dårlige vinterdekk, kalde, og kaldt vær. vil si dette er meget imponerende. bilen er automat, og ligger da ca 0,2 bak en 540i, som har noen hester mer.

Bare en liten kommentar her, du får jo ikke mer optimale forhold enn det du hadde. Vinterdekk betyr mest sannsynlig fornuftig dimensjon, og dermed lav vekt og lite treghetsmoment. Kald innsugsluft gir mer luft i sylindrene og dermed mer hester. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i utgangspunktet ville jeg vært ganske enig, men ikke helt.

på en bensin vil kald innsugsluft gi noe mer effekt, ettersom (nevnt tidl) denne motoren fungerer primært etter luftmengde. dieselbiler er programmert på en annen måte pga at man her styrer drivstoffmengde primært. blandingsforholdet betyr ganske lite i forhol til hva drivstoffmengde gjør. maks begrensning på x antall mg per slag ligger inne uansett. hjelper ikke om motoren får mer luft, den får ikke mer diesel.

det eneste man oppnår er en anelse (teoretisk) renere forbrenning, grunnet den høyere bestandelen luft, noe som kan gi ørlitegranne mer effekt. men det er så lite at det har absolutt ingenting å si annet enn i en benk, hvor man med en god benk kanskje kan måle en forskjell.

angående dekk, dimmensjonen er forsåvidt grei, men for lite feste. dårlig gummi og for smalt. diameter på hjulene er lik som på sommerhjulene (omtrent). begrenset hvor mye feste man får ut av disse dekkene, og i tillegg kalde, som har mye å si.

kald asfalt bare forsterker dette.

så jo, man får vesentlig mye bedre forhold enn dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lurt på hvorfor det er så stor forskjell på hvordan min originale M47D20 motor trekker. De aller fleste dagene virker motoren normal, men noen dager virker den direkte sløv og andre dager trekker den virkelig imponerende som om den har mange flere hestekrefter enn den har (bilen har ikke partikkelfilter). Forskjellen er virkelig merkbar og jeg har aldri funnet et spesielt mønster som kan forklare fenomenet.

Kjølig vær ser ut til å påvirke motoren i noen grad, men ikke konsekvent. På vei opp til Juvasshytta (Galdhøpiggen) var det som om motoren hadde 50 HK, men på vei over Alpene til sommerhuset har vi aldri merket et effekttap og det tiltross for at vi er høyere over havet der nede og bilen er fullastet. Skikkelig varmt vær (40+ grader) suger krefter ut av motoren selv med AC´en slått av.

Dieselkvaliteten ser ut til å være det som i størst grad påvirker motorens effekt. Bilen går betydelig dårligere med norsk vinterdiesel enn med alminnelig dansk diesel. Bilen går i det hele tatt dårligere med norsk diesel. Lange perioder med moderate hastigheter (f.eks i Norge) påvirker også motoren i stor grad. Den skal blåses ren igjen for å yte skikkelig etter en lengre periode i Norge. Motoren går også mye bedre etter noen timer på Autobahn i litt høyere hastigheter, men slik har det vært med alle bilene jeg har hatt (inkl. 4 forskjellige Porscher).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren diesel er ett produkt som ikke tåler kulde. Den fryser og utskiller en tyktflytende voks. Bare prøv å sette en flaske olivenolje i kjøleskapet. Samme resultat.

Norsk vinterdiesel tilsettes parafin. Hvor mye avhenger av temperaturen på salgsstedet. Parafin har lavere brennverdi enn diesel (oktan/cetantall) og vil derfor medføre lavere effekt i motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lurt på hvorfor det er så stor forskjell på hvordan min originale M47D20 motor trekker. De aller fleste dagene virker motoren normal, men noen dager virker den direkte sløv og andre dager trekker den virkelig imponerende som om den har mange flere hestekrefter enn den har (bilen har ikke partikkelfilter). Forskjellen er virkelig merkbar og jeg har aldri funnet et spesielt mønster som kan forklare fenomenet.

Kjølig vær ser ut til å påvirke motoren i noen grad, men ikke konsekvent. På vei opp til Juvasshytta (Galdhøpiggen) var det som om motoren hadde 50 HK, men på vei over Alpene til sommerhuset har vi aldri merket et effekttap og det tiltross for at vi er høyere over havet der nede og bilen er fullastet. Skikkelig varmt vær (40+ grader) suger krefter ut av motoren selv med AC´en slått av.

Dieselkvaliteten ser ut til å være det som i størst grad påvirker motorens effekt. Bilen går betydelig dårligere med norsk vinterdiesel enn med alminnelig dansk diesel. Bilen går i det hele tatt dårligere med norsk diesel. Lange perioder med moderate hastigheter (f.eks i Norge) påvirker også motoren i stor grad. Den skal blåses ren igjen for å yte skikkelig etter en lengre periode i Norge. Motoren går også mye bedre etter noen timer på Autobahn i litt høyere hastigheter, men slik har det vært med alle bilene jeg har hatt (inkl. 4 forskjellige Porscher).

Melder meg på denne, har selv en M57D30 og opplever akkurat det samme som deg nemlig ganske store variasjoner i dagsform som ikke har (som jeg har klart å oppdage ihvertfall) noe spesielt mønster. Nå bor jeg på Vestlandet og tilbringer desverre en litt for stor del av kjøringa mi i kø og lave hastigheter type 40-60 km/t. Tar meg en tur sent på kvelden/natta iblant og tyner bilen skikkelig over noen mil og synes da at den er mye piggere etterpå.

Må vel bare innse at jeg har helt feil bil/motor til mitt hverdagsbruk men det er kjekt på landeveien og på tur og ferie til f.eks Danmark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en del sikkert har fått med seg driver jeg med trimming av diesler, og har en del interessante produkter. Lansering vil dog ikke være før neste sommer.

Fiddla litt med min egen bil (litt feil å trimme kundebiler bedre og mer nøye enn min egen!), brukte et map som har benket 249hk, sammen med noen andre oppgraderinger. Bilen var tidligere mapppet med et 240/510 oppsett. uten at jeg skal gå ut mot noen leverandører av tuning, så går bilen bedre med det nye mappet, og jeg slipper den enormt bråe økningen i moment. En annen side er jo at motoren går mye penere, og det er nå tilnærmet null røyk, mot ganske mye røyk på det gamle oppsettet.

tok en del 0-100 tester (ikke vitenskapelige!) så landa jeg på ca 6,6 i snitt. på dårlige vinterdekk, kalde, og kaldt vær. vil si dette er meget imponerende. bilen er automat, og ligger da ca 0,2 bak en 540i, som har noen hester mer.

ved lansering neste år vil det etter planen også komme et oppsett med større turbo og ic, og tilhørende map.

finnes et enda råere alternativ, men det er litt vel kostbart.

fokus på alle mappene er at de er mer raffinerte enn konkurentenes. motoren føles på alle måter "original", både i effektutvikling, gange og røyk. Det er også gjort noen inngrep for å senke egt.

liten oppdatering på tuningfronten for dem som er interesserte :)

gleder meg når du er tilbake!

da har vi en avtale med trimm eger etc når du er tilbake:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror jeg har et problem...holder på å bytte motor i min 325tds 94mod m51D25 143hk. motoren jeg skal sette i, er en 95 mod 525td(s?). har flyttet over alt av ledningsnett, slanger,rør, bunnpanne, oljekjøler og rør til ic. men da oppdaget jeg plutselig at motorene har forskjellig turbo! undersøkt litt og fant ut at disse motorene fins både som 115hk og 143hk. samt at det kan være en annen ews på denne dieselpumpa. klarer ikke å finne noen motorkode noen plass og skulle gjerne visst hva jeg skal gjøre..er ikke intressert i å sette inn feil motor akkurat:/...noen som har et godt råd?

edit: såg på framsida nå at det bare er styreenhet og ic som er forskjell på 115hk og 143hk..da var det bare det med de turboene som var ulik da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar vedrørende DPF og regenerering.

Jeg kjøpte inn GoLink til min iPhone4/116d nylig.

Kjekk sak.

Fungerer som lader i tillegg til å lese/vise en del av sensors ECU overvåker.

En sensor som vises er "Catalyst Temp Bank 1", og her kan jeg se når regenerering skjer.

Det er *ikke* om å kjøre "hardt", faktisk går eksostemp kraftig ned når man gir på (MAP øker).

Den høyeste temp kommer ved pen kjøring på høyt gir/lavt turtall.

Det er *stor* forskjell i temp når regenerering skjer.

Fra å ligge mellom 100 - 350 grader går temp opp mot 600 når regenerering kjører (tilskudd diesel).

Nå har det vært rimelig kaldt her på Hadeland, og ved motorbrems viser temp fort under 100 grader. :)

Edit:

Temp går sjelden noe over 300 når det ikke regenereres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...